witte friezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

L_ola

Re: witte friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:22

oow oow ,, ik had zo'n goed idee Tong uitsteken waarom gaan ze geen witte friezen fokken? Tong uitsteken

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:23

Dat moet ook nog kúnnen.. haha Tong uitsteken

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:28

als je nou een andalusier met een fries kruist ,, wat krijg je dan eigenljik? sorrie offtopic Tong uitsteken

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:30

een andafriesier xD

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:31

Unfaithful schreef:

maar dit zou best wel kunnen
witte andalusiers met friesen kruizen..
en dan net zo lang todat je een witte fries hebt??
of ben ik nou zo dom?

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:34

darkmoona schreef:
Unfaithful schreef:

maar dit zou best wel kunnen
witte andalusiers met friesen kruizen..
en dan net zo lang todat je een witte fries hebt??
of ben ik nou zo dom?

ik denk dat je dan eerst een gevlekte krijg een soort pinto met hele lange en dikke manen en staart en daarna meet meer wit en daarna helemaal wit maar mischien krijgen ze dan ook wel blauwe ogen Tong uitsteken

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:42

lijkt me echt vet als dat kan :p

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:57

hier trouwens nog wat plaatjes van'"witte friezen"andalusiers dus Knipoog:
Afbeelding
zou het er zoiets uit komen te zien?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:06

Maya_ schreef:
nee er bestaan geen witte friezen
Alleen maar pikzwarte Knipoog

en bruine Haha!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:22

bestaan er bruien friezen? in de zomer is mijn oude verzorgfries meer rood al zwart Tong uitsteken

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:25

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 01:42

Vos kleurige Friezen bestaan inderdaad, hier in Joure op de manege heeft jaren geleden 1 gestaan, was een echte volle Fries.
En als je een Andalusier kruist met een Fries kan je ook een hele mooie zwarte krijgen Haha!
Zonder wit Haha!

Met de Fries is het net als met de Haflinger, ze (de mens) heeft een kleurtje uitgezocht en alleen in die kleur worden ouderdieren goed genoeg bevonden voor de dekdienst.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 02:58

Trouwens... is een Andalusier gekruist met een Fries niet gewoon een Warlander? of is dat een Fries gekruist met iets anders?

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 10:23

ik weet niet eens wat een warlander is Tong uitsteken haha, zo aan de naam te horen iets met een ijslander ofzo Tong uitsteken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 10:31

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 10:53

oow vet Tong uitsteken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 11:45

Echt bruine friezen bestaan trouwens niet, wel vossen. (vos is EeEe, bruin/zwart is E+_(kan zowel + als e staan), bruin is A+_, zwart is alleen AaAa. Er komt dus geen A+ bij friezen voor maar wel Ee.

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:05

darkmoona schreef:

Dat zijn voskleurige friezen, die bestaan inderdaad wel. Zo heel vreemd is dat niet, het vos gen is namelijk het minst dominante gen, een paard wat zwart is kan het vos gen bij zich dragen maar niet tonen, pas als twee paarden die allebij het vosgen met zich meedragen (in het geval van friezen, 1 gen voor zwart wat zich dominant toont, en een gen voor vos wat zich niet toont) met elkaar gekruist worden, dan is er de kans dat er een vos kleurig veulen geboren wordt (25% kans volgens de wet van Mendel, regel 4 om precies te zijn) De kleur bruin zul je bij een zuiver gefokte fries niet kunnen anatreffen, omdat bruin dominanter is dan zwart (bruin is het meest dominant, dan zwart en als laatse vos, alle andere kleuren, schimmel, bont, paloino, roan, noem maar op, zijn modificaties zijn deze kleuren) bruin kan dus niet in de genen verborgen blijven, maar zal zich altijd tonen. Een zwarte fries die in de zomer bruiner wordt is zomerzwart (sun-burned black) een verkleuring van zwart naar bruinig onder invloed van de zon.

Dat bij friezen alleen het zwart door de mens wordt goedgekeurd om mee te fokken klopt misschien wel (ook al is vos technisch de enige andere kleur die kan voorkomen, aangezien vrijwel alleandere kleurfactoren dominant vererven), bij haflingers licht dit toch nog een beetje anders, haflingers zijn immers vos, het minst dominante (dus ressesief) gen (haflingers zijn GEEN palomino, anders zouden er ook cremmello's (2x het creme gen wat palomino veroorzaakt) moeten voorkomen, want bij het kruisen van palomino x palomino is 25% kans op een cremmello. Dat zou theoretisch betekenen dat 25% van de haflinger cremello zou moeten zijn en dat is niet zo) Omdat Haflingersd vos zijn, en vos nu eenmaal alleen vos kan vererven, is het niet vreemd dat alleen deze kleur maar bij haflingers voorkomt.

Kan een witte fries geboren worden? Een wit (of wit lijkend paard ) kan de volgende kleuren zijn:

Schimmel: nog altijd de meest voorkomende vorm van wit. Schimmel vererfd dominant, dat wil zeggen dat tenminste een ouderdier wit moet zijn om een schimmel te krijgen, het gen kan niet verborgen blijven en enkele generaties overslaan om dat weer op te duiken, dan zou het immers niet dominant zijn. Om een schimmel fries te krijgen, zou je dus een schimmel fries ouderdier moeten hebben en zo een hele foklijn van friese ouderdieren. Misschien dat deze ooit in het verleden heeft bestaan, maar er intussen is uitgefokt. Die schimmelfries van de vorige pagina roept dan ook zeker vraag tekens bij mij op en ik zou zeker op zoek gaan naar die schimmelhengst di een paar weilander verderop van z'n moeder stond Vork als hij uit twee frieze ouderdieren was geboren, druist dat tegen alle wetten van de genetica in.

Cremello: technisch geen wit, maar creme, hier al vele keren genoemd. Cremello is het gevolg van twee keer de creméverdunning (C-gen) op vos. Vos is nog we mogelijk, maar de fries draagt geen cremégen, dus daarmee is cremello onmogelijk geworden (hoewel ik geen nee zou zeggen teggen een palomino fries Vork (=enkel cremé gen op vos)

Lethal white: niet dat je aan lethal white veel zult hebben, een lethal white veulen is witgeboren, maar is niet levenvatbaar door afwijkingen en streft binnen enkele uren tot dagen na de geboorte. Lethal white komt alleen voor bij paarden die twee keer het gen voor overo (bontpatroon) dragen. Dus om lethal white te krijgen moeten beide ouderdieren overo's zijn. Friezen zijn nooit overo en ook nog nooit geweest, dus dit is uitgesloten.

Albino: echte albino paarden bestaan niet of zijn in elk geval nog nooit gedocumenteerd. Het is mogelijk dat het gen niet bestaat bij paarden of mogelijk bij paarden niet levensvatbaar is en daarom door de merrie wordt verworpen. Wanneer een paard albino wordt genoemd kun je ervan uitgaan dat hier sprake is van een foutieve benadering, meestal van de cremmello, maar ook lethal white en maximum sabino kunnen zo genoemd worden

Maximum sabino: sabino is het gen wat voor witte aftekeningen zorgt, in een uitgebreidere vorm geeft het bont wat begint met vlekken onderop de buik. In de meest extreme vorm wordt een paard geheel wit geboren.
Van de fries wordt gezegd dat hierbij het sabino gen niet of vrijwle niet aanwezig is, door het vrijwel ontbreken van witte aftekeningen. Wanneer het sabino gen geheel afwezig is, is een maximun sabino uitgesloten, anders zou het mogelijk zijn, maar dan heel zelfdzaam. Ik wil het niet uitsluiten, maar waarschijnlijk lijkt het me niet.

Echt wit: Er schijnt een gen te bestaan voor wit bij paarden W (geen schimmel) hierover is echt heel weinig bekend, behalve dat het dominant vererft wordt. Paatden met deze kleur vind je ingeschreven bij de American Cream and White, onder het White gedeelte van het register. (perlino's en cremello's worden ingeschreven onder Cream) Door de dominate vererving is dit bij de fries ook niet mogelijk.

Wit als gevolg van een mutatie: witte paarden die niet geplaats worden tussen de hierboven genoemde soorten wit en waarvan wordt aangenomen dat het wit 'spontaan' is ontstaan door nog onbekden factoren. Niet alle zijn levensvatbaar, de merries die zo'n veulen dragen hebben vaak een zware bevalling en de veulens blijken of onvruchtbaar te zijn of ernstige afwijkingen door te vererfen waardoor hun nakomelingen niet levensvatbaar zijn. Dit zou bij de fries net zo goed mogelijk zijn als bij elk ander ras.

Conclusie: Witte friezen zullen in de praktijk vrijwel niet voorkomen, aangezien bijna alle mogelijkheden voor 'wit' dominant vererven en dus niet uit twee zwarte ouderdieren kunnen voorkomen. De enige opties die ik niet uitsluit zijn maximun sabino, omdat sabino/witte aftekeneingen bij friezen voor mij een onbekend terein is en ook te complex is om uitspraken over te doen. Een mutatie is een andere optie. Erop gelet dat de paarden die wit zijn als gevolg van een mutatie veel problemen hebben, heb ik dan toch liever een gezonde gewone zwarte fries Vork

Spott

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:21

Er staat op zo'n site wel iets over albino paarden,, maar je moe ook hiet alles geloven Tong uitsteken

Een albino is een paard met een aangeboren pignment gebrek, waardoor de haren en de huid wit is en de ogen rood blijven. Albino's zijn lichtschuw en zien het best in schemerlicht. dat stond er:: http://www.hippoplaza.nl/content/view/547/68/

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:37

Er zijn wel meer sites over albino paarden, zoals ik al zei, de meeste halen deze kleur door elkaar met cremmello's en plakken er dan de kenmerken van andere albino dieren aan vast (rode ogen, lichtshuw) Ik kan ook niet zeggen dat ik de kleurenbeschrijving op deze site nou van echt hoge kwaliteit vind. Isabel is bv. een andere naam voor palomino, en in het specifiek wordt er een bijzonder lichte kleur van palomino mee bedoelt

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:48

Een fell-pony lijkt ook erg op een Fries en kan wit zijn.
Edit:
Las net ergens dat Fell ponys toch wat kleiner zijn. Clown Maar goed, wel met mooie sokken en manen..
Edit:
http://www.legendwoods.com/HorsePages/p ... orsk01.jpg
Kreeg ik toen ik zocht 'white friesian'.
Lijkt niet echt op een fries, maar uh... Albino??

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:56

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:58

Orola schreef:
Een fell-pony lijkt ook erg op een Fries en kan wit zijn.
Edit:
Las net ergens dat Fell ponys toch wat kleiner zijn. Clown Maar goed, wel met mooie sokken en manen..
Edit:
http://www.legendwoods.com/HorsePages/p ... orsk01.jpg
Kreeg ik toen ik zocht 'white friesian'.
Lijkt niet echt op een fries, maar uh... Albino??

albino kon niet..
scroll maar eens omhoog.
en wat zijn die vlekken op zijn bal en voet?? Tong uitsteken

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:05

Ja daarom die ?? achter Albino... Tja, jammer van die vlekken hè?!

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:08

Die vlekken zie je wel vaker bij echt wit, het lijken wel pigmentvlekken. Een soortgelijk verschijnsel zie je ook wel op de roze huid bij schimmels als ze die hebben, dus ik vermoed dat het iets te maken heeft met huid waar geen pigment op zit, dat daar dergelijke vlekken verschijnenen