Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:11

ik wil mijn merrie over een tijdje ook laten dekken, maar in het veulen gaat geen mes zonder reden!!
met een goede opvoeding kan je ook de hengstenstreken niet toelaten en kunnen ze net zo lief, of zelfs liever zijn dan ruinen!!
en iedereen kijkt er na van wow een hengst, maar naar een ruin vind iedereen veilig en rustig.. dat heeft ook wel invloed op de reactie van zo'n dier natuurlijk he!

en op een wedstrijd las ik ook ergens.. waarom zien ze je al aankomen? omdat je een hengst hebt? laat ze lekker kijken joh!! desnoods hangen ze er helemaal onder wat maakt het uit!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-06 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie02

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:12

Lustiana, zou je zelf ook ontopic willen blijven?

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:13

Lusitana schreef:
billy, ik krijg erge zin om in jou te snijden, want je bent lastig

Ten eerste offtopic, ten tweede tamelijk grof en ten derde onmogelijk, Billy is vrouwelijk.
En jij beschuldigt Ann van op de man spelen?
Geeft wel aan op wat voor niveau je denkt: iedereen die jou niet naar de mond praat moet geëlimineerd worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 11:13

Billy schreef:
Lusitana schreef:
Er zijn maar weinig bereden merries en nog minder ruinen.

Uit je eigen eerste post

Weinig. Weet je wat weinig betekent?
En het ging om de reden die je gaf, waar je die vandaan haalt. "misplaatste trots"

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:14

@Shanna,

Zolang jij je hengst prima onder controle hebt, maakt het inderdaad helemaal niets uit. Heb je dat niet, en gebeurt er iets naars, heb je een heel groot probleem als je iemand als mij treft

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 11:15

Billy schreef:
Lusitana schreef:
billy, ik krijg erge zin om in jou te snijden, want je bent lastig

Ten eerste offtopic, ten tweede tamelijk grof en ten derde onmogelijk, Billy is vrouwelijk.
Daar kan nog best in gesneden worden. bovendien was het een grapje, zie emoticom erachter.
Oh, alleen jij mag grof zijn en off topic gaan, want?

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:15

ik vind wel Lusitana, dat jij iedereen aan het veroordelen bent omdat ze een hengst wel laten castreren. Ik had ook een superbrave hensgt, keek niet eens om naar merrie's. Toch heeft ie geen ballen meer. Loopt ook met merrie's in de wei. Ik zou het nooit kunnen hebben als mijn paard ontsnapt en toch dekt omdat ie hensgt is. Hij mag dan nog zo braaf zijn, maar als ie dan toch dekt... Nee sorry ik zou dat risico nooit willen nemen. Een paard moet een paardwaardig bestaan kunnen hebben!

Ik denk trouwens niet dat mijn paard zichzelf nu heeeeeel zielig vind omdat ie geen ballen meer heeft

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:16

Lusitana schreef:
Ann schreef:

Waarom begin je niet meteen een (verkoop)forum voor jezelf, lusitana?

Dat mag dus niet ann, zo´n opmerking. Je speelt dan op de man en bepreekt niet meer het onderwerp.

Het was een grapje!
Mocht jij je geraakt voelen door die opmerking, mijn excuses ervoor
Laatst bijgewerkt door Ann op 06-06-06 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:16

Zoals ik al eerder zei:

[***] schreef:
Hier is het gewoon een stuk makkelijker om een ruin te hebben, omdat je ze niet altijd zelf kan verzorgen, maar ook af en toe een ander moet helpen (die inderdaad misschien bang is van een hengt), je een hengst alleen verkocht krijgt als hij goedgekeurd is en alle andere argumenten die al eerder in dit topic zijn genoemd. De argumenten die wij gebruiken zijn op jou niet van toepassing omdat je in een ander land woont en visa versa. dan blijft er weinig te discussieren over volgens mij.

Daar kan het dus prima, hier is het een stuk moeilijk, maar ik vrees dat we voor elkaar een soort geheimtaal spreken, omdat we ons allebei niet goed genoeg kunnen verplaatsen in elkaars cultuur en normen en waarden.

en:
Citaat:
Trouwens, in de openingspost staat niet dat het alleen om Iberische hengsten gaat, maar MET NAME, dat is een heel groot verschil en betekend dat er dus ook over kwpn-ers en arabieren mag worden gesproken!

Fijn dat het bij Iberische paarden wel zo goed werkt, maar met als die heethoofden die hier rondlopen werkt het gewoon niet zo goed.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:17

@ lusitana: Ik ben niet persoonlijk geweest en niet grof geweest. En ik ben ook niet de enige die hier offtopic gegaan is.
En dit soort "grapjes"gaan veel te ver.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:20

In Nederland is het vaak haast onmogelijk om een goede goede wijze een hengst te houden. Als je verder niet fokt met een hengst is het in veel gevallen het makkelijkste om hem te castreren. Niet elke stal wil een hengst, ook het vaak in groepen houden wordt in een doorsnee stal in Nederland al lastig en mensen durven vaak niet te doen met een hengst wat ze met een ruin of merrie kunnen doen. Kortom: een castratie maakt het uiteindelijk vaak mogelijk om een hengst een beter leven te kunnen geven.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:20

Lusitana schreef:
Cer: Nee, HIER hebben ze hengsten voor de kick.... *zucht* [/i]

Dat kick is jouw woord niet het mijne. ik zeg dat ze hier niet voor de kick gehouden worden, dat is niet meteen "daar wel". Soms worden er verkeerde conclusies getrokken, zeker als je een komma achter het gezegde gaat denken en dan zelf wat invult in gedachten.

Nou, ik ben de draad nu helemaal kwijt...

Ik zeg toch echt een paar keer duidelijk dat HIER in NL er mensen zijn die hengsten houden voor de kick. En niet verder denken over het sociale welzijn....
En DAAR in Portugal houden ze hengsten om... ja, weet ik eigenlijk niet,... dus daar kan ik niet zoveel over zeggen...

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:29

Ik denk dat hengsten in nederland een beetje als gewoonte worden gecastreerd. Daarbij zijn er veel mensen die minder verstand, (dus wel wat verstand hebben van paarden, maar niet zo ontzettend veel,) hebben van paarden en toch bijv. een Ibirisch paard willen aanschaffen. Omdat het fijne en mooi uitziende dieren zijn. Dat het dan een hengst is schrikt ze misschien af. Omdat ze denken dat deze moeilijker zijn. Ze kiezen dan liever voor een ruin.

Het wordt er in Nederland met de pap-lepel ingegooten niet voor een hengst te kiezen als je een paard aanschaft eigelijk. Je leest het, je hoort het.

In Spanje en Portugal denken ze daar waarschijnlijk anders over omdat ze niet anders gewend zijn. Ze bestempelen ze daar niet als moeilijker waarschijnlijk. (Ben er nog nooit geweest!!)

Het idee om een hengst te houden in Nederland begint wel wat te veranderen denk ik, je ziet ze steeds vaker.
Maar een ruin houden ipv een hengst vinden veel mensen domweg makkelijker. En dat is misschien ook zo, maar het is altijd per paard verschillend. Ken zat ruinen die nog steeds drijven en iets dominant zijn. En merries zijn ook niet altijd de makkelijkste.

Ik denk dat je er altijd over na moet denken wat het beste is voor je paard. Waarom zou je eerst een 5 jarige hengst aanschaffen om hem gelijk te laten castreren als je ook een 5 jarige ruin kan kopen?
Op een latere leeftijd castreren brengt altijd risico's met zich mee.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:31

Je mag pas wedstrijden emt een hengst starten als je L2+1 bent geweest, dat is echt niet zonder reden ingevoerd!

StOoRzEnDeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:41

tja wat zal ik zeggen, ik rijd verschilende merrie's hengsten en ruinen en ik zeg niet dat alle hengsten lief zijn hoor maar ik denk dat als je ze van begin af aan consequent doch vriendelijk opvoed dat er zich weinig problemen voordoen (nogmaals ieder paard is anders) bij ons lopen hengsten gewoon op de wei samen we hebben er twee die gewoon tussen de merries en ruinen lopen gewoon omdat ze niet anders gewend zijn de andere lopen op de hengsten wei we hebben maar een hengst die niet met andere op de wei mag die is later gekomen op 12 jarige leeftijd heeft altijd gedekt en is bovendien een shetlander onze kwpners zijn niet echt gediend van dit opdondertje en hij staat appart voor zijn eigen veiligheid en daarbij culturen verschillen het is wat je gewend bent en hier loopt mijn petekindje (6jr) ook alleen met haar 4 jarige qaurter hengst hoor en dat gaat haar prima af

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:02

Cer schreef:
Lusitana schreef:
Cer: Nee, HIER hebben ze hengsten voor de kick.... *zucht* [/i]

Dat kick is jouw woord niet het mijne. ik zeg dat ze hier niet voor de kick gehouden worden, dat is niet meteen "daar wel". Soms worden er verkeerde conclusies getrokken, zeker als je een komma achter het gezegde gaat denken en dan zelf wat invult in gedachten.

Nou, ik ben de draad nu helemaal kwijt...

Ik zeg toch echt een paar keer duidelijk dat HIER in NL er mensen zijn die hengsten houden voor de kick.
Nog nooit het woord kick in de mond gehad of iets gesuggeerd in die richting. Misschien een ander?
Ik vind het namelijk normaal dat een manlijk paard hengst blijft, wat is daar de "kick" aan, waar je ook woont?

Verder ga ik niet meer op dit soort posts in.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:08

@StOoRzEnDeR: ik had verwacht dat het met een shetlander juist wel goed zou gaan!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:10

odetteke schreef:
Je mag pas wedstrijden emt een hengst starten als je L2+1 bent geweest, dat is echt niet zonder reden ingevoerd!

omdat niet iedereen een Iberische hengst heeft. Die zijn echt makker. Overigens is die regel vrij nieuw, ik ken kleine meisjes die met welshhengsten startten in de jaren tachtig, gewoon in de B en oefenparcoursjes. ik vind het een beetje vreemd om te denken dat als je L2 bent ineens wel goedgenoeg er mee om kunt gaan. Op een concours terrein zit je er niet altijd op, je loopt er ook naast, en dat zijn gevaarlijker momenten, wat niks met rijkunst te maken heeft...
Er is een wet die zegt dat personen onder de 18 geen hengst mogen leiden. Daarvan zie ik meer logica.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:14

Cer schreef:

Waarom zou je em hengst houden eigenlijk? We kunnen ook de vraag omdraaien...

Omdat ze zo geboren zijn?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:17

Wat een rare opvattingen over iberische hengsten.... Zit je in de promotie van het stamboek ofzo?
Hoeveel van die hengsten lopen er eigenlijk in Nederland, is daar een cijfer van bekend?

@Lusitana: Zo ken ik er nog wel een paar

Yootha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:22

Ik zit dus ook bij het stamboek waar Nimber het over had. Dit zijn makke paarden over het algemeen. Op de hengstenkeuring vorig jaar stond de dekhengst Biret tussen het publiek over de te kijken naar de andere hengst in de bak.

Ik denk dat het ook met de infrastructuur in Nederland te maken heeft. Nederland is een klein land waar de mensen dicht op elkaar wonen. Je kunt dus niet verwachten dat iedereen een eigen weitje heeft voor een hengst. Hier in het Noorden gaat dat nog wel, maar in de Randstad is het gewoon te duur om een eigen wei te hebben. Mensen die op een pensionstalling staan, willen toch graag dat hun dier elke dag eruit komt. Dit is moeilijker als het een hengst is die geen andere hengsten en ruinen in zijn omgeving duldt. Zo'n hengst mag dan 1 a 2 uur los in de bak. Dan is de keuze snel gemaakt om hem te laten ruinen en hem van onbeperkt weidegang te laten genieten.

Vroeger was het trouwens zo hier in Nederland dat je het bij de politie moest melden dat je een hengst had.

Trouwens nog een opmerking met betrekking tot de Iberische paarden. Ik kan me indenken dat die paarden grover en sterker zijn. Veel mensen zullen toch niet met die kracht kunnen omgaan. Ook als is zo'n paard dan nog zo goedaardig.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:23

Cer schreef:
Overigens, er zijn wel meer rassen met braven hengsten, behalve de iberische.

Ja, absoluut, maar ik wild eeven d epaarden van het Iberisch schiereieland bespreken, omdat ik daar meer verstand van heb, dat lijkt me handig, dat je weet waarover je het hebt.
Cer schreef:
Maar zet er een hengstige merrie voor, en ze gaan vast wel dekken

Waarom niet, daar is de merrie hengstig voor, om gedekt te worden? Maar als jij hem wegtrekt, zal hij gewoon met jou meegaan, hoor. Een paard accpteerd leiderschap, of dat nu van een merrie of een mens is en of er nu een merrie staat te lonken of niet. Dát is dan weer een kwestie van opvoeden.

StOoRzEnDeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:29

tja mijn shet heeft alleen maar merrues gezien om te dekken terwijl de andere paarden er doorgaans al hun hele leven mee op de wei staan en mijn shet was al ouder en niet echt super opgevoed daarbij komt ook noch eens dat de shet alleen maar binnen stond en dus nooit eens lekker gek kon doen stalletje en dekken meer dingen kon ie niet dat vind k dan zielig maar mijn paarden hebben het uitstekend naar hun zijn dus tja.....

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:32

Cer schreef:
Wat een rare opvattingen over iberische hengsten.... Zit je in de promotie van het stamboek ofzo?

Zie uitleg in mijn vorige post, het lijkt me handig om te praten over iets waar je verstand je hebt. Er is geen stamboek dat alle Iberische rassen verzameld, dus niemand kan het promoten.
Cer schreef:
Hoeveel van die hengsten lopen er eigenlijk in Nederland, is daar een cijfer van bekend?

Die hengsten waar het in dit topic over gaat zullen dan Lippizaners, Lusitano´s, Alters, Garrano´s, Sorraias, Sorrayas, Losinos, PRE´s, Kartuizers, cruzados zijn (en vast wat vergeten) zijn. Niemand heeft daar goed zicht op, maar een paar honderd zijn het zeker. Dat het om een selecte groep gaat, wil nog niet zeggen dat ze geen discussie bestaansrecht hebben!
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 06-06-06 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:35

Yootha schreef:
Trouwens nog een opmerking met betrekking tot de Iberische paarden. Ik kan me indenken dat die paarden grover en sterker zijn. Veel mensen zullen toch niet met die kracht kunnen omgaan. Ook als is zo'n paard dan nog zo goedaardig.

De Iberische paarden zijn gemiddels 1.55m...
En hier zijn het manège paarden en rijden kinderen er op en die gaan er ook onderdoor en achterlangs etc.
Elk paard is sterker dan de mens, zelfs een veulen. Opvoeden (en rijden)heeft niet met kracht te maken maar met corrigeren op de juiste momenten, zodat ze leren dat ze hun kracht niet tegen je mogen gebruiken. Dit geld niet alleen voor hengsten.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 06-06-06 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt