"Fries x ander ras" is hetzelfde als vloeken in d

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samar

Re: "Fries x ander ras" is hetzelfde als vloeken in d

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:33

Jeany schreef:
Samar schreef:
Jij zegt dat fouten het liefst worden doodgezwegen als reactie op de post over vosfriezen van Janne. Daar bedoel je dus mee dat vosfriezen ook worden verzwegen. Het tegendeel is waar: ze worden zelfs op een openbare veiling geveild!

ze zegt toch ook niet dat vosfriezen in het openbaar worden verzwegen, maar in het FPS ? *of ligt dat nu aan mij? Clown *

Vosfriezen worden binnen het FPS ook niet verzwegen aangezien daar geen reden voor is. Het FPS erkent ook het probleem van waterhoofden en dwerggroei, het zijn juist belanghebbenden die deze afwijkingen soms verzwijgen.

Bovendien, indien met fokt met een goedgekeurde Friese hengst, dan zal men nooit een vosveulen fokken omdat die hengsten vosfactorvrij zijn en het recessief overerft. Er zijn volgens mij wel oudere goedgekeurde dekhengsten die de vosfactor wel bezitten maar als fokker kun je dat weten.

Nogmaals: men schaamt zich niet voor een vosfries! Deze is weliswaar niet stamboekwaardig maar kan voor vele andere doeleinden worden gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Samar op 29-06-06 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:36

[quote="Samar
Ik denk dat Horseyfries er meer van snapt dan jij en als jij enig idee hebt wie je voor he hebt, zou je dat ook wel weten.
[/quote]
maar is het dan verboden je mening te geven ook al weet je wie je tegenover je hebt staan?

dat stukje van die dwerggroei, heb je wel gelijk... maar ik DENK dant er toch hier en daar vossen worden achtergehouden omdat je dan goede merrie hebt, met goede papieren * dan toevallig vosfactor * als dat 'bekent' is lijkt mij dat de waarde daalt? maar dan zit je weer met die hengsten die geen vosfactor hebben... never mind Haha! * trekt zich terug Schijnheilig *

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:43

Ik ken jou, ik ken Horseyfries. Met andere woorden: ik weet welke namen er achter Samar en Horseyfries schuil gaan. Nu ken ik jullie inderdaad niet echt persoonlijk, maar dat doet er toch niet toe? Dit is Bokt.nl. Een forum waarop je je eigen mening anoniem mag geven! Welkom! Haha!

Wat je zelf zegt: je hebt geen idee wie je voor je hebt staan. Dat weet jij van mij ook niet. Dus waar hebben we het nou over?

En wat Jeany zegt is een hele goede: 'Is het verboden je mening te geven als je weet wie je voor je hebt staan?' Denk eens even na Samar!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:47

Wat betreft die vos-Friezen, ik ben er wel over uitgepraat. Ik heb aangegeven hoe ik het zie. Wellicht behoren die vossen dan niet tot de fouten die doodgezwegen worden, maar zeker weten doe je dat nooit. Je hoort er namelijk nooit wat van.

EDIT: van de mensen die niet willen dat ze er 1 gehad hebben zul je het niet horen. Dan weet je dus ook niet dat het dier vermoord is oid. En dus bijna letterlijk is doodgezwegen.

Samar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:54

Jeany schreef:
dat stukje van die dwerggroei, heb je wel gelijk... maar ik DENK dant er toch hier en daar vossen worden achtergehouden omdat je dan goede merrie hebt, met goede papieren * dan toevallig vosfactor * als dat 'bekent' is lijkt mij dat de waarde daalt? maar dan zit je weer met die hengsten die geen vosfactor hebben... never mind * trekt zich terug *

Ik wil het nog wel even toelichten: een merrie die de vosfactor heeft, zal voor sommige kopers minder aantrekkelijk zijn. Maar het is zo eenvoudig vast te stellen en met enige kennis van bloedlijnen, kun je al voorspellen of een merrie de vosfactor kan hebben of niet (het is bekend welke oudere hengsten de vosfactor hebben).

Stel dat je een fokmerrie wilt kopen, dan doen kenners sowieso een test. Je kunt het dan wel verborgen willen houden, kenners weten gewoon in welke bloedlijnen de vosfactor aanwezig is.

Ik heb bijvoorbeeld 3 jaar geleden een hengstveulen gekocht van een moeder die op basis van haar afstamming de vosfactor zou kunnen vererven. Ik heb dus een DNA test laten doen bij het veulen en daaruit bleek dat het vosfactor-vrij was en dus geschikt was voor de opfok.

Stel dat het veulen wel de vosfactor zou hebben, dan is hij alleen niet geschikt voor de opfok tot dekhengst, maar voor de rest is een een 100% stamboekwaardige Fries.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:59

dankjewel voor de uitleg Ja
maar dan zit je weer bij het feit: fokken is gokken Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:01

Dat is het zeker Haha! Dat maakt het juist zo interessant Lachen

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:05

daarom denk ik ook dat veel mensen het arabo-fries wilden uitproberen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:07

Wilden of willen?

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:14

wouden/wilden/ willen Verward geen idee... zoiets dergelijks iniedergeval

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:15

Haha Tong uitsteken

Jullie hebben toch ook twee jaarling Arabo Friezen staan?

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:16

ja... staan alleen te koop daar niet van Vork

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:17

Waarom staan ze te koop dan?

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:17

ik PB je even...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 00:08

Pletje123 schreef:
OMG ja hoor! Zou je willen!

Die vriendin van jou, Horseyfries, snapte er niet veel van, gaf ze zelf aan. Nou dan leg ik het nogmaals voor haar uit hoe ik het zie.

En waarom ik zeg: fout.

Ik heb nooit gezegd dat het fout is van het stamboek om de vos niet te accepteren. Ik zeg alleen dat het KFPS een vos niet accepteerd en het dus in de ogen van het stamboek een fout is die niet voor mag komen. Dat maakt het geen genetische fout, maar wel een fout. Het is namelijk bij het stamboek niet gewenst.

Waar gaf ik aan in deze post dat ik er niet veel van snapte? "Dus het is een genetisch bepaalde fout maar geen genetische fout.... Nee ok errrug duidelijk hoor....je hebt hélémaal gelijk...."

Zoals Samar ook zegt, je bent ongelooflijk in de rondte aan het L u l len om toch maar gelijk te krijgen. Nu geef ik het je en zeg je vervolgens dat ik het nog altijd niet snap? Moet ik Deens spreken misschien?

Hengstveulens met vosfactor zijn inderdaad voor opfok voor de hengstenkeuring niet gewild, merries met de vosfactor zijn echter erg gewild in amerika omdat er mensen zijn die daar speciaal op de voskleur fokken om iets bijzonders te hebben. Ook de vosveulens in Nederland hebben veel geld opgebracht dus doodzwijgen zal niemand het.....

@ Jeany, veel sterkte, het is nooit leuk als paarden om zo'n reden verkocht moeten worden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 08:01

Beste Horseyfries: lees je eigen post nou nog eens een paar keer. Denk je nu echt dat ik die post als serieus opnam? Kom op! Hij was gewoon sarcastisch bedoelt, het druipt er haast vanaf. En dan zeg je nu oppeens dat het een serieuze opmerking was die als zodanig opgepikt moest worden? Nu doe je precies wat je mij verwijt: uit je nek kletsen en in de rondte praten...

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:06

dankje horseyfries....

dames... laten we het even boktvriendelijk houden ofzo Nagelbijten / Gniffelen
dus ga elkaar niet beschuldigen vasn uit dfe nek kletsen ed. dat is een mening

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:29

Goed plan!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:12

Pletje123 schreef:
Beste Horseyfries: lees je eigen post nou nog eens een paar keer. Denk je nu echt dat ik die post als serieus opnam? Kom op! Hij was gewoon sarcastisch bedoelt, het druipt er haast vanaf. En dan zeg je nu oppeens dat het een serieuze opmerking was die als zodanig opgepikt moest worden? Nu doe je precies wat je mij verwijt: uit je nek kletsen en in de rondte praten...

En waar heb ik nu weer gezegd dat het een serieuze opmerking was?
Ik heb alleen gevraagd waar jij vandaan haalde dat ik zei dat ik er niet veel van snapte. Dat zeg jij letterlijk terwijl ik dat nergens gezegd heb. Dus jij legt me woorden in de mond, m.a.w. uit je nek kletsen en in de rondte praten, inderdaad, dat heb je nou eens goed. Ook heb je gelukkig toch begrepen dat mijn opmerking sarcastisch was, nu alleen nog snappen dat je mij geen woorden in de mond moet leggen en je bent er helemaal!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:47

Volg svp de raad van Jeany op. Dit heeft totaal geen zin...

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 01:54

maar hoe zit het nu de laatste jaren met de inteelt? en hoe kan het dat dit zo hard is gestegen? * te weinig hengsten? *

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:03

Omdat we een bijzonder kleine genenpoel hebben stijgt het inteeltpercentage automatisch, als je meer hengsten goedkeurt uit dezelfde genenpoel wordt het inteeltpercentage niet lager.
Het is dus zaak om uit te kijken naar die hengsten die minder verwant zijn met de rest van de populatie zoals nu bijv. Doaitsen is goedgekeurd die uit een zeer korte maar relatief vrije bloedlijn komt.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:10

dus meer bloedlijnen fokken eigelijk?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:54

Meer bloedlijnen creeeren m.b.v hengsten met relatief vrij bloed. Ja

Bekende goede hengsten, met veel bekende voorouders in de moeder- en vaderlijn zijn vaak meer gebruikt dan hengsten die wat minder bekende voorouders hebben. En die laatsten zijn vaak juist degenen die voor een lager inteelpercentage kunnen zorgen. Bekende voorouders (waar dus ook positief over gesproken wordt) verkoopt ook beter. Een van de redenen om ze te gebruiken.

Een inteeltpercentage van 0% zal bij de Friezen zonder 'outbreeding' niet bereikt worden.

Outbreeding: het gebruiken van een vader- of moederdier van in dit geval een ander ras. Kruisen dus.

Icelander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:12

Ik zelf heb een friese merrie, en ik heb in mijn achterhoofd om daar ijslander-bloed in te fokken. wat denken jullie hiervan? Ik hoop dat het dan een gangenpaard gaat worden, maar ik zou graag in contact komen met iemand die hier meer verstand van heeft... Wie o wie??