mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:39

Het Kwpn is geen ras maar een type dat bestaat ook uit het rijpaard basispaard(gelders), tuigpaard . Het Friese paard is daarintegen wel degelijk een ras , en die moet zich behouden aan een aantal richtlijnen zoals de zwarte kleur(lang geleden had je ook schimmels ,bruinen ,vossen). Maar men had besloten dat de Fries zwart moet zijn en daar houd men zich ook aan. Maar men had ook besloten dat het paard barok moet zijn ,dus vierkant model en daar wordt dus niet aan gehouden. Ik zou zeggen kijk toch eens in de geschiedenis van ja favoriete ras , kom je overiges hele mooie dingen tegen.

Met een lange en een korte pas bedoel ik niet dat een paard korte pasjes kan maken of ruime passen . Nee als het paard stap dan maakt hij met het ene been een korte pas en met het andere been een lange pas . Dit probleem heeft vaak te maken met de achterknieen van het paard. en dat zegt mij iets over de sterkte van de achterhand.

Sjieke je hebt inderdaad gelijk dat bedoel ik Anky enzo verslaan !

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:51

Het gaat hier over "Friezen in de dressuur", niet over Anky verslaan toch? Want dan kunnen al die andere mensen met hun KWPNers, Hannoveranen, Trakehners, Westfalers enz.enz. er ook wel mee ophouden....
Je kunt alleen maar aan de top komen als je je niet uit het veld laat slaan door mensen die roepen dat het nooit gaat lukken, dat riepen ze namelijk vroeger ook tegen Anky met haar "lelijke" Bonfire als ze weer eens de baan nog niet inkwam omdat hij bang was....

In de geschiedenis kijken is mooi, maar in de geschiedenis blijven hangen is ongezond, zo hou je vooruitgang tegen. Daarom begrijp ik niet wat erop tegen is meer in het rechthoeksmodel te gaan fokken als men inzicht krijgt dat dat beter is voor de sport. De fokkerij van tegenwoordig is daar allang op in gespeeld. Dat verandert niets aan de raskenmerken als zwarte kleur, veel behang, enz.enz.

De korte en lange pas op de hengstenkeuring wordt wel veroorzaakt door de voorbrengers. Als jullie de moeite zouden nemen deze zelfde paarden later in de sport te bekijken zou je zien dat er van kort-lang geen sprake meer is.

Het is simpelweg zo dat als er geen Friezen waren met aanleg voor dressuur, ze zeker niet op Lichte en Zware Tour niveau zouden kunnen meedoen. Die zijn er echter wel dus dat is levend bewijs dat er wel talenten onder de Friezen zijn. Dat ze ook met de wereldtop mee moeten kunnen doen is een heel extreem standpunt.
Als een land immers weinig sporters heeft die schaatsen is de kans op een wereld of olympisch kampioen ook veel kleiner dan dat die uit een land komt waar schaatsen de nationale sport is?
Zo is het ook met de Friezen, de populatie is zo klein dat de kans dat er een supergetalenteerde Fries ook nog bij een supergetalenteerde ruiter komt en zo zich een weg naar de wereldtop baant tussen de andere rassen die in de overgrote meerderheid zijn ongelooflijk klein is. Dat wil echter niet zeggen dat ze totaal geen talent hebben voor dressuur!

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:18

Starbreeze mooi paard heb jij .Ik heb even in je profiel gekeken en zo lang is jou paard ook weer niet . Ik denk ook dat je heel goed met de basis mee kan doen . Ik vindt ook dat Friezen gewoon mee moeten doen in de wedstrijden ,ik ben geen tegenstander hoor!!!
Maar ik betwijfel het of ze mee kunnen doen in de internationale topsport. Dat vind ik niet alleen van de Friezen mijn favoriet paard de Andalusier denk ik precies hetzelfde over .
Horseyfries als jij zo denkt over het Friese paard dat de geschiedenis ervan niet belangrijk is en dat je alleen de zwarte kleur en het vele behang belangrijk vindt dan kunnen we net zo goed herten gaan fokken.
Vroeger waren er ook genoeg paarden die dressuurmatig hoog liepen kijk maar naar de circusdressuur , maarja dat vindt de moderne dressuurvrouw maar niks natuurlijk. En een Fries Anky verslaan geweldig maar ik moet het eerst maar eens zien .

imhotep

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:21

Al zijn ze vierhoekig, rechthoekig, bol, dun of krom, zolang een fries een echt stamboom heeft en werkelijk de top zou kunnen bereiken zullen de mensen de verhalen toch gaan omdraaien dat
het eigenlijke geen echte friezen meer zijn!

Wat betreft met de ruime stap dat je een paard daar niet op kan beoordelen of het zou kunnen verzamelen? Was het niet zo op de laatste wedstrijd van Anky dat de commentator vertelde dat ze hoge
punten zouden scoren met stap als de achterbenen bijna de voorbenen zouden aantikken (extreem ruim dus)! Of zit ik er helemaal naast?
Ben benieuwd.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:24

Je hebt helemaal gelijk imhotep. Maar het gaat ook om de tact van de stap.

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:28

Sfieke schreef:

@Starbreeze: Ik denk dat AndaFries wat anders bedoeld. Zij heeft niet beweert dat de Friezen maar van het veld af moeten! En ook niet dat ze GP niet zullen halen. Ze zegt alleen: 'Ik vraag me af of ze het bij de echte top kunnen halen!'. Er lopen inderdaad Friezen mee in de GP, maar zullen die bijvoorbeeld ooit Anky, Coby of Edward echt uit de ring slaan?

Dus een fries kan het wel want ze lopen GP! Daar gaat deze discussie toch over? Dat ze mee kunnen komen in de dressuur? Anky verslaan, dat zal niet zo makkelijk gaan nee, maar net wat Horseyfries zegt, dan kunnen die anderen er ook wel mee ophouden.

Ik vind het altijd zo typisch/jammer dat mensen met friezen op de een of andere manier een fries moeten hebben die dus beter is dan Salinero omdat het anders zowieso niks is, zo van zie je nou wel, een fries.... je zegt toch ook niet dat KWPN-ers niet goed in de dressuur mee kunnen komen omdat ze Salinero niet verslaan? Misschien komt er nog wel een fries die ook op de startlijst van Indoor Brabant verschijnt, de tijd zal het leren. Maar friezen zijn zowieso nogal in de minderheid dus de kans daarop is ook kleiner denk ik en misschien voor veel mensen niet het meest voor de hand liggende ras om dressuur mee te gaan rijden. Er zijn zat friezen die op een lager niveau veel bruintjes achter zich laten en de sport moet het toch van de basis hebben.

@Andafries, tx Nee het is geen lange sliert nee haha dat vind ik zelf ook niet mooi (bij kwpn ook niet) maar ze is absoluut niet vierkant. En ja als ik in het Z2 kom dan vind ik zelf dat ik met mijn paardje al een doel bereikt heb. Ik heb (nog) geen ZZGP ambities

@imhotep, idd mensen verzinnen dan wel weer iets nieuws... Leuk voorbeeld, zegt mn vriendin tegen een vriendin van haar dat ik met een fries rij... reactie: meehh een fries bla bla, laat ze een foto zien... OW ZO'N FRIES!! ja nee dan is het ineens wel goed Hzo vooroordelen haha.

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:03

Ik denk dat er tegenwoordig geen markt of niet genoeg markt meer is voor de barokke fries. Paardenfokkers zouden zonder vernieuwing geen droog brood kunnen verdienen. Trouwens: wie heeft bedacht dat friezen per se vierkant moeten zijn, knieactie moeten hebben etc. Ik denk dat dat allemaal beslissingen zijn die toentertijd goed in de markt lagen. Een springpaard zal het nooit worden, ze zijn nu juist bezig om er allround paarden van te maken en dat vind ik persoonlijk een goede beslissing ( samen met een hoop fokkers). Ik denk niet dat men bang moet zijn dat het friese paard zijn raskenmerken verliest, en ik denk ook niet dat ze daar mee bezig zijn.
Het Friese paard is een sierlijk tuigpaard dat helemaal zwart is en zwaar behang heeft. Manen en staartharen zijn gegolfd. Het heeft een fijn hoofd, een lang opgerichte, gebogen hals en weinig schoft. De benen zijn tamelijk kort, maar stevig, langbehaard en met een vetlok. De hoeven zijn blauw. Opvallend is de fiere houding.
Alleen de benen worden nu gefokt op het 'lange voorbeen'. Verder zijn alle bovengenoemde kenmerken uniek voor het friese paard. Ook worden ze steeds groter, en dat is ook niet zo gek want de gemiddelde lengte van de nederlanders wordt ook steeds groter. Dus onze gebruikspaardjes moeten daar in mee gaan om goed in de markt te blijven liggen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:23

@Horseyfries en Starbreeze: jullie nemen het veel te letterlijk, je moet het idee achter de opmerking over Anky verslaan zien Een beetje tussen de letters doorlezen zeg maar

Het gaat erom: de vraag is nu of er ooit een Fries in het A of B kader terecht zou kunnen komen bijvoorbeeld. En ja dan hebben we het over de top ja! En wat een onzin dat iedereen dan zomaar zou moeten stoppen!

Het gaat er niet letterlijk om, om Anky te verslaan, maar om de top te bereiken binnen te top. Snap je? Je hebt binnen de top ook nog lagen, zo zie ik het. Je hebt namelijk ook mensen die wel op GP rijden, maar dan niet op topniveau binnen de GP... die dus niet elke keer dikke winstpunten halen etc.

Zij rijden wel GP, maar dat wil nog niet zeggen dat ze er al zijn! En zo is het denk ik ook met de Fries

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:25

Een tuigpaard zonder knieactie vindt ik geen tuigpaard. En als we toch aan vernieuwing gaan denken zorg dan dat die vetlok verdwijnt want die brengt alleen maar narigheid met zich mee (mok) haha, grapje.

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:48

@ Sfieke, maar dan kunnen ze dus wel GP en daar gaat deze discussie toch om ? Dat friezen het hoogste niveau wel KUNNEN halen. En dat is nu toch wel bewezen lijkt mij.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:04

Nee je snapt mijn uitleg niet...

*zucht*

Ik bedoel echt op het allerhoogste in de GP! Als je M2 rijdt, maar geen winstpunten haalt ben je er toch ook nog niet in de M2? Nu wil ik niet beweren dat de Friezen geen wp halen in de GP, maar even om mijn idee te verduidelijken

Ik denk dat het hoogste niveau in NL het A kader is... en volgens mij duurt het wel even voordat daar een Fries in verschijnt! Ze zijn er dus nog (lang) niet!!!

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:23

Ik snap je wel hoor Sfieke Geen idee of ze wel eens in het A of B kader komen, de tijd zal het leren. Als ze GP kunnen lopen zit er mss ooit wel een bij die ook in het A of B kader komt. Als er een Fries in Japan uitgebracht wordt loopt die meteen aan de top mee haha, tenminste, als ik die deelnemer uit Japan op IB zag rijden? Man man dat was 3x niks! En dat rijd dan ook aan de top.

@andafries, je moest eens weten hoeveel sok ik wegscheer
Ik ben geen fan van dikke sokken, idd veel te gevoelig voor mok en dat soort dingen, tenminste bij mijn paard wel.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:28

@Starbreeze: gelukkig Volgens mij kan je op dit onderwerp zo ver gaan als je zelf wilt...

We kunnen niet ontkennen dat Friezen GP kunnen lopen Dat is dus gewoon geen discussie, dat is een feit En dan kan je je af gaan vragen hoe ze het doen in de GP en hoe ver ze zullen komen, maar misschien is dat inderdaad een ander subject!

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:35

ooow kijk ja nou snap ik je ik denk idd dat dat een ander subject is

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:40

Mooi!

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:17

Dat is inderdaad een heel ander subject. Maar weet je wat het is? Het gaat eigenlijk altijd zo (en nu ga ik even generaliseren ):

Persoon 1: "Friezen zijn niet geschikt voor de dressuur."
Persoon 2: "Er presteren er toch anders een flink aantal op Prix St. George tegenwoordig. En vergeet ze ook niet in de basissport! Ook daar schijnen ze het aardig te doen."
Persoon 1: "Jaa, okee, maar, ze rijden niet op Grand Prix niveau."
Persoon 2: "Jawel hoor, ken je Goffert en Adel niet? Die doen toch verdienstelijk mee."
Persoon 1: "Jaa, maaaar, er zijn geen Friezen bij de top van de top / ze doen geen Olympische Spelen / ze rijden niet bij het A-kader! (doorhalen wat niet van toepassing is)"

Telkens dat "ja, maar" en nog een schepje erbovenop.
Wáárom moet de Fries op het aller-, aller-, allerhoogste niveau presteren? Om te bewijzen dat 'ie geschikt is voor de dressuur?

Persoon 1: "Nee, dat bedoel ik niet! Dat zeg ik toch ook niet? (Eventueel met )"
Persoon 2: "Maar wat bedoel je dan wel?
Persoon 1: "Dat ze niet op het hoogste niveau presteren."
Persoon 2: "Maar dat is toch iets heel anders dan dressuuraanleg?"
Persoon 1: "Precies ja, dat is heel iets anders."

- Afbeelding -

Ik vind dat je aan het feit dat er (nog) geen Friezen in het A-kader zitten, niet de conclusie mag verbinden dat ze "er nog (lang) niet zijn". Er zijn immers zoveel, ook andere, paarden die nog niet in het A-kader zitten; toch heel getalenteerd zijn en waarom dus niet in de nabije toekomst erin terechtkomen? We zullen het met de Friezen wel zien, wie weet.

En nog iets voor Andafries en evt. andere geïnteresseerden:
De beschrijving van de raskenmerken van het Friese paard kent het woord 'vierkantsmodel' niet. Het is niet lang geleden besloten dat Friezen in het vierkantsmodel 'behoren' te staan. Overigens, pak eens een lineaal en laat Google los voor een paar mooie foto's van paarden die in het rechthoeksmodel zouden staan (volgens jou het type dat in de top mee kan doen; Bonfire, Salinero, Lingh etc.), meet van de punt van de schouder tot aan de zitbeenknobbel en de schofthoogte, vergelijk, en hoeveel staan er nou echt in het rechthoeksmodel? Je kunt het ook nog op de Friezen proberen, zowel het 'luxe' als het 'ouderwetse' type.
Voor de leuk heb ik ook nog een aantal écht oude Friezen: Obscurant 'landbouwtype exterieur'; Age, Ritske en Tetman, de stamvaders van de Friezen. En nog enkele hedendaagse Friezen op hoog niveau: Goffert, Adel, Tietse en Ielke. Gewoon eens proberen, ik bedoel hier niet ergens mee op aan te sturen, het is gewoon interessant om eens te doen.

Maareh... Anky verslaan? Die KWPN-ers joh, die bakken ook niks van dressuur. Ze verslaan nog steeds Anky met haar Bonfire en Salinero niet... respectievelijk Oldenburger en Hannoveraan !

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:29

KWPN-ers... tjah er zijn ook Oldenburgers en Hannoveranen bij het KWPN goedgekeurd KWPN is geen ras zoals het Friese ras is!

En als er 1 in de GP meeloopt, betekent dat dan meteen dat ze het allemaal kunnen? Denk het niet Laat er eerst maar een stuk of tien starten in de GP en dan wordt het duidelijker of ze er wel of niet voor geschikt zijn denk ik En een stuk of tien moet dan dus makkelijk kunnen als ik kijk naar jullie mening en de grootte van de populatie.

Ik ben van mening dat de Friezen nog (lang) niet aan de absolute top zitten, dat zitten ze pas als ze bij de Olympysche Spelen, A kader of B kader of wat dan ook mee mogen doen.

Het is maar net hoe je het ziet Nyncke En dat lang staat bewust tussen haakjes, ik kan immers ook niet in de toekomst kijken Jij ook niet Niemand!

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:31

Goed gesproken Nyncke!

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:54

Niemand kan in de toekomst kijken, helaas, als we maar open staan voor het feit dat de fries een kans kan maken in de top
of je het wil of niet. Er kan niet uitgesloten worden dat een
fries niet de top kan bereiken!

Nyncke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:17

Sfieke schreef:
KWPN-ers... tjah er zijn ook Oldenburgers en Hannoveranen bij het KWPN goedgekeurd KWPN is geen ras zoals het Friese ras is!

Wacht maar tot ze ook Friezen goedkeuren bij het KWPN ! Nee, grapje.

Citaat:
En als er 1 in de GP meeloopt, betekent dat dan meteen dat ze het allemaal kunnen? Denk het niet Laat er eerst maar een stuk of tien starten in de GP en dan wordt het duidelijker of ze er wel of niet voor geschikt zijn denk ik En een stuk of tien moet dan dus makkelijk kunnen als ik kijk naar jullie mening en de grootte van de populatie.

• Er is hier niemand, maar dan ook niemand, die beweert dat alle Friezen in de Grand Prix kunnen meelopen; en zelfs als die stuk of tien van jou er in lopen, kan je toch nog niet zeggen dat 'ze' er wel of niet geschikt voor zijn? Er loopt een behoorlijk aantal KWPN-ers Grand Prix. Zijn alle KWPN-ers geschikt voor de Grand Prix?
  • Ik wil best toegeven dat je niet zomaar tien Friezen vindt om op Grand Prix niveau te laten meelopen. Echter, als dat niet lukt, kún je niet stellen dat ze er dan niet geschikt voor zijn. Je noemt hier zelf de populatiegrootte en vindt dat het moet kunnen als ze werkelijk zo goed zijn als wij beweren, maar vergeet je niet dat de populatie KWPN-ers (en reken dan ook meteen die populatie Oldenburgers, Hannoveranen etc. mee die ze ook bij het KWPN goedkeuren) vele malen groter is dan de populatie Friezen? En dat het daarom alleen al vele malen moeilijker is om een Fries te vinden die mee kan lopen op dit niveau dan een KWPN-er (betrek ik er nog niet eens bij dat je deze ook nog eens bij de juiste ruiters moet zien te krijgen)? En dat de kans dat je de Fries vind die in de absolute top kan meelopen, daarom alleen al, zelfs nog vele malen kleiner is dan die ene kleine kans dat je een KWPN-er vindt die dat kan?

Vind je jouw volgende bewering dan ook echt realistisch?
Citaat:
Ik ben van mening dat de Friezen nog (lang) niet aan de absolute top zitten, dat zitten ze pas als ze bij de Olympysche Spelen, A kader of B kader of wat dan ook mee mogen doen.
De statistische kans dat er ééntje bij de absolute top komt, dat er nóg eentje in de top komt... is alleen op grond van de populatiegrootte al praktisch nihil. Maar wie weet gebeurt het toch, walst er een Fries, misschien nog wel een, met zijn rijkunst zomaar over die minieme populatiekans heen en loopt 'ie nog op de Olympische Spelen ook, gaat het gesprekje uit mijn vorige post gewoon weer verder van "jaah, maaar, het is er maar ééntje!". Of "jaa, maar, hij heeft niet gewonnen! Hij zit pas bij de absolute top als 'ie minstens op het podium heeft gestaan!" Het is ook gewoon nooit goed.
Laatst bijgewerkt door Nyncke op 30-03-06 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:23

Dankje Nyncke! Je bevestigd wat ik dacht!

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:24

Doe eens duidelijk dan en vertel wat je denkt. En het liefst ook wat je daarmee bedoelt

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:32

Nou maak je het wel erg moeilijk Nyncke!

Peter Spahn zit trouwens in het A-kader van België...
(oh nee, nu moest het weer in Nederland zijn zeker???)
Dat is de volgende stap in de conversatie tussen persoon 1 en persoon 2 van Nyncke......

imhotep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:38

Er is maar 1 persoon die een miljoen kan winnen!

Dus er is maar 1 fries nodig om de top te halen!
Wat denk je dan wat er gebeurd.......
De halve paarden wereld op zijn kop!

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:45

horseyfries:
Tsja, misschien had ik het beter kunnen houden bij "Als je een heel klein beetje van statistiek afweet, begrijp je dat jouw wensen alleen daarom al niet realistisch kunnen zijn, ongeacht wat die Friezen nou kunnen of niet"

Ik word alleen zo moe van die ongegronde conclusies die worden getrokken uit het aantal Friezen wat Grand Prix loopt / zou moeten lopen.

Maar Sfieke begrijpt me nog wel, geloof ik