Groninger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

expiriment

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 23:27

Zondag een merrieveulen in leek.(onnoxexpiriment).Onnos heeft dit jaar tot nu toe een 100%merrieveulen score.Op Terschelling zijn dit jaar ook opvallend veel merrieveulens geboren.(ebonietxeendrachtxflamingo)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:35

In de lijnen van de paarden die ik heb en die ik heb uitgezocht komt ik geen pre tegen .Hoe het met andere bloedlijnen zit heb ik geen idee'.

Uums had jij niet ook al een keertje een biret veulen gefokt?
Ik heb Waldfee nu bij Biret staan ben benieuwd hopelijk bevrucht hij nu weer goed Tong uitsteken

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:41

Bacchus is idd van Biret. Hij stond bij de hengstjes bovenaan bij de IHW-keuring in Onstwedde in 2001 (waren niet zoveel hengstjes toen hoor) en in datzelfde jaar stond Britta v. Biret (ook uit een Experiment-merrie) bovenaan bij de merrieveulens. Zij werd geloof ik zelfs jeugd-dagkampioen. Vorig jaar werd Britta (die van Cisca en Frank v/d Veen is) model bij het Gr.P. Bacchus is ook een erg fraai jong-volwassen paard geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:32

Hier wat foto's van Oleander (Orbaldo II x Loek), hij is bijna 2 maanden oud.
Afbeelding

Afbeelding

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:37

*zucht en zwijmel* wat hebben jullie het land er ook prachtig bij liggen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 23:09

Oleander is met afstand het braafste veulen ooit, hij komt altijd naar je toe voor een kriebel.
Let op: dit gaat een hele goede worden op de hengstenkeuring 2007.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:54

Hoi,

Ik heb een vraag aan jullie.

Hoe gaan jullie Groningers om met de hitte en dan een graad of 25/28.
Hebben jullie paarden daar ook veel hinder van. Of gaan ze altijd door ongeacht de warmte. Er zijn vast mensen die wel eens een groninger hebben zien werken in de warmte.
Ik zou graag jullie ervaringen willen weten hoe jullie Groninger omgaat met de hitte tijdens (langduringe) arbeid of wedstrijd.

Oz en ik doen aanstaande zaterdag mee aan een endurancewedstrijd. De weersverwachting hebben we een beetje tegen. Ik ben zelf een ervaren enduranceruiter en ik heb mijn grooms klaar staan met water (om te koelen)en dergelijke op elke plek waar het maar mogelijk is. Ook gaat er een hartslagmeter om zodat ik hem goed kan controleren. Als het niet goed lijkt te gaan dan stoppen we ook meteen.

Alvast bedankt,
Mag ook via PB.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:29

IUk heb er nooit last van. 4 weken geleden was het 't weekend 31 graden hier en toen had ik concour met Orbaldo hij liep net als anders. alleen zweet hij dan enorm

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:25

Hesta zweet ook wel enorm met warm weer... ( ook wel wanneer het niet warm is, trouwens Knipoog )

Maar ze gaat gewoon door. Wanneer ik dan even ga stappen is ze ook zo wel weer op adem...
Ik heb niet het idee dat ze er enorm veel last van heeft.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:22

YESSS!!!!!
The wizard of Oz heeft het toch maar weer geflikt. En ik ben super blij . Vandaag hadden we onze eerste endurancewedstrijd en we hebben hem uitgereden met goede waarden en snelheid en onze eerste winstpunt hebben we binnen. Met de hitte had Oz geen problemen (we hebben hem ook vaak gekoeld). Zijn conditie was super en we hebben bijna het hele traject 31 km gedraafd in een lekker tempo. Zijn gemiddelde was 10 kilometer per uur en zijn hartslag was over de finisch 54 slagen en dat is voor een zwaar paard uitstekend!
(goh wat zal ik vanavond lekker slapen Dromen )

doei,

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 22:06

Gefeliciteerd!!
Wat goed zeg! En dat voor nog zo'n jong paard...
Slaap lekker!

expiriment

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 23:47

Gefeliciteerd,heb de wedstrijd in onstwedde helaas gemist.Zaterdag om half elf werd ONNOS vijfde dochter geboren(onno x lucette).Dit is tevens de vijfde dochter uit deze combinatie.Ze heet Olinde,donkerbruin met een kolletje en twee witte achtervoetjes.Ik wens je nog veel rijplezier met Ozzy

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:30

Gefeliciteerd, allebei!

Een zusje van Odessa, Oliene en Olivier, dus! (de rest ken ik niet Haha! ).

Leuk dat de endurance zo goed ging, Yarrah! Weer een discipline waarin ze goed uit de verf komen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:38

Een lekker stevig ding Illindra en Albert!!! mooi veulen

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 20:11

Wat frappant zeg, dat Onno zoveel merieveulens geeft!

Hesta is overigens vorige week geinsimineerd van Bartus. Twee keer en in totaal wel 6 buisjes! Nu maar afwachten. Ik hoop zo dat ze drachtig is... Dan gaat de fles champagne los... Haha!
Nadat we zoveel moeite hebben gedaan om haar eens echt goed hengstig te krijgen...
Maar het leek allemaal wel optimaal dit keer, dus wie weet?...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 09:36

expiriment schreef:
Gefeliciteerd,heb de wedstrijd in onstwedde helaas gemist.Zaterdag om half elf werd ONNOS vijfde dochter geboren(onno x lucette).Dit is tevens de vijfde dochter uit deze combinatie.Ze heet Olinde,donkerbruin met een kolletje en twee witte achtervoetjes.Ik wens je nog veel rijplezier met Ozzy

Dank je dat gaat echt wel lukken wat een heerlijk dier is het toch. Met een Groninger starten is toch wel anders dan mijn vorig paard. Toch moet ik zeggen dat de conditie en het herstellen van zware arbeid veel beter is dan mijn vorige. Oz werd/word niet zwaar getraind de langste afstand die ik in training heb gemaakt is 18 km en daar deed ik 3 uur over. Nu 31 km in 3 uur. Als de diesel aan gaat dan gaan ze... Ze gaan niet hard als ik dat zou willen dan had ik een arabier moeten kopen. Toch was hij na de wedstrijd nog steeds super fit en heeft nadat hij het gras in de paddock gemillimeterd had onwijs lopen klieren en bokken (terwijl de meeste paarden dan toch het liefst een tukkie doen)... zonder stroom op het draad.... Ik heb deze wedstrijd zonder ijzers gereden. Maar die zijn ook zo vreselijk hard die slijten niet. Ik bekap zelf en vervloek ze regelmatig....

We zijn 24e geworden van 33. Hier zijn de uitslagen:

http://www.deronline.nl/wedstrijd/uitsl ... 050618.htm

Binnenkort krijg ik de foto's en zal een aantal plaasten.
De volgende wedstrijd word Holten 3 september we gaan dan de 38km doen.

Enne gefeliciteerd met je veulen... OK dan!
Gaat ze ook mee naar de keuring...Oz komt ook.

Doei,

sandra26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:55

Hoi hoi

Wij hebben ook groninger paarden thuis althans ze zijn geregistreerd bij het groninger paard.
Heb gisteren ook wedstrijd gehad en degene die normaal het looplustigst is die had het wat moeilijk met het warme weer de tweede proef moest ik er erg aan werken. De eerste proef had ik er 174 en de 2de proef 182 dus weer een winstpunt er bij in het Z1.
En degene die normaal niet zo uit zijn eigen wil lopen en die vlug moe is
die was juist erg fit en liep 2 super proeven. En we waren 2 keer 2de met 196 en 191 in de Z2. Ze zweten alleen erg veel met zulk warm weer.

Groetjes Sandra

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:52

Zo als belooft de foto's van de endurance in Onstwedde.

Stoer doen bij de start 8)

Afbeelding

Heel klein sprongetje :lol:

Afbeelding

Gezellie saampjes met Indy de welsch cob.

Afbeelding

"Moeten we die kant op?"

Afbeelding

"Nee joh, die kant?"
"Oke, wat jij wilt"

Afbeelding

Supersnel door de bocht

Afbeelding

En daar is ie dan de finish

Afbeelding

"Dat was leuk baas"

Afbeelding

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:29

Wat een leuke foto's en wat een gaaf paard heb je! Ja

Ik kan het niet goed zien, maar rij je met een hackamore?

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:03

Hee Yarrah

Dat ziet er idd erg goed uit. Hij lijkt ook helemaal niet moe aan de finish. Hij is echt heel erg veranderd, zeg! Knap hoor! En wat een hals ook.

Volgens mij begint hij ook echt op Onno te lijken of niet? Als ik zo de draffoto's zie... Heel erg leuk! IK zal trouwens eens even overleggen met het stamboek over Tolbert en of we daar nog wat kunnen doen... Dan mail ik je nog wel even.

Groetjes

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:20

TheSam schreef:
Wat een leuke foto's en wat een gaaf paard heb je! Ja

Ik kan het niet goed zien, maar rij je met een hackamore?

Nee, ik rij met een LTJ-jones bit. Die kan ik met twee teugels rijden de bovenste teugel werkt als een trens en de onderste werkt als een stang bit. Oz kan zich heel sterk maken (wat wil je met zo'n speknek Lachen)en dan heb ik niets te vertellen met een trens. Dan pak ik even de stangteugels erbij. Ik gebruik zelden de onderste teugel alleen als het nodig is. Het bit bevalt ons heel goed het is namelijk ook een heel duidelijk bit. Maar absoluut niet geschikt voor beginners.

Zo ziet hij eruit:

Afbeelding

Het is een typische pleasure/recreatie-bit. Door zijn gewicht ligt het bit heel goed in de mond waardoor het paard heel onstpannen kan lopen met het juiste ruggebruik.

Doei,

expiriment

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 23:59

Super zo als OzzY er uit ziet.Het is de droom van elke "" fokker""om je fokproducten bij liefhebbers te krijgen ,die het groninger paard op zo"n geweldige manier promoten.Dit moet fokkers toch aanzetten om hun groninger merries te laten dekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:16

Een hele goede vriendin van mij heeft een hele leuke Groninger, een vijfjarige merrie. Haar naam is Torera Siena en haar vader is Meinhold. Torera is echt een ontzettend leuk paard. Heel rijtypisch en heeft zeer goede bewegingen. Daarnaast heeft ze ook nog eens een superkarakter. Twee jaar geleden was ze eerste op de keuring. Nu ben ik die vriendin aan het overhalen om haar dit jaar ook onder het zadel voor te stellen.

angel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:19

Halloooooooooooo
Ik heb zelf een half groninger hij heet thomas het is een ruin van 2 en een half jaar jong in hij heeft echt een supper karakter Haha! voor geen goud wil ik hem kwijt. Groetjes van brietjeAfbeelding

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 19:35

Ook een lekker ding die Thomas! Ja