Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flubberboot

Berichten: 3003
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:18

Deertje schreef:
hahaha, hoe grappig, niemand wil nog terug :):)

Het zijn ook hele bijzondere paarden <3

Elisa2

Berichten: 38094
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:33

Ik vind het ook niet zo gek dat niemand meer terug wilt haha..

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:38

Haha zeker niet. Ze zijn lief, meewerkend, hebben humor en zijn heel betrouwbaar <3

Jorinda

Berichten: 13474
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:19

Elisa2 schreef:
Jullie gaan echt heel hard!

Mooie foto's komen er weer voorbij en welkom aan de nieuwelingen.

Ik heb ook een echte clown hier, moet er iedere keer om lachen. :+ alleen af en toe heb ik het idee dat ik een hond heb ofzo. Als ze weer ergens mee in de mond loopt en ik een paar keer: "Los!" moet zeggen. :D


Doet me denken aan Neva die met wandelen het liefst met haar neus over de grond loopt, snuffelend zoals een hond hahaha.

Nadir

Berichten: 12751
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:56

Voor de mensen die hun PRE rechtstreeks uit Spanje hebben laten komen, wat voor terugval hebben jullie paarden gehad? En was dat fysiek of mentaal? Mijn paard was heel relaxt en gewoon haarzelf toen ze kwam en dat is ze gelukkig nog steeds. Na een paar maanden kreeg ze wel een flinke klap in haar weerstand. Ze is ook echt veel afgevallen en teruggelopen qua bespiering, de kou van de laatste weken heeft haar ook veel energie gekost.

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 16:26

Ik heb mijn paard wel in Nederland gekocht, maar ze was nog maar 2 maanden in Nederland. Ze was langere tijd heel moe ( veel liggen / slapen ), daarom heb ik haar goed gevoerd. Echt gekeken naar wat ze nodig had. Wel mee gewerkt, maar de sessies kort gehouden en verder gewoon lekker in de wei / paddock en in de nacht op stal met voldoende hooi tot de ochtend.

Autumnn

Berichten: 8119
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 21:52

Elisa2 schreef:
Jullie gaan echt heel hard!

Mooie foto's komen er weer voorbij en welkom aan de nieuwelingen.

Ik heb ook een echte clown hier, moet er iedere keer om lachen. :+ alleen af en toe heb ik het idee dat ik een hond heb ofzo. Als ze weer ergens mee in de mond loopt en ik een paar keer: "Los!" moet zeggen. :D


Haha herkenbaar. Ik was een keer met Nero aan het wandelen op het erf, hij was lekker een beetje aan het zoeken naar gras, verloren snoepjes, etc. Staat hij op een gegeven moment voor me, met zijn oren naar voren en een tak in zijn mond, kwam hij even aan mij laten zien. En hij helemaal trots op wat hij gevonden had.. wat een lol had dat dier in zijn eentje _O-

Afbeelding
:+ :+ :+

Verder waren we vandaag lekker naar het strand.
Afbeelding
Een ruiterpad was onder water gelopen, dus even doorheen gegaan
Afbeelding
Nero kan alleen niet normaal op foto’s, hij doet of zijn ogen dicht of steekt zijn tong uit :')

Donnatella

Berichten: 442
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 08:30

Diseño stond al 6 maanden in BE als ik hem kocht, maar hij heeft wel tijd nodig gehad om bij ons helemaal te aarden. Die heeft hij gekregen en hij voelt zich nu helemaal thuis, alleen wind en regen vindt hij echt niks. Je ziet dan aan zijn blik dat hij zegt "dit hadden ze in Spanje niet hoor!".
Anderzijds stampen in de plassen zoals Nero vindt hij wel erg leuk!
Gaat Nero er ook van drinken? Dat doet D. dus. Dan loopt hij lekker aan de longe, even de rem erop richting plas water, slokje nemen en weer door. :+ Het is ook een echte clown voor zoiets.

Elisa2

Berichten: 38094
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:28

Haha Autumn, ik moet lachen om jouw foto's met die gekke bekken en die stok. Erg herkenbaar!

Havanna was drie weken in NL voordat ze bij mij kwam, kon wel zien dat ze geleden had van de reis. Maar verder weinig gemerkt qua acclimatiseren behalve dat ze harde wind en regen ook 3x niks vind en ook graag op stal staat. Heb wel gelijk goed met dekens gewerkt.

Caca kwam toen hij bij ons kwam direct uit Spanje maar is eigenlijk alleen maar opgeknapt. De lange reis kost ze wel wat. Het ene paard is het andere natuurlijk ook niet.

Autumnn

Berichten: 8119
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:49

Donnatella schreef:
Diseño stond al 6 maanden in BE als ik hem kocht, maar hij heeft wel tijd nodig gehad om bij ons helemaal te aarden. Die heeft hij gekregen en hij voelt zich nu helemaal thuis, alleen wind en regen vindt hij echt niks. Je ziet dan aan zijn blik dat hij zegt "dit hadden ze in Spanje niet hoor!".
Anderzijds stampen in de plassen zoals Nero vindt hij wel erg leuk!
Gaat Nero er ook van drinken? Dat doet D. dus. Dan loopt hij lekker aan de longe, even de rem erop richting plas water, slokje nemen en weer door. :+ Het is ook een echte clown voor zoiets.


Ja hij drinkt er ook van. Het liefst zeewater 8)7 maar hij gaat er eerst mee spelen, heb het toevallig nu op film dus zal even kijken of ik het kan plaatsen later vandaag. Grappig dat meerdere PRE’s van die clownen zijn :D

Diseño is ook wel echt een grapjas zo te horen haha. heerlijk! Nero neemt longeren echt te serieus om dan grapjes uit te halen. Volgens mij is er geen 1 paard die longeren zo leuk vindt als Nero :Y) hij is zo geconcentreerd, aan het uitsloven, briesen en zijn best aan het doen. Echt heel grappig

keeyzie

Berichten: 5724
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:30

Nadir schreef:
Voor de mensen die hun PRE rechtstreeks uit Spanje hebben laten komen, wat voor terugval hebben jullie paarden gehad? En was dat fysiek of mentaal? Mijn paard was heel relaxt en gewoon haarzelf toen ze kwam en dat is ze gelukkig nog steeds. Na een paar maanden kreeg ze wel een flinke klap in haar weerstand. Ze is ook echt veel afgevallen en teruggelopen qua bespiering, de kou van de laatste weken heeft haar ook veel energie gekost.


Mijn veulen kwam in Maart maar heeft toen ook flink moeten inleveren. Haar weerstand was slecht, snotneus en vieze ogen. Gelukkig brak het grasseizoen snel aan en dat heeft haar veel goeds gedaan!

Merk sowieso dat ze het hier best zwaar hebben. Heb het idee dat Hugo ook wat gewicht begint te verliezen. Meer mensen die dit merken?

Ze staan 24/7 buiten en krijgen ruim voldoende te eten!

_Tarzan

Berichten: 11270
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:05

Dat clown zijn herken ik dan weer helemaal niet in Fuego. Wel het enorm uitsloven aan de longe, Fuego doet altijd meer dan zijn best, topper is het!

Fuego heeft 12 jaar in Spanje gestaan en daarna nog 5 jaar in Duitsland voordat ik hem kocht. Hij is heel veel verhandeld geweest en ik denk dat hij daarvan een enorme deuk heeft opgelopen, arm dier!
Toevallig heb ik laatst de handelaar gesproken waar ik hem van kocht (wist toen niet dat ze handelaar was maar kwam ik nu dus achter) en ze waren echt heel verbaasd dat ik hem nog had en dat ik zo goed met hem uit de voeten kwam := (met proefrijden begon hij te sjeezen en steigeren en lag ik er bijna naast :') ). Dus eigenlijk werd toen wel bevestigd hoe getraumatiseerd dat arme dier wel niet moest zijn geweest. Ik ben daarom ook heel blij dat wij uiteindelijk zo close zijn geworden samen en hij bij mij z'n laatste jaren echt als paard heeft kunnen doorbrengen <3

Wat heerlijk om al jullie verhalen te lezen van clown paarden :')
Geweldig ook die ritjes van jou met Nero Autumnn, weet van hoe ver jullie komen dus echt super om te zien!! <3

Keeyzie, Fuego staat nu zo dik die mag wel wat kilo's kwijt :=
Die heb ik iets te goed gevoerd :') Hij staat op onbeperkt hooi en krijgt nu een schep muesli en een schep haver per dag. En de eerste winter zonder deken en 24/7 buiten maar merk nu niks meer aan hem dat hij dat niet prettig vind gelukkig.

Elisa2

Berichten: 38094
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:24

Gewicht verliezen merk ik niet, maar ik denk dat 24/7 buiten voor deze paarden in Nederland wel wat zwaarder kan zijn. Zou die van mij er geen plezier mee doen in ieder geval.

Heel veel Spaanse paarden zijn helaas heel bang, er wordt echt niet altijd zo leuk en lief mee om gegaan. Voor Fuego inderdaad alleen maar fijn dat hij eindelijk een blijvend tehuisje heeft gevonden. Ik vindt het altijd zo sneu als paarden zoveel verkocht worden.

_Tarzan

Berichten: 11270
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:57

Zeker sneu, vooral voor zo’n gevoelige dieren om zoveel te worden verhandeld.
Fuego had gewoon iemand nodig die hem begreep, gelukkig ben ik zo ver gekomen met hem.

Ik merk wel echt dat hij heel bang is om fouten te maken. Hij is sowieso vrij bang, bang voor vreemden en met name mannen, is m’n zoontje met een stok nt spelen raakt hij compleet in paniek dus dan kun je wel raden hoe er in Spanje met hem om is gegaan, ik kan daarentegen alles met hem.

Ik ben blij dat ik hem z’n laatste thuis heb kunnen geven en hij hier lekker paard kan zijn, want als een paard dat verdiend heeft dan is hij het wel <3

Ga wel mee met Elisa dat het niet de ideaalste paarden zijn voor het 24/7 buiten houden. Het is dat het moet anders had ik het nooit gedaan met Fuego, die stond ook heel graag in z’n stal en voornamelijk in de herfst en winter.

Autumnn

Berichten: 8119
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:10

Dat herken ik wel hoor, Nero maak je ook echt niet blij met de hele dag in de regen en wind.
Ze staan bij ons in de zomer 24/7 buiten (nu overdag buiten), maar afgelopen zomer was het soms ook echt prut en nat. Ik zag aan hem hoe ongelukkig hij erbij stond, dus toen heeft Nero prinsheerlijk even een paar dagen op stal gestaan. Hij heeft genoten :Y) iedereen zei tegen me dat hij zo tevreden binnen stond :')

Nero is niet bang om fouten te maken maar heeft wel de drive om het in 1 keer goed te willen doen. Als het dan niet in 1 keer goed gaat wordt hij meer onzeker.
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 19-12-23 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:15

Clowntje Izarra :D

Wil je mee helpen opruimen? Tuurlijk doe ik dat :D

Afbeelding

Autumnn

Berichten: 8119
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:20

_O- _O-

Nadir

Berichten: 12751
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:48

Keeyzie, herkenbaar dus. Hier ook veel snot gehad idd. Ze staat ‘s nachts op stal en overdag lekker buiten met hooi en vriendjes. Voor het donker wordt wil ze ook echt wel heel graag naar binnen.

Zielig, die getraumatiseerde paarden. Dat is die van mij gelukkig niet. Heb haar dan ook van een Nederlander (particulier) gekocht.

Haha Izarra is goed aan het helpen.

Wat een takkeweer zeg, ik zag dat het nog wel even zo blijft.

Jenara

Berichten: 1588
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:32

Jullie stellen me hier wel een beetje gerust met de verhalen dat sommige van jullie Spanjaarden baat hadden bij op stal staan :D Ik zit er nog steeds heel erg mee in dat ik Jenara straks terug op stal ga moeten zetten, maar wie weet vindt ze het helemaal niet erg. Heb nu 7 stallen om naar te gaan kijken komende tijd, ik vind het vooral belangrijk dat ze in de stal haar hoofd naar buiten kan steken en kan rondkijken + dat ze in de winter minstens elke dag (ook bij regenweer) eventjes haar benen kan strekken en gek kan doen ... sommige plekken bieden in de winter enkel een uurtje stapmolen, maar dat is echt geen optie ...
In de zomer zowieso alle dagen zo lang mogelijk buiten uiteraard!

Flubberboot

Berichten: 3003
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:29

Hier vind Peetje het echt helemaal niks om buiten te staan met dit weer. Normaal rent en springt hij rond zodra hij buiten komt, nu gaat hij stilstaan met hoofd naar beneden tot hij weer naar binnen mag :') Af en toe een plukje hooi eten, meer echt niet

Nadir

Berichten: 12751
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:34

Nou dat idd, 24/7 buiten is echt niet voor elk paard fijn en heel eerlijk; ik vind het zelf ook prettig dat ze ‘s nachts binnen staat. Zo lang mogelijk buiten vrij kunnen bewegen vind ik belangrijk, een uurtje alleen stapmolen zou ik ook geen optie vinden.

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:28

Die van mij willen dus echt niet in stal. Die staan als het warm is binnen en in de regen buiten :+

Elisa2

Berichten: 38094
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 08:57

Autumnn schreef:
Dat herken ik wel hoor, Nero maak je ook echt niet blij met de hele dag in de regen en wind.
Ze staan bij ons in de zomer 24/7 buiten (nu overdag buiten), maar afgelopen zomer was het soms ook echt prut en nat. Ik zag aan hem hoe ongelukkig hij erbij stond, dus toen heeft Nero prinsheerlijk even een paar dagen op stal gestaan. Hij heeft genoten :Y) iedereen zei tegen me dat hij zo tevreden binnen stond :')

Nero is niet bang om fouten te maken maar heeft wel de drive om het in 1 keer goed te willen doen. Als het dan niet in 1 keer goed gaat wordt hij meer onzeker.


Ah gossie dat laatste, dat heeft Cacahuete ook.

Havanna totaal niet, die is van het uitproberen. :')

Ik ben ook voorstander van veel vrije beweging. Hier staan ze s, nachts op stal en dat vinden ze heerlijk. Buiten hebben ze wel een schuilstal en in de zomer gaan ze dan pas om 22:00u naar binnen.

Bij pensionstallen is het altijd lastig om iets te vinden wat volledig naar wens is.

JJ4

Berichten: 645
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:40

Ed vind ‘s nachts op stal prima, ik had ze 24/7 buiten staan maar door de opkomst van de wolf, durf ik dat niet meer. Wel hebben we gezorgd voor een grote stal (6x3) voor wat extra bewegingsruimte. Als het stormt of gewoon veel regent, dan komt hij zich ook echt melden om naar binnen te mogen, ondanks dat ze ook een schuilstal hebben in de paddock.

Afbeelding

Met natuurlijk een doorkijkje voor onze Joepie :D
Afbeelding

In de zomer heeft de schuilstal de voorkeur maar hij wordt niet vervelend als ie dan op stal moet.

Afbeelding

Ik had ze graag altijd buiten gegund, maar hoop dat ze zo ook enigszins tevreden zijn.

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 19:12

Zo... Dat is een luxe! 6 op 3. Mero is ook een seut als het regent hoor, maar dat zijn ze alle vier wel hahaha.
Maar hij zit goed ingepakt. Inclusief hals .
Maar anderzijds vinden ze een grote plas water helemaal het einde