Mijn droompaard gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:39

mavantos schreef:
Utixo schreef:
Dat zijn echt 2 verschillende paarden TS, de kol is compleet anders, en de voorpluk is zo groot van dat eerste paard, dat hij zichtbaar had moeten zijn onder het netje.

Als je goed kijkt zie je de vlecht onder het netje uitkomen... Daardoor lijkt de kol anders.

Ok, ik neem mijn woorden terug, je hebt gelijk.

Maar TS, ik hoop echt dat dit goed gaat komen. Of ga ervoor, castreer hem en accepteer hulp, zonder zo defensief te reageren, of verkoop hem en koop een simpeler dier.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:40

Utixo schreef:
Dat zijn echt 2 verschillende paarden TS, de kol is compleet anders, en de voorpluk is zo groot van dat eerste paard, dat hij zichtbaar had moeten zijn onder het netje.

Deze discussie is er al geweest.......even inzoomen op de laatste foto, dan zie je wel degelijk de voorpluk in een vlecht ............

anjali

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:04

@utixo,ze wil alleen haar nieuwe paard showen. ze klaagt toch niet over gedrag dat ze niet aankan of zo. Waarom zou ze hem dan moeten verkopen? Ik vind dat geen leuke reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:30

anjali schreef:
Er loopt net een topic van iemand die een PRE wil gaan aanschaffen. Die,ook cruzado,s, blijken enorm kostbaar te zijn. En in Spanje castreren ze vrijwel nooit. Ik vind het advies aan ts om gelijk te castreren ook in financieel opzicht helemaal fout wegens grote waardevermindering van het paard als ze dat zou doen.Dit is voor mij wel een interessant topic geworden omdat ik hiervoor niet veel wist over deze paarden. En nu leer ik bij.

Dus redenen om niet te castreren:

- Hij is dan mooier
- Zonde want hij kan niet meer dekken
- Financieel

Ik mis het welzijn deel...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:46

anjali schreef:
@utixo,ze wil alleen haar nieuwe paard showen. ze klaagt toch niet over gedrag dat ze niet aankan of zo. Waarom zou ze hem dan moeten verkopen? Ik vind dat geen leuke reactie.

Zou ik toch een beter lezen :)

Citaat:
Hij is echt enorm koppig ://

Citaat:
Awel, het opstappen ging perfect. De eerste ronde ging goed daarna verschoot meneer van een paraplu. Op een gegeven moment begint meneer de steenkop dom te doen en langs alle kanten te lopen. Ik ben afgestapt en hem gaan longeren. Ik heb hem in zijn stal gezet en gezegd tegen hem “je bent niet flink geweest we hadden al een compromis afgesproken dus je krijgt geen wortels” daarna heb ik hem genegeerd

Citaat:
Het is gewoon hij doet mooi zijn rondje dan verschiet hij van die paraplu daarna is hij gewoon gepasseerd en dan begint hij dom te doen bij de mesthoop door langs alle kanten beginnen te lopen en onbestuurbaar is.

Zo te lezen zijn er al wel problemen.
Ze weet dit totaal niet in goede banen te leiden terwijl het paard zo enorm braaf lijkt te zijn.
Laat staan dat die ontdekt dat hij ballen heeft....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:31

Ja natuurlijk doet hij wel eens wat maar dat doet elk jong paard en ik lees tot nu toe niets over lastig gedrag wat aan zijn hengst-zijn gekoppeld zou zijn. En wat welzijn betreft,natuurlijk moet elk paard en ook een hengst op paardvriendelijke wijze gehouden worden en dat zal voor een hengst wat meer aanpassingen vereisen.Wie zegt dat dat bij ts niet kan,hij staat er toch al langer want die stalhouder was zijn vorige eigenaar dacht ik?Maar ik houd nu op met voor ts te pleiten,ik ken haar immers niet en weet niet hoe het daar zit. Nu mag ts weer wat zeggen vind ik.Anders gaat haar topic een eigen leven leiden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:39

Ach weet je, we zijn allemaal door schade en schande wijs geworden. Dit zal geen maanden duren voordat het fout gaat. Zodra je denkt dat een paard ermee zit dat hij geen wortels krijgt als hij stout is geweest dan is het einde zoek. En als ze blijft afstappen en gaat longeren als hij stout is geef ik het een paar weken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:04

Leo schreef:
Hij is toch een kruising KWPN / Anda? Ik ben er totaal niet in thuis hoor, in die wereld, maar heeft hij dan wel interessante waarde voor de fokkerij? Die opweegt tegen een vaak toch geïsoleerd bestaan als hengst en toch ook complexer in de omgang?
Gewoon interesse hoor. :)

Leuk paard hoor maar geen waarde voor de fokkerij. Tenzij je een veulen voor jezelf wil fokken en papieren niet belangrijk vindt. Fok je voor de handel kom je met een papierloze kruising nooit uit de kosten hoe leuk het veulen ook is.
Ik zou het je afraden. Je hengst wordt na eenmaal te hebben gedekt een heel andere hengst. Je hebt er echt niks aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:12

beert schreef:
[
Dit schrijft ze in januari zelf.

Oh dan snap ik het ook niet meer :-). Lijkt me dat als je eerst schrijft dat je 3 jaar een wat ouder paard hebt waar je ook op rijdt, dat je ook minimaal evenveel rijervaring heeft. Maar dat was te voorbarig, excuus![/quote]

Dat oudere paard (merrie) was blijkbaar kreupel vandaar het idee van een veulen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:13

Suzanne F. schreef:
Ach weet je, we zijn allemaal door schade en schande wijs geworden. Dit zal geen maanden duren voordat het fout gaat. Zodra je denkt dat een paard ermee zit dat hij geen wortels krijgt als hij stout is geweest dan is het einde zoek. En als ze blijft afstappen en gaat longeren als hij stout is geef ik het een paar weken.

In ieder geval tot de schoolvakantie weer voorbij is. :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:57

pillow schreef:
Hutcherson schreef:
Heeft hij zo'n interessante stamboom dan?
Het is nog geen culinair hoogstandje qua bouw/body etc. Loopt ook niet heel bijzonder op de fotos te zien.
Waarom wil je fokken?

In welk restaurant wordt hij geserveerd?

:') vast geen 5 sterren michelin

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 20:13

Oakland1990 schreef:
anjali schreef:
Zet hem dan in pension op een hengstenhouderij. En neem daar ook les en begeleiding. Castreren is onomkeerbaar,dat zou ik persoonlijk alleen doen als hij gevaarlijk gedrag zou gaan vertonen. Het is zo'n mooi paard,jammer anders.

Klopt. Maar TS lijkt niet de geschikte persoon om nu, op dit tijdstip, een hengst te houden. Hij gaat vanzelf een keer proberen en als dat gewerkt heeft mag je er van uit gaan dat het een straatje zonder einde wordt terwijl dat helemaal niet nodig is. Hij is aangeschaft als leuk paard om wat mee te rijden voor een tiener. Waarom heeft die z’n kroonjuwelen nodig? Hij wordt niet goedgekeurd en zal zeer waarschijnlijk nooit dekken. Het is een cruzado en de kwpn hengsten zijde moet je nog minder willen.

Hij is een Andalusier

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:20

Chanelle007 schreef:
Hij is een Andalusier

Ja en dan ook nog een cruzado.
Als je mijn stukje op vorige pagina even leest, lees je dat hij voor fok totaal niet interessant is.
Niet rot bedoeld maar heb er zelf ook zo een ...

Lekker laten ruinen, wordt ie braver van en dan jr niet rijden maar alles ad hand leren.
Dan wordt jullie band zeker top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:38

Allereerst gefeliciteerd met je mooie aanwinst!
Ik zou hem ook laten castreren en daarnaast goede begeleiding zoeken bij iemand die verstand heeft met het doorrijden van een jong paard. Als je denk dat een paard snapt dat die wat fout heeft omdat je hem geen wortel geeft dan geeft dit aan dat je nog lang niet toe bent aan het opleren van uberhaupt een jong paard. Het enige wat het paard nu heeft geleerd is dat jij afstapt als hij een paar keer ergens van schrikt. Uiteindelijk gaat dit van kwaad tot erger. Vooral als daar straks zijn hengstengedrag bij komt kijken.

Interessant voor de fokkerij is hij niet dus waarom hengst laten? Alleen omdat dit “stoer” klinkt? Voor jouzelf en het welzijn van het paard is het beter om hem te laten castreren. Een hengst zal veel van zn tijd alleen doorbrengen en niet zomaar met vriendjes naar buiten kunnen. Daarnaast moet je zelf ook voortdurend blijven opletten dat je niet te dicht bij merries komt. Als je op een pensionstalling staat moet je ook maar geluk hebben dat andere personen rekening met jou willen houden door niet met hun (hengstige) merrie bij jouw hengst in de buurt te komen. helaas houd ook niet iedereen daar rekening mee.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 21:23

_Penotti schreef:
Citaat:
mijn niveau is half gevorderd
- ik heb 2 jaar rijervaring

Dit schrijft ze in januari zelf.

Ik heb de merrie vanaf 2016 en de hengst heb ik vanaf juni 2020 dus ik rij ongeveer 5 jaar. Sorry hoor maar nu vind ik het er wel een beetje over gaan. Jullie kennen me niet.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:27

Als je nuttige tips wil (naast zorg voor professionele assistentie) is het wellicht handig om wat extra informatie toe te voegen. Je geeft nu vooral aan wat er allemaal mis gaat, maar zonder achtergrondinformatie is het lastiger om goed advies te geven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:42

Chanelle007 schreef:
Ik heb de merrie vanaf 2016 en de hengst heb ik vanaf juni 2020 dus ik rij ongeveer 5 jaar. Sorry hoor maar nu vind ik het er wel een beetje over gaan. Jullie kennen me niet.

Maar 5 jaar is echt niet veel, en toen ik 5 jaar reed, dacht ik dat ik echt heel handig was, maar je begint net! Het voordeel is wel dat je eigen paarden hebt gehad, dat scheelt al iets, maar persoonlijk ben ik er niet van onder de indruk.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:49

Ik zou hem laten castreren en hem dan nog lekker tot volgend voorjaar in de opfok zetten en dan rustig aan opnieuw beginnen. Hij is nog maar 3 laat hem alsjeblieft volwassen worden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:39

Chanelle007 schreef:

Je hebt het zelf in januari geschreven dat je 2 jaar rijd, niet ik :)

Daarnaast is 5 jaar ook nog super weinig in de meeste gevallen.

En nee we kennen je niet, maar je schrijft zelf de de dingen op en daaruit vormen we een mening.
Zoals schrijven dat hij geen wortels krijgt omdat hij niet braaf is.
En dat je hem hengst wilt houden enz.

En iedereen hier reageert omdat ze het beste met je voor hebben. :j
Maar ook allemaal zien dat het op deze manier een keer fout gaat omdat je nog niet zeer ver gevorderd bent. Wat voor een jong paard wel nodig is en voor een hengst al helemaal.
En dat zouden we allemaal enorm rot voor jou en het paard vinden.

Dus je idee om hem nu een tijd niet te rijden is erg verstandig. +:)+
Dat zou ik ook zeker niet doen tot de lente.
Stal hem in die tijd ergens waar hij de hele dag buiten komt met andere paarden.
En laat hem castreren.

In die tijd ga je op zoek naar kundige mensen in jonge paarden begeleiden (dat is niet je huidige stalhouder) die jou dan samen gaan leren hoe je een jong paard moet rijden.
En dat komt het vast wel goed :j

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 11:19

Okè, ik wil jullie allemaal bedanken voor het advies. Ik ben bezig om een goede instructeur te zoeken. En ik zag net dat ik een foutje had gemaakt :/ het is een andalusier. Oeps sorry niet gezien

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:05

Je rijdt pas 5 jaar?

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 12:11

geerke schreef:
Je rijdt pas 5 jaar?

Ja?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:14

Chanelle007 schreef:
geerke schreef:
Je rijdt pas 5 jaar?

Ja?

Ik snap dat het niet leuk is om te horen, maar met 5 jaar rijervaring heb je nog een hoop te leren ;) Dus ik denk dat het belangrijk is om dat voor jezelf in te zien en dat is ook helemaal geen schande! :) Dus goede hulp zoeken lijkt me inderdaad verstandig. Het wordt superleuk om samen met hem te gaan leren, maar sta er dan ook open voor en leer. Dat is echt niet erg, je hoeft het allemaal niet te weten. Juist als je dat wel denkt, gaat het alleen maar mis.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:25

Ze is toch ook al op zoek naar instructie schrijft ze net...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:26

Jessix schreef:
Ze is toch ook al op zoek naar instructie schrijft ze net...

Precies, het gaat richting bashen.