CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:24

Ik doe er ook weinig aan. Haal er af en toe eens een borstel doorheen, maar meer niet. Ze gaan af en toe door de wasstraat, maar dat is alleen in de zomer. Bij jeuk door mijt behandel ik met Frontline.

Gisteren hem grond bepoteld, en hij heeft in alle vier de kootholtes een ribbel. Ik dacht dat hij ze voor niet had, maar dus wel. Ribbels zijn droog, huid is onbeschadigd. Zijn halfzus die bij ons staat heeft precies hetzelfde. Die is wel zo'n 15-20cm kleiner := Maar haar eigenaresse had het erover, dat ze ook zoiets bij haar had gevoeld. Zij dacht echter dat het er gewoon bij hoorde.

Zal vandaag eens voelen bij mijn merrie. Zij is 26, als zij ook zo'n enkele ribbel heeft dan geeft dat de burger weer moed :=

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:26

met welke frontline behandel je dan...? die voor honden of?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:31

Ja hoor, de gewone Frontline spray :)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:34

hij heft er zo geen last van. hij heft wel elke herfst en lente rare plekken in de flanken en bij zijn oksels die dan kaal worden en vervolgens weer dichtgroeien. de DA doet er niks aan omdat het eigenlijk dierecht weer dichtgroeit. hij is er dan wel gevoelig op. misschien toch eens preventief sprayen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:46

De ribbels zijn bij Kim wel weg gegaan na een behandeling met Neocidol.
Of in ieder geval minder geworden.

Ik doe inderdaad ook weinig aan de sokken.
Wel controleren op mok en af en toe scheren als het nodig is en behandelen, maar niet teveel kammen.

Frontline heb ik inderdaad eerder mensen over gehoord. :j
Schijnt inderdaad ook prima te helpen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:03

Frontline was het eerste wat ik probeerde bij mijn tinker, dat kreeg ik destijds van de DA, maar dat hielp hier niet echt. Misschien had ik ook wel te weinig gebruikt.
Maar gebruiken jullie dan naar gewicht? Dat wordt wel behoorlijk duur lijkt me?
Ik was net even aan t rekenen.. 6 pipetjes voor 20 tot 40 kg, dus voor max 240 kilo kosten 35 euro, dus voor mijn belg van 1000 kilo zou ik dan 140 euro kwijt zijn per behandeling :=

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:07

dat is inderdaad gekkenwerk.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:08

Haha, ja je hoeft ook geen hele behandeling te doen, alleen voor de voeten begreep ik. Volgens mij een pipetje per voet?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:29

Klopt, je neemt een pipet Frontline voor de grootste honden (niet de combo, maar de gewone) en 1 pipet per poot. Ik doe het nuet elke maand. Alleen als ik zie dat hij weer last van mijten heeft. Dus dat is 30 euro per behandeling. Enige nadeel is, dat het wel 48'uur droog moet zijn om de druppels te gebruiken. Hij moet dus niet door plassen gaan lopen, want dan spoelt het er weer af. Dan is het wel een dure hobby :+ Dus in herfst en winter is dat wel eens lastig. Ik heb nl geen dichte stallen.

Verder heeft Beau ook ribbels in zijn kootholten, overgehouden van een aantal jaar terug van enorme uitbraken op Zijn benen. Is nooit meer terug gekonen, maar die ribbels zijn ook niet meer verdwenen. Hij heeft er verder geen last van.

Ik doe verder ook niks aan zijn sokken. Af en tie kijken of de boel nog heel is.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:51

Maar Frontline is ook in een spray te verkrijgen. Is dat niet veel handiger dan een pipet?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:52

Ik doe niets aan de sokken, ik ga wel regelmatig naar de zee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:56

ik doe heel weinig aan de sokken. Sporadisch eens een borstel erdoor en bij de oudste in de knieholte van de voorbenen wat wegknippen omdat er daar behoorlijk wat schilfers blijven hangen.
Maar echt zelden, hoe meer gepruts erin hoe meer last (en gevaarlijker voor mij :D)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:01

Ik gebruik ook niet de pipetten, maar de spray. Doseert veel handiger én het is veel goedkoper. Ik behandel alleen als het nodig is, ik geloof sterk in 'hoe meer, hoe erger'. Ik heb bij mijn merrie liters Sebacil gebruikt, sokken geschoren en weet ik niet wat. Hielp allemaal niet. Toen alle rommel weggegooid, en alleen gaan behandelen met Frontline als ze er duidelijk last van had. Een klein plekje of een keer een jeukje? Behandel ik niet, want hoe meer gif je op die huid smeert, hoe slechter de huid wordt. En hoe meer kans de mijt juist weer heeft. Dit pas ik nou al een paar jaar toe, en ze hebben zeer weinig last van mijt. Hoogstens een keertje in het voor- of najaar, als de weerstand minder is/ze aan het verharen zijn.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:02

ik kam al zoalng als ik hem heb (10 jaar) zo goed als elke dag zijn sokken uit. hij heeft alleen altijd schilvers in de voorknieen, verder af en toe eens een ander plekje. ik verbaas me er wel over dat niemand het dagelijks uitkamt. en gevaar is het niet, hij staat gemoedelijk te slapen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:34

Waarom zou ik het dagelijks uitkammen als het niet nodig is? :) Ik heb mijn merrie 14 jaar en nog nooit dagelijks haar sokken uitgekamd. En die heeft, op wat mijt heel af en toe, nergens last van.

Net overigens met de Paardendrogist gebeld, en zij raadde aan om dagelijks kleefkruid en brandnetel te geven, en aan het begin en einde van de winter een drainagekuurtje. De kruiden zorgen voor voldoende ondersteuning in het weideseizoen, dan beweegt hij namelijk genoeg. Drainagekuurtje aan het begin van de winter (minder weidegang/minder rijden) en einde van de winter zorgt voor boost en stukje opruiming.

Tel daarbij de supplementen voor zijn moeder-met-artrose bij op en ik weet weer waarvoor ik 60 uur per week werk :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:50

Willemina_L schreef:
Maar Frontline is ook in een spray te verkrijgen. Is dat niet veel handiger dan een pipet?

Geen idee. Ik heb die spray nog nooit gezien. Gebruik altijd de pipetten en dat gaat prima.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:51

Spray is echt overal te krijgen, online en in zo'n beetje elke dierenwinkel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:54

Haha! Precies in die van mij niet dan. Ik koop het in de BoerenBond bij ons in t dorp. Maar het maakt niet zoveel uit toch? Ik vind de pipetten prima en volgens mij zit er hetzelfde in als in de spray. Tis maar net wat je voorkeur is, denk ik. Die spray moet toch ook op de huid komen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:55

Klopt hoor, het is maar net wat je prettig vindt. Het gaat erom dat je de mijten er mee omlegt. Spray masseer ik ook gewoon in de huid :j Je kunt het rechtstreeks op de huid sprayen of eerst in je hand en dan het erin masseren. Maar net hoe chill je paard het vindt dat je op z'n benen sprayt :))

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:08

ik kom me hier ook melden ik heb een tinker (niet van mij maar doe hem nu 9 jaar) en sinds een jaar dus ernstige cpl ik ben al een jaar bezig met de veearts en allerlei kuren de veearst blijft het stug mok noemen..

Door bokt ben ik er dus sinds een half jaar achter dat het cpl is maar zit nu weer met mijn handen in het haar hij reageerde heel goed door zijn beben een paar x helemaal in de groene leem te zetten maar ook daar komt het smet nu weer doorheen.

de eigenaar is eindverantwoordelijk en gelooft de veearts dat het mok is en hij is een een boer dus al die volgens hem zeggende onzin kuren helpt niet.

Ik heb ondertussen al bakken geld uitgegeven aan drainage kuren zalven shampoos en weet ik het wat voor zooi allemaal en nog zie ik geen verbetering....

Hij staat 24/7 buiten krijgt twee x per dag een handje musli en 3 x per dag hooi en tussen de middag wat peen. Over het voerbeleid heb ik niks te zeggen gezien hij aan huis staat en de beste man zelf voert

kortom zijn benen zijn nu geschoren omdat hij er zo slecht bij staat op het moment, zn benen zijn nat en stinken en ik weet van ellende niet meer wat ik kan doen om t weg of onder controle te krijgen

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:18

Maar als de DA zegt dat het mok is, waarom helpen zijn kuren dan niet? Zou ik toch eens vragen aan die DA, dan. Bakken met geld uitgeven zonder resultaat lijkt me niet de bedoeling. Dus wat mij betreft mag zo n DA me dan even haarfijn uitleggen waarom er zo weinig resultaat is.

Verder is het een lastig verhaal, denk ik. Als je zeker weet dat er geen mijt in zijn benen zitten tenminste. Anders eerst zorgen dat die mijten verdwijnen. Als je niks aan het voerbeleid mag doen, is dat lastig.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:34

het enige wat je kunt doen is goed wassen met betadine en eventueel uierzalf smeren. maar open wordnen moet eerst dicht. Anders wordt he tniet veel. eventueel sudocreme voor de genezing... moeilijk hoor

nicqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:50

pompompom schreef:
Wat betreft voeren is ook mijn ervaring dat met brok, muesli, voordrooi/kuil, bemeste weides de jeuk enorm toeneemt.

dat is mijn ervaring ook.
Voordroog krijgt mijn tinker ook rasp.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:43

Poeh, zoveel verschillende dingen worden er genoemd, lastig!

Frontline spray lijkt goed te werken, en GreenXL zo te lezen ook.....
Maar krijgen die paarden dan verder naast hooi/ gras nog extra bijgevoerd?
Bijvoorbeeld een vitaminebrok? (krijgt mijn paard namelijk wel)

Ik probeer ook een middel te vinden wat werkt, aangezien mijn paard er ook last van lijkt te hebben.
Alleen het is zo lastig om het juiste middel te vinden, waar velen van jullie blijkbaar ook tegenaan lopen.... :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:07

In het blog-artikel wat ik eerder plaatste heb ik alles opgesomd wat voor mijn paard goed lijkt te werken. Misschien kun je daar ook nog wat ideeën uit halen :)
http://www.abcreatief.com/blog/cpl-chro ... ymfoedeem/
Ik voer dus inderdaad ook vitaminebrok bij, want als het immuunsysteem goed werkt dan voorkomt dat ook weer een hoop problemen, en dat helpt indirect ook tegen CPL. Een paard met tekorten heeft altijd een minder goed immuunsysteem.