Berberpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:30

Zitouna, ik heb je ff een verzoekje gestuurd op Facebook om me toe te voegen (marina) :)

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:32

:) "Het echte Barbarijsche paard dat nog voorkomt in Tunis, munt uit door elegantie" :)
Vooral met dit zinnetje was ik het helemaal eens!

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:25

Hallo allemaal!

Aller eerst, mijn excuses dat ik zomaar jullie topic binnen kom wandelen. :o
Momenteel verblijf ik in Zuid-Frankrijk, waar ik, *schaam* voor het eerst in mijn leven een Berber paard ben tegen gekomen.
Ik heb het geluk dit paard te mogen trainen/rijden. Vandaar dat ik jullie even raadpleeg!
Het is een jong paard (4 jaar, begin mei ingereden) dat nog veel moet leren.
Nu heb ik wel genoeg ervaring met doorrijden etc. maar ik weet helemaal niets van barokke rassen (rijden).
Moet je een Berber(-Arabe) eigenlijk wel anders rijden dan een klassiek paard?
Ik merk wel dat hij snel de neiging heeft om zijn rug weg te drukken en iet wat een onderhals op te zetten (Dit probeer ik nu veel al met longeren op te lossen, laag rijden is niet de makkelijkste opgave momenteel, lukt een beetje).
Zijn er gebruiken bij dit ras? Iets waar ik misschien op moet letten?

Het is overigens een ontzetten lief paard, ik heb nu 4 keer met hem gewerkt, ontzettend braaf.
Hij zet geen stap verkeerd (soms een beetje eigenwijs), hij let goed op en is volgens mij erg aanhankelijk.
Toen ik hem vandaag ging halen kwam hij al aangerent. *\o/*

Groetjes,
Saskia

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:09

+:)+ Welkom Sasje! +:)+
We maken je meteen ere-topic-lid! En leuk dat je zo'n enthousiast paard kunt berijden. Ik zou het fijn vinden als je je ervaringen hier kunt delen - mijn berber is pas 1 jaar en 2 1/2 maand oud, dus ik ben pas over drie jaar "toe" aan wat jij nu aan het doen bent. De berbers die ik tot nu toe heb gereden, dat was allemaal op buitenritten in bergachtig terrein, en dat was dan met een lang teugeltje zodat ze hun hals konden gebruiken bij het klauteren en dalen. Alleen bij de galopjes op de hoogvlaktes maakten we de teugels op maat. Of ze dressuurmatig dus anders gereden moeten worden dan andere paarden?

Berbers kunnen de neiging hebben tot een onderhals, en als hij de neiging heeft om zijn rug weg te drukken zou ik - vanuit mijn hollandse ervaring -zeggen dat je er goed aan doet om hem laag en rond te proberen te rijden. Maar als hij pas drie maanden onder het zadel is, dan is het niet gek om daar nu pas mee te beginnen. Het is mij wel opgevallen dat ze in Frankrijk sowieso berbers weinig dressuurmatig rijden, ze worden vooral veel voor buitenrijden (randonnée) en endurance gebruikt; ook rijden ze vaak met veel kortere beugels dan in Nederland, wat zich dan ook weer vertaald in verder achterop de rug van het paard zitten. In Duitsland worden berbers juist vanwege hun dressuurkwaliteiten gezocht, er is een Hofreitschule waar ze in zeventiende eewse pakjes bereden worden - maar als Duitsers claimen "klassiek' te rijden, dan bedoelen ze meestal niet het "Anky - laag -diep en rond". :)

Een hengstveulen van de Nederlandse Bonnerhoeve is naar deze Hofreitschule verkocht.

http://www.hofreitschule.de/

Ik hoop dat Zitouna en Vertigo je verder kunnen helpen, zij hebben allebei al ervaring met het aanrijden van jonge berbers. Vertigo rijdt Swann op een halster/bitloos, geloof ik (zie de foto's in haar profiel).

https://picasaweb.google.com/AFCB.ChevalBarbe/ClerieuxSept2011#

Hier de link naar de foto's van de hengstenkeuring september vorig jaar, dan begrijp je wat ik bedoel.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:13

P.S. Op de foto's van de hengstenkeuring van Clerieux in september vorig jaar zie je een meisje met een blauw jasje op een schimmeltje - dat is Uriadh al Jahid, het halfbroertje van mijn merrietje (zelfde moeder). Hij is toen goedgekeurd. Ook de tafel op de laatste foto kon mij bekoren, ik krijg er een Marcel Pagnol gevoel van.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:40

Bedankt voor je leuke informatieve antwoord Nicolanca!
Ik heb de foto's even bekeken, Brenus heeft wel een iets stevigere hals (niet alleen onder) voor de rest herken ik de voorwaartse gangen wel.
Hier gebruiken ze het ras inderdaad veel voor de endurance en randonnees.
Vanmorgen was de eigenaar op bezoek (helaas een handelaar) die vertelde dat hij ingereden is met als doel later koeien (torro?) te drijven.
Hij vertelde ook dat hij moest leren op eenzijdige teugeldruk te reageren, voor het met een hand kunnen sturen natuurlijk.
Dit is nu weer niet mijn specialiteit, maar merkte vandaag dat die basis er wel in zit (kan het wel oppakken dus).
Verder merkte ik vandaag een enorme vooruitgang, behalve dat hij voor het eerst 'gestaakt' heeft. Ofwel, stilstaan, haha.
Ook ben ik aan de slag gegaan met tempowisselingen. Hij is voornamelijk heel enthousiast (voorwaarts). Door de tempowisselingen en beheersing ging hij ontspannen en uiteindelijk vanzelf zakken.
Zowel in stap als in draf. We zijn er nog niet, maar een hele vooruitgang, al zeg ik het zelf!

Ik zal zo even een foto uploaden van een paar dagen geleden.
Morgen zal ik mijn vriend proberen mee te krijgen om foto's te maken van hoe het nu gaat. :o

Edit: Hij heet eigenlijk Ulysse, maar de eigenaar van de stal (niet de eigenaar van het paard) wist niet meer zeker hoe hij heette, die zei toen Brenus, dus zo noem ik hem maar haha. (Spreek je uit als Brenuus met een stomme e).

En de foto's
Afbeelding
Voor het eerst erop.
Afbeelding
http://i134.photobucket.com/albums/q114/SB_Foto/IMG_6546.jpg
Dit is de eerste keer draf, dit is ook de houding die hij zelf vaak aanneemt.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:29

Gave fotos!!!!
<3
Een taureau is een mannelijk rund. In de camargue heb je hele kuddes, in de Provence heb je "leuke" stieregevechten waar het doel is om een "hoedje" in de kleur van de franse vlag dat tussen de horens van de stier zit weg te pakken, in Frans Catalonië - bij Ceret in de buurt - is het geloof ik niet de bedoeling dat de stier het overleeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 01:03

Komt hier ook even kijken.

Ik heb zelf een criollo (toevalstreffer), dus ook berber invloed. Geeft ook het fijne karakter waarmee ik dus behoorlijk verwend ben.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:59

dacht plaats mijn foto ook maar hier :P Dit is een pure berber hengst in Tunesië <3
Afbeelding

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 04:47

Wauw, wat gaat dit topic hard. En wat een hoop informatie komt er langs.
Echt super om te lezen allemaal!

Ook bij Haras du Freysse worden de paarden eigenlijk meteen meegenomen op buitenrit, waar ze met lange teugel worden gereden. (dus ze worden ook niet echt dressuurmatig gereden).

Een heel mooi paard Sasje! En leuk dat je deze ervaring opdoet in Frankrijk! Hoe lang ben je van plan daar te blijven?

Lifaya, Ook zo'n mooi paard! Ik heb destijds als jouw fototopics van je Tunesiëreis gevolgd (alleen niet echt gereageerd denk ik :o ), foto's blijven indrukwekkend!

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:12

Nicolanca, Varouzza is een heel leuke Berber. Mooie site van elevage Al Narwali. En bedankt voor de andere links! Halfbroer van jouw paard is mooi.

Cambiar, zoals nicolanca reeds meldde, zijn Berbers sobere paarden. Door de overvloedige regen deze zomer staan de weides er veel groener bij dan bij een normale zomer (de grond hier is vrij arme zandgrond, die vlug uitdroogt waardoor het gras in juli-augustusnormaal niet erg groeit). Gevolg : 3 van de 5 paarden hier staan met overgewicht, waaronder Swann :o . Ik ga ze nog meer moeten rantsoeneren, maar gelukkig heeft geen enkele symptomen van hoefbevangenheid. Mijn Berber is dus niet super gevoelig voor fructaan. Schuren doet hij ook niet.
Ik heb hier overigens 1 paard met zomereczeem, en dat is juist een paard dat niet te dik is.

Sasje, wat leuk : in Zuid-Frankrijk verblijven en paard(en) trainen :) ! Nu, elk paard kan je uiteraard dezelfde basis bijbrengen, maar bepaalde rassen kunnen inderdaad wel hun specifieke aandachtspuntjes hebben. De gemiddelde Berber heeft een beweeglijke hals, en in de oorspronkelijke landen zien ze een Berber graag lopen met het hoofd hoog gedragen, wat dikwijls resulteert in het wegdrukken van de rug.
Wegens hun beweeglijke hals zijn Berbers hier goed in, het positieve is wel dat ze door hun gevoeligheid en lenigheid ook gemakkelijk te overtuigen zijn een meer voorwaarts-neerwaartse houding aan te nemen.
Swann was er ook zo eentje : liefst liep hij met een verticale hals, gecombineerd met hoge horizontale hoofdhouding en wegdrukken van rug. De trainer die Swann heeft ingereden heeft aanvankelijk veel grondwerk met hem gedaan. Er werd vanop de grond veel gewerkt aan nageeflijkheid en achterbeengebruik dmv zijgangen (schouder binnen, travers en renvers). Dat is dan geleidelijk aan verder vanuit het zadel uitgewerkt. Bij Swann heeft deze trainingsopbouw heel goede resultaten opgeleverd, hij is hierdoor (bitloos) licht te rijden.
In een soort rijschool heb ik in deze lente in Zuid- Frankrijk ook op enkele Berbers gereden, en hier lieten ze de paarden met het hoofd hoog lopen. Naar mijn gevoel moest ik mijn handen ook extreem hoog houden, waardoor de trens geen druk op tong en lagen gaf, maar eerder in de mondhoeken.. Zij vonden het nageeflijk lopen iets voor de verdere training.
Leuke foto's! Ik heb zelf wel ervaring met éénhandig rijden (met mijn criollo, ook oorspronkelijk een koeien-werkpaard :) ), maar niet met paarden op zulke wijze te trainen.
Deze manier van rijden gebeurt met losse teugels. Is het paard goed afgrericht, dan is buitenteugel lichtjes tegen de hals leggen voldoende om van richting te veranderen.

Tamary, leuk dat je ook een criollo hebt! Daarom spreken rassen met een grote Berber-invloed me ook zo aan. De gemiddelde criollo is wat breder en robuuster dan de Berber, zowel lichamelijk als geestelijk :) . Ze zijn minder vlug van hun stuk te brengen, heel nuchter en zelfzeker, althans de mijne toch :) .

Lifaya, mooie foto!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:52

Thx voor om je ervaring te delen.
Ik moet natuurlijk zorgen nu voor de paarden, maar leuk is het niet op die manier.
Mocht ik er nog geen hebben, zou ik geen Lusitano of Andalusiër meer kopen. Berbers of Criollo's lijken me de leuktste paarden om te houden en tochten mee te maken! Kleur speelt al helemaal geen rol, als ze maar gezond zijn!

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:08

Ik blijf hier nog twee weken. Mijn vriend is opgegroeit hier in Zuid-Frankrijk. We zijn nu dus ook bij zijn ouderlijk huis. Ik ben natuurlijk dol op paarden en via via ben ik in contact gekomen dus met de eigenaar van het paard.
Waar mijn vriend in Nederland niet wilde paardrijden, heb ik het hier wel voor elkaar gekregen, haha. :D
Ben hier dus voor twee maanden, moet mijn studie nog afmaken in Nederland.

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:55

Sasje, leuk dat je je vriend zover hebt gekregen :) .

Cambiar, voor ik mijn Criollo kocht heb ik me geïnformeerd over verschillende rassen, waaronder de PRE. Ik ben bij 2 fokkers en 1 particulier op bezoek geweest : heel vriendelijke personen met een passie voor hun ras. Ik heb telkens ook even of wat langer mogen rijden (in piste en buiten). Zelf vond ik het een fantastische ervaring. Alhoewel er zeker verschil zat tussen de paarden onderling hadden ze allen een enorme werklust en waren ze heel gevoelig . Ze waren zeer attent op wat de ruiter deed, en altijd klaar om te reageren op de kleinste hulp. Dit zowel in de piste als buiten. Het lijken me super paarden om mee te trainen, maar dat altijd attent zijn heeft ook een nadeel vind ik : naar mijn gevoel liepen ze nooit volledig ontspannen, waren ze té gericht op de ruiter.
Daarom waren ze ook niet mijn keuze.
Mijn criollo is het tegenovergestelde, hij is de ontspanning zelve :D . Zalig om mee buiten te rijden, maar je kan van hem geen supersnelle reacties verwachten op de kleinste hulp. Pistewerk is zijn ding niet, maar voor buiten vind ik hem zo goed als perfect.
Een voorbeeldje : enkele jaren terug was ik met Verti op een mooi zandpaadje met een losse teugel in een rustig tempo aan het galopperen. Beiden hadden we het groepje jonge fazantenhennetjes niet zien zitten op het pad, tot ze letterlijk met veel gegil vanonder Verti's buik opvlogen. Ik schrok me te pletter, en sprong gewoon omhoog vanuit het zadel (niet echt verstandig, maar was echt een schrikreflex). En wat deed Verti? Niks, die bleef gewoon in zijn zelfde tempo rustig verder galopperen :D . Hij zei nog net niet : 'maak je niet druk, het zijn maar fazanten' :D .

Swann, de Berber, zit er een beetje tussen, en dat maakt hem zo veelzijdig. Hij kan zich goed concentreren (maar op een meer ontspannen wijze dan de PRE's), en piste- en dressuurwerk gaat hem goed af. Hij kan heel gevoelig en nauwgezet op kleine hulpen reageren, als je 't hem vraagt. Maar hij kan net zo goed heel ontspannen op buitenrit zijn.
Hij zou wel gevoeliger reageren op een schrikreactie van mij : had hij het geweest met de fazanten, dan had hij wel enkele sprongetjes gemaakt, denk ik :D .

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:06

vertigo, wow zeg, da's echt gek. Jij schrikt je te pletter terwijl paard koel in het hoofd blijft! De paarden in Roemenië waren ook zo cool.
Dat hoeft voor mij niet, ik hou wel van gevoelig, bij nader inzien denk ik dat ik beter match met een Berber. Ze mogen hitsig zijn, hou gewoon niet van bokkers.
Mijn besluit staat vast. Ik ga voor mijn twee merrie's een plek zoeken in Frankrijk. De fokkerij bestaat niet meer, dus zoek ik een andere plek in het Zuiden. Ik heb hopen geld betaald voor de twee zwarte Lusitano meiden, maar sta ze af ter adoptie voor een voor hen geschikte plaats (een vriendin van me wil hen adopteren, maar wil eerst kijken of ik niets vind in Frankrijk of de Eifel omdat gras daar beter is voor ze en door het klimmen vermageren ze zo wie zo). Hier gaan ze het nooit goed doen. Ze hebben magere vegetatie nodig en heel veel beweging, dan komen ze er ook zo wie zo weer door. Hier moet ik ze op een paddock houden. Veel beweging geven onder de vorm van longeren of wandelingen mag ook niet nu, dan gaan ze verzuren. De oudste is net een criollo http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-M7OSLGPI.jpg, is een zalig buiten-rij paard, heb er heel veel spijt van dat het zo gelopen is.
Mocht iemand een plekje voor ze weten in de frankrijk of buurt van Cevennes, laat het me aub weten.
Als ik dan een ander paard zou kopen, wordt het zeker een Berbertje.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 26-08-12 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:08

Cambiar, wat een prachtige paarden! Ik hoop dat je een geweldige plek voor ze vindt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:11

Ik hoop het ook. De oudste was in begin niet geïnteresseerd in mij, wou alleen eten en kuieren in de weide. Ze liep weg als ik haar wou vangen en was bij tijd zelfs agressief tijdens het werken.
Nu longeer ik haar in vrijheid, sta in het midden en met een miniem vingerbeweginkje kan ik ze sturen waar ik wil. Ze is zo immens gevoelig voor lichaamstaal, de kleinste beweging in m'n lichaam heeft ze opgemerkt en reageert ze op. Mijn heup naar binnen is uitnodigen om naar mij te komen. Bitloos is ze een droom om mee te rijden, ze danst in draf en heeft zo'n zachte gangen dat je gewiegd wordt in draf, is zo rustgevend.
ik maak de keus voor hen, niet voor mezelf, want het zijn de twee fijnste paarden die ik ooit gehad heb, echt een klik had ik met hen. Hoop dat zij gelukkig in de bergen kunnen wonen, waar alles nog puurder is dan hier. Wil ze zelf nog brengen.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 18:54

Kinke ja gezellig :D

nicolanca schreef:
:) "Het echte Barbarijsche paard dat nog voorkomt in Tunis, munt uit door elegantie" :)
Vooral met dit zinnetje was ik het helemaal eens!

Helemaal mee eens :D

Sasje_ wat leuk dat je ook mee komt praten hier :) wat een leukerd reed je daar, prachtig hoofdje heeft hij! Je bent nu dus weer terug in NL? Ga je hem nog eens terugzien?

Over inrijden van Berbers/Berber-arabieren, ik heb het hier gewoon rustig aan gedaan. Met 3 jaar een beetje begonnen af en toe een dekje, later zadeltje en hoofdstelletje in. Met 4 voor het eerst erop... En ook juist gewoon naar buiten gegaan. Grote paardenbaas voorop, en jonkie(s) erachteraan. Lekker rustig aan zoveel mogelijk rechtuit, in het begin enkel stap en een drafje, na een paar weken eens een galopje. De onderhals zie ik hier ook wel terug, het is inderdaad ook ras-eigen. Bij ons zijn ze wel allemaal heel anders qua karakter. We hebben tussen de drie die afgelopen jaar zijn ingereden een extreem coole maar ook wat minder gevoelige, een erg gevoelige maar wel heel dappere en een hete, wat schrikachtige.

Tamary leuk een Criollo!

Lifaya he daar hebben we Titou :)

Vertigo dat klinkt wel heel fijn zo hoe Swann is opgeleid :j

Cambiar wat jammer hoe het is gelopen, maar dat je verder ook geen Iberier meer wilt, ben je er zo van af gestapt? Je hebt toch een stel prachtige paarden staan, op de exceem kwestie na zijn ze dan toch zo veel moeilijker/gevoeliger/heter? De Iberiers die ik heb ontmoet vond ik meestal wel drukker overkomen dan de gemiddelde Berber/Berber-Arabier, maar er zal onderling toch wel flink verschil tussen zitten nog? Tussen mijn eigen paarden zit ook al zoveel verschil..

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:00

Ik ben nu (helaas) weer in Nederland, ja.
Natuurlijk hoop ik hem nog wel terug te zien als we weer in Frankrijk zijn.
Die kans is denk ik niet zo groot, aangezien de eigenaar een handelaar was (wel een hobby-hobby handelaar).
Maar als ik er ben zal ik zeker vragen hoe het met hem verlopen is!
Ik ben inderdaad ook gewoon in de bergen gaan rijden, met mijn vriend voorop op een camargue, die overigens ook een geweldig karakter had. (Heel erg sensibel en een beetje nerveus, maar niet bang en toch een beetje eigenwijs, haha).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:24

Ik heb op internet wat gezocht naar kruisingen van Berbers met Lusitano's of Andalusiërs en kwam op dit prachtige ras uit: de Campolino.
Dit ras vind ik ongelofelijk!
http://www.youtube.com/watch?v=FNdc0By6gYk
http://www.youtube.com/watch?v=wyfWoHuNJOg&feature=related
De Campolino is ontstaan uit een Berbermerrie die een boer met de naam Cassiano Campolina gekregen had van een vriend. Hij kruiste deze met een volbloed Andalusische hengst. Later zijn er nog rassen bijgevoegd, zoals de American Saddler horse, Clydesdale en Anglo Normand.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:36

Sasje_ hopelijk is hij nog niet verkocht dan!

Cambiar oh leuk! Wat een prachtige paarden, echte karakterhoofden <3 Ja in principe stammen de meeste rassen van het Amerikaanse continent af van kruisingen tussen Berbers en Iberische paarden :j deze kende ik nog niet. Verder deed de Hofreitschule in Buckeburg ook zoiets: http://www.hofreitschule.de/page/page_ID/215 (hoewel ze daar wel een hoop kritiek op kregen om het een ras te noemen).
Er zijn ook Berber met extra gangen :j
Zou dat geklap op de achtergrond van het liedje van het eerste filmpje het geluid zijn wat de hoeven maken bij die extra gang? Of zijn het gewoon castagnetten oid :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:48

Zitouna schreef:
Sasje_ hopelijk is hij nog niet verkocht dan!

Cambiar oh leuk! Wat een prachtige paarden, echte karakterhoofden <3 Ja in principe stammen de meeste rassen van het Amerikaanse continent af van kruisingen tussen Berbers en Iberische paarden :j deze kende ik nog niet. Verder deed de Hofreitschule in Buckeburg ook zoiets: http://www.hofreitschule.de/page/page_ID/215 (hoewel ze daar wel een hoop kritiek op kregen om het een ras te noemen).
Er zijn ook Berber met extra gangen :j
Zou dat geklap op de achtergrond van het liedje van het eerste filmpje het geluid zijn wat de hoeven maken bij die extra gang? Of zijn het gewoon castagnetten oid :D

Interessant van Hofreitshule, las dit al eerder in het topic. Triestig dat er kritiek op kwam. Mensen zijn ongelofelijk, je mag niet kruisen en dat mag je dan geen ras noemen, maar van een vuilbakken-mengeling zoals de criollo gaan ze dan wel een rasstandaard maken, ahum (zoals de Duitsers daar nu bedrijvig mee bezig zijn..)
Waarom maakte de Hofreitshule deze kruising? Voor de versterking van het ras?
Kun je me een voorbeeld geven van een Berber met extra gangen?
Ik las de info over de Campolino ook op Wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Campolina
Dans op de castagnetten vind ik maar triestig, het wordt op een paard-onvriendelijke manier geleerd...

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:56

Tja maar dat is het ding juist, de Duitsers houden nogal van regeltjes en plaatjesfokkerij, wat bij een ras als de Berber wat toch vooral een al duizenden jaren praktisch gefokt ras was misschien niet helemaal wenselijk is. Dat er mooie paarden uitkomen kan echter niemand betwisten, maar het gaat wel erg de barokkant op.
Waarom deze kruising, ik denk vooral omdat het hen zelf een fijne mix lijkt.
Nee niet dans op castagnetten, ik vroeg of het castagnetten waren of de hoefslag van het paard :P mijn Flavio gooit er namelijk ook nogal eens een rare gang uit, maar of dat nou een taktfout is of echt een extra gang, geen idee. Het zit best lekker en hij kan het heel lang volhouden. Het klinkt dus ongeveer zoals die achtergrond bij dat liedje van dat eerste filmpje...

Hieronder een filmpje waar oa een toltende Berber te zien is, de stoeterij waar wordt gefilmt is failliet.. De palominohengst op het einde staat nu bij vrienden van mij, hij en zijn nakomelingen tolten ook.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:54

Ik denk dat die speciale gang er misschien van nature in zit, als ze zo wat dribbelig worden? Kan dat? Lijkt me heel erg comfortabel zo'n zachte draf. Inderdaad, de castagnetten lijken op hoefgetrappel ;-). In één van die filmpjes van die Campolino's zie je een ober zitten op z'n campolino die zo'n zacht loopje heeft, boven zijn hoofd draagt hij een plateau vol met pintjes die mooi blijven staan terwijl het paard draaft :D .
Ik vind de paarden in het filmpje erg mooi en het loopje ziet er erg comfortabel uit, alleen jammer dat het Berber Arabieren zijn. Ik vind de pure Berber leuker.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:36