Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Moll schreef:_Lott schreef:]
door hem langer te houden zal hij in eerste instantie er alleen maar meer achter kruipen.
ik zou hem leren druk te zoeken op de teugels. dus laten nageven, iets laten uitschuiven en daarbij been geven. wanneer hij weer erachter kruipt druk zoeken met de teugels en kijken of hij je hand wil volgen
druk op de hand is het 5e been op zoeken en dit is niet gewenst, hier door is het paard in onbalans en gaat van de achterhand afkomen en op de voorhand lopen, het is juist de kunst het hoofd via de teugel naar voren te duwen, en daar is gevoel voor nodig die echt niet binnen een jaar totaal aan geleerd is.
mol
_Lott schreef:Moll schreef:druk op de hand is het 5e been op zoeken en dit is niet gewenst, hier door is het paard in onbalans en gaat van de achterhand afkomen en op de voorhand lopen, het is juist de kunst het hoofd via de teugel naar voren te duwen, en daar is gevoel voor nodig die echt niet binnen een jaar totaal aan geleerd is.
mol
het 5e been is het pas als er constant druk is. niet als jij het druk op zoekt en daarna je hand ontspant
Moll schreef:_Lott schreef:
het 5e been is het pas als er constant druk is. niet als jij het druk op zoekt en daarna je hand ontspant
nu zeg je het anders dan hier boven , daar zeg je dat je het paard leerd druk op te zoeken, echter is het zo dat druk in de hand alleen is als het paard tegen de hand duwt, als het paard te diep komt kan je of met lichte been druk iets rijzen, of met de hand het paard iets omhoog vragen.
mol

)
Moll schreef:een paard nagevelijk rijden, en het neusje op de juiste hoogte houden is wel een wereld van verschil, om een continuiteid te hebben hier in is rijkunstug gevoel voor nodig, en als u dit binnen een jaar aan iemand kan leren, wil ik u graag eens zien werken, want dan bent u nog beter dan alle grootmeesters.
mol
Zilfstar schreef:Euhm... mijn graadmeter is o.a. mijn "instructrice". Heb niet echt les van haar mij dat is iemand op stal die mij erg helpt. Maar die heeft weinig verder met Friezen gewerkt. Dus echt het aanpakken van dit typische Friese gedrag weet zij niet. Verder kijk ik, controleer ik etc.
En het is fout om uit deze tekst aan te nemen dat ik al een jaar bezig ben met hem nageeflijk te krijgen! Ik meen mij ter herinneren in dit topic al ruime info gegeven te hebben over ons als combi. Maar voor het geval van niet, hier even de info:
Heb Jippe nu bijna een jaar. Ben er met de eerste keer vanaf gevallen wegens (stom) niet goed genoeg aansingelen. Schouder uit de kom: 3 maanden niet gereden. Toen begon voor mij het oppakken van het rijden weer dus de eerste weken weinig aan nageeflijkheid gedaan. De eerste keer was ik na 10 minuten zelf al goed moe... Toen het eindelijk een beetje begon te komen dat ik echt rijden kon en ik dus aan nageeflijkheid ging werken, kwam de winter hard inzetten. En met alleen een buitenbak werd dat dus enkele maanden van niet rijden (wel andere dingen doen). En toen was de winter voorbij en kon ik weer gaan rijden en bleek na 4 weken mijn zadel veel te krap. Waar dus ook veel problemen vandaan zijn gekomen (rug wegdrukken, op de voorhand lopen etc) Ben nu al 6 weken (iets meer wrs) zadelloos en wacht op mijn nieuwe zadel. EN in die tijd ben ik bezig met Jippe aan de longe ivm zijn rug en ontspannen etc. En ben mij aan het inlezen op het nageeflijk rijden. Je kan dus eigenlijk stellen dat ik er nog helemaal neiit mee bezig ben geweest...
horseyfries schreef:Moll schreef:een paard nagevelijk rijden, en het neusje op de juiste hoogte houden is wel een wereld van verschil, om een continuiteid te hebben hier in is rijkunstug gevoel voor nodig, en als u dit binnen een jaar aan iemand kan leren, wil ik u graag eens zien werken, want dan bent u nog beter dan alle grootmeesters.
mol
Bedankt voor het compliment!
horseyfries schreef:[
Ik nam niet uit jouw tekst aan dat jij er meer dan een jaar mee bezig bent hem nageeflijk te rijden, ik reageer met die opmerking op de laatste zin van Mol dat je per definitie meer dan een jaar zou nodig hebben om een paard nageeflijk te rijden.
Moll schreef:horseyfries schreef:[
Ik nam niet uit jouw tekst aan dat jij er meer dan een jaar mee bezig bent hem nageeflijk te rijden, ik reageer met die opmerking op de laatste zin van Mol dat je per definitie meer dan een jaar zou nodig hebben om een paard nageeflijk te rijden.
en dat zeg ik namelijk niet, ik zeg dat het punt waar het neusje hoor net voor bij de loodlijn een gevoelskwestie is die je niet binnen een jaar leert.
mol