juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Natasja_

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:45

Interessant topic, ik rijd een fries 1x per week door dus even een berichtje om het weer te kunnen vinden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:41

Moll schreef:
_Lott schreef:
]

door hem langer te houden zal hij in eerste instantie er alleen maar meer achter kruipen.

ik zou hem leren druk te zoeken op de teugels. dus laten nageven, iets laten uitschuiven en daarbij been geven. wanneer hij weer erachter kruipt druk zoeken met de teugels en kijken of hij je hand wil volgen

druk op de hand is het 5e been op zoeken en dit is niet gewenst, hier door is het paard in onbalans en gaat van de achterhand afkomen en op de voorhand lopen, het is juist de kunst het hoofd via de teugel naar voren te duwen, en daar is gevoel voor nodig die echt niet binnen een jaar totaal aan geleerd is.

mol

het 5e been is het pas als er constant druk is. niet als jij het druk op zoekt en daarna je hand ontspant :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:46

_Lott schreef:
Moll schreef:
druk op de hand is het 5e been op zoeken en dit is niet gewenst, hier door is het paard in onbalans en gaat van de achterhand afkomen en op de voorhand lopen, het is juist de kunst het hoofd via de teugel naar voren te duwen, en daar is gevoel voor nodig die echt niet binnen een jaar totaal aan geleerd is.

mol

het 5e been is het pas als er constant druk is. niet als jij het druk op zoekt en daarna je hand ontspant :)

nu zeg je het anders dan hier boven , daar zeg je dat je het paard leerd druk op te zoeken, echter is het zo dat druk in de hand alleen is als het paard tegen de hand duwt, als het paard te diep komt kan je of met lichte been druk iets rijzen, of met de hand het paard iets omhoog vragen.

mol

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:55

Even weer een vraag: wat is het 5e been?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:56

Trennie schreef:
Even weer een vraag: wat is het 5e been?

het 5e been is wanneer het paard op de hand leunt, dus alles meer dan teugelgewicht.

mol

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:10

noem ik het woord hangen ergens dan?

ik heb het meer over teugelgewicht opzoeken en daarna de hand ontspannen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:11

Moll schreef:
_Lott schreef:

nu zeg je het anders dan hier boven , daar zeg je dat je het paard leerd druk op te zoeken, echter is het zo dat druk in de hand alleen is als het paard tegen de hand duwt, als het paard te diep komt kan je of met lichte been druk iets rijzen, of met de hand het paard iets omhoog vragen.

mol

het paard moet het toch ook opzoeken? daarna kun jij met je been het paard naar voren rijden en dus een lichte verbinding houden

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:28

Ik denk dat Lott bedoelt dat het paard de hand opzoekt, waar je hem dus drukvrij op wilt laten lopen. Maar dat ie dus die hand op zoekt om hem te kunnen volgen uiteindelijk. Toch?
Druk opzoeken is misschien wat verkeerd geformuleerd.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:56

dat bedoel ik inderdaad.

maar ik voel dat toch als een soort druk. en dan heb ik het niet over hangen op de hand. er moet toch een verbinding zijn, en wanneer je die hebt opgezocht kun je je hand weer ontspannen of desnoods een knikje door laten geven door de verbinding wat langer aan te houden

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:03

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:59

Ik begin en eindig ook altijd lang en laag Wijnanda :)
Vind dat zelf erg fijn rijden.

Afbeelding

Oppakken en meer bij elkaar rijden doe ik ook natuurlijk, maar daarbij probeer ik altijd lengte in de hals te zoeken iets wat Hil erg moeilijk vindt.
Op de loodlijn ipv er stiekem achter kruipen ;)
Afbeelding

Toen we haar net hadden krulde ze zich altijd helemaal op aan de voorkant zonder dat je druk op de teugel had, ze liep er dus zo ver achter als je maar kan bedenken.
Hand volgen en halsstrekken deed ze ook moeilijk, dat heeft even geduurd voor ze dat deed maar toen het kwartje eenmaal was gevallen kregen we daar zelfs regelmatig 9ens voor in de proef.

Bij Hil was het een kwestie van achter niet sterk genoeg zijn waardoor ze er achter kroop, en gewoon absoluut de hand niet willen volgen. Veeeel schakelen tot ik druk kreeg op de teugel, achterhand er goed en onder, en toen zakte ze eigenlijk vanzelf zonder daarbij zich alsnog op te krullen.
En hoe sterker ze werd hoe beter het ging, rij ook meer buiten in het bos dan in de bak, lekker km's maken en sterk worden!

Wat rijfoto's:
Dit is september toen reden we nog L1, inmiddels M1 en nieuwe foto's komen er binnenkort aan :)
http://img406.imageshack.us/img406/8139/dsc8891.jpg
http://img22.imageshack.us/img22/1953/dsc9015.jpg
http://img34.imageshack.us/img34/6421/dsc9011.jpg
http://img182.imageshack.us/img182/2210/64585267.jpg
http://img36.imageshack.us/img36/4903/28j.jpg

Ons L2 debuut eind vorigjaar
Afbeelding

En dit is wat langer geleden, vlak na ons L1 debuut, zo'n jaar geleden.
http://94.100.118.143/603950001-6040000 ... _B9gK.jpeg

http://94.100.114.59/603950001-60400000 ... _bUzw.jpeg

Ik zal altijd moeten letten op de lengte in de hals, veel meer dan met mijn kwpn'er en bwp'er, vooral de Bwp'er met zijn lange horizantale hals zette ik er graag wat ronder doorheen maar bij Hil werkt dat niet fijn en inmiddels les ik bij Mireille die lesgeeft volgens AdB, dus klassiek en daarbij wordt er niet ronder ingesteld maar juist neusje minimaal op de LL.
Maar ook al wil ik haar dus het liefst altijd op voldoende lengte hebben, soms in een nieuwe/moeilijke oefening ontkom ik er niet aan dat ze zich sterk maakt en de nek er kort en strak op zet, of er weer achterkruipt maarja dan probeer ik dus op te letten dat ik voldoende loslaat en als de oefening er beter in zit werk ik weer aan de lengte in de hals.

ht grappige is dat voorheen de galop mteen opkrullen betekende en de draf makkelijker ging, dat is ergens afgelopen jaar dus omgdraaid haha en nu vind ze de draf moeilijker! Maar ik vraag ook steds meer van haar in de draf natuurlijk, zijgangen, steeds meer wegrijden&terugrijden enz.

En straks gaat Jenny zien of het ergens op lijkt hoe ik Hil tegenwoordig aan het lopen heb, want ik ga vanmiddag naar een clinic van haar toe :D
(even de AdB vooroordelen wegnemen, ik sta voor alles open en van iedereen leer ik wel weer dingetjes die ik blijf gebruiken! En met Jenny's friezen ervaring kan ze me nog een hele hoop leren :D )

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:35

ik vind lang en laag rijden per paard ook verschillend

een merrie die ik m2 heb moet ik absoluut niet beginnen met lang en laag rijden. dan gaat ze teveel op de voorhand lopen. wel moet ze er wat meer doorheen zodat ze goed nageeft.

sommige paarden worden er echt fijn van, andere niet.

lang en laag uitrijden vind ik in alle gevallen verstandig :j

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:02

Moll schreef:
een paard nagevelijk rijden, en het neusje op de juiste hoogte houden is wel een wereld van verschil, om een continuiteid te hebben hier in is rijkunstug gevoel voor nodig, en als u dit binnen een jaar aan iemand kan leren, wil ik u graag eens zien werken, want dan bent u nog beter dan alle grootmeesters.

mol

Bedankt voor het compliment! :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:08

Zilfstar schreef:
Euhm... mijn graadmeter is o.a. mijn "instructrice". Heb niet echt les van haar mij dat is iemand op stal die mij erg helpt. Maar die heeft weinig verder met Friezen gewerkt. Dus echt het aanpakken van dit typische Friese gedrag weet zij niet. Verder kijk ik, controleer ik etc.

En het is fout om uit deze tekst aan te nemen dat ik al een jaar bezig ben met hem nageeflijk te krijgen! Ik meen mij ter herinneren in dit topic al ruime info gegeven te hebben over ons als combi. Maar voor het geval van niet, hier even de info:

Heb Jippe nu bijna een jaar. Ben er met de eerste keer vanaf gevallen wegens (stom) niet goed genoeg aansingelen. Schouder uit de kom: 3 maanden niet gereden. Toen begon voor mij het oppakken van het rijden weer dus de eerste weken weinig aan nageeflijkheid gedaan. De eerste keer was ik na 10 minuten zelf al goed moe... Toen het eindelijk een beetje begon te komen dat ik echt rijden kon en ik dus aan nageeflijkheid ging werken, kwam de winter hard inzetten. En met alleen een buitenbak werd dat dus enkele maanden van niet rijden (wel andere dingen doen). En toen was de winter voorbij en kon ik weer gaan rijden en bleek na 4 weken mijn zadel veel te krap. Waar dus ook veel problemen vandaan zijn gekomen (rug wegdrukken, op de voorhand lopen etc) Ben nu al 6 weken (iets meer wrs) zadelloos en wacht op mijn nieuwe zadel. EN in die tijd ben ik bezig met Jippe aan de longe ivm zijn rug en ontspannen etc. En ben mij aan het inlezen op het nageeflijk rijden. Je kan dus eigenlijk stellen dat ik er nog helemaal neiit mee bezig ben geweest...

Ik nam niet uit jouw tekst aan dat jij er meer dan een jaar mee bezig bent hem nageeflijk te rijden, ik reageer met die opmerking op de laatste zin van Mol dat je per definitie meer dan een jaar zou nodig hebben om een paard nageeflijk te rijden.

Op de door Renske genoemde clinic gisteren bleek me ook weer dat veel mensen denken dat ze een paard nageeflijk rijden als de neus op de goede plek staat. Gelukkig was er toch bij velen binnen een uur een behoorlijk resultaat te bespeuren waarin het paard daadwerkelijk beter nageeflijk ging lopen en naar de hand toe reikte ipv de hand de neus op de plaats trok.

Bij Renske was dat stuk in de basis al heel goed voor elkaar, zoals je ook op de foto hierboven kunt zien, maar moest ze er vooral op letten dat ook in de zijgangen de prioriteit blijft dat het paard honderd procent nageeflijk blijft zodat het paard mooi over de rug blijft gaan en daardoor gemakkelijker door de zijgangen heen loopt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:50

horseyfries schreef:
Moll schreef:
een paard nagevelijk rijden, en het neusje op de juiste hoogte houden is wel een wereld van verschil, om een continuiteid te hebben hier in is rijkunstug gevoel voor nodig, en als u dit binnen een jaar aan iemand kan leren, wil ik u graag eens zien werken, want dan bent u nog beter dan alle grootmeesters.

mol

Bedankt voor het compliment! :D

kom het maar laten zien dan bij deze nodig ik je uit.

mol

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:52

horseyfries schreef:
[
Ik nam niet uit jouw tekst aan dat jij er meer dan een jaar mee bezig bent hem nageeflijk te rijden, ik reageer met die opmerking op de laatste zin van Mol dat je per definitie meer dan een jaar zou nodig hebben om een paard nageeflijk te rijden.

en dat zeg ik namelijk niet, ik zeg dat het punt waar het neusje hoor net voor bij de loodlijn een gevoelskwestie is die je niet binnen een jaar leert.

mol

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:10

Moll schreef:
horseyfries schreef:
[

en dat zeg ik namelijk niet, ik zeg dat het punt waar het neusje hoor net voor bij de loodlijn een gevoelskwestie is die je niet binnen een jaar leert.

mol

Hoe lang staat daar dan voor?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:34

daar gaat gewoon een lange tijd overheen, kijk in wenen bijvoorbeeld, deze mannen zijn al bijna heel hun leven bezig om het rijkunstig gevoel te perfectioneren.

mol

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:43

De eerste foto die renske laat zien, zo rij ik mijn paard aan het eind ook altijd! :)
In het begin heeft lang en laag geen zin bij haar want dan word het racen!
Aan het eind gaat dat wel goed, en dan loopt ze ook heerlijk altijd!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:29

het is inderdaad een gevoelskwestie. Ik merk nu ik mijn tweede Fries inrijd ik al vel beter weet hoe ik moet zorgen dat de aanleuning oke is. mijn 4 jarige gaat maar al te graag volledig in een krul(tot eng toe) en nu weet ik dat beter op te lossen door haar naar voren te rijden en het gevoel van contact te bewaren. Ik heb liever dat ze het neusje eruit heeft en minder doorknikt en in een krul helemaal doorgeknikt is

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:30

Als ik mijne inderdaad in het begin lang geef dan is het ook sterrenkijken en hard lopen hoor, daarom houdt ik hem juist in het begin wat korter en probeer ik hem naar mijn hand toe te rijden tot het moment dat hij los laat, daarna probeer ik hem steeds meer uit te schuiven. Ik hou m'n teugels niet al te lang, doe liever m'n handen wat te ver naar voren, soms moet ik dan wel iets naar voren gaan zitten, maar na een 10, 20tal minuten gaat het meestal wel goed en kan ik m'n teugels wel iets langer laten.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:41

als je de dvd's en het boek van egon von neindorff leest en kijkt zie je dit ook terug komen dat de teugel met de hals verlengen niet op word gelengt, maar dat de ruiter de hand naar voren brengt en de rug van het paard ontlast om meer voorover te gaan zitten, veel denken dat hun zit hier door verloren gaat echter is dit niet het geval, wanneer je het paard meer naar de oprichting komt word de ruiter recht en is de zit idiaal.

mol

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:42

Ik heb het juist andersom, als ik in het begin de teugels aanneem, dan gaat dr hoofd in de lucht, drukt ze dr rug weg en blijft ze niet tactmatig lopen.
Juist aan het begin lekker lang/los teugeltje en hoe langer aan het werk hoe beter ik haar kan oppakken.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:06

niet tactmatig? je bedoelt dat ze dan haar benen niet gelijk neerzet? dat vind ik vreemd.. want dat zou niks te maken moeten hebben met los of vasthouden

ik wil even een voorbeeld geven van een fries die een maand onder het zadel is

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:07

Afbeelding

dit is tevens de zoon van mijn M2 merrie