Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 09:02

Inderdaad, als dat het toonbeeld zou zijn, zo zonder stier, dat is toch veel beter? Lachen

Het Spaanse bloed begon inderdaad te stromen hier (ja echt, en niet zo'n beetje ook Vork [UK] [TEK] Pura Raza Española ), het zijn prachtige filmpjes. Lachen

Ik heb alleen geen rijpaard. Maar mocht die er ooit komen, het zou mooi zijn als er wat meer reclame voor zou zijn, voor de lesgevers en de rijstijl. Ja

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 10:54

Voor degene die het parcours aantrekt (en zo te zien zijn dat er wel een paar). Het word nu kleinschalig geintroduceerd in Nederland. Wel met wat hobbels en kuilen, maar het begin is er.

Het is een sport dus niet rasafhankelijk, elk ras kan mee doen (al is een flesje water pakken van een tafeltje van 1m hoog niet zo makkelijk op een kwpnér van 1.80 en weet ik niet of de bruggetjes een sprong van een belg kunnen houden, hihi).

maar voor meer info;
http://www.workingequitation.nl

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 10:57

Bonita_Bon schreef:
het is heel storend om te discusieren met iemand die in grote letters gaat schreeuwen, en zwaar in de verdediging schiet. (Lusitana)

Ik ga niet eens in op de rest, ik schiet niet in de verdediging ik erger me kapot aan het Spanje erbij halen!!!!! En ik schreeuw omdat de discussie niet gaat over Spanje of Spaans steirenvechten en dit keer op keer naar boven komt en ik graag wil dat men bij het onderwerp blijhft. Hoe zouden jullie het vinden als het onderwerp over iets oerhollandss ging en heel veel posters steeds maar beginnen over "in Duitsland..." en "de Duitsers.. "
Ik zal voor de aardigheid als ik tijd heb eens even tellen hoeveel posts er over het onderwerp gaan en hoeveel posts er over Spanje, Spaanse paarden en spaans stierenvechten gaan. Ik weet zeker dat die er met kop en schouders bovenuit steekt, ondanks het feit dat ik verschillende keren zeg dat een en ander niets met elkaar te maken hebben. Waarom men dan toch zo graag het andere land erbij sleept is mij een raadsel. Spreekt overigens niet van kennis over het onderwerp.
Spanje heeft een eigen cultuur, een eigen taal, een eigen soort stierenvechten, een eigen paardenras en er loopt echt wel een grens tussen de landen!
Ik zal het nu nog een keer vriendelijk vragen dan. Laat Spanje erbuiten. Posts daarover zijn nl in deze discussie per definitie off topic!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:01

@ Cyrina: ik snap dat elk ras kan meedoen, maar met "ik heb geen rijpaard" bedoel ik dat ik niet op Zaza van +/- 1.13 ga klimmen. Knipoog
Erg jammer, want het lijkt me echt geweldig. Ja

@ Lusitana: Spanje of Portugal, het blijft leed voor de stier. Wat wil je ons nu nog meer precies duidelijk maken?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 11:41

@Lusitana, ben je bekend met de Working Equitation in Portugal?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:38

Lusitana schreef:
Bonita_Bon schreef:
het is heel storend om te discusieren met iemand die in grote letters gaat schreeuwen, en zwaar in de verdediging schiet. (Lusitana)

Ik ga niet eens in op de rest, ik schiet niet in de verdediging ik erger me kapot aan het Spanje erbij halen!!!!! En ik schreeuw omdat de discussie niet gaat over Spanje of Spaans steirenvechten en dit keer op keer naar boven komt en ik graag wil dat men bij het onderwerp blijhft. Hoe zouden jullie het vinden als het onderwerp over iets oerhollandss ging en heel veel posters steeds maar beginnen over "in Duitsland..." en "de Duitsers.. "
Ik zal voor de aardigheid als ik tijd heb eens even tellen hoeveel posts er over het onderwerp gaan en hoeveel posts er over Spanje, Spaanse paarden en spaans stierenvechten gaan. Ik weet zeker dat die er met kop en schouders bovenuit steekt, ondanks het feit dat ik verschillende keren zeg dat een en ander niets met elkaar te maken hebben. Waarom men dan toch zo graag het andere land erbij sleept is mij een raadsel. Spreekt overigens niet van kennis over het onderwerp.
Spanje heeft een eigen cultuur, een eigen taal, een eigen soort stierenvechten, een eigen paardenras en er loopt echt wel een grens tussen de landen!
Ik zal het nu nog een keer vriendelijk vragen dan. Laat Spanje erbuiten. Posts daarover zijn nl in deze discussie per definitie off topic!

Pijn = pijn
Mishandeling = mishandeling
Stierenvechten = stierenvechten
Haken in je vlees = haken in je vlees

In Spanje/ in Portugal/ in Frankrijk of timboektoe.
Kleine onderlinge culturele verschillen doen daar niets aan af. Voetballen is ook voetballen, waar het ook gespeeld wordt.
Feitelijk heeft het vast NIETS met elkaar te maken, ik geloof je direct.... maar in beide landen is de stier DE banketstaaf, daar kun jij toch ook niets mooiers van maken?

Jammer dat je zo'n attitude hebt. Als je niet bereid bent ook tegenstanders te woord te staan moet je niet zo'n topic openen. Je kunt kritiek verwachten.
Ga dan posts plaatsen op een Portugese 'Bokt', daar wordt je vast met opener armen ontvangen.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:59

Lusitana schreef:
Ik zit in Nederland, kan maar heel kort reageren, maar willen jullie alsjeblieft, alsjeblief SPAANS stierenvechten, geblindoekte paarden etc er uit laten, want dat heeft helemaal NIETS met Portugees te maken.
De paarden werken van jongs af aan met stieren, eerst met kalveren en dan steeds groter en ouder en wilder ER IS GEEN ANGST. Paarden die angst tonen worden verkocht. Ze hoeven niet tegen wil en dank te werken. Het gaat om een samenwerking, men streeft naar een eenheid. De stierenvechter houd van zijn paarden en hun favorieten gaan meestal op hun landgoed dood aan een natuurlijke dood als ze ver over de twintig zijn (stierenvechters zijn stinkend rijk, en kunnen meerdere paarden aanhouden, ook die ze niet gebruiken). Ze hebben altijd paarden van verschillenden leeftijden in verschillende opleidingsfases op stal en ze werken in de arena ook met meer dat een paard, waarvoor ze de meest ervaren pakken voor het moeilijkste werk.

Risico wordt beperkt doordat er ook mannen op de grond zijn met capes, die de stier afleiden als er wat mis dreigt de gaan en dat gebeurt zo weinig dat het 't altijd het nieuws haalt...

De forcados daarintegen, die de pega doen aan het einde, lopen veel meer riscico en dat gaat regelmatig mis. Die werken met hun blote handjes....

Hoewel het "spel" wellicht wat verschillende aspecten heeft, zie ik het principiële verschil niet zo. Ook in Spanje worden paarden met angst doorverkocht. Een goed paard voor stierenvechten (rejoneo) is een paard dat expressie heeft en uit zichzelf in de aanval gaat. Dat is méér dan geen angst hebben. Ook hier in Spanje streeft men naar diezelfde eenheid. Ik kom bij een bekende spaanse stierenvechter die bij voorkeur met vrouwen werkt, omdat zij minder bruut zijn en veel respect hebben voor de dieren (zowel paard als stier). Zowel de dames die voor hem werken als hijzelf zijn hele fijne mensen en de paarden worden tiptop verzorgd. Paarden worden bovendien heel zorgvuldig op hun geschiktheid getest (dus niet hopperdepop bij een woeste stier). Men weet dat na het paard twee keer getraind te hebben. De paarden worden dus niet geforceerd of bloot gesteld aan een stier, alleen maar om uit te proberen of zij geschikt zijn. Zij krijgen dus nooit in hun leven een "torro bravo" te zien. Zulke paarden hebben géén trauma's als blijkt dat ze niet geschikt zijn.

Ik geef toe, gekken zijn er overal (ik geloof niet dat die er in Portugal niet zijn), bijvoorbeeld mensen die "koeken" met spijkers erin gebruiken die aan de bitring gevestigd worden om een paard "gevoelig" te maken in zijn mond. Maar goed, als je bekijkt wat er in de West-Europese dressuur- en springsport allemaal gebeurt om een paard op topniveau te krijgen dan is dat niet veel beter. Bokt is er de afgelopen tijd vol van geweest. Ook van Portugal komen verder getraumatiseerde paarden. Ze worden op transport gezet in Portugal en hier in Spanje voor een schijntje verkocht, volle vrachten naar alle delen van Spanje.

Tot de jaren '20 van de vorige eeuw waren de PRE en de Lusitano één ras. Er gaan nog steeds stemmen op, zowel van belangrijke portugese als spaanse fokkers, om dat weer samen te voegen. Dat zal ten goede komen aan beide rassen.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:16

[quote="Ninx"]
Pijn = pijn
Mishandeling = mishandeling
Stierenvechten = stierenvechten
Haken in je vlees = haken in je vlees
quote]

... stierenvechten = volksvermaak

Ondanks dat ik net zo kritisch was als jij toen ik in Spanje aankwam heb ik mijn mening aardig bijgesteld. Ik ben inmiddels aardig op de hoogte van hoe dit allemaal functioneert. Het leed van veel vee in ons beschaafde Nederland (kippen, kalveren, varkens etc) en de voorbeelden die ik net aanhaalde over met name de springsport zijn in mijn ogen niet minder schrijnend. De stieren die gebruikt worden voor het stierenvechten hoeven slechts een fractie van hun leven te lijden, wat voor mijn gevoel niet in verhouding staat tot het continue lijden van bv een kistkalfje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:20

Lusitana schreef:
Bonita_Bon schreef:

ik heb toch vaak genoeg een stier een paard op dusdanige manier zien toetakelen dat het ingeslapen kon worden....of heb ik het verkeerd gezien?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:35

Adalberti schreef:
Ondanks dat ik net zo kritisch was als jij toen ik in Spanje aankwam heb ik mijn mening aardig bijgesteld. Ik ben inmiddels aardig op de hoogte van hoe dit allemaal functioneert. Het leed van veel vee in ons beschaafde Nederland (kippen, kalveren, varkens etc) en de voorbeelden die ik net aanhaalde over met name de springsport zijn in mijn ogen niet minder schrijnend. De stieren die gebruikt worden voor het stierenvechten hoeven slechts een fractie van hun leven te lijden, wat voor mijn gevoel niet in verhouding staat tot het continue lijden van bv een kistkalfje.

Maar het blijft toch een onnodig lijden in mijn ogen, in wat voor verhouding het ook staat t.o.v. een kistkalf, een legbatterijkip of een bioindustievarken.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:51

Adalberti schreef:
Het leed van veel vee in ons beschaafde Nederland (kippen, kalveren, varkens etc) en de voorbeelden die ik net aanhaalde over met name de springsport zijn in mijn ogen niet minder schrijnend. De stieren die gebruikt worden voor het stierenvechten hoeven slechts een fractie van hun leven te lijden, wat voor mijn gevoel niet in verhouding staat tot het continue lijden van bv een kistkalfje.

Dat de manier waarop in NL het vee wordt gehouden het nodige te wensen over laat dat ben ik met je eens. Maar dat heeft met geld en overheidsbeleid te maken en boeren hebben vaak weinig keuze. Daar moet ik echter wel bij vermelden dat dit gebeurd om aan de behoefte van de consument te voldoen. Je zou kunnen zeggen een levensbehoefte, namelijk; wij mensen zijn omnivoren.

Stieren die worden gebruikt voor stierengevechten worden gefokt voor die paar minuten in de arena. Ook al lijden ze dan maar een paar minuten (alhoewel ik nog nooit een stier direct heb zien neergaan en er toch meerdere vleeshaken in de nek worden gejast), ze zijn voor maar 1 doel gefokt; volksvermaak en zelfverheerlijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 13:53

Amen, Kymalin.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:24

Kymalin schreef:
Dat de manier waarop in NL het vee wordt gehouden het nodige te wensen over laat dat ben ik met je eens. Maar dat heeft met geld en overheidsbeleid te maken en boeren hebben vaak weinig keuze. Daar moet ik echter wel bij vermelden dat dit gebeurd om aan de behoefte van de consument te voldoen. Je zou kunnen zeggen een levensbehoefte, namelijk; wij mensen zijn omnivoren.

Stieren die worden gebruikt voor stierengevechten worden gefokt voor die paar minuten in de arena. Ook al lijden ze dan maar een paar minuten (alhoewel ik nog nooit een stier direct heb zien neergaan en er toch meerdere vleeshaken in de nek worden gejast), ze zijn voor maar 1 doel gefokt; volksvermaak en zelfverheerlijking.

Ik ben absoluut geen vertegenwoordiger van het stierenvechten hoor. Ik ben met een hele kritische blik over dit onderwerp naar Spanje gekomen, maar moet zeggen dat nu ik mensen ken die zich daar professioneel mee bezig houden en wat ik daarvan gezien en gehoord heb, dat bij mij wel de scherpe randjes eraf zijn en ik kan genieten van het schouwspel van een ruiter met zijn perfect en met respect afgerichte paard. Er is absoluut veel erger en algemeen aanvaard dierenleed. Lees ook eens bijvoorbeeld dit topic Stands nog van deze tijd en diervriendelijk?. Dat vind ik bijvoorbeeld veel erger.

zwijnenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:38

spanje heeft toch (en portugal ook) een andere kijk op dieren.
die hebben ze daar alleen om te eten,rare sporten mee te beoefenen,te mishandelen enz.....maar de dieren activisten zijn toch bezig om dit soort leed te beeindigen????

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:26

Citaat:
... stierenvechten = volksvermaak

Het leed van veel vee in ons beschaafde Nederland (kippen, kalveren, varkens etc). De stieren die gebruikt worden voor het stierenvechten hoeven slechts een fractie van hun leven te lijden, wat voor mijn gevoel niet in verhouding staat tot het continue lijden van bv een kistkalfje.

kistkalveren zijn in nederland al jaren verboden...das punt 1..

maar stel je neemt een nederlandse koe,die lekker haar leventje buiten op het land staat,dan zou jij het dus goedkeuren dat deze voor de geslacht wordt,omdat het "traditie" is ,eerst doorboren met messen,of ogen doorboren of noem maar wat...dat zou jij rechtvaardig voor het dier vinden?

en omdat dit dan in bepaalde landen hetzelfde gebeurd,alleen dan door iemand op een paard,moeten wij paarden liefhebbers oohh en aahhh roepen???

kan er gewoon niets aan vinden,en echt helemaal niets moois aan vinden...niet aan het rijden,niet aan het leed wat de dieren voor hun dood aangedaan wordt...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:03

Citaat:
............dat bij mij wel de scherpe randjes eraf zijn en ik kan genieten van het schouwspel van een ruiter met zijn perfect en met respect afgerichte paard.

En da's wellicht nou precies het probleem.. gewenning wordt gedogen. Die fidele kerel achter de tapas bar en een glaasje wijn wordt op den duur je vriend, ondanks het feit dat hij er een merkwaardige hobby op na houdt.

Citaat:
Er is absoluut veel erger en algemeen aanvaard dierenleed. Lees ook eens bijvoorbeeld dit topic Stands nog van deze tijd en diervriendelijk?. Dat vind ik bijvoorbeeld veel erger.

Deze argumentatie en het in andere posten verwijzen naar hoe erg het wel niet in de bio-industrie in nederland is, noemen we met een mooi oud-hollands woord "Jij-bakken" .. Ik zeg dat jij iets slechts doet en dan roep jij dat ik ook iets slechts doet. Pot verwijt de ketel.
Maar daar gaat het niet om. Afgezien van de onjuiste bewering over kistkalveren ( al jarenlang verboden)is er in ons land inderdaad nog heel wat te verbeteren. Maar het bewust-zijn groeit tenminste. Op alle maatschappelijke niveau's begint wel een en ander door te dringen. Stands zijn al lang niet meer zo normaal als vroeger en de discussie over wetgeving voor dier-waardig bestaan is al lang aan de gang.

Algemeen aanvaard is dat mensen dieren gebruiken om te eten en om van te leven. Dat dateert al van duizenden jaren voor BC. Voor mij hoeft niemand veganist te worden. Maar een volk dat anno 2008 nog steeds een nationale sport of vermaak heeft wat bestaat uit dieren tergen, die hebben nog een lange weg te gaan. En dat wordt voor mij niet beter door het feit dat een paardje er zo leuk omheen kan huppelen. En de boer die alleen maar uit eigenbelang en winstbejag zijn varkens, kippen en koeien een onwaardig leven biedt, die moesten ze ook de oren wassen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:13

Citaat:

Dat is dus eigenlijk voor de consument, als er niemand meer gaat kijken, dan houd het vanzelf op.

Zwijnenstal; lees alsjeblieft eerst eens wat, voordat je lukraak begint te roepen.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:22

NEEM DE TIJD OM DIT TE LEZEN WANT HET IS ECHT DE MOEITE WAARD!
Dit is allemaal feitelijke informatie!

Sommige mensen denken hier wel erg makkelijk over. ik heb hier eens een spreekbeurt over gehouden
(Comité Anti Stierenvechten). Met andere woorden heb ik me erin verdiept. Ik vond het al afschuwelijk
maar nadat mijn spreekbeurt klaar was, en ik alle informatie had, was het nóg erger dan het leek.

In elk stierengevecht worden er minstens zes stieren gedood.
Dus worden ze niet, niet gedood.

Die beesten worden helemaal niet zo leuk behandeld. Ze krijgen héééél veel laxeermiddelen, drugs enz. ingespoten,
en het nare leventje begin al vanaf hun 1e/2e jaar. Dus, misschien wordt het tijd dat degene die hier zo
makkelijk over denken, zich er eens wat meer in verdiepen, dan denk je er echt wel anders over. ik zal wel
even kijken of ik de spreekbeurt nog heb.

KLIK HIER; (informatie) DE TIJD VOOR HET GEVECHT; MARTELING!

Dan hebben we het nog niet gehad over de fiesta's, een andere martelmanier waarop de stieren door het hele
dorp worden gejaagd, geschopt en geslagen, op een gruwelijke manier worden gemarteld. De mensen van het
dorp mogen met de stieren doen wat ze willen. Jaarlijks sterven er 30.000 tot 60.000 stieren door deze 'evenementen'.

Voorbeelden van fiestas met stieren:

Een jonge stier wordt keer op keer het water ingejaagd. Regelmatig verdrinken deze dieren van uitputting of ze sterven op een andere manier.

Een stier krijgt brandend vuurwerk en pekbollen op zijn horens gebonden. De hete pek lekt op zijn lichaam, waardoor hij ernstige brandwonden oploopt. Door het vuurwerk raakt hij nog meer in paniek. Als hij op hol slaat, wordt het vuur nóg erger aangewakkerd.

Een stier wordt aan een touw de straten doorgesleurd door een uitgelaten menigte. Soms wordt hij met zijn kop aan een paal vastgebonden om vervolgens doodgestoken te worden met een mes, of hij wordt op een andere manier gedood.
O.a. in de Spaanse gemeente Tordesillas wordt elk jaar een stier opgejaagd door honderden dorpsbewoners met lange lansen (te voet of op een paard). Ze steken net zo lang op de stier in tot hij bezwijkt aan zijn verwondingen. Dan snijden ze zijn staart en testikels af als trofee. Hierna wordt de stier pas uit zijn lijden verlost. Hier een video van dit barbaarse 'feest' Toro de la Vega:
http://nl.youtube.com/watch?v=bP7yKQBXFiw

Stieren worden door de straten gejaagd, terwijl mensen pijlen met spijkers op de dieren afschieten. Ze richten vooral op de meest gevoelige delen van de stier: de testikels, ogen en neus.

Dit zijn maar een paar voorbeelden van wat de inwoners de stieren allemaal aandoen. Er zijn nog vele andere gruwelijke dingen die deze mensen begaan met stieren en andere dieren.

De meest bekende fiesta is het San Fermin festival in Pamplona. Hierbij worden elk jaar in 8 dagen 48 vechtstieren en tientallen ossen (gecastreerde stieren) door de straten gejaagd. Veel deelnemers aan de stierenrennen treiteren en mishandelen de stieren op allerlei manieren. Ook zijn de straten natgespoten, met als gevolg dat veel stieren uitglijden op de gladde keien. Eenmaal in de arena aangekomen, worden de stieren opgesloten in hokken. ’s Avonds worden ze in een stierengevecht gedood. Ieder jaar trekken veel Amerikanen, Engelsen en Australiërs naar Pamplona om mee te doen aan de stierenrennen. Dit komt mede door een boek van Ernest Hemingway, waarin hij de stierenrennen verheerlijkt. Er is echter niets leuks of grappigs aan deze stierenrennen. De stieren worden blootgesteld aan pijn en stress en vinden uiteindelijk de dood in de arena.

Afbeelding

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:24

Jannepauli: prachtige post,.... wederom dank!

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:27

En ook jij kan helpen! Via deze site vind je vele mogelijkheden
om ze te helpen; http://www.stieren.net/index.php?id=8

Ook staat hier nog heel veel andere informatie over het
stieren vechten op!

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:30

Adalberti schreef:
Kymalin schreef:

Ik ben absoluut geen vertegenwoordiger van het stierenvechten hoor. Ik ben met een hele kritische blik over dit onderwerp naar Spanje gekomen, maar moet zeggen dat nu ik mensen ken die zich daar professioneel mee bezig houden en wat ik daarvan gezien en gehoord heb, dat bij mij wel de scherpe randjes eraf zijn en ik kan genieten van het schouwspel van een ruiter met zijn perfect en met respect afgerichte paard. Er is absoluut veel erger en algemeen aanvaard dierenleed. Lees ook eens bijvoorbeeld dit topic Stands nog van deze tijd en diervriendelijk?. Dat vind ik bijvoorbeeld veel erger.

Tsja, jij woont in spanje.. die stands zijn toch ook niet vriendelijk maar als ik zou moeten kiezen?
Die paarden staan idd niet lekker en het is ook verboden, maar moeten zij pijn lijden? Nee.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:42

Bedankt voor de link en de informatie Tumba, ik zal zo direct je site-link gaan doorlezen.

Alle vreselijke dingen die er in NL gebeuren met dieren hebben mijn steun ook niet. Daarom ben ik EN vegetarier, EN groot voorstander van vrij uitloop voor alle dieren.... incl. paarden.
(ik ben ook voor minder vlees consumeren, en een eerlijke prijs betalen voordat vlees ten gunste van de boer en de dieren)

Toch kunnen we daar een ander topic voor openen, en in dit topic focussen op het stierenvechten.

Ik heb alleen nog maar informatie mogen lezen in dit topic welke mijn mening bevestigd.
Wellicht post er nog iemand objectieve informatie die mij van het tegendeel overtuigd, maar ik acht de kans NIHIL!!!!!!!

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:22

Hé, waarom word ik nou aangevallen? Ik zeg toch dat het mijn ding niet is. N.b. ik heb het alleen over de rejoneo, over de andere veel wredere vormen van stierenvechten die hier zijn beschreven kan ik niet meepraten. Ik zeg alleen dat er met de nodige uitleg en de mogelijkheid dit van dichtbij te zien ook een andere kant aan de zaak zit. Je kunt het niet eens zijn met wat deze mensen doen, maar dat betekent nog niet dat het slechte mensen zijn. Dit zijn duidelijk cultuurverschillen. Andersom zijn er ook voor ons zeer normale aspecten die een Spanjaard uiterst vreemd en wreed vind aan de west-europese cultuur.

De vergelijking tussen rejoneo met ander door mensen veroorzaakt dierenleed gaat wel degelijk op, ongeacht of het gaat om dierenmishandeling in Nederland, Spanje, Australië of de Verenigde Staten. Ik ben het er wel mee eens dat door de band genomen in Zuid-Europa anders met dieren wordt omgesprongen en soms helaas dicht bij het barbaarse af (dat geldt vooral voor honden). Als ik op een rijtje zet wat ik daar allemaal over weet en wat ik helaas met mijn eigen ogen heb gezien dan heb ik daarna over het de rejoneo mijn mening bij moeten stellen en valt het wat mij betreft beslist niet meer in de zwaarste categorie. Dat is wat anders dan dat ik zeg dat ik het ermee ééns ben. Ik durf er verder gerust voor uit te komen dat ik bewondering heb voor hoe sommige rejoneadores (stierenvechters te paard) met hun paarden omgaan en voor hun rijkunst, met de kantekening dat ik heus wel weet dat dat niet overal op die manier gaat (maar ook dat is weer niet typisch voor het stierenvechten alleen, dat zie je ook in de west-europese dressuursport en in de springsport - om het maar te hebben over "de pot verwijt de ketel..."). Het "komische" is dat ik juist bij mensen uit die branche op het erf in grote getalen inmiddels goed verzorgde hondjes tegen kom die door een ander gewoon op straat zijn gedumpt (die worden vaak gevonden met wonden of met een of andere ziekte). De wereld is vol van tegenstrijdigheden.

Het is overigens natuurlijk een feit dat als je ergens gaat wonen dat je jezelf in die cultuur verdiept en probeert die andere zienswijze te begrijpen en iets bij te dragen in plaats van er tegenaan te schoppen en de mensen te bekritiseren. Daar schiet namelijk niemand iets mee op. "Gewenning wordt gedogen" is niet de juiste uitdrukking. Van gewenning is beslist geen sprake. Om "gedogen" kun je helaas vrijwel niet heen, maar er zijn wel andere manieren om met het dierenleed hier om te gaan zónder je kop in het zand te steken. Ik ben blij dat ik dat kan en heb vanwege die eigenschap al verschillende honden, katten en paarden kunnen helpen èn met een open hart aan mensen laten zien dat het ook anders kan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:47

Adalberti: hulde voor de wijze waarop jij met subtiele middelen op de plek des onheils toch probeert bij te dragen aan het uitdragen van een andere visie (zelf heb ik ook een spaans hondje gered.... wellicht een kleine, en weinig nuttige ingreep. Maar op dat moment het enige logische dat ik kon doen).
Ik sla helemaal op tilt wanneer het om dierenleed gaat.
Ik ben wel een plattelandsmeid, en heb voldoende op de boerderij gewerkt om alle facetten van dierenhouden te hebben meegemaakt. Het maakt me echter niet minder gevoelig voor 'bruten'.

Ik heb een aantal Spaande vrienden, zij vinden hun eigen land soms middeleeuws en barbaars waar het gaat om de omgang met dieren. En dit zijn mensen die geboren en getogen zijn in Spanje. Ik zie de morele verplichting niet liggen om de culturele achtergrond van dit soort gebruiken mee te nemen in mijn overpeinzingen inzake dit onderwerp.

Het blijft me een doorn in het oog. Er tegenaan schoppen zal wellicht niet werken; maar je uitspreken, een heldere mening hebben en daarvoor staan heeft nog nooit iemand slechter gemaakt.
Alle 'onrecht' is ooit opgelost door mensen die zich daar dermate aan stoorden dat ze in actie kwamen.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:55

`Kom met de nodige argumenten en daar kijk ik kritisch naar, zelf ben ik ook zeer kritisch.. maar onnodig mensen aanvallen heeft geen enkel nut.

We kunnen toch van elkaar leren en van elkaar ervaringen dingen opsteken??

Ik geef ook voorbeelden van waarom het in mijn ogen niet alleen maar slechte dingen zijn, zie bv de rijstijlen die hieruit ontwikkeld zijn..
Wil niet zeggen dat ik voor het stieren prikken ben..

Alleen maar lopen schreeuwen en mensen aanvallen duidt niet op een volwassen discussie.

We hebben allemaal onze eigen denkwijze, en luister naar elkaar, kijk er naar en plaats je eigen mening.

dan hou je het leuk en leerzaam..

dit geldt vooral voor de mensen die niet open en eerlijk een gesprek willen aangaan, maar zonder grondig eerst de berichten gelezen te hebben gelijk beginnen te schreeuwen..

dat nodigt niet uit om verder te discussieren..