Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:01

@Flubberboot: Wat fijn dat er een oorzaak is gevonden bij Peet. Hoe gaat het inmiddels?

@Jenara: Fijn dat jullie verhuisd zijn inmiddels! Wel rot dat het op de wei nog niet helemaal lekker gaat, hopelijk gaat ze nog een beetje kunnen aarden. Wel heel fijn dat de mogelijkheid er is voor een andere groep.

@_Tarzan: Kan me helemaal voorstellen dat je Fuego enorm mist :knuffel:

@Dartel: Afgrijselijke deken dus snap dat ze daar van schrikt :')
Heel vervelend als de kudde wat lastiger is, vooral als ze zich weg laat jagen.

Hier ben ik enorm aan het twijfelen wat ik moet doen met mijn verzorgpaard, gisteren samen met de eigenaresse geweest. Het gesprek aangegaan over welke constructie mogelijk is. Helaas heb ik niet het idee dat we op 1 lijn gaan komen.
Heb eerlijk gezegd het idee dat ze me er niet op wilt hebben, wat ik ook begrijp aangezien hij nog geen balans heeft en ik dus na 8 jaar ook niet meer. (Ergens denk ik ook we spreken gewoon een keer af en kijken even hoe de eerste keer gaat).
Conclusie is dus dat ze ergens verwacht dat ik toch bij ga dragen (helft stalling dus €175), maar dat rijden er niet bij komt kijken of inderdaad alleen met les. Maar dat vind ik simpelweg te hoge kosten voor 1x in de week. Heb aangeboden te beginnnen met een lager bedrag (en dit opbouwen als ik zelfstandig zou mogen rijden) + wekelijks lessen maar ze gaf aan daar niks aan te hebben.
(Wegens ziekte op stal zitten we helaas op slot nu, dus instructie is sowieso tijdelijk niet mogelijk).
Nu wil ze op zoek naar een andere bijrijdster die dus wat meer ervaring heeft en de helft mee wilt betalen, naast mij.

Nu poets ik, longeer ik en wandel ik met hem, daarnaast schep ik dagelijks even de drollen uit de paddock. Ga regelmatig puur om te checken of hij oke is/wondjes verzorgen etc. Vind het niet fair om daar voor te gaan betalen eerlijk gezegd. Neem al staldiensten mee 2x per maand zodat ze korting op de stalling krijgt (komt dan neer op €30 dus niet denderend maar alle beetjes helpen). Ook bied ik aan mee te betalen in extra voeding en koop ik dingen zoals vliegensprays/EHBO zaken en noem maar op. Anderzijds heb ik de vrijheid om te gaan wanneer ik wil.

Ze vindt dat ze op dit moment voor mijn hobby betaalt, gezien ze zelf geen tijd heeft. Begrijp dat het een dure hobby is, maar zonder rijden wil ik absoluut niet bijdragen aan de stalling. Vind het zo'n enorm gaaf paard maar denk dat ik toch een keuze moet gaan maken. Vind het echt zo lastig...

Heb ook op stal al iemand gehad die vroeg of ik haar paard wilde bijrijden (buitenritjes etc.) aangezien ik er elke dag wel ben. Alleen geen idee of ik dit zou willen op dezelfde stal.

Op een positieve noot: Ga vanavond sowieso even les nemen op een lespaard op stal om te kijken hoe erg het nou daadwerkelijk gesteld is met mijn rijskills :')

Audesta

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:38

Ik vind dat wel een pittige uitspraak. Zij kiest ervoor om het dier aan te houden ondanks te weinig tijd.

Ik zou op zoek gaan naar een ander bijrijdpaard.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:25

Het lijkt me niet dat jij hoeft te betalen als je niet mag rijden. Je draagt nu al bij in tijd die ze zelf niet heeft. Betalen voor de les is prima, maar niet daarnaast ook nog de helft van de stalling moeten betalen. Het is altijd een balans en er zijn geen vaste regels voor.

Ik ga nu betalen om er iemand op te laten rijden. Ik ben zelf erg onzeker geworden na mijn vorige merrie en wil gewoon goed beginnen. Misschien dat ik daarna ook een bijrijder ga zoeken en dan hangt het af van die ruiter of ik daarvoor wil betalen of niet. Ik zal zelf geen geld vragen als bijdrage, mijn paard = mijn verantwoordelijkheid.

Ik zou denk ik ook afscheid nemen. De kans is anders groot dat je blijft zitten met wel de klusjes, maar dan alleen als het haar uitkomt en een bijrijder die dan altijd voorgaat. Dan kun je beter investeren in les nemen op een lespaard en vandaar uit kijken of je weer tegen een leuk paard aanloopt om bij te rijden. Dan weet je zelf ook beter hoe je ervoor staat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 16:35

Ik vind het ook niet echt fair overkomen, zou je moeten betalen om een paard te verzorgen?
Zij betaald niet voor jou hobby, ze heeft een paard die ze betaald en jij helpt met de verzorging waar ze geen tijd voor heeft. Beetje dankbaarheid zou er ook wel mogen zijn.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:44

Elisa2 schreef:
Ik vind het ook niet echt fair overkomen, zou je moeten betalen om een paard te verzorgen?
Zij betaald niet voor jou hobby, ze heeft een paard die ze betaald en jij helpt met de verzorging waar ze geen tijd voor heeft. Beetje dankbaarheid zou er ook wel mogen zijn.

hier sluit ik me volledig bij aan… Kom op zeg. Ze mag in haar handjes klappen met iemand als jij, die niet moeilijk doet over bijkomend werk…

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:05

Ik denk dat de eigenaresse zelf baalt dat ze niet zoveel tijd heeft voor haar paard, maar dat het wel veel geld kost. En het zo projecteert op jou, dat ze jouw hobby bekostigt.
Maar zeker als je niet mag rijden en vooral klusjes doet, help je haar vooral. En is er van jouw hobby bekostigen niet echt sprake. Ze heeft hem niet voor jou gekocht, maar voor zichzelf.

Ik zou passen en iets anders zoeken.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 12:37

Oei, klinkt niet fijn. Vind het inderdaad ook geen eerlijke constructie dat jij moet betalen voor het verzorgen van haar paard…

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 12:45

Wat een naar mens.. wil ze het dier niet gewoon verkopen? En heb jij mogelijk interesse om hem over te nemen?

Hoe ik er over denk - ze mag in haar handjes knijpen dat ze jou heeft en het voelt alsof ze van de pot gerukt is :Y)
Zo een verzorgster die niet perse wilt rijden maar toch komt en klusjes doet is echt goud waard.

Ik heb heel veel mazzel gehad met mijn verzorgster. Ze heeft me enorm uit de brand kunnen helpen toen ik prive echt niet lekker ging, ik heb haar nooit om kosten gevraagd - 1x toen we naar een luxe stal gingen zonder klusjes. Die bijdrage ging niet lukken - prima, liever haar dan die bijdrage. En hier ging het dan echt niet om 175€, maar voor €50 voor 2x per week, als ze 3x wilde mocht dat ook, ze mocht rijden, grondwerk etc doen én we zaten altijd aan een buitenrij gebied.
Ter indicatie, mijn stalgeld heeft in de tijd dat ik haar had altijd boven de €400 in de maand gelegen, met een (lange) piek tot €600/€650 in de maand. Puur stalgeld heb ik het over.

Het respect en de vriendschap die ze met Cas had, was mij heel veel waard.

Dit was ook een wisselwerking. Door het vertrouwen wat ik haar gaf, verbeterde ze ook mijn paard.
Ze was working student bij mijn instructrice en (als hij zich zelf niet in de nesten werkte - oog open gejetst, trap gekregen, kreupel etc wonderbaarlijk genoeg altijd als zij hem mee wilde nemen) nam ze hem soms voor een paar dagen mee die kant op voor training.

Ik zou 100000% liever iemand hebben die investeert in lessen, dan iemand die helpt met de kosten.
Ik had gezegd "hier is m'n paard, als je je er goed bij voelt neem je hem x aantal dagen mee voor een opfris cursus voor jezelf zodat je een basis hebt waarmee je door kan pakken."

Als de bijdrage in de kosten zo belangrijk zijn - dan zit je zelf financieel niet lekker, of je bent er eigenlijk gewoon klaar mee.
Het is namelijk echt geen kleine bijdrage die ze vraagt en daar zet ze zo goed als niets tegenover.
Linksom of rechtsom is dat jouw probleem niet.

Moraal: paardeneigenaren die niet helemaal de weg kwijt zijn en graag een fijne verzorgster willen - die bestaan ook.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 21:38

Verkoop is inderdaad iets wat al meerdere keren ter sprake is gekomen. Heb ook gezegd dat in haar situatie dit ook de realistische keuze is. Voor mij hoeft ze hem natuurlijk niet aan te houden. Beetje waarom ik ook niet bereid ben om maandelijks mezelf in de kosten te werken, kopen is voor mij momenteel niet haalbaar en de kans dat ze hem over 6 maanden alsnog verkoopt is groot. Leg liever dat geld aan de kant om uiteindelijk wel zelf een leuke Spanjaard te kunnen kopen. Voor een bijdrage sta ik 100% open maar niet met deze onrealistische eisen. Buiten dat altijd goede communicatie gehad etc. maar hier gaan we niet uit komen.

Voor mij voelt het op dit moment inderdaad als misbruik maken van de situatie en de klik die ik het afgelopen half jaar met hem op heb gebouwd. Dat ik zo vaak kom en de klusjes op heb gepakt is ook puur om hulp te bieden omdat ik merkte dat ze zelf niet kwam en ik me toch verantwoordelijk voel.
En dat ik het leuk vind betekent natuurlijk niet dat het puur voor mijn plezier is, vind dat tutten etc. heerlijk maar dat neemt niet weg dat zij en haar paard ermee geholpen zijn. Rijden is voor mij absoluut geen must, maar zodra er geld bij komt kijken verwacht ik daar wel iets voor terug.

Enorm bedankt allemaal voor jullie reacties! Helaas zal ik inderdaad de keuze moeten maken om te stoppen.
Op stal zijn ze enorm blij met me (en zien ze ook de moeite die ik in hem steek) en heb inmiddels van meerdere mensen een aanbod gehad, waar of geen of (voor mij) realistische kosten (€100 voor 2/3 dagen inclusief 2x per maand les) aan vast zitten. Mijn zelfvertrouwen is na mijn les gisteren toch even opgekrikt, dikke meevaller na 8 jaar.
Moet even kijken wat ik daarmee doe gezien het denk ik wel lastig is hem ineens voorbij te moeten lopen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 07:52

Pfff ja echt wat kun je zo'n dier toch ongelofelijk missen. Ik heb echt zo m'n momenten dat de tranen over m'n wangen stromen van het gemis, Fuego was gewoon speciaal, dat kun je niet zomaar loslaten.
Rambo is ook lief maar tegenover de band met Fuego is dat maar een oppervlakkige klik wat ik met hem heb.
Ik heb ook eigenlijk vorige week pas weer voor het eerst écht iets gedaan op de wei, alles opgeruimd etc nadat Fuego er niet meer is. Nu ga ik alleen maar heen om de paarden eten te geven en ben weer weg, ik krijg de energie ervoor gewoon niet opgebracht.

Ik mis dat heerlijke getut met Fuegotje <3
Afbeelding

Wat balen Dartel dat ze zo'n moeite heeft met de rest!
Die deken is ook wel angstaanjagend :')

Balen Jenara dat ze niet goed in de groep ligt, ik duim dat het beter gaat lukken met een andere groep!
Fuego heeft ook een maand nodig gehad voor die eens normaal rustig op de weide stond te grazen, die stond de eerste tijd alleen maar te ijsberen. En nieuwe paarden was bij hem ook altijd een uitdaging :')

Snoraly, ik vind het ook ronduit belachelijk dat je puur voor het verzorgen van een paard zou moeten betalen! Als je ook mag rijden oke maar nu nee! Als ik zie wat mijn verzorgers allemaal mogen zonder te betalen. Ik zou dan ook mooi afscheid nemen (hoe moeilijk ook) en een ander aanbod op stal aannemen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 17:50

Ik hoop Jenara dat het beter gaat lukken met de groep!

Navaro krijgt ook een ander paddockmaatje, aangezien hij wat meer energie kwijt moet; zijn huidige maatje is 25 en dat is nog wel een verschil met zijn energieke 6. Zijn zadel is ondertussen in orde en ik longeer hem nu met zadel. Daar gaat af en toe nog wel wat peper in de kont, maar het begint er op te lijken dat hij nu gewoon energie over heeft als jong paard en niet zozeer dat hij gespannen is. Dus ik begin hoop te krijgen het rijden weer langzaam op te kunnen gaan pakken.

Vandaag ben ik met hem en een ander 'wandelpaard' en eigenaar door het bos aan de hand gewandeld voor het eerst. Hij deed of hij het al jaaaren deed :D ik ben zo trots. Lekker ontspannen door het bos gelopen.
Als hij dit zo kan, dan zit ie wel op z'n plek zo langzamerhand denk ik, en hoef ik niet zo bang voor gespannenheid en ontploffen te zijn.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 22:06

@Snoraly, oef dat vind ik ook helemaal geen faire regeling! Ze zou heel blij moeten zijn met wat je allemaal doet! Wel fijn dat je alvast andere aanbiedingen hebt gekregen :D hopelijk vind je daar een fijne match!

@KellyR, je weet natuurlijk nooit wat er gaande is dat het even financieel wat lastiger is. Zo zoek ik nu ook wel specifiek naar een betalende verzorger, omdat de stalling hier gewoon een heel stuk duurder is dan in het Gentse waar ik hiervoor woonde en mijn inkomen is helaas niet omhoog gegaan .. daarnaast zitten wij nu ook gewoon met de bouw van ons huis, wat alles net iets financieel zwaarder maakt voorlopig, maar ik zou Jenara echt nooit willen verkopen tenzij ik echt niet anders kan. En ik ben ook heel hard aan het werken om dat financiële op termijn terug beter op orde te krijgen.
Het voorstel dat Snoraly kreeg, vind ik inderdaad ook wel echt niet ok. Als je meebetaalt, moet je op z'n minst wel gewoon mogen rijden en geen klusjes moeten doen.

@Tarzan, wat jammer dat je met Rambo niet zo'n intense band hebt, ik snap helemaal dat je Fuego zo mist!

@Century, oef ja, die zou beter een iets jonger maatje hebben :) ik hoop dat dat gaat helpen met zijn energieniveau!

Hier voorzichtig positief, ze staat nu 3 dagen in een nieuwe groep en ze graast nu wel. Ze houdt nog wat afstand, maar staat elke dag ietsje dichter bij de anderen en vandaag kwam er ééntje met haar heel lief neuzen toen ik haar van de wei ging halen.
Heb ook echt een hele fijne dresuurtraining gedaan vandaag :D Wat geniet ik terug van het rijden en de mensen op deze stal zijn zooo fijn!

Mag morgen ook de jumping van stal gaan fotograferen :D dus heb er zelfs nog inkomen aan!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 22:30

Dat klinkt goed Century en Jenara!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 22:58

Oh wat leuk Jenara, en goed nieuws dus! Veel plezier morgen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 23:14

Gemis blijft .
Ik had mijn Judy nog maar 16 maanden . Maar het leek al een heel leven .
Cam kwam erg snel na t inslapen van Judy en heb echt wel moeten huilen als ik Cam zag in Judy haar stal.
Maar Cam heeft me zeker geholpen te laten zien dat ik me OPEN mag stellen voor een nieuwe paarden liefde .
Zij verdient ook mijn onvoorwaardelijke ...

Bijna 6 maand geleden dat Judy ingeslapen is

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 07:11

Wat fijn te lezen Jenara, ik hoop dat de rust blijft!
En fijn te lezen dat jij zo te lezen ook je draai begint te vinden!

Zinzi, echt he, je hoeft een paard niet eens lang te hebben voor die intense band. Als je die eenmaal hebt dan is het gemis gewoon moeilijk.
En Rambo gaat gewoon niet zo diep, die is heel lief, aanhankelijk en knuffelig, maar die raakt niet m'n ziel, spiegelt niet en laat mij mijzelf geen harde levenslessen leren. Hoeft ook niet, maar daar zit het verschil. En hij krijgt naast mij ook de onvoorwaardelijke liefde van z'n verzorgsters, dat scheelt dat ik mij niet schuldig hoef te voelen.

Edit: en dan mis ik geeneens het rijden van Fuego, maar gewoon m'n dagelijkse ding doen in de aanwezigheid van Fuego, hem voelen, met hem samen zijn, de paddock mesten en hem telkens een kusje geven, dat hij dan enorm in de weg liep en ik dan weer om hem moest lachen, elke keer als ik hem in de wei zette dat hij zich dan gedroeg als een jong veulen en stond te steigeren van plezier, elke keer als ik kwam zijn gehinnik en gesnuif in m'n haren of oren, dát mis ik gewoon zo enorm.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 07:34

Dikke knuffel _Tarzan !
Begrijp het helemaal .

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 07:41

Dankjewel, het is en blijft gewoon echt moeilijk. Blij dat ik het hier even kwijt kan.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 20:50

Dat lijkt me inderdaad echt een enorm gemis. Ik herken dat wel van mijn hond die ik onlangs heb moeten laten gaan. Ik mis de aanwezigheid het meest, en af en toe even die kusjes en knuffels tussendoor. Niet eens iets heel specifieks verder. Dikke knuffel :(:)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 20:53

Oh jongens ik kan jullie echt niet bijhouden… maar even een teken van leven :+
Hier gaan we goed, Lissy maakt hele mooie stappen (letterlijk haha) onder het zadel, Elevada gaat echt als een tierelier momenteel. Ik heb alleen heel veel aan mijn hoofd en het is allemaal heel druk thuis dus ik hou het niet bij hier

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 20:59

Fijn dat het goed gaat met de paarden Maartje!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 00:43

@Jenara, maar zoek jij een verzorgster die niet mag rijden, wel de klusjes doen én vraag je daar dan 175€ voor? Wat ik al zei, ze zet er niets tegenover én geeft druk van de financiële bijdrage.
Ik zou niet durven.... Normaliter betaal je daar iemand voor.
De financiële bijdrage is in mijn ogen in deze situatie - buiten proportie - belangrijk voor de eigenaar. Dus ik geloof wel dat er problemen zijn of in hobby of financiën en dat is helemaal prima. Ik heb zelf ook met m'n handen in het haar gezeten dat ik niet meer wist wat ik moest doen omdat ik het plezier kwijt was. Maar zadel daar niet iemand financieel mee op die door weer en wind voor jouw dier komt zonder dat ze de lusten mag hebben. Als je die persoon niet zou hebben, zou je namelijk extra betalen aan het uitbesteden van werkzaamheden en verzorging/beweging van je paard.

Een paard boven je stand houden is volgens mij nooit wenselijk, dan maak je jezelf afhankelijk van een bijdrage van je verzorger. Wat als die verzorger stopt? Dan hang je.
Dat het een welkom extraatje is snap ik. Een bijdrage in de kosten vind ik zelf minder belangrijk dan een gouden verzorgster die bij weer en wind komt en jou kan ontlasten.

Als je weet dat je zo 1 2 3 een vervanger hebt die aan hetzelfde eisenpakket voldoet is het misschien een ander verhaal.

Het vinden van iemand die past vond ik zelf echt een hele opgave. Vele komen niet als ze geen wedstrijden mogen rijden bijvoorbeeld. Dan heb je nog een handje over. En heb je de "ik vind alles zo leuk, maar je hoort nooit meer wat van me" of de "ik verwacht van een groen paard dat die continu zijn balans heeft anders kan ik er niks mee" en niet te vergeten "ik durf eigenlijk geen eens een paard aan een halstertouw vast houden, maar ik heb wel echt ervaring met paarden" ohja en de "ik kom 3x en ghost je dan, maar schrijf ondertussen wel op een ander paard - in plaats van even zeggen dat je het toch niks vindt." Uiteraard heb je er soms ook een eerlijke tussen zitten die zegt dat het toch niet helemaal is wat ze zoekt.

@Tarzan, sterkte. Ik ben na het leegmaken van zijn stal en opruimen van de kast niet meer naar stal geweest. De drempel voelt heel hoog. Als ik op de bijrijdersstoel zit en naar de paarden zit te kijken schiet ik ook nog vol en het lijkt het besef opnieuw binnen te komen.
Dus laat staan als je continu op stal bent voor je andere paard.. Dan kan je niet je kop in het zand steken zoals ik doe :(
Vlak voor het inslapen heb ik wel een filmpje van ons samen gemaakt, waarin hij echt hij was en lekker los met me mee aan het wandelen was op de PP. Naast verdriet voel ik ook heel veel geluk dat ik zo een schoothondje als paard mocht hebben.
En ook nog een filmpje van ons en mijn hond op het strand - ze zijn allebei het afgelopen jaar (te jong) ingeslapen. Ik kan er met een lach en een traan naar kijken samen met een heel trots gevoel dat ik ze samen kon combineren.
Misschien heb je ook zo een filmpje waar je naast verdriet ook heel veel geluk van voelt :) mij helpt het als ik heel verdrietig ben.

Hier nu voorzichtig naar een hond aan het kijken om de leegte op te vullen en zelfs dat vind ik spannend. Bij alles wat er binnen komt en nog binnen is, heb ik paniek aanvallen dat ze er binnenkort niet meer zijn, zonder gegronde reden. Iets met teveel verlies en ellende voor je kiezen krijgen in een korte periode denk ik... Ik weet niet of ik het überhaupt ooit nog aandurf om een paard aan te schaffen.
Wel heb ik er over nagedacht om een paard van een ander te rijden/verzorgen. Maar dat zie ik niet zitten haha.
Alleen al een buitenrit op een echt wel paardvriendelijke stal doet me geen plezier. Ik ben te veel gaan voelen in onze puzzeltocht. Ik voel alles wat niet klopt onder me en daardoor voel ik eigenlijk alleen maar schuld dat ik op dat dier zijn rug zit.

Ik heb gemerkt dat ik heel graag mijn eigen plan trek, ook met mijn beesten en dus ook de paarden, misschien vooral wel de paarden hahaha. Dus ik doe het anders dan heel veel mensen en dan zijn er mensen die nog weer "extremer" in het anders zijn dan ik. Het voelt alsof ik tussen wal en schip val, niet traditioneel en niet alternatief genoeg hehe.
Ik vind het ook gewoon heeeeeul lastig om een stal te vinden waar ik tevreden over ben en me geen zorgen maak over te lang op stal, te natte voeten, te lange eet pauzes, te weinig hooi, te rijk hooi, beschimmeld hooi, genoeg eetplekken, genoeg schaduwplekken in de zomer en schuilplekken voor het slechte weer in de winter, iets waarvoor ik niet 5 tot 7 dagen pw minimaal een uur in de auto hoef te zitten etc etc etc.

Dus ik heb in ieder geval de afspraak staan, met mezelf, als er een paard aan huis kan, dan gaan we weer nadenken over een paard :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 08:49

En toch KellyR , als de tijd daar is komt het op je pad .
Ik had Cam al heel heel snel na Judy . Ze heeft me geholpen met m'n verdriet en een extra doel om door te gaan .
Zij had mij nodig ( een begrijpend mens ) en ik haar .
We zijn bijna een half jaar verder nu en kan haar niet meer wegdenken uit m'n leven .
Ook al ben ik afhankelijk van pensionstallen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 09:02

Dat denk ik ook..maar ik snap ook de impact die de verliezen hebben. Zeker als je een speciale band hebt met een paard dan komt het hard aan. Het heeft tijd nodig allemaal, heel cliche maar wel waar. En met die Iberische paarden heb ik het idee dat de band ook anders is dan met andere paarden over het algemeen omdat ze zo mensgericht zijn.

Fijn dat het zo goed gaat Maartje!

Wat fijn dat Jenara nu beter op haar plek lijkt te zijn en het rijden ook weer goed gaat. Die plek klinkt nu al veel positiever.

Century dat klinkt ook goed, fijn dat hij meer begint te wennen en jullie elkaar beter leren kennen zo.

Snoraly, dat lijkt mij ook lastig om hem ineens voorbij te moeten lopen. Heel veel succes met alle keuzes.Wel jammer dat je hem niet over kunt kopen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:40

Sterkte voor iedereen met verlies :( ik heb het nog niet mee hoeven maken - immers eerste paard - maar ik kan me voorstellen dat dat heel zwaar kan zijn.

Ik heb een topic geopend over een probleem waar ik tegenaan loop. Het is niet het vervelendste maar ik zou het graag willen oplossen. Mochten jullie willen meedenken: [HAW] Paard loopt niet goed mee aan halster