lusitano praat en foto,s

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:18

Massa is een van de grootste fokkers uit Frankrijk, ze werken of werkten o.a. samen met Daniel Pinto. Jammer genoeg hebben ze een hele grote vinger in de keuringspap, ondanks dat ze mooie en goede paarden fokken. Wel veelal "dressuurpaarden" wat betekent dat ook daar de authentieke barokke types langzaam maar zeker naar de achtergrond verdwijnen.

Op sommige dagen, de keuringsdagen, zijn er in Golega wel mooie paarden te zien maar het is toch hoofdzakelijk een volksfeest en "zien en gezien worden", er lopen, of beter rijden, heel wat mensen rond die ergens een paard of pony gehuurd of geleend hebben en daarop dag en nacht door de straten lijken te rijden.
Voor goede Lusitano's zijn de keuringsdagen daar leuk maar het internationale Lusitano festival in Cascais staat garant voor meer kwaliteit ( en minder volksfeest) en is eigenlijk de belangrijkste Lusitano Fair van Portugal http://www.lusitanohorsefinder.com/inte ... festival/#

Ik ben 3 jaar geleden de laatste keer in Golega geweest voor de 3e of 4e keer en hoef eerlijk gezegd niet meer terug. Het is zeer zeker de moeite waard om mee te maken maar het lijkt wel steeds drukker, chaotischer te worden en er lopen meer toeristen rond dan echte paardenliefhebbers maar je moet het wel een keer meegemaakt hebben :D

Er zijn overal goede en slechte fokkers, ook in Portugal. Wij kennen een paar hele goede maar ook daar zijn (hobby) fokkers die het niet zo nauw nemen. Ik heb ook bij een paar van die goede fokkers vol verbazing staan kijken hoe er met de paarden wordt omgegaan...........en niet omdat het zo goed ging. Gelukkig ook gezien hoe het wel kan maar over het algemeen is de manier waar op de Portugezen met hun paarden omgaan toch wel een stukje anders dan wat wij gewend zijn en hoog in het vaandel hebben staan. Paarden staan vaak veel op stal, tot 2,5 a 3 jaar lopen ze veelal buiten en dan worden ze ingereden en komen op stal. Dat geldt dan vooral voor de "sport" paarden en dekhengsten, fokmerries lopen wel vaak het hele jaar buiten.
Overigens is dat een hele normale gang van zaken daar net als dat jonge paarden op stal met een halster om staan met een touw eraan; dan zijn ze makkelijker te pakken en leren ze "geven" omdat als ze op het touw gaan staan ze dat voelen door het halster; normale praktijken bij veel stallen en ook bij de stallen die hoog scoren op bijv. Golega." 's lands wijs, 's lands eer".

Net als er in Nederland goede en slechte KWPN'rs te koop zijn, zijn er in Portugal goede en slechte Lusitano's te koop en net als hier zijn de slechte, middelmatige en redelijke paarden makkelijk te vinden en voor een leuk bedrag te koop. De echte goede paarden zijn lastiger te vinden en dat zijn ook de Coudelaria's waar je niet maar even binnen loopt en daar hangt logischerwijs ook een heel ander prijskaartje aan.
Ik denk dat veel "gewone" Lusitano's naar het buitenland verkocht worden voor bedragen die ze er in Portugal nooit voor zouden krijgen en dat is mooi voor de fokkers van die paarden.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:34

Ik vind Golega altijd een soort einde jaar feest. Je ziet elkaar nog een keer op Golega. En dan volgend jaar pas weer. :D

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:29

keona schreef:
Denk dat dat overal zo is goede en slechte. Ik ben in golega geweest en je ziet daar vind ik ook heel veel schrot rijden terwijl ze dan de beste paarden van stal halen, maar er waren ook een paar prachtige paarden bij die goed in elkaar staken en ook nog eens lekker ruim konden bewegen. Hier in nl vind ik zelf dat ook niet echt heel veel goed spul staat, heb een hengst gezien in België die nog steeds in mijn geheugen is prachtige zwarte hengst van de fokstal massa (quazar ). Dit was wel een grote hengst van mij hoeft dat niet zo maar goed deze kon wel bewegen en ook ruim ik mis dat toch vaak

In Golegã (najaar) komen natuurlijk niet alleen fokkers met pure Lusitanos, maar mensen uit het hele land met welk om het even paard.
Ben je ook wel eens op keuringen waar alleen stamboekdieren komen?

Er is niemand die zegt dat hier alles beter is ofzo. Alleen is het stamboek wel de bewaker van ene bepaalde standaard.
Ik zie ook geen bezwaar tegen 1 hengst op alle merries als al die merries gewoon aan de standaard voldoen en dus goedgekeurd zijn.
Het is pas een probleem als de merries fouten vertonen, maar dan zijn ze gewoonlijk niet goedgekeurd.

Maar het is maar een klein percentage dat ingeschreven wordt. Het is een gesloten stamboek en beide ouders moeten ingeschreven staan in het boek voor volwassenen wil een veulen ingeschreven raken. Er zijn heel paarden die nooit ter keuring worden aangeboden en dus alleen met veulenpapieren rondlopen. De kinderen daarvan worden onherroepelijk geweigerd in het stamboek en gaan als cruzados door het leven.
Paarden warbij helemaal geen achtergrond bekend is gaan ook als cruzados door het leven.
Bij cruzados is geen enkel fokbeleid en natuurlijk heb je daar dan dus ook niet meteen altijd de beste paarden van als je dat op elkaar loslaat.


Maar ik weet niet waar we heenwillen met de discussie?

Goede en slechte paarden heb je overal, je hebt alleen veel meer keus in Lusitanos hier. Zo zou ik iemand voor een KWPN paard of draver naar Nederlandse fokkers sturen, al heb je ze hier ook wel.


Leuke foto Femke-Tweety. Hier zijn behoorlijk wat paarden bereden en betuigd.Komt oo wel denk ik omdat veel mensen meestal niet eens een rijbaan hebben. Ze gaan dan sowieso naar buiten en of je er dan op zit of achter... en erachter kun je nog iemand meenemen ook. :D

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:01

Nou hier gewoon nog geen veulen :(:) melk spuit er al een paar dagen uit. Morgen komt de veearts sowieso op stal en die kijkt ook even na haar. Arm beest is bijna om te rollen. Ze staat ook echt te puffen nu met dit weer.
Enigste wat ik op merk is dat ze gaat schuren zodra ze op gras gaat. Zet ik haar op de paddock dan houd ze er meteen mee op. Dat is ook best raar toch? Ik wil haar gewoon nu met veulen op de volle wei hebben maar dan begint ze Dus te schuren. Heel apart.

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:09

Jeetje, arm dier en met die warmte! Zal toch niet zo lang meer kunnen duren nu!
Dat ze gaat schuren als ze het gras op gaat is niet zo vreemd, fructaan is soms best hoog en dat kan, bij gevoelige paarden, jeuk geven. In combinatie met de knutjes gaat het dan vaak echt mis.
Wij houden nauwgezet de fructaan wijzer in de gaten, als die gemiddeld of meer dan gemiddeld aangeeft zetten we de paarden niet op het gras. Niet zozeer omdat we bang zijn voor hoefbevangenheid maar we zijn er nu wel achter dat bij hoog fructaan de kans op schuren groter wordt.
Zo lang de nachten koud blijven is er vooral in de ochtend kans op veel fructaan in het gras, als je de paarden dan vroeg op het gras hebt krijgen ze dus teveel suikers binnen met alle gevolgen van dien.
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructaanindex.html

Sterkte met de merrie, ik hoop dat er snel een baby naast staat /3

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:40

Oke dat klinkt logisch. Wij zetten de merries altijd op veel gras laatste maand om de melkproductie te bevorderen. Altijd merries met veel melk gehad. Maar Alegria is de eerste die gaat schuren. Vind dat zo zonde. We gaan haar nu op een wat kleiner stukje zetten met minder vet gras. Dat ze maar eens opschiet Indd!

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 23:05

Vers gras en warm weer doen inderdaad wonderen!
Hier is de DA net Gina komen scannen. Het zag er goed uit, eitje van 4,5 cm dus morgen gaan we insemineren. (Want Gina is 'een snelle')
Nu nog eventjes aan het overleggen om zelf het sperma te gaan ophalen (ben toevallig vrij morgen) en dan kan ik de hengst zelf ook nog eens over zijn knappe neus aaien. :D

En met Aquilo gaat ook nog alles goed. Castratie-wonde is mooi aan het genezen en hij is alweer een stuk vrolijker en actiever. Alleen wel behoorlijk afgevallen. Maar dat was waarschijnlijk wel te verwachten en niet abnormaal. Verder geen gekke dingen of complicaties. Dus dat valt reuze mee. :)

Ik vind het beleid van het APSL eigenlijk helemaal zo slecht nog niet. Hengsten die niet presteren of niet voldoen, worden door de fokkers toch niet gekozen om te gebruiken.
En ik vind het wel positief dat de merries ook gekeurd moeten worden. Zo blijf je toch dichter tegen je rasstandaard.
Voor mezelf is dat trouwens nu wel even een lastige. Als Gina nu drachtig zou zijn, moet ik beslissen wat ik ermee doe. Ze is nog niet gekeurd. En dan stuur ik haar ofwel dit jaar naar Gesves met een DA-verklaring dat ze niet mag lopen. Of ik wacht het komende jaar af, hoop dat haar pees wel nog beter herstelt en stuur haar inclusief veulen... Maar dan is het ook echt de laatste kans om het voor elkaar te krijgen...

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 23:09

Korter gras betekent gestresste gras dus meer fructaan

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:45

Ja die wei is al gemaaid en stonden andere op dus daar is weinig van over. De andere weides zijn echt vet. Helaas hebben wel alleen maar grasweides. De paddock was tijdelijk voor de winter maar is nu ook weer ingezaait.

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:36

Luckystory schreef:
Vers gras en warm weer doen inderdaad wonderen!
Hier is de DA net Gina komen scannen. Het zag er goed uit, eitje van 4,5 cm dus morgen gaan we insemineren. (Want Gina is 'een snelle')
Nu nog eventjes aan het overleggen om zelf het sperma te gaan ophalen (ben toevallig vrij morgen) en dan kan ik de hengst zelf ook nog eens over zijn knappe neus aaien. :D

En met Aquilo gaat ook nog alles goed. Castratie-wonde is mooi aan het genezen en hij is alweer een stuk vrolijker en actiever. Alleen wel behoorlijk afgevallen. Maar dat was waarschijnlijk wel te verwachten en niet abnormaal. Verder geen gekke dingen of complicaties. Dus dat valt reuze mee. :)

Ik vind het beleid van het APSL eigenlijk helemaal zo slecht nog niet. Hengsten die niet presteren of niet voldoen, worden door de fokkers toch niet gekozen om te gebruiken.
En ik vind het wel positief dat de merries ook gekeurd moeten worden. Zo blijf je toch dichter tegen je rasstandaard.
Voor mezelf is dat trouwens nu wel even een lastige. Als Gina nu drachtig zou zijn, moet ik beslissen wat ik ermee doe. Ze is nog niet gekeurd. En dan stuur ik haar ofwel dit jaar naar Gesves met een DA-verklaring dat ze niet mag lopen. Of ik wacht het komende jaar af, hoop dat haar pees wel nog beter herstelt en stuur haar inclusief veulen... Maar dan is het ook echt de laatste kans om het voor elkaar te krijgen...


In principe kan een merrie met dierenartsen verklaring wel goedgekeurd worden! Mag ze helemaal niet lopen?

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:14

Jeetje, ZsaZsa, wat heeft ze m lang zitten zeg! Pff. Hopelijk gaat de bevalling wel vlotjes straks!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 11:31

Eefiepeefie schreef:
Luckystory schreef:
Vers gras en warm weer doen inderdaad wonderen!
Hier is de DA net Gina komen scannen. Het zag er goed uit, eitje van 4,5 cm dus morgen gaan we insemineren. (Want Gina is 'een snelle')
Nu nog eventjes aan het overleggen om zelf het sperma te gaan ophalen (ben toevallig vrij morgen) en dan kan ik de hengst zelf ook nog eens over zijn knappe neus aaien. :D

En met Aquilo gaat ook nog alles goed. Castratie-wonde is mooi aan het genezen en hij is alweer een stuk vrolijker en actiever. Alleen wel behoorlijk afgevallen. Maar dat was waarschijnlijk wel te verwachten en niet abnormaal. Verder geen gekke dingen of complicaties. Dus dat valt reuze mee. :)

Ik vind het beleid van het APSL eigenlijk helemaal zo slecht nog niet. Hengsten die niet presteren of niet voldoen, worden door de fokkers toch niet gekozen om te gebruiken.
En ik vind het wel positief dat de merries ook gekeurd moeten worden. Zo blijf je toch dichter tegen je rasstandaard.
Voor mezelf is dat trouwens nu wel even een lastige. Als Gina nu drachtig zou zijn, moet ik beslissen wat ik ermee doe. Ze is nog niet gekeurd. En dan stuur ik haar ofwel dit jaar naar Gesves met een DA-verklaring dat ze niet mag lopen. Of ik wacht het komende jaar af, hoop dat haar pees wel nog beter herstelt en stuur haar inclusief veulen... Maar dan is het ook echt de laatste kans om het voor elkaar te krijgen...


In principe kan een merrie met dierenartsen verklaring wel goedgekeurd worden! Mag ze helemaal niet lopen?
hoe beoordeel je dan gang werk

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:13

Eefiepeefie schreef:
In principe kan een merrie met dierenartsen verklaring wel goedgekeurd worden! Mag ze helemaal niet lopen?


Ze loopt wel gewoon op de wei. Maar ze is nog steeds licht onregelmatig op dat been. Haar trainen of gedwongen laten bewegen, is dus absoluut nog niet aan de orde.

Eefiepeefie

Berichten: 864
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Utrecht

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:27

Hmm ik geloof dat je wel iets van beweging moet laten zien in draf, dat het dan wellicht niet geweldig is staat in de dierenarts verklaring. Zou je voor de zekerheid even goed na moeten vragen!

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:59

Daarstraks het sperma opgehaald bij de eigenaren van de hengst en ik heb het er met hen ook nog over gehad. Zij zouden haar volgend jaar proberen te sturen, met het veulen ernaast. Dan heeft ze een extra jaar om te herstellen. En als het veulen goed beweegt, geeft dat toch ook een positiever beeld over de merrie, mocht ze dan nog steeds kreupel lopen...
Ik vind dat precies wel een goed idee?

Ze is geïnsemineerd vandaag, dus nu maar duimen dat het gelukt is!

Hele lieve en brave hengst trouwens. Hij liep in die mensen hun tuin de gazon te kortwieken en liep over het terras en tussen het zwembad en de schommel, naast de merries. Maar hij vond het gras interessanter.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 02:23

_Zsazsa_ schreef:
Nou hier gewoon nog geen veulen :(:) melk spuit er al een paar dagen uit. Morgen komt de veearts sowieso op stal en die kijkt ook even na haar. Arm beest is bijna om te rollen. Ze staat ook echt te puffen nu met dit weer.


Veulen schiet op! Kom er uit nu!! :):)
Arme merrie..

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 02:25

Luckystory, duimen dat het lukt met Gina en fijn dat Aquilo goed hersteld van de castratie. Weer een zorg minder, gelukkig! +:)+

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:24

Weten jullie misschien iemand voor een mooie, lieve, grote lusitano merrie van net 5? Gefokt door Theo Pennings? De vader is Alamo. De eigenaresse moet haar wegens persoonlijke omstandigheden verkopen.

Ze staat nu bij mij om weer een beetje aan het werk te gaan. Superfijn paard. Ze is onder zadel en is ervaren met grondwerken.

Als je meer wilt weten, stuur mij maar een pb-tje.

rider

Berichten: 2011
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:56

Is het veulen er inmiddels al ZsaZsa?

Hier ook weer eens een update, het is een drukke maand geweest. Showweekend, showweekend, clinicweekend en nu voor het eerst even een weekend rust (buitenrijden, yay! *\o/* ).

Santi is voor het eerst meegeweest naar een veldslag recostructie, vooral om te wennen aan kanonnen. Hij was erg braaf, gaf eigenlijk weinig om de knallen, dus trots! <3 Hij werd wel even helemaal psychotisch van het toilethokje, dat was dan weer jammer. :') Er kwam dan ook wel net uit vier verschillende hokjes een persoon en hij begreep daar helemaal niets van. Ook de trommels van de infanterie waren een reden tot enige consternatie. Niet zozeer eng, maar he was feeling the rhytm, zeg maar. :')

Ik heb me hem nog niet deelgenomen aan de veldslag zelf, dat leek me een beetje too much, maar we hebben tijdens de artillerie barrage (lees: doorlopend kanonnenvuur met acht kanonnen tegelijk) achter de kanonnen rondgereden en dat deed hij braaf. Ook tijdens de musket drills 's ochtends wat op het veld rondgereden, dat was ook prima al vond hij de rook die uit de lopen kwam spannender dan het geluid.

Daarna nog even geposeerd bij de stand van een schrijver die een boek geschreven had over de Rode Lansiers (waar ik het uniform van draag) dus die vond het helemaal leuk om een Lansier tegen te komen. Leuk zijn en staan is Santi dan weer erg goed in, dus dat beviel hem wel, even in de spotlights. :+


Afbeelding

En je hebt natuurlijk werkpaarden en luxepaarden, dus terwijl Santi een bak eten stond leeg te vreten op zondag moest Faust aan de bak om de eer van Napoleon te verdedigen.


Afbeelding

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:32

Nog geen veulen en de uier is teruggelopen. Heel raar dus maandagochtend komt de veearts om nog eens te kijken. Want ze heeft al een aantal dagen melk gegeven dus we hopen niet dat de biest incl antistoffen nu verloren is gegaan.

Ze heeft het zwaar met dit weer. We blijven hopen.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:36

Jeetje wat een toestand zo zeg met dit warme weer...
Klopte de uitgerekende datum wel?

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:56

Gezien de verkoopster niet nee. Ik hoorde later dat ze wss in mei ergens was uitgerekend ipv April.

rider

Berichten: 2011
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 11:42

Jeetje, wat een gedoe en spanning! En arm dier, met dit weer. :(:)

Hier nog even een kiekje van de clinic met Arne afgelopen weekend, Santi leert Spaanse pas. :D


Afbeelding

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:36

Vanmorgen is Alegria bevallen!! Een heel mooi donkerbruin merrietje met stipje op het gezicht.
Stond binnen een paar minuten, ging meteen drinken en spelen binnen 20 min. Watervlug dus!
Ze is heel mooi gebouwd. Plus ook nog eens heel lief en aanhankelijk. Had niet beter gekund.
Alegria doet het ook super, nageboorte er meteen af en genoeg melk.
Even snel een fototje:
Afbeelding

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:22

Haaaaaaaaaa eindelijk ZsaZsa!!!!
Van harte gefeliciteerd met je mooiemerrieveulen.
Fijn dat het met Alegria ook goed gaat!