Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:55

Neva krijgt Metazoa Esparcette Fitright + Digestfit. Ze doet het daar goed op. Stal laat elke batch hooi ook doormeten.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:06

Wij zijn verhuisd!
Ik hoop dat we hier allebei onze draai kunnen vinden!

Afbeelding

Century

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 22:23

Ik hoop met je mee!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:43

Wat fijn Jenara <3

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 17:46

Wat mis ik mijn lieve Fuego!
Er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan hem denk, soms als ik door onze foto’s blader stromen de tranen weer over m’n wangen.
Mijn mooie, geweldige, lieve, speciale, voor altijd het meest geweldige dier <3
Afbeelding

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 19:02

Dat herken ik wel Tarzan. Mijn vorige merrie, Linde, is nu 8 jaar geleden overleden en nog steeds doet het pijn… Ik vind het erg leuk te merken dat ik met Taruga net zo’n band aan het opbouwen ben. Dat troost een beetje.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 19:42

Sterkte dames :(:)

Ik ben mijn eerste paard verloren nadat ik haar pas 9 maanden had. Dat was al onwijs pijnlijk, ik word al naar bij de gedachte dat mijn lieve schimmel overlijd. 13 jaar zijn we al samen inmiddels.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 20:13

Sterkte! Ik kan (en wil) het me niet voorstellen, zo’n verlies, maar het kan niet anders dan hartverscheurend zijn.

De introductie vandaag met Jenara’s nieuwe weidegenootjes ging best goed! Geen gejaag ofzo, ze bleven allemaal rustig en gingen voorzichtig eens kijken bij Jenara. Die maakt zich wel nog bij elke poging tot contact uit de voeten, maar dit is wel al veel fijner dan bij de vorige plek.
Ze was toch ookwel weer blij om mij te zien toen ik haar weer binnen kwam halen. Ze hangt voorlopig nog heel erg aan mij.
Heb wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om 20min een kort ontspannen ritje te maken in onze nieuwe piste en dat ging best fijn.

Ik merk wel dat alle veranderingen voor mij mentaal behoorlijk pittig zijn… ik loop nog een beetje verloren

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 20:58

Fijn Julie, ook dat de eerste kennismaking goed ging!

Hier wordt Cheetah ook nog steeds gemist, ook door de kinderen. Onze jongste heeft nog altijd een vlecht op zijn kamer hangen, die ook echt heilig is voor hem. Blijft moeilijk om afscheid te nemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 08:52

Zulke verliezen als je ze zolang hebt gehad slaan echt blijvende wonden, heb afscheid moeten nemen van 1 die we 22 jaar gehad hebben en 1 die ik 14 jaar gehad heb. Hoe sterker de band, hoe moeilijker het is..sterkte dus Tarzan. Bij mij duurde dat wel een paar jaar en dan nog wordt nooit alles meer hetzelfde zeg maar. We hebben inmiddels ook wel een boel andere paarden verloren, ik denk inmiddels een stuk of 7/8 maar het is toch echt zo'n verschil wat voor een band je ermee had.

Fijn dat ze verhuisd is Julie! En zo te lezen is zij zelf ook nog een beetje ontheemd. Hopelijk kunnen jullie allebei snel een beetje wennen.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:11

Hier ben ik iets teveel paarden verloren de laatste jaren. En dat hakt er wel in, het vertrouwen dat het allemaal wel goed komt is een beetje weg.

Vandaag weer een tegenvaller met Jarana in de wei. Het is vanaf het begin niet helemaal goed gegaan. Ze is de eerste dag de wei in paniek uitgekomen doordat een van de ruinen ging jagen. Nu staat ze samen met een haflingerruin op de wei. Dit gaat wel, maar is niet ideaal. Hij heeft haar in het begin ook een keer door de draad gejaagd en ze blijft op haar hoede voor hem. Ze staan ook wel te kroelen samen dus het is niet zo dat ze de hele dag uit zijn buurt moet blijven. Ik ben erbij gekomen nadat de groepen voor de wei waren samengesteld dus dat is altijd wat lastig.

Het ging de laatste tijd goed. Alhoewel ik altijd eerst de ruin uit de wei moet halen omdat hij anders Jarana wegjaagt als ik die probeer te pakken. Maar vandaag liep het dus weer fout. Eerst Jarana op de wei, die kan dan naar achteren lopen en daarna de Haflinger. Dikke paniek en weer door de draad naar de voorste wei, de Haflinger had een deken op. Gelukkig liet ze zich nu goed pakken en bleef ze wel achter de tweede draad.

Maar dit soort dingen helpt niet mee om samen vertrouwen op te bouwen. Ze is eigenlijk helemaal niet erg ril of schrikachtig maar naar andere paarden is ze echt op haar hoede. Het weideseizoen is ook bijna voorbij dus ik heb nu de tijd om te kijken hoe ze het met andere paarden doet op de paddock. Geen trauma voor mensen dus, maar wel voor andere paarden. En zo loop je altijd wel tegen dingen aan met een nieuw paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:04

Is ze onderdanig qua rang? Mijne heeft ook wat moeite met andere paarden..maar ik merk dat daar een hoop angst bij zit.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 16:43

Elisa2 schreef:
Is ze onderdanig qua rang? Mijne heeft ook wat moeite met andere paarden..maar ik merk dat daar een hoop angst bij zit.

Ja, dat klopt. Maar daarnet even in de paddock naast de wei van anderen gezet. Een gigantisch grote Percheron merrie, maar daar heeft ze een klik mee. Misschien omdat het ook een schimmel is :j

Ik heb nu gezien wat de deken was waar ze zo van schrok, en heb nu iets meer begrip _/-\o_

https://www.ej.nl/deken-epplejeck-warning-horse-0gr_zwart-oranje_63588.html?utm_campaign=shopping&utm_content=&utm_source=google&utm_medium=organic&utm_term=&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpP63BhDYARIsAOQkATZ6-HsEVaX5FV6brt7BaSTpiP6k8PTERDT1IAoVeUIDNYJXwxg_59AaAsKPEALw_wcB

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:18

Haha daar kan ik me ook iets bij voorstellen dat je daarvan schrikt. :D

Misschien matcht ze ook wel beter met merries? die klik is wel belangrijk.

Die van mij raakt al gespannen als de shetlander er achter aan hobbelt, daar zit ook nog wel wat werk aan.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 11:11

Wat lastig Dartel, maar fijn dat ze beter lijkt te klikken met de merrie!

Goed nieuws van Jenara!

Dikke knuffel voor Tarzan :(:)

Mijs_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:52

Zijn er mensen met ervaring met Mike Mollevanger?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:22

@Dartel, oh wat jammer dat het bij jullie zo moeilijk gaat :( wel erg herkenbaar, Jarana haar gedrag naar andere paarden. Kan ze eventueel altijd met die Percheron merrie? is wel fijn als je ziet dat ze een klik hebben!

@Elisa, oh haha, ja zo heb ik nog best een aantal paarden gekend, die echt bang zijn van shetlanders :')

@Mijs, nee , geen idee wie dat is zelfs!

Hier een beetje dubbel nieuws voorlopig. Jenara lijkt het op stal staan echt helemaal dik prima te vinden. Zaterdag is mijn vaste DA langsgekomen voor een checkup en acupunctuur behandeling en die vond haar heel zen en eigenlijk fysiek best goed staan. Ze was ook echt heel positief over de stal, waar ik dan ook weer blij mee ben!

Echter op de weide vindt ze haar draai niet ... Ze ijsbeert veel op de weide, of wandelt gewoon rond, i.p.v. rustig te eten, als je haar er van haalt, wil ze bijna obsessief meteen eten, eten, eten, waardoor ik de indruk krijg dat ze niet genoeg graast op de weide. Hoewel ze dit op de vorige plek ook wel had, terwijl ze echt wel genoeg at. Ze blijft ook het contact met de andere paarden enorm vermijden.

Eén van de vrijwilligers op stal, die haar nu al een paar x buiten heeft gezet, zou willen vragen om haar toch in een andere groep te zetten, maar ik vraag me af in hoeverre het aan haar zelf ligt, dat ze echt even een klein "trauma' heeft aan andere paarden en dat ze dus in een andere groep hetzelfde zou doen.
Iemand van jullie hier een idee over? Ik ga straks al wat vroeger gaan en eventjes gadeslaan op de weide en kijken of ik mss kan helpen om haar wat contact te laten leggen met de anderen?

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:31

Jenara schreef:
Echter op de weide vindt ze haar draai niet ... Ze ijsbeert veel op de weide, of wandelt gewoon rond, i.p.v. rustig te eten, als je haar er van haalt, wil ze bijna obsessief meteen eten, eten, eten, waardoor ik de indruk krijg dat ze niet genoeg graast op de weide. Hoewel ze dit op de vorige plek ook wel had, terwijl ze echt wel genoeg at. Ze blijft ook het contact met de andere paarden enorm vermijden.

Eén van de vrijwilligers op stal, die haar nu al een paar x buiten heeft gezet, zou willen vragen om haar toch in een andere groep te zetten, maar ik vraag me af in hoeverre het aan haar zelf ligt, dat ze echt even een klein "trauma' heeft aan andere paarden en dat ze dus in een andere groep hetzelfde zou doen.
Iemand van jullie hier een idee over? Ik ga straks al wat vroeger gaan en eventjes gadeslaan op de weide en kijken of ik mss kan helpen om haar wat contact te laten leggen met de anderen?

Dit herken ik wel. Mijn merrie blijft ook alert op de wei en graast niet veel. De eerste dagen wist ze volgens mij niet eens dat je dat groene spul kon eten, het duurde echt even voor ze ging grazen. Ik weet dat ook wel aan de alertheid voor de ruin, maar ik denk dat het ook gewoon een dingetje is dat bij haar hoort. De mijne gaat ook graag naar stal. Voor dit weideseizoen ga ik even niets meer veranderen. Volgend jaar zullen we kijken hoe ze dan is. In de winter kan ik dan mooi kijken hoe ze het doet met andere paarden op de paddock. En als we gaan rijden kunnen we ook zien hoe ze daar op andere paarden reageert.

Ik herken wel veel van Jenara, het is denk ik een beetje een zelfde type merrie. Op sommige momenten bomproef en dan van het kleinste ineens schrikken. Maar ze blijft wel netjes bij me, ook als ze bang is. Ik geef het de tijd en kijk wat ze aankan en wil.

Jenara staat toch nog niet zo lang op die stal? Ik merk wel dat die PRE's best veel tijd nodig hebben om te aarden. Ze zijn gewoon sensibel en dat is in de goede zin, maar heeft ook nadelen. Ze moeten echt vertrouwen opbouwen, met de nieuwe verzorgers, de nieuwe routine en de nieuwe paarden.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:55

Zinzi_jewel schreef:
Hoe vaak komt het voor dat een geïmporteerde merrie dragend is ?
Mijn merrie krijgt een typisch buikje .

Zal na de verhuizing een DA laten komen voor een scan .
Kan ook gewoon volgevreten zijn :j Maar buikje wordt bol en op de flanken blijft ze plat.
Vindt het typisch

Ik he. Een geïmporteerde merrie. Ze lijkt wel drachtig, maar is dit niet. Ook geen wormen oid

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 14:49

Ik zou Jenara echt nog (heel veel) meer tijd gunnen om te aarden en wennen aan de nieuwe plek. Ze staat er nog maar net, dus zou hier echt nog geen conclusies van trekken. Dat ze uiteindelijk, ondanks de onrust op de weide, toch al een stuk meer zen is wijst toch wel voorzichtig de goede richting op denk ik, maar ik zou het dus echt nog even aanzien. :)

Mike Mollenvanger ken ik niet.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 11:45

Jorinda schreef:
Ik zou Jenara echt nog (heel veel) meer tijd gunnen om te aarden en wennen aan de nieuwe plek. Ze staat er nog maar net, dus zou hier echt nog geen conclusies van trekken. Dat ze uiteindelijk, ondanks de onrust op de weide, toch al een stuk meer zen is wijst toch wel voorzichtig de goede richting op denk ik, maar ik zou het dus echt nog even aanzien. :)

Mike Mollenvanger ken ik niet.

Ja, zowieso krijgt ze echt nog veel tijd om te wennen! Maar ik ben gisteren gaan kijken en ze jagen haar weer echt op, dus we gaan toch voorzichtig kijken naar een andere groep. Dat is nu dus wel het voordeel van de stal, ze hebben in totaal 8 groepen, dus we kunnen rustig zoeken naar één waar ze wel een klik heeft met de andere paarden.
Het lijkt mij volstrekt normaal dat ze niet meteen staat te kroelen of dikke vriendjes is, maar zo jagen dat ze niet durft grazen, is gewoon echt niet ok.

@Dartel, ik heb ook de indruk dat Jarana en Jenara wel wat op elkaar lijken en niet alleen qua naam :+
Ik vind het vooral zo jammer, omdat ze op de plek waar we 2,5j hebben gestaan wel zo goed paste, daar had ze echt verschillende vriendjes en was ze niet meer zo extreem onderdanig, daar had ze echt haar draai gevonden. Hopelijk vinden we een groepje paarden dat haar op z'n minst wat met rust blijft laten.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:34

Balen zeg als het dan zo loopt. Heb dat ook ooit gehad met mijn schimmel tot brandwonden van 20 cm op haar hals aan toe. Ze werd gewoon vastgepakt en meegesleurd. Zo sneu.

Wij zitten midden in de grondwerkzaamheden dus vakantie afgezegd. Zieke thuis ook nog dus hoera.
Maar het is allemaal voor een goed doel. De track is bijna klaar.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:47

Ik had niet begrepen dat ze haar opjagen. Dacht dat ze er zelf “gewoon” heel zenuwachtig van werd. :7 Sorry!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 16:08

Jorinda schreef:
Ik had niet begrepen dat ze haar opjagen. Dacht dat ze er zelf “gewoon” heel zenuwachtig van werd. :7 Sorry!

Geen probleem hoor, dat was ook wat ik te horen kreeg eerst, vandaar dat ik even zelf de situatie ben gaan bekijken en toen zag ik dus dat ze echt werd opgejaagd. Dus jouw antwoord, met de informatie die ik had gegeven, was volledig terecht :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 09:14

Oh echt jagen is naar ja, en nog link ook want ze kunnen ze zo door de draad jagen.

Hopelijk komt ze beter tot haar recht in een andere groep. Fijn dat de rest in ieder geval heel positief is bij haar.

En ja Shetlanders zijn heel eng haha. :+