Lusitana schreef:keona schreef:Maar dan is mijn vraag wat vind jij een goede merrie. Want wat de een goed vind ,vind de andere weer niet goed. Ben benieuwd waar jij een goede merrie op bazeert
Dat is niet zo random hoor, een goede merrie is een merrie die aan de rasstandaard voldoet, geen conformatie fouten heeft (dat sowieso inschrijving uit kan sluiten, maar soms wordt het opgeheven in het puntenaantal door andere sterke punten) en een karakter heeft dat geschikt is om een veulen op te voeden tot een prettig paard.
Gangen worden ook van de moeder na geaapt, dus die moeten ook kloppen in wat je wilt voor je veulen.
Je moet niet met een merrie met conformatie fouten beginnen en hopen dat de hengst het wel goedmaakt.
Een hengst maakt geen kopiën van zichzelf.
Enfin wat een goede merrie IS, is geen kwestie van smaak. Wat je van een paard VIND vaak wel, daarin kan dus iedereen verschillen.
Maar fokkers zijn, als het goed is, meer bezig met het bekijken van de paarden als duurzaam materiaal/product dan wel maker van een product, en niet als plaatje dat het oog moet plezieren. Hoewel het een het ander niet uitsluit.![]()
Maar voorop moet staan dat het product deugt (voor het doel waar het voor gefokt is).
Inderdaad

Een goede merrie/ een goed paard kan je baseren op bouw, gangwerk, karakter, evt. afstamming ( al is dat vaak wel weer een kwestie van smaak net als wedstrijdprestaties).
Ik vind niet alle paarden en rassen even mooi maar herken wel een goed paard, ook als het ras, kleur of type mijn smaak niet is. Er zijn rassen waar ik "niks" mee heb maar dat wil niet zeggen dat ik daarin geen goed paard/ pony kan herkennen. Zoals Lusitana zegt, er is een rasstandaard die je kan aanhouden als je binnen een stamboek wil blijven maar er zijn natuurlijk ook andere zaken als je niet naar ras kijkt en dat zouden bijv. slechte beenstanden, weke ruggen, afwijkende vorm hals, etc. etc. etc. kunnen zijn. Daar zou ik mijn hengsten dus niet "op" willen zetten omdat dat niks zou toevoegen aan een ras of aan het ras paard in het algemeen. Een goed gebouwde merrie, met goed karakter, goede gangen is dus een 1e eis en daarbij zal de merrie ook nog bij de hengst moeten passen om een goed product te krijgen.
Het lukraak dekken als er maar betaald wordt gebeurt al veel te veel en wij zijn faliekant tegen het vermeerderen en onze hengsten zullen dan ook nooit merries dekken met conformatie fouten of merries van een ras wat te ver afstaat van de rassen van onze hengsten.
Ultramar heeft bijv. 3 Azteca nakomelingen, kruizingen met Quarter merries maar wel merries van hoge kwaliteit met een uitstekende bouw en gangen met als gevolg 3 uitstekende Azteca kinderen. Maar dat wil dus niet zeggen dat we hem zomaar iedere Quarter merries zouden laten dekken omdat daar ook nogal wat schroot rondloopt.
Iets niet mooi vinden wil nooit zeggen dat het geen kwaliteit heeft en het is niet makkelijk om dat onderscheid te kunnen en te leren maken. Daardoor zie je, zeker binnen de hobby fokkerij, nogal eens wat op zijn zachts gezegd "opvallende" kruisingen omdat men de hengst zo "mooi" vind en de merrie ook; alleen zo jammer dat de 2 in sommige gevallen absoluut niet bij elkaar passen of omdat de merrie ( of hengst of beide ) misschien toch een fikse conformatie fout heeft.
Fokken is meer dan een merrie laten dekken!