lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 14:16

Lusitana schreef:
keona schreef:
Maar dan is mijn vraag wat vind jij een goede merrie. Want wat de een goed vind ,vind de andere weer niet goed. Ben benieuwd waar jij een goede merrie op bazeert

Dat is niet zo random hoor, een goede merrie is een merrie die aan de rasstandaard voldoet, geen conformatie fouten heeft (dat sowieso inschrijving uit kan sluiten, maar soms wordt het opgeheven in het puntenaantal door andere sterke punten) en een karakter heeft dat geschikt is om een veulen op te voeden tot een prettig paard.
Gangen worden ook van de moeder na geaapt, dus die moeten ook kloppen in wat je wilt voor je veulen.

Je moet niet met een merrie met conformatie fouten beginnen en hopen dat de hengst het wel goedmaakt.

Een hengst maakt geen kopiën van zichzelf.

Enfin wat een goede merrie IS, is geen kwestie van smaak. Wat je van een paard VIND vaak wel, daarin kan dus iedereen verschillen.
Maar fokkers zijn, als het goed is, meer bezig met het bekijken van de paarden als duurzaam materiaal/product dan wel maker van een product, en niet als plaatje dat het oog moet plezieren. Hoewel het een het ander niet uitsluit. :D
Maar voorop moet staan dat het product deugt (voor het doel waar het voor gefokt is).

Inderdaad :D
Een goede merrie/ een goed paard kan je baseren op bouw, gangwerk, karakter, evt. afstamming ( al is dat vaak wel weer een kwestie van smaak net als wedstrijdprestaties).
Ik vind niet alle paarden en rassen even mooi maar herken wel een goed paard, ook als het ras, kleur of type mijn smaak niet is. Er zijn rassen waar ik "niks" mee heb maar dat wil niet zeggen dat ik daarin geen goed paard/ pony kan herkennen. Zoals Lusitana zegt, er is een rasstandaard die je kan aanhouden als je binnen een stamboek wil blijven maar er zijn natuurlijk ook andere zaken als je niet naar ras kijkt en dat zouden bijv. slechte beenstanden, weke ruggen, afwijkende vorm hals, etc. etc. etc. kunnen zijn. Daar zou ik mijn hengsten dus niet "op" willen zetten omdat dat niks zou toevoegen aan een ras of aan het ras paard in het algemeen. Een goed gebouwde merrie, met goed karakter, goede gangen is dus een 1e eis en daarbij zal de merrie ook nog bij de hengst moeten passen om een goed product te krijgen.
Het lukraak dekken als er maar betaald wordt gebeurt al veel te veel en wij zijn faliekant tegen het vermeerderen en onze hengsten zullen dan ook nooit merries dekken met conformatie fouten of merries van een ras wat te ver afstaat van de rassen van onze hengsten.
Ultramar heeft bijv. 3 Azteca nakomelingen, kruizingen met Quarter merries maar wel merries van hoge kwaliteit met een uitstekende bouw en gangen met als gevolg 3 uitstekende Azteca kinderen. Maar dat wil dus niet zeggen dat we hem zomaar iedere Quarter merries zouden laten dekken omdat daar ook nogal wat schroot rondloopt.
Iets niet mooi vinden wil nooit zeggen dat het geen kwaliteit heeft en het is niet makkelijk om dat onderscheid te kunnen en te leren maken. Daardoor zie je, zeker binnen de hobby fokkerij, nogal eens wat op zijn zachts gezegd "opvallende" kruisingen omdat men de hengst zo "mooi" vind en de merrie ook; alleen zo jammer dat de 2 in sommige gevallen absoluut niet bij elkaar passen of omdat de merrie ( of hengst of beide ) misschien toch een fikse conformatie fout heeft.
Fokken is meer dan een merrie laten dekken!

keona

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 15:26

Ik ben van mening dat iedere merrie zo haar goede en slechte punten heeft en nooit perfect is dus moet je op zoek naar een hengst die dat kan verbeteren. Ik zie liever een merrie met een min punt maar die wel in sport goed doet, als een plaatje maar die niks presteerd. Ook heb je dingen die ontstaan zijn door trauma dat maak de merrie genetische nog niet slecht, ook kan het zijn dat merrie weken rug heeft maar dat niet door geeft. Hier word dus gezegd dat merrie goed is die binnen rasstandaard staat in grote lijnen is dat zo maar op een papier of plaatje kun je niet rijden. Maar dit stamboek is daar zo wie zo kortzichtig in, andere stamboeken kijken eerst bv wat een hengst vererft en bij merries kun je dit ook. Of paarden worden opgenomen omdat ze goede nakomelingen in de sport hebben. Maar goed iedereen zijn mening maar ik kijk niet alleen naar het plaatje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:45

DeniseSoares schreef:
Voor degene die wilde weten waar Salgueiro en Ufano staan, hier:
[ [url=m/empuxw.png]Afbeelding[/url] ]

Ik weet nooit zo goed wat ik hiervan moet vinden...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:15

keona schreef:
Maar dan is mijn vraag wat vind jij een goede merrie. Want wat de een goed vind ,vind de andere weer niet goed. Ben benieuwd waar jij een goede merrie op bazeert

Wat voor een ander een goede merrie is, is voor mij helemaal niet interessant want het is mijn hengst. Dus al vind ik de kleur van de wimpers niet mooi (ik noem maar wat geks) dan zou dat reden genoeg voor mij zijn om het niet te doen. Ik doe het niet voor het geld dus moet het 100% een goede combinatie vinden. Net als jij selectief zal zijn op het kiezen van een hengst.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:15

Joolien schreef:

Mits correct gebruikt kan het werk tussen de pilaren een aanvulling zijn, met name als voorbereiding op de schoolsprongen. Maar zoals meer zaken uit de klassieke school (denk bv. aan kandare) kan dit ook misbruikt worden als quick fix en mede daardoor hebben de pilaren een zeer slecht reputatie gekregen (die bij een correcte trainer niet terecht is).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:16

Joolien schreef:
DeniseSoares schreef:
Voor degene die wilde weten waar Salgueiro en Ufano staan, hier:
[ [url=m/empuxw.png]Afbeelding[/url] ]

Op zich niks mis mee zolang het op de juiste manier gedaan wordt en geïntroduceerd. Op de klassieke scholen wordt veel op deze manier gewerkt en ik heb het een aantal keer gezien bij de Portugese school. Als de paarden op een rustige manier bekend worden gemaakt met dit werk is het een mooie manier van werken en niks erger of minder erg dan een paard onder de man of aan de hand.

Ooit ergens een mooi filmpje gezien van de Portugese school over het introduceren van een jong paard in de pilaren en het rustig werken, dat gaat met zoveel geduld gepaard. Maar zoals alles kan overal misbruik van gemaakt worden en ja, dan is het minder aangenaam. Maar dus goed gebruikt is het een aanvulling.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 01:07

Als je niet weet wat je er van moet vinden, lees je dan in, zou ik zeggen. Verdiep je een beetje in hoge school gebeuren.
Of spreek eens uit wat je bezwaren lijken, stel het ter discussie.

keona schreef:
Ik ben van mening dat iedere merrie zo haar goede en slechte punten heeft en nooit perfect is dus moet je op zoek naar een hengst die dat kan verbeteren. Ik zie liever een merrie met een min punt maar die wel in sport goed doet, als een plaatje maar die niks presteerd. Ook heb je dingen die ontstaan zijn door trauma dat maak de merrie genetische nog niet slecht, ook kan het zijn dat merrie weken rug heeft maar dat niet door geeft. Hier word dus gezegd dat merrie goed is die binnen rasstandaard staat in grote lijnen is dat zo maar op een papier of plaatje kun je niet rijden. Maar dit stamboek is daar zo wie zo kortzichtig in, andere stamboeken kijken eerst bv wat een hengst vererft en bij merries kun je dit ook. Of paarden worden opgenomen omdat ze goede nakomelingen in de sport hebben. Maar goed iedereen zijn mening maar ik kijk niet alleen naar het plaatje

Sport is een gevolg van training. Dezelfde paarden bij andere ruiters komen niet zo ver een "slechte" paarden komen bij goede ruiters ook gewoon hoog.

Fokken voor een "plaatje" is verkeerde fokkerij, daardoor is bv de spaanse paarden half naar de filestijnen geholpen.
Er moet gefokt worden op bruikbaarheid en daarbij is het uiterlijk wat schoonheid betreft ongeschikt.
Maar die bruikbaarheid zit ´m niet in 1 ouder die toevallig goed gepresteerd heeft.

Een fokker ziet ook helemaal niet liever een plaatje dat niet presteert, maar een deugdlijk paard dat wel presteert of dat zou kunnen met het lichaam en karakter dat het heeft.
En een paard met kromme benen of slecht karakter is een ondeugdlijk paard.
Of dat genetisch doorgegeven gaat worden weet je niet van te voren, maar dat moet je gewoon niet willen gokken als je ook tussen plenty goed materiaal kan kiezen.
Een paard met kromme benen of slecht karakter wordt daarom gewoon niet opgenomen omdat het niet als goed basismateriaal gezien wordt.
Daar komt die rasstandaard kijken, dat is niet een " mooi" uiterlijk, maar een deugdlijke bouw (ook nog overeenkomstig met wat de rasstandaard is).
Overigens maakt bewijs van stamboekopname bij de volwassen paarden natuurlijk een paard niet per definitie beter, maar het is wel een garantie dat het dier aan bepaalde grond eisen voldoet.

Dus nee op papieren kun je niet rijden maar op een ondeugdlijk dier ook niet.
Je moet in eerste instantie een deugdlijk dier willen fokken en dat gaat niet met een ondeugdlijke merrie. Een hengst kan best soms een en ander verbeteren of opheffen, maar geen wonderen verrichten of kopieën van zichzef ergens instoppen.
Je moet er niet vanuit gaan dat als je maar een "goede" hengst heeft die gepresteerd heeft in de sport, je dan maar vanzelf goede veulens krijgt die gaan presteren in de sport, uit welk om het even merrie.
Er zijn wel degelijk eisen die je aan een merrie moet stellen die universeel zijn. Daar blijf ik bij.

Als ik ergens kwaad om kan worden is het wel het gebruiken van merries die nergens meer voor deugen als fokmateriaal. Buiten het feit dat iets doorgegeven kan worden heb je ook nog te maken met zuivere dierenbeulerij als je een merrie met een zwakke rug of die kreupel is met een vracht als een veulen laat slepen.
Als een paard door een ongemak niet geschikt is om er op te rijden, zal het lijden bij het dragen.
Maar goed dat is weer een heel ander verhaal, maar ik kom dat toch zo vaak tegen....

En geen enkel stamboek kijkt eerst naar wat er vererfd wordt. Paarden worden gewoon gekeurd voor opname. Nadien kunnen er nakomelingen getoond worden en de ouderpaarden premies behalen. Dat is bij het Lusitanostamboek niet anders.
Er is alleen geen prestatie eis zoals bij sommige stamboeken.

Dat hoeft ook niet want als gezegd, presteren in sport komt door training.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 09:18

Lusitana schreef:
Als je niet weet wat je er van moet vinden, lees je dan in, zou ik zeggen. Verdiep je een beetje in hoge school gebeuren.
Of spreek eens uit wat je bezwaren lijken, stel het ter discussie.

keona schreef:

Sport is een gevolg van training. Dezelfde paarden bij andere ruiters komen niet zo ver een "slechte" paarden komen bij goede ruiters ook gewoon hoog.

Fokken voor een "plaatje" is verkeerde fokkerij, daardoor is bv de spaanse paarden half naar de filestijnen geholpen.
Er moet gefokt worden op bruikbaarheid en daarbij is het uiterlijk wat schoonheid betreft ongeschikt.
Maar die bruikbaarheid zit ´m niet in 1 ouder die toevallig goed gepresteerd heeft.

Een fokker ziet ook helemaal niet liever een plaatje dat niet presteert, maar een deugdlijk paard dat wel presteert of dat zou kunnen met het lichaam en karakter dat het heeft.
En een paard met kromme benen of slecht karakter is een ondeugdlijk paard.
Of dat genetisch doorgegeven gaat worden weet je niet van te voren, maar dat moet je gewoon niet willen gokken als je ook tussen plenty goed materiaal kan kiezen.
Een paard met kromme benen of slecht karakter wordt daarom gewoon niet opgenomen omdat het niet als goed basismateriaal gezien wordt.
Daar komt die rasstandaard kijken, dat is niet een " mooi" uiterlijk, maar een deugdlijke bouw (ook nog overeenkomstig met wat de rasstandaard is).
Overigens maakt bewijs van stamboekopname bij de volwassen paarden natuurlijk een paard niet per definitie beter, maar het is wel een garantie dat het dier aan bepaalde grond eisen voldoet.

Dus nee op papieren kun je niet rijden maar op een ondeugdlijk dier ook niet.
Je moet in eerste instantie een deugdlijk dier willen fokken en dat gaat niet met een ondeugdlijke merrie. Een hengst kan best soms een en ander verbeteren of opheffen, maar geen wonderen verrichten of kopieën van zichzef ergens instoppen.
Je moet er niet vanuit gaan dat als je maar een "goede" hengst heeft die gepresteerd heeft in de sport, je dan maar vanzelf goede veulens krijgt die gaan presteren in de sport, uit welk om het even merrie.
Er zijn wel degelijk eisen die je aan een merrie moet stellen die universeel zijn. Daar blijf ik bij.

Als ik ergens kwaad om kan worden is het wel het gebruiken van merries die nergens meer voor deugen als fokmateriaal. Buiten het feit dat iets doorgegeven kan worden heb je ook nog te maken met zuivere dierenbeulerij als je een merrie met een zwakke rug of die kreupel is met een vracht als een veulen laat slepen.
Als een paard door een ongemak niet geschikt is om er op te rijden, zal het lijden bij het dragen.
Maar goed dat is weer een heel ander verhaal, maar ik kom dat toch zo vaak tegen....

En geen enkel stamboek kijkt eerst naar wat er vererfd wordt. Paarden worden gewoon gekeurd voor opname. Nadien kunnen er nakomelingen getoond worden en de ouderpaarden premies behalen. Dat is bij het Lusitanostamboek niet anders.
Er is alleen geen prestatie eis zoals bij sommige stamboeken.

Dat hoeft ook niet want als gezegd, presteren in sport komt door training.
ja we hebben met sommige dingen denk andere mening ook over de stamboeken maar dat is ook prima

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:42

@ keona, ik denk dat jij het liever als sportstamboek zou zien of niet?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 16:34

Jessix schreef:
@ keona, ik denk dat jij het liever als sportstamboek zou zien of niet?

Nee helemaal niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 17:16

Ok dan heb ik je punt niet begrepen. Ik dacht dat jij je meer kon vinden in een stamboek als Nrps of Kwpn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 17:18

Wie gaan er naar Paarden van de Zon?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 22:51

Van de Lusitano fokkerij weet ik nagenoeg niets. Heb ik met mijn ruin ook niet wat mee te maken natuurlijk.

Paarden van de zon wil ik wel ooit een keer heen. Of dat dit jaar wordt weet ik niet.

Filmpje van een wat andere tak van "sport". Ze zijn er wel meer gelukkig, Lusitanos die aangespannen lopen.

Tweet is een paar jaar eigenlijk uit de running geweest vanwege medisch gedoe. Sinds vorig jaar staat hij op een pensioenplek, en leeft daar zo enorm op dat ik hem weer wat oppak. Nooit verwacht, wel leuk. 23 is hij inmiddels.

Aangespannen doet hij graag. En ik ook, dus dat is mooi....

Linkje:

https://youtu.be/NkI2muZSvfc

Afbeelding

Jamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 22:55

en toch is fokken in portugal vooral gokken, ik zie genoeg fokkers met een kudde merries die er 1 hengst in lossen, en we zien wel wat er van komt ! de 3 beste veulens houden ze bij en de rest gaan linha recta naar de slacht .

Ook al een paar leren kennen die gewoon zeggen, een merrie is gewoon iets* om een hengst uit te trekken. So vale para tirar poldros * * .

Ik ben geen fan van de fokkerij in Portugal in het algemeen. Maar zo ken ik er ook een paar in Belgie en Holland die wat uitproberen.
Teveel vermeerderaars , lijkt me.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 07:09

Dan kom jij bij heel andere fokkers dan de fokkers die ik ken. :o Ik deel je mening dan ook totaal niet.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 07:56

Denk dat dat overal zo is goede en slechte. Ik ben in golega geweest en je ziet daar vind ik ook heel veel schrot rijden terwijl ze dan de beste paarden van stal halen, maar er waren ook een paar prachtige paarden bij die goed in elkaar staken en ook nog eens lekker ruim konden bewegen. Hier in nl vind ik zelf dat ook niet echt heel veel goed spul staat, heb een hengst gezien in België die nog steeds in mijn geheugen is prachtige zwarte hengst van de fokstal massa (quazar ). Dit was wel een grote hengst van mij hoeft dat niet zo maar goed deze kon wel bewegen en ook ruim ik mis dat toch vaak

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 09:01

Natuurlijk heb je er rotte appels tussen zitten, maar er zijn ook genoeg goede stallen en goede paarden in binnen en buitenland.

Jamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:14

Uiteraard zijn er overal goed en slechte.
Wat ik persoonlijk een leuker idee vind, is dat ook fokkers hier - meer fokkers dus - beter kijken naar combi merrie / hengst.
Dan moeten er minder naar de slacht.... De mooie die je ziet op Golega zijn dus de betere. De anderen zijn misschien niet veel slechter maar .

Jessix misschien deel je de mening niet, gewoon omdat je het simpelweg niet weet. Niet alle fokkers gaan gelijk toegeven aan iemand, dat ze er maar 3 bijhouden van heel de kudde en de rest hun gewoon geen bal interesseert . Als je zo moet werken , dan is fokken gokken

Zit Massa in Belgie? Dacht altijd dat die net over de grens in Frankrijk zat. Goede sportpaarden

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:22

Nee hoor, Jamor. Ik deel je mening niet omdat ik het wel weet. Nogmaals ik schrijf niet dat het niet gebeurd maar er zijn er genoeg die met zorg en beleid fokken. En laten we niet van elkaar gaan beweren wat we wel of niet weten want wij kennen elkaar niet. Ik weet zeker dat jij je mening baseerd op jouw ervaring en dan kan je er ook vanuit gaan dat ik mijn mening baseer op mijn ervaring.

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:32

Jamor woont al heel wat jaren en Portugal en kent er zeer veel fokkers, handelaren etc.
Zij zal vast wel goed weten wat er allemaal gaande is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:36

DeniseSoares schreef:
Jamor woont al heel wat jaren en Portugal en kent er zeer veel fokkers, handelaren etc.
Zij zal vast wel goed weten wat er allemaal gaande is.

Ongetwijfeld, maar toch ken ik genoeg fokkers die fokken met zorg en beleid. :o

Jamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:47

Ja uiteraard zijn er die wel goed proberen te fokken met goed beleid. Ik schrijf toch ook niet allemaal * ik schrijf ik ken er genoeg *.
Ik ga zeker niks beweren, jezus maandagochtend of zo ? - misschien moet je beter lezen .

En ik blijf bij erbij - als je hier niet woont , dan krijg je de waarheid niet te weten.
Laatst bijgewerkt door Jamor op 22-05-17 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:51

Jamor schreef:
Ja uiteraard zijn er die wel goed proberen te fokken met goed beleid. Ik schrijf toch ook niet allemaal * ik schrijf ik ken er genoeg *.
Ik ga zeker niks beweren, jezus maandagochtend of zo ? - misschien moet je beter lezen .

Nou, nou... zo hoef je nou ook weer niet te reageren zeg. Het is maar een topic op bokt hoor. Laten we het leuk houden.

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:59

Wat er ons wordt voorgeschotelt wordt lijkt allemaal rozengeur en manenschijn, alles zo mooi etc etc.
Niks is minder waar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:07

Ja nou ja, nogmaals, mijn ervaring is toch echt anders. En ja ik heb ook wel de mindere kant gezien, maar gelukkig ken ik genoeg goede fokkers om mij wel een positief beeld te geven.

Verder laat ik het hierbij, want we verschillen gewoon van mening. Ik hoef geen gelijk en beweer ook nergens dat jullie dat niet hebben. Ik deel jullie ervaring en mening gewoon niet en dat is prima lijkt mij.