Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 17:49

Ik ga waarschijnlijk ook tijdelijk een bijrijder zoeken. Maar ik betaal er dan wel voor, eventjes de eerste maanden opbouwen met rijden zonder dat mijn zenuwen Jarana in de weg zitten. Dan kan ik het zelf rustig overnemen. Ik vind het ook leuk om te kijken als een ander op mijn paard rijdt. Maar dan inderdaad wel iemand waarvan ik weet dat ze hetzelfde over bepaalde zaken denkt. Zeker nu ze meer moet bewegen is het wel fijn als ik wat hulp heb.

Waaraan merken jullie dat ze gevoelig zijn voor suiker? Ik ga sowieso het biks vervangen, dit is de standaard biks van stal. Ik ga ook navragen of ze suikerarm hooi hebben, anders kan ik daar zelf nog naar gaan kijken. Geven jullie de paarden Lucerne? Ik kan eventueel een deel van het hooi vervangen door Lucerne Digest, dat is 6,4 % suiker + zetmeel. Maar daar lees ik ook verschillende dingen over. Misschien maar gewoon proberen en kijken hoe dat gaat.

Ik wil wel dat ze wat krijgt als de andere paarden wat krijgen, dan kan ik eventueel bakjes klaarzetten met wat Lucerne en haar Pavo Vital. Ik zal ook nog wat extra magnesium toevoegen.

Elisa2: nee, ze is niet echt dik. Ze was wat schraal, nu is ze goed op gewicht. Maar wel nog onbespierd, dus ik denk dat daar wat winst te behalen valt.

Jorinda

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:02

Mijn instructrice traint Neva ook 1 keer per week en die betaal ik ervoor. Vind ik ook niet meer dan logisch.

Neva krijgt van teveel suikers mok en is ook wel eens licht hoefbevangen geweest.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 18:32

Nou hier vandaag met Peet naar kliniek geweest. Zijn kreupelheid was anders dan thuis, gelukkig had ik filmpjes om te laten zien. Ze heeft eerst zijn lichaam gevoeld. Toen klinische keuring. Daar bleek hij achter slechter dan voor. Niet direct kreupel, maar wel wat stijver. Echo gemaakt van de hals, knieën en tussenpees. Ontsteking in de hals gevonden, knieën hadden wat vocht en schenkels van de tussenpees waren niet ideaal. Ontsteking in de hals is ingespoten, voor de pezen krijgt hij speciaal beslag. Knieën heb ik besloten weer te laten echoën bij de controle afspraak over 4 weken.

Dit is de korte versie, ben vast wat details vergeten. Al met al echt tevreden. Toen de dierenarts zei "Milde ontsteking in de hals gevonden," was mijn eerste gedachte "YES." Is natuurlijk niet helemaal wat je wilt maar er is iets gevonden waar we wat aan kunnen doen, en mijn gevoel klopte. Ik had al wat langer een vermoeden wegens zijn vele struikelen, het vage kreupelen en hoe hij was in de trainingen. Wat hij wel wilde/kon en wat hij liever echt niet deed. Omdat het een milde ontsteking is, gok ik dat het helemaal goed gaat komen en we nog vele gezonde jaren tegemoet gaat! Die pezen maak ik me nog niet super druk om. Gaan er speciaal beslag onder doen en weer echo over 4 weken. Tot die tijd vooral veel stappen met hem.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:25

Wat een goed nieuws inderdaad dan toch nog FB!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:41

Jaa ik ben echt happy! Heb al een hele tijd vermoeden gehad dat de nek opspeelde. Da had het nooit genoemd dus dacht dat ik gewoon dingen aan het zien was die er niet waren, maar nu we de diagnose hebben, is er een gewicht van mijn schouders af, niet normaal!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:06

Wat een fijn nieuws FB en goed dat je gevoel uiteindelijk leek te kloppen!

Dartel, Luzerne barst van de suikers dus zou ik echt niet aanraden. Ik voer zelf een soort van ‘luzerne’ maar dan suikerarm, ja ze vinden het minder lekker maar ze eten het toch wel op. Ik zal morgen even voor je op de zak kijken hoe het heet.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:59

Fijn nieuws FB en hopelijk komt het nu goed!

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 23:20

_Tarzan schreef:
Wat een fijn nieuws FB en goed dat je gevoel uiteindelijk leek te kloppen!

Dartel, Luzerne barst van de suikers dus zou ik echt niet aanraden. Ik voer zelf een soort van ‘luzerne’ maar dan suikerarm, ja ze vinden het minder lekker maar ze eten het toch wel op. Ik zal morgen even voor je op de zak kijken hoe het heet.

Het is de Hartog Digest. Volgens de zak is het 6.4 % suiker + zetmeel. Dat is dus heel weinig, zeker als ze maar een handje krijgt.

Vandaag zijn ze niet op de wei geweest en haar nek was alweer bijna normaal. Gok dus dat het echt van de koude wei is geweest. Maar het is wel een waarschuwing om het goed in de gaten te houden.

FB: fijn als je een diagnose hebt waar je een oplossing voor hebt! Het is zo lastig als je ziet dat het niet goed is en je weet niet hoe je ze kunt helpen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:03

Volgens degene die hier voeranalyse maakt is de digest alsnog een suikerbom voor ze, vandaar dat ik het zei.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:04

En wat geef je dan _Tarzan ?
Mijne krijgen het ook s'morgens bij hun muesli ( ease & excell pavo )
Smiddags wat Lucerne met Fytolin Fibre Force balancer brok

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 10:14

Dartel, met die koudere nachten is het fructaangehalte in het gras ook heel hoog s"morgens. Dat kan ook een rol spelen dan is het ook wijs om rekening te houden met insulineresistentie.

Fijn nieuws FB! Was het een gewone ontsteking of evcm?

Ik vindt bijrijders waar voor betaald wordt meer passen in de categorie trainers, dat zijn de mensen die het paard kunnen verbeteren. :)
Altijd verstandig om die in te schakelen denk ik.

Bij ons krijgen ze Fibra anti itch, eigenlijk voor het paard met ZE maar het is sober voer en ze doen het er allemaal goed op.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 12:12

Was gewone ontsteking!

Ik ben echt super blij met de diagnose eigenlijk. Blij dat ik naar mijn gevoel geluisterd heb en dat de kliniek zo grondig heeft onderzocht!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 13:11

Ik heb Leichtgenuss, geloof van hartog en nu iets anders maar moet ik even kijken hoe dat heet.

En voor te belonen heb ik mash van hartog daar maak ik slobber van voor na het rijden.

Rambo is ook gevoelig voor te veel suikers dus ben hem gewoon dat van Fuego gaan voeren.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 13:53

Fijn Flubberboot, dat je nu gericht kunt behandelen.

Taruga heeft vorig jaar vasculitis gehad, en luzerne is een bekende boosdoener (samen met nog wat andere zaken zoals bijvoorbeeld uv-straling). Ze is heel erg ziek geweest en stikte van de pijn.
Toen voor het eerst het vermoeden van vasculitis werd geopperd, ben ik me gaan inlezen en heb ik alle luzerne uit haar dieet geschrapt.

Luzerne is helemaal niet zo’n tof, en je staat ervan te kijken in hoeveel producten het verwerkt is! Naast dat ze genezen is van de vasculitis, merk ik ook andere verbeteringen op. Zo houdt ze bijvoorbeeld minder vocht vast. Ze heeft tijdens haar herstel Vitalbix Fiber-Mix gekregen, dat is een mooie ruwvoeraanvulling zonder luzerne. Harde nek heeft ze gelukkig nooit gehad.

Voor Taruga nooit meer luzerne en heel strak managen op suiker/zetmeel.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 15:57

Fijn Fb!

Hier wel luzerne in het voer verwerkt maar geen pure luzerne erbij. De Welsh krijgt helemaal geen luzerne want die doet het er echt heel slecht op.
Ik ben nu voer aan het switchen omdat mijn hooi zo arm is. Ik moest echt anders gaan voeren om ze beetje bij te krijgen. Heb nu voer wat ik normaal nooit zou geven maar ze doen het er wel heel goed op :+

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 16:04

Volgens mij wordt er in Spanje veel Lucerne gevoerd omdat het beter beschikbaar is dan hooi. Bij mijn vorige PRE heb ik het een tijdje uit haar dieet geschrapt maar daar merkte ik geen verschil.

Ik heb wel een Pools warmbloed gehad die er slecht tegen kon, maar die kon ook absoluut niet tegen voordroog/kuil. Die werd daar echt heel erg druk van en kreeg overal vochtophopingen.

Ik zou kunnen switchen naar compact gras voor de winter maar daar zit 2 x zoveel suiker in. Het is denk ik gewoon even uitproberen en goed kijken hoe ze het doet van de winter.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:32

Nu we hier toch bezig zijn over voer!

het krachtvoer dat ze dus op de nieuwe stal geven sta ik niet echt achter ... is écht krachtvoer ... zit dubbel zoveel suikers in dan de equifyt green balance die ik altijd gaf en er zitten superveel granen (o.a. haver) + luzerne + melasse in ... en blijkbaar krijgen ze daar 2kg per dag van 8)7

Dat ga ik dus niet laten geven ... ik vraag me alleen af of mijn 660gr equifyt green balance dan wel genoeg is, zou er mss nog iets willen bijgeven, maar dan bv. een ruwvoermix ofzo.
Alleen moet ik dat natuurlijk nog bovenop de 400€ per maand stalgeld betalen, dus ben ook op zoek naar een niet al te dure combinatie ... ik deed nu dus ongeveer een maand met 1 zak equifyt voor 19€.

Hier nog iemand goeie suggesties? Is echt puur ondersteunend en niet om meer energie ofzo erin te steken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:38

Dat ligt wel een beetje aan het hooi ook natuurlijk.. ik heb het nu met mijn hooi op energie en eiwit helemaal doorgerekend voor alle paarden en kon wonderbaarlijk genoeg voor 4 Paarden met 3 soorten voer uit. Maar wel dus iets wat ik normaal niet zou voeren maar omdat de energie van mijn hooi zo laag is wel mooi in de puzzel paste.
Wat bedoel je met ondersteunend? Eiwit dan? Want ieder voer gooit er natuurlijk energie in

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 21:52

Maartje_M schreef:
Dat ligt wel een beetje aan het hooi ook natuurlijk.. ik heb het nu met mijn hooi op energie en eiwit helemaal doorgerekend voor alle paarden en kon wonderbaarlijk genoeg voor 4 Paarden met 3 soorten voer uit. Maar wel dus iets wat ik normaal niet zou voeren maar omdat de energie van mijn hooi zo laag is wel mooi in de puzzel paste.
Wat bedoel je met ondersteunend? Eiwit dan? Want ieder voer gooit er natuurlijk energie in

Ik bedoel dat het een aanvulling/vervangning is op het ruwvoer, dus uiteraard gaat er energie in, maar ik weet dat sommige ingrediënten, zoals haver, een invloed kunnen hebben op de rillerigheid, of zelfs echt een bommentje van je paard kunnen maken en dat hoeft niet. Dus de energiehoeveelheid die ze uit het krachtvoer haalt, hoeft niet meer te zijn dan wat ze uit haar hooi haalt, ik wil alleen wat mineralen en eiwitten etc. aanvullen. Is natuurlijk lastig dat ik geen analyse heb van het hooi dat ze zal krijgen, maar net daarom wil ik wel graag een, betaalbare, allround aanvulling op het hooi geven.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:02

De 2 die ik noemde kun je mee aanvullen, zit niet veel in dus prima om mee aan te vullen. Ik doe met beide best lang :)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:04

_Tarzan schreef:
De 2 die ik noemde kun je mee aanvullen, zit niet veel in dus prima om mee aan te vullen. Ik doe met beide best lang :)

oef, die leichtgenuss is wel vrij duur, niet? Alé, toch ten opzichte van de equifyt green balance :p
En slobber is geen optie, als het moet geweekt worden, moet ik het dagelijks zelf geven :/

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:07

Jenara schreef:
Maartje_M schreef:

Ik bedoel dat het een aanvulling/vervangning is op het ruwvoer, dus uiteraard gaat er energie in, maar ik weet dat sommige ingrediënten, zoals haver, een invloed kunnen hebben op de rillerigheid, of zelfs echt een bommentje van je paard kunnen maken en dat hoeft niet. Dus de energiehoeveelheid die ze uit het krachtvoer haalt, hoeft niet meer te zijn dan wat ze uit haar hooi haalt, ik wil alleen wat mineralen en eiwitten etc. aanvullen. Is natuurlijk lastig dat ik geen analyse heb van het hooi dat ze zal krijgen, maar net daarom wil ik wel graag een, betaalbare, allround aanvulling op het hooi geven.

De stal waar ik nu sta geven ze fitolyn fibre force is een grote brok
En 300 gram per dag dekt de vit/min .
Extra eiwit indien nodig kun je uit luzerne halen of soja schroot
Energie uit olie oa
Ik geeft voor wat extra energie wat pavo ease & excell
Mijn vorige stal betaalde ik €360 maar voerde eigen kracht voer en zeker 6 kg hooi extra per dag
Rekensommetje maakt dat ik nu wel meer betaal op stal €475 maar ik niet meer bij hoef te voeren .
In principe hebben ze nu genoeg aan wat ze krijgen vanuit stal

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:21

Mijn Xada krijgt onbeperkt hooi, deels los, deels in een hooinet.
Ze krijgt elke dag 250 gram Metazoa, met daarbij Voermeesters Vezels en kruiden.
Allemaal zo min mogelijk suiker en zetmeel, ze krijgt anders een dikke nek en ze wordt heel druk.
Als ze gewerkt heeft krijgt ze wat Pavo Inshape, eigenlijk om af te vallen, maar ook goed voor een suikerarm dieet. Zitten wel eiwitten in voor de spieren.
Ik ben heel blij dat ze geen bix meer krijgt.

Edit
Als aanvulling op ruwvoer zijn fribrenuggets (grasbrok) ook wel lekker, maar wel vrij duur en ook wel bewerkelijk.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:29

Super bedankt voor de tips allemaal!
Na een avondje opzoekwerk denk ik dat ik ga blijven bij mijn equifyt green balance, daar zitten eigenlijk alle vitaminen, mineralen en eiwitten in, maar nog een beetje ga aanvullen met de ecosportsmix van Florian voor wat extra "volume". Dan kom ik totaal op 34€ extra per maand, dat vind ik nog wel te doen :)
Kan ook eens vragen of ze geen klein bedrag van het stalgeld willen aftrekken omdat ik hun krachtvoer dan niet gebruik.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:06

Er zijn heel veel soorten balancers die in jouw plaatje zouden passen. Die hoef je allemaal maar weinig te voeren. Er zijn tegenwoordig ook best een aantal brokjes die vooral aanvullen in eiwit en lage voerhoeveelheid hebben. Ik voer nu zelf de sport recovery+ (geloof dat ie zo heet) van horsefood aan de haf die echt meer eiwit moet hebben, en Elevada krijgt hem nu ook voor wat betere spieropbouw. Vroeger gaf ik de vitalbix daily complete maar ben nu aan overstappen op de florian power fit omdat die beter bij mijn hooi past.