[HK]GZ: Trotse liefhebbers van alle Barokke paarden :)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PatriesjeMR2

Re: [HK]GZ: Trotse liefhebbers van alle Barokke paarden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 01:57

soeske schreef:
Bedankt voor de leuke reacties! Ik probeer er volgende week even zonder zadel op te springen, kijken of het verschil maakt. Aan jullie reacties te lezen maakt het volgens mij bij elk paard verschil; kan nu haast niet wachten haha.
Leuk om te lezen, Lusitana, dat Branca het al beter maakt! Als ze zo`n goed huisje heeft gaat het natuurlijk al gauw beter, met veel liefde en aandacht.
Patries, gelukkig is Ensueño niet meer weg geschoten in de galop, had je nog wat aan de kopieën trouwens? Grappig eigenlijk dat zo`n osteopaat zoveel verschil kan maken eigenlijk. Dat gelijk zoveel problemen opgelost kunnen zijn.
Ik hou jullie op de hoogte!

De kopietjes zijn handig Ja
Ik ben nu bijna weer zover als voor de zomer, dat ik durf galopperen met losse teugels. Alleen is hij nu direct zo relaxed dat hij dan terugvalt in de draf...
Voordat de osteopaath was geweest was het hopen dat hij niet idioot ging racen bij elke keer dat ik aangaloppeerde.. nu kan ik weer galopperen in het tempo wat ik bepaal(al durf ik nog steeds niet goed extra been te geven om hem achter beter door te laten springen..).

Ik hoop echt dat het voor jullie ook de oplossing was!

Hoi Nickyu, thanks. Welkom terug, bijlezen was vast een hele klus Koe )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:39

Terugkomen tot draf is een normale reactie bij het losgooien van de teugels in galop.

Hoe losser de teugels, hoe harder je moet drijven om de galop te onderhouden.

Dus als je extra wilt drijven voor die achterbenen, zul je evenredig los moeten laten van voren. En dan pas, als je de goede sprong hebt, langzaam tot verzameling laten komen.
De zit speelt natuurlijk een grote rol in het onderhouden van een goede galop. Het bekken achterover kantelen is iets fundimenteels wat soms vergeten wordt. Met een holle rug kun je niet goed de beweging naar voren af laten vloeien en rijdt je remmend.
Het bekken moet op z´n minst rechtop.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:14

Mijn paard had ook een handje van racen in galop, teugels los of vast houden maakte daarbij niks uit, ze ging knoert hard, angstaanjagend gewoon. Nu rijdt ik met een stootteugel, een dun touwtje van de singel naar het bit, die hangt gewoon los bij het nageven, maar mocht ze in de galop bedenken dat ze harder wil houdt die teugel dat tegen. Bij het wegracen wordt namelijk altijd het hoofd om hoog gebracht en de stootteugel voorkomt dat ze het hoofd zo hoog kan brengen, waardoor ook de spurt niet gemaakt kan worden.
Het heeft mij veel vertrouwen gegeven en net een extra steuntje om uit de cirkel van "wegracen erafvallen en steeds banger worden" te komen. Ik kon na een operatie aan me rug haar ook gewoon niet houden als ze zo achterlijk hard ging en werd er dus behoorlijk bang van. Moet zeggen nu gaat het echt super, het heeft me vertrouwen gegeven en dat (in mijn ogen) met een paard vriendelijk hulpmiddel.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:26

PatriesjeMR2 schreef:
Hoi Nickyu, thanks. Welkom terug, bijlezen was vast een hele klus Koe )

Ja

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:58

Cojolly: Wat leuk zeg, zo'n date.. oehh best spannend! Ben benieuwd of het echt wat is, hoop niet dat ie tegenvalt! Laat je het weten als het achter de rug is, hoe het was Tong uitsteken

twister42: Wat een leukerd zeg! Niet zo zeuren hoor met geen leuke foto, er niks mis mee!
Jammer dat ie zo klein is zeg, ik wil wel meer foto's zien Pling

Soeske: Ik ben ook al benieuwd hoe het zal af lopen! Wel ff laten weten he Haha!

Elmiran: Wat jammer dat het even wat minder gaat op t moment met rijden, maar Umi is nog jong, dus zal wel weer goed komen Knipoog Succes iig!

Lisenka: Wat leuk voor je zeg! Ik hoop dat Halley zn best doet, zal vast wel Knipoog

Lusitana: Wat leuk om te lezen, en dat al in zo'n korte tijd! Ik hoop dat je een zadeltje en hoofdstel kan lenen en dat de smid snel komt Lachen Als ze dalijk weer meer spieren en een beetje vet heeft plaats dan snel weer foto's Knipoog

Nickyu: Bedankt, jij natuurlijk ook!

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:54

ik zal straks eens wat meer foto's maken en kijken of het me weer lukt, weet nu ook hoe ik ze groter moet maken, tja je bent nooit te oud om te leren. maar soms heel soms......

en allemaal bedankt voor de complimentjes over mijn spickel ben ook best trots op hem, ik heb hem gekregen van mijn vriend en ja je mag een gekregen paard niet in de bek kijken toch\\???

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:57

is ook wel een hele apparte stippel om te zien !
wel leuk

voorlopig met kerst weer op barokjes van kimmie261 gereden , was heerlijk ~!

nog steeds in dubio pablo/maike

en moet de logee+schurk halen maar de auto heeft lekke band
dus nu wachten op de anwb..
pfff begint weer goed nieuwe jaar !

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:09

Nou, volgens mij gaat het uitstekend met Goya's rug. Ging net eerst even met Goya wandelen, die in de wei gezet en toen met Claudia. De weg waar ik langs loop loopt langs de wei, en Goya was me toch mooi aan t rennen, je zag gewoon dat hij zn rug gebruikte en mooie schuddekont (zo noem ik het maar haha).
Ik zou de post even binnen brengen, dus loop langs de ingang met Claudia en Goya was het er niet mee eens. Dus die springt zo door het draad heen. Gelukkig meteen grazen en mn moeder was ook ergens buiten, dus gauw halster gehaald en weer in de wei gezet..
Leuk dat je op de paarden van Kimmie hebt gereden Nicky, heb je foto's? :p
Wat houd je verder precies tegen omtrent pablo of maike? qua keuze dan?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:16

regine schreef:
Bij het wegracen wordt namelijk altijd het hoofd om hoog gebracht en de stootteugel voorkomt dat ze het hoofd zo hoog kan brengen, waardoor ook de spurt niet gemaakt kan worden.

Het hoofd omhoog brengen gaat samen met het wegdrukken van de rug. Soms is de óórzaak dus het wegdrukken van de rug. Je kunt je dan afvragen waarom het paard bij het aangalopperen, of in de galop, de rug wil wegdrukken. Heel vaak omdat het (eerdere) ervaring heeft met hotsende ruiters... Ze verwachten het gebonk en vluchten daarvoor. Dus die goede meegaande zit is echt belangrijk als je dit soort problemen wilt verhelpen. Overigens kun je door de handen wat breed en laag te zetten
(zonder zelf voorover te komen) hetzelfde bereiken als een stootteugel.

Persoonlijk zou ik trouwens liever kiezen voor een vast martingaal, dus een riem die van de singel naar de hoge neusriem gaat (als je die niet hebt kun je een halster omder het hoofdstel doen) en met een halsriem.
Dan krijgt hij niet zo´n kracht te verwerken in zijn mond (die we tenslotte gevoelig willen houden) en het effect is hetzelfde.

Ik ben niet tegen dit soort hulpmiddelen, maar het is wel heel belangrijk om niet alleen het probleem aan te pakken, maar te proberen de oorzaak weg te nemen.
Ik zou meteen al beginnen met een dikke gevouwen deken onder het zadel te doen om te kijken of dat wat uitmaakt, bv.
En/of de ruiter in verlichte zit laten galopperen, met de handen naast de hals, om te zien of dat wat uitmaakt.

Heb je dat wel eens geprobeerd, in verlichte zit aangalopperen en doorgalopperen, ook gewoon je voltes enzo?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:18

soeske schreef:
Nou, volgens mij gaat het uitstekend met Goya's rug. Ging net eerst even met Goya wandelen, die in de wei gezet en toen met Claudia. De weg waar ik langs loop loopt langs de wei, en Goya was me toch mooi aan t rennen, je zag gewoon dat hij zn rug gebruikte en mooie schuddekont (zo noem ik het maar haha).

Klinkt goed! Haha!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:28

Ben ik ook weer, terug van weg geweest! Haha!

Lusitana, nu zie ik het op de foto, ze heeft al best redelijk lange manen!
Fijn dat het goed met haar gaat!

soeske, fijn dat het beter gaat met Goa's rug!
Hopen maar dat je er gauw weer op kunt stappen!

twister, wat een stoere stippel!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:53

Wat goed Soeske, van Goya's rug. Succes ermee! Ja

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:36

Pff,nog geen fut om overal op te reageren hoor,sorry,ben echt nog brak.
Heb wel braaf alles bijgelezen Clown
Zo te zien vind ik die stippel errug leuk Tong uitsteken

Nick> ik heb je kunsten gezien hoor op Maes,zag er hartstikke leuk uit Ja

Voor de rest ben ik blij te lezen dat het met alle paardjes goed gaat.

Ik ga nu even naar m'n eigen troeltje,die heb ik nu een paar dagen niet gezien en dus onwijs gemist Bloos
Gelukkig heeft manlief mijn taak overgenomen,maar toch....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:49

Hm, dat zou ik dus wel willen, een man die je paard verzorgd bij tijd en wijle Haha!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:43

Haha!

mijn mannetje is inmiddels ook zover dat hij in geval van nood voor het beestenspul kan zorgen!
ideaal! Knipoog

Pipi, fijn dat je in ieder geval aan de iets beterende hand bent!
Hoe was het met 't paardenbeestje?

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:01

Volgens mij had ze mij ook gemist Haha!
Vond het heerlijk om weer even met haar bezig te zijn,van alleen naar haar kijken word ik al gelukkig.Ik ben echt ergens in m'n penny tijd blijven hangen hoor Bloos
Maar goed,het is duidelijk;ik heb er van genoten!!

Hebben jullie dat nou ook?
Jezelf af en toe net een klein meisje voelen als het om die paarden gaat?
Soms denk ik nl dat ik een afwijking heb,hahaha.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:02

Haha, ik herken het helemaal hoor! Cool
Ik kan naar Fifi ook echt heerlijk kijken en haar zo mooi vinden met die lange witte manen!
Penny he... Bloos

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:15

Ik ben nooit penny geweest...vondt paarden pas interessant toen ik boven de 20 was. Heb altijd fanatiek geturnd.
Haal nu dus helemaal in wat ik eerder gemist heb.... ben een Penny op leeftijd Clown

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:18

Jeetje wat gaat het ja weer hard..ik moet zo 6 paginas bij lezen !

Nou dat ga ik dus eerst maar even doen Haha!

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 09:49

Hé Pipi, die afwijking heb ik ook. Ik vind die afwijking eigenlijk wel mooi.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:12

Ik kan ze momenteel vanachter de pc zien in de uitloop. Kan er ook heerlijk van genieten hoe ze staan of hoe ze in de wei staan. Tja, Penny misschien, maar voor ons hoeven het geen arabieren te zijn die ze in de dromen temmen Clown

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:52

Pipi schreef:

Hebben jullie dat nou ook?
Jezelf af en toe net een klein meisje voelen als het om die paarden gaat?
Soms denk ik nl dat ik een afwijking heb,hahaha.

Bloos Ja Haha! en dan staan die van mij nog in de achtertuin

vroeger als klein meisje nooit echt penny geweest , snapte die penny's ook niet zo ..maar sinds dat zwarte monster ben ik ineens op kleur enzo
heb zelfs weer eens een rijbroek aangeschaft Haha!
en ben een dag zenuwachtig achtig als ik pablotje ga op zoeken/rijden/knuffen ,en loop dan weer 2 dagen te glunderen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:57

Toen ik gisteren Jaukes manen aan het borstelen was fluisterde ik nog tegen hem, mijn my little pony Knipoog Ik ben ook echt blijven hangen in mijn pennytijd hoor! Bedoel, wie kleed d'r ruin nou in het roze aan en laat hem steigeren op commando Clown

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:45

kan nu zulke lieve rose spulletjes krijgen in alle maten dat ik onze zwarte ruin ook in het roze wou steken
maar mag niet van de baas (mijn zoontje ..die mij heel vermanend toesprak "mamma, rose is een meisjes kleur en schurkie is een jongetje Boos! )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:23

'Mijn' witte barbiepaardje heeft ook al meerdere rose outfits, waarvan 1 met witte bloemen op het dekje... Cool