Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:59

Sterkte Jorinda!

Nou Snoraly, de bijrijders die bij ons geweest zijn als ze betaalden hoefden ze verder echt geen klusjes te doen. Heb een keer een paard verleast voor een paar maanden. Zij mocht er dan mee doen wat ze wilde, naar clubles, naar het bos (met eigen trailer) in de bak etc. Serieus rijden of kroelen. Mijn enige voorwaarde was een bijdrage en 1x in de week les van mijzelf. Paard was hoger geschoold dus in principe een leerpaard. Les van mij (gewoon gediplomeerd instructeur) zat bij de bijdrage in.

Jouw geval klinkt mij niet heel gunstig. Als je toch moet betalen voor het lessen en alleen in een les mag rijden ben je denk ik goedkoper uit op een manege.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 20:34

Als ik inderdaad 1x per week zou lessen zou ik met de helft van de stal + lessen iets van €300 per maand kwijt zijn. En dat vind ik helemaal prima als ik daarnaast idd ook de vrijheid heb om te rijden etc. Heb ik ook al aangegeven. Maar voor 1x per week rijden vind ik dit bedrag iets te.

Heb er zelf een behoorlijke tijd uit gelegen qua rijden dus kan me ook voorstellen dat je het lastig vindt om me alleen te laten rijden aan het begin. (Tot 8 jaar geleden erg fanatiek gereden, geen wedstrijden o.i.d. maar wel gewoon lessen op eigen paarden, geen manege o.i.d.)

Hij is 7 maar eigenlijk is er het afgelopen jaar weinig mee gedaan onder het zadel, dus hij moet ook verder opgeleid/doorgereden worden. Dan is natuurlijk wel de vraag of dit de juiste combi is, maar i.m.o. een kwestie van uitproberen. Betalen voor puur de verzorging ga ik alleen niet doen, hoe geweldig ik hem ook vind.

Audesta

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 20:44

Oh dat vind ik ook wel een pittig bedrag. Mijn bijrijdster betaalt niks, neemt 2 dagen de volledige zorg van de paarden van me over en mag dan met alle paarden doen waar ze zin in heeft. Mijn brave is dus verkocht dus ik investeer zelf ook in tijd om haar goed aan de gang te krijgen met mijn zwarte merrie met een mening :')
Ik zou het niet fair vinden om haar nu te laten betalen. Had ik mijn brave gehouden dan was dat voornamelijk voor haar geweest en hadden we het over een andere constructie gehad.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:17

Mijn verzorgster(s) betalen ook niks en mogen Rambo pakken als ik zelf niet rijd. Wat ze doen mogen ze zelf weten, longeren, kroelen, rijden, met of zonder zadel of springen. In ruil daarvoor kan ik ze appen als ik niet kan en pakken ze Rambo mee naar binnen.
Een van de 2 rijdt nu 2x in de maand de groepsles op stal mee en met ponykamp heeft ze Rambo ook mogen pakken, binnenkort is er wedstrijd op stal en ik heb al aangegeven dat ze met Rambo mee mag doen als ze dat leuk vindt (ja dus haha).

Ze klikken gewoon enorm goed met Rambo en hij krijgt wat extra aandacht en beweging hierdoor.

Edit: ze appen wel altijd netjes of ik hem zelf rijd die dag of dat hun hem mogen pakken. Of ik app of ze zin hebben om te rijden omdat ikzelf niet kan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:27

Ik vind 300 euro ook best pittig inderdaad, kan je (hier) bijna zelf een paard van stallen!

Ik heb vandaag balkjes gedraafd met een losse Navaro achter me aan, was nieuw voor hem en hij liep zo mee! Hij draaft tegenwoordig wel mee, dat wilde hij in het begin echt niet. Dus hij wil al echt meer aan de slag met me <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:29

Mijn beide bijrijdsters betalen niks en hoeven ook niks te doen behalve de pony’s beweging geven. De ene heeft 2 vaste dagen, de andere kiest 2 dagen uit de 3 dagen die doordeweeks over zijn.
Ze mogen doen met de pony’s wat ze willen (de Haflinger en de Welsh dus, de PREs worden wel eens gepoetst maar niet getraind). De ene geef ik ook iedere vrijdag les, de andere als het zo uit komt.
Ik vind het een flink bedrag om te betalen voor een paard dat niet van jou is, als ik eerlijk ben

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 07:16

Sterkte Jorinda.

Snoraly, ik sluit me aan bij de rest, ik vind 300 euro per maand voor 1x per week rijden belachelijk veel geld.
Ik ben mijn eigen paard nu aan het beleren, en daarnaast ben ik bijrijder van een Friese merrie van mijn stalhoudster. Ik was eerder bijrijder dan dat ik mijn jonkie kocht.

Voor mijn eigen paard betaal ik een zeer redelijk bedrag aan stalgeld, voor de Fries betaal ik niets. De eigenaresse rijdt 3 vaste dagen per week, de andere 4 zijn voor mij. Verder geen enkele eis, niet qua instructie, niet aan helpen op stal (wat ik wel vaak doe, maar dus vrijwillig) of wat dan ook.

Als ik zelf en bijrijder zou willen, zou die ook niets hoeven en betalen. Mijn paard: mijn kosten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:59

Oh ja, dat heb ik wel, een eis in instructie :') Ik wil graag dat mijn bijrijders op dezelfde manier trainen als ik :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 09:09

Snoraly schreef:
Als ik inderdaad 1x per week zou lessen zou ik met de helft van de stal + lessen iets van €300 per maand kwijt zijn. En dat vind ik helemaal prima als ik daarnaast idd ook de vrijheid heb om te rijden etc. Heb ik ook al aangegeven. Maar voor 1x per week rijden vind ik dit bedrag iets te.

Heb er zelf een behoorlijke tijd uit gelegen qua rijden dus kan me ook voorstellen dat je het lastig vindt om me alleen te laten rijden aan het begin. (Tot 8 jaar geleden erg fanatiek gereden, geen wedstrijden o.i.d. maar wel gewoon lessen op eigen paarden, geen manege o.i.d.)

Hij is 7 maar eigenlijk is er het afgelopen jaar weinig mee gedaan onder het zadel, dus hij moet ook verder opgeleid/doorgereden worden. Dan is natuurlijk wel de vraag of dit de juiste combi is, maar i.m.o. een kwestie van uitproberen. Betalen voor puur de verzorging ga ik alleen niet doen, hoe geweldig ik hem ook vind.

Nee dat zou ik ook niet doen, beetje omgekeerde wereld.

Ik snap wel dat het lastig is omdat hij dan nog groen is maar dan is het veel handiger om een andere constructie te bedenken. Bijvoorbeeld, je betaald nu nog niks of minder maar gaat twee keer in de week lessen met hem op eigen kosten. En op het moment dat dit goed gaat dan wat minder vaak lessen en vaker zelfs rijden en dan (meer) meebetalen in de kosten ofzo. Het moet gewoon wel naar beide kanten toe realistisch blijven.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:06

ik vind het sowieso een beetje een bijzondere constructie. Waarom mag je niet zonder instructie rijden? Klinkt meer alsof ze iemand zoekt voor de klusjes rondom stal :n
ik lees dat je al een tijdje niet gereden hebt. Ik heb er nooit zo lang uit gelegen maar paardrijden heb je toch wel weer redelijk snel onder de knie? Kan de eigenaresse jou niet even wat lesjes geven?

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:24

Ik vind het zeker logisch om les te nemen, heb ik met al mijn bijrijdpaarden gedaan in het verleden. Vooral nu ik er al een tijdje uit lig is het ook nodig, kan me ook voorstellen dat ze het lastig vindt om me erop te zetten zonder toezicht omdat ze ook niet wilt dat er dingen gebeuren. In juni ergens heb ik wel samen met een ander paard een les gehad en viel me nog mee hoe snel ik het weer door had. Op wat balans na idd niet verleerd :=

Wat Elisa2 zegt is inderdaad hoe ik het zelf in gedachten heb, eerst lessen en mocht het goed gaan en ik kan hem daadwerkelijk zelf rijden ben ik bereid om meer lease te betalen. Maar moet er überhaupt eerst op kruipen want voor hetzelfde geld zeg ik: Nou dit wordt hem niet. :')
(Heb de afgelopen maanden ook niks betaald hoor, kom puur om hem beweging en aandacht te geven aan de hand, aangezien ze zelf op dit moment de tijd niet heeft om te komen probeer ik zo vaak mogelijk te gaan).

Ze zegt ook dat ze me niet wil verplichten om kosten te betalen en begrijpt dat ik natuurlijk geen smak geld neer ga leggen als die eis er ligt. Vraag me dus vooral al wat ze wél wilt, dat gaan we even samen overleggen. Ze vroeg om ideëen en suggesties hierin, dus was benieuwd naar jullie input.
Klusjes zijn overigens niet verplicht, staan volpension op het stukje paddock bijhouden na wat ik zelf heb besloten om op te pakken omdat ik er toch (bijna) dagelijks ben.

Kan me ook voorstellen dat je je paard niet wilt verkopen, dus dan zou het een mooie oplossing zijn om het samen te delen. Hier sta ik ook helemaal achter, mits ik daarin vrijheid heb om dus het rijden op te pakken. En onder goede afspraken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 13:18

Nou het klinkt in ieder geval alsof ze wel voor rede vatbaar is, ik hoop dat jullie er samen uit gaan komen een fijne constructie weten te vinden. En inderdaad, eerst maar eens kijken of het uberhaupt een match is onder het zadel.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 13:28

Snoraly schreef:
Ik vind het zeker logisch om les te nemen, heb ik met al mijn bijrijdpaarden gedaan in het verleden. Vooral nu ik er al een tijdje uit lig is het ook nodig, kan me ook voorstellen dat ze het lastig vindt om me erop te zetten zonder toezicht omdat ze ook niet wilt dat er dingen gebeuren. In juni ergens heb ik wel samen met een ander paard een les gehad en viel me nog mee hoe snel ik het weer door had. Op wat balans na idd niet verleerd :=

Wat Elisa2 zegt is inderdaad hoe ik het zelf in gedachten heb, eerst lessen en mocht het goed gaan en ik kan hem daadwerkelijk zelf rijden ben ik bereid om meer lease te betalen. Maar moet er überhaupt eerst op kruipen want voor hetzelfde geld zeg ik: Nou dit wordt hem niet. :')
(Heb de afgelopen maanden ook niks betaald hoor, kom puur om hem beweging en aandacht te geven aan de hand, aangezien ze zelf op dit moment de tijd niet heeft om te komen probeer ik zo vaak mogelijk te gaan).

Ze zegt ook dat ze me niet wil verplichten om kosten te betalen en begrijpt dat ik natuurlijk geen smak geld neer ga leggen als die eis er ligt. Vraag me dus vooral al wat ze wél wilt, dat gaan we even samen overleggen. Ze vroeg om ideëen en suggesties hierin, dus was benieuwd naar jullie input.
Klusjes zijn overigens niet verplicht, staan volpension op het stukje paddock bijhouden na wat ik zelf heb besloten om op te pakken omdat ik er toch (bijna) dagelijks ben.

Kan me ook voorstellen dat je je paard niet wilt verkopen, dus dan zou het een mooie oplossing zijn om het samen te delen. Hier sta ik ook helemaal achter, mits ik daarin vrijheid heb om dus het rijden op te pakken. En onder goede afspraken.

Zeker is dat logisch maar ik vind dat er wel wat tussen niet mogen rijden zonder instructie of alleen wat lesjes nemen zit :j

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 13:29

Maartje_M schreef:
Oh ja, dat heb ik wel, een eis in instructie :') Ik wil graag dat mijn bijrijders op dezelfde manier trainen als ik :o

Ik ga ervan uit dat mijn bijrijder net zo rijdt als ik, of beter. Ik zou nooit aan een beginner, bang iemand of iemand die er anders over denkt beginnen.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 19:25

Bedankt allemaal.

Ik vind het ook wel een pittig bedrag eigenlijk. :7 Mijn verzorgster betaalt alleen haar eigen lessen (bij mijn instructrice zodat we hetzelfde doen).

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:05

oef, 300€ voor 1x per week lessen is idd wel héél veel geld ... Daar betaal je in mijn vorige regio ook makkelijk stalling voor een eigen paard voor.

Ik heb een hele fijne verzorgster gehad en die betaalde 50€ per maand voor 2x in de week. Ze volgde 1x per maand ook les op eigen kosten. Ze was ook echt al vrij ervaring, dus dat vond ik een goeie deal. Ik betaalde daar 300€/maand zelf aan stalgeld. Helaas heb ik afscheid van haar moeten nemen bij de verhuis :'(

Ben nu terug op zoek naar een verzorgster, dit keer vraag ik iets meer bijdrage, ook omdat er nog mee accommodatie is en het stalgeld is 400€/maand + ik ga eigen voer geven, want vind het voer dat ze daar geven maar niets. Jenara is ondertussen ook echt gewoon een leuk allrounder paard waar je veel mee kan.

Ik kijk echt zooo uit naar onze verhuis volgende week! Ben deze week het nieuwe contract gaan tekenen en heb er eigenlijk een zoveel beter gevoel bij.
Daarnaast was het gisteren nog maar eens heel duidelijk dat Jenara niet blij is met haar plek ... komt er nu ook nog bij dat het enige paard waar ze soms bij stond, overleden is vorige week. Dus ik kom gisteren aan, ze ziet mij, komt meteen op me af gestapt en ik kon haar zo zonder halster gewoon meenemen ... Dat heeft ze ooit 1x eerder gedaan en toen bleek ze heel erg ziek te zijn ...
Het goeie nieuws is wel dat aan 1 van haar 3 voeten de mok flink verbeterd is. Haar twee achtervoeten zien er nog steeds niet top uit ... maar toch lichte verbetering met wat zorg.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 21:48

Dorien66 schreef:
Maartje_M schreef:

Ik ga ervan uit dat mijn bijrijder net zo rijdt als ik, of beter. Ik zou nooit aan een beginner, bang iemand of iemand die er anders over denkt beginnen.

Dit, ik heb gewoon gekeken of ze klikten en dat doen ze dus mogen ze rijden. De meiden zijn niet bang en ik geef ze hier en daar tips hoe te rijden. En verder doen hun vooral de dingen die ik niet doe, de lol met je knol zonder zadel crossen enz, prima toch! :D

Moet wel zeggen dat degene die hem het meest rijdt wel echt heel netjes rijdt, heel fijn om te zien!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 08:48

De pony’s worden vooral vanaf de grond getraind en daar hebben heel veel mensen toch echt minder kennis van dan rijden. Dus daar wil ik wel echt dat ze ook van mijn juf leren hoe dat wij dat doen. Er wordt alleen op de haflinger gereden want de Welsh is natuurlijk te klein en de haf is van mijn zoon dus ik heb daar echt minder strenge eisen haha

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 12:23

Ik merkte bij mijn merrie dat ze een dikke, harde nek krijgt. Nu ben ik bang dat dit van de suikers komt. Ze staat nu halve dagen op de wei en verder een halve kilo biks en hooi. Ze staat op stro. Ze krijgt 's avonds nog een beetje fibrebeet met Pavo Vital. Daarnaast regelmatig wilgentakken, hazelaar en (on)kruiden die ik vers pluk voor haar.

Omdat ik nog niet echt bezig ben met werken krijgt ze nu ook nog niet veel beweging. Ze komt wel iedere dag uit stal maar ik doe dan andere dingen dan rijden. Mijn zadel is gisteren binnen gekomen, ik ga haar nu meer beweging geven.

Ik las op internet dat PRE's wel gevoelig zijn voor een "cresty neck". Kennen jullie dit en wat doen jullie hieraan?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:08

Een harde nek is een voorteken van bevangenheid en hoefbevangenheid heeft vele oorzaken en is zelden enkel suiker gerelateerd. Zeker bij merries is de hormoonhuishouding een grote boosdoener.
Ik zou als eerst die halve kg brok er af halen om wel voor minder suiker inname te zorgen.
Maar de primaire oorzaak is lastig te achterhalen. Naast de hoefbevangenheid kan de harde nek ook nog voorkomen uit insulin resistentie of stofwisselingsproblemen en zo is er nog eek wat meer.

Purehorse geeft ook begeleiding in dit soort trajecten dmv kruiden.
Hier gaat wel een uitgebreide intake aan vooraf en indien nodig een of meerdere testen via de da.
Zullen vast ook nog wel andere bedrijven zijn die dergelijke trajecten doe . Op stal werkten wij in ieder geval veel met Jantine.

Daarnaast probeerden wij altijd onder de 10% suiker te voeren om sowieso álle paarden zo gezond mogelijk te houden en de suiker prikkel zo klein mogelijk te hebben.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:24

PRE's zijn sowieso wat gevoeliger op het eten van hier heb ik het idee.
Zelfde als wat Kelly zegt zou ik eerst stoppen met die brokken, je hebt suikerarme vervangers hiervoor die een stuk beter zijn.

Hier ook iemand gehad die een voeranalyse had gemaakt. Ik ben er een stuk wijzer van geworden en weet nu wat ik voer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:28

Dat doen wij ook, zo sober mogelijk voeren zonder granen, suikers of teveel zetmeel. Het zijn ook hele sobere paarden. Goed ruwvoer is belangrijker. Heeft ze overgewicht Dartel?

Ah Jenara klinkt wel erg zielig..zou voor haar ook zo fijn zijn om te verhuizen denk ik.

Ik ben echt een zeikerd denk ik met bijrijders, doe er in principe niet aan. Maar ik wil in ieder geval niet dat een paard een slechter van wordt. En dat is nog best lastig want dan moeten mensen al een goede basis hebben of bereid zijn om daar hard aan te werken. Moet ook eerlijk zeggen dat ik sowieso niet van (eigen) paarden delen houdt. :o

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:39

Ik ook Elisa, maar heel raar, bij Rambo en de meiden voelt het gewoon goed. Het klikt met Rambo zo enorm leuk en ze zijn wel heel verantwoordelijk met hem en vragen alles, dat vind ik wel heel fijn! Normaal ben ik ook niet zo van het delen van m'n paard maar bij Rambo voelt het gewoon goed en merk aan hem dat hij het ook leuk vindt met hun :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:24

Navaro krijgt ook erg weinig brok, hoe lekker hij het ook vindt. Nu doet hij weinig dus hij heeft het ook niet nodig én hij is aan de zware kant. Mag niet meer bij zegt de dierenarts, haha.

Vandaag is zijn zadel teruggekomen en het ligt nu fijner. Nu zit ik te denken om iemand in te huren om hem een paar keer te rijden zodat hij weer het een beetje snapt en ik niet er als eerste weer op hoef met mijn spanning. En zo het zelf weer oppakken!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 16:25

Ja bij Neva gaat het ook om werken vanaf de grond en daar is gewoon echt weinig kennis van merk ik ook. Vandaar de verplichting om te lessen, maar ze wil dat zelf ook heel graag. Dus we staan gewoon op 1 lijn wat dat betreft. :)

Neva is ook gevoelig voor suikers en wordt dus ook sober gevoerd (zowel ruwvoer als brok).