Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Zoe

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:14

Hier kun je berekenen volgens mij: http://www.horsetesting.com/ccalculator1.asp

Volgens mij heeft homozygoot te maken met kleurgenetica en als ik het goed heb is hij daarop getest dus zal het wel zo zijn. Maar misschien kan je Geesje ook gewoon vragen over kleurkansen :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:39

_Zsazsa_ schreef:
In een advertentie van Favorito staat dat hij homozygoot zwart is, maar dat kan niet aangezien zijn vader een vos is. De vader van Els is ook een vos. Ik vraag me af wat mijn kleurenkansen dan zijn.

37.50% - Bay
37.50% - Black
25.00% - Red (Chestnut/Sorrel)

Als je merrie maar 1 gen voor bruin heeft (Aa), door wat verder in de ouders te kijken zou je dat misschien kunnen achterhalen.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:13

Pfoe, met die cartas kan ik jullie helaas ook niet helpen. Spaanse fokkerij is echt helemaal nieuw voor mij...

Ik ben vandaag voor de tweede keer M1 gestart met schimpie. Ook voor het eerst met een hengstenvlecht op concours in plaats van die ellendige knotjes. Heeeeeel tevreden met 200,5 en 201 punt. En nog steeds genoeg ruimte voor verbetering :-)
Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:49

Mooi Roxanne! Ik vlecht juist liever knotten dan een hengstenvlecht, die laten bij mij vanaf boven los als ze hun hoofd naar beneden doen. Mooie punten!

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 02:55

_Zsazsa_ schreef:
Mooi Roxanne! Ik vlecht juist liever knotten dan een hengstenvlecht, die laten bij mij vanaf boven los als ze hun hoofd naar beneden doen. Mooie punten!

Als je hem andersom vlecht dan gaat hij veel minder snel los.Dat de vlecht erop zit zeg maar.

Maar je schimpie zag er mooi uit

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:08

Mooie foto Roxanne en proficiat met je punten!

Spannnend willemlover. Hopelijk is hij snel van zijn ongemak verlost.

Ik wilde hier toch ook eventjes dit filmpje met jullie delen van mijn 17-jarige merrie met haar 5 weken oude veulen Espero YCD.
Het schimmeltje is Furioso YCD. Hij is nu 12 weken en verloor 2 weken geleden zijn mama.
Zoals je kunt zien, doen we er alles aan om hem een beetje op te vrolijken. En hij vindt niets zo fijn als rennen <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:18

Wat super schattig zo met die twee veulentjes! Allebei {en mams} ook zijn ze leuk om te zien.

Leuke foto Roxanne!

Van kleuren en carta's weet ik ook niet veel helaas.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:49

Wat leuk Crines!! Die furioso is nog flink snel! Leuk dat je dat met je merrie kunt doen!

Papieren en aanvragen zijn nu verzonden naar het stamboek dus ik hoor wel of het goed is. Meteen een fokkersnummer etc aangevraagd. Dus een rib uit mijn lijf, nu hopen dat ze volgend week dragend gescanned word.
Het is iig een super lieve merrie!

Hou je Furioso aan Crines nu je de merrie verloren bent?

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:06

_Zsazsa_ schreef:
Wat leuk Crines!! Die furioso is nog flink snel! Leuk dat je dat met je merrie kunt doen!

Papieren en aanvragen zijn nu verzonden naar het stamboek dus ik hoor wel of het goed is. Meteen een fokkersnummer etc aangevraagd. Dus een rib uit mijn lijf, nu hopen dat ze volgend week dragend gescanned word.
Het is iig een super lieve merrie!

Hou je Furioso aan Crines nu je de merrie verloren bent?

Ja kost wel wat hé allemaal...Maar gelukkig is de kost voor het fokkersnummer eenmalig.
Ik help hopen op dracht +:)+

Ik was sowieso van plan om Furioso aan te houden.
Alleen Espero moest eigenlijk verkocht worden, anders heb ik binnenkort 3 hengsten...
Maar er zijn hier nog veranderingen op til mogelijks, dus ik wacht nog even af.
En ik krijg het eigenlijk toch sowieso niet over mijn hart om Furioso zijn vriendje af te pakken.
Ik denk dat ik hen samen laat opgroeien.
Als Furioso anders straks ook zijn beste vriendje verliest... :(

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:13

Ja als je de mogelijkheden hebt.. Snap wel dat je natuurlijk niet alle hengsten kunt aanhouden.
Wil je er eventueel ook weer een fokmerrie bij of laat je het voorlopig zo?

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:57

Ik wil er graag nog een merrie bij ja.

Voorlopig was het een ideale kudde zo de twee merries bij elkaar. Straks na het afspenen staat Imperiosa anders terug alleen.

Maar ik ben nog niet actief aan het zoeken. Mocht er nu toevallig iets leuks op m'n pad komen, dan ga ik het wel overwegen. Maar eigenlijk vind ik het nog een beetje te vroeg na het verlies van Sierra. En mijn investering is natuurlijk ook wel dood nu, dus ff sparen.

Het hoeft niet echt een fokmerrie te zijn, want ik weet nog niet zeker of ik nog wel echt wil gaan fokken. Of enkel af en toe eens een veulentje ofzo.
Er komt ook zoveel bij kijken en al die risico's...

Gewoon een leuke merrie die ik kan gebruiken als rijpaard en als vriendin voor Imperiosa zou ook al heel fijn zijn :)

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:18

ahhh wat een mooi gezicht crines

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:10

Fur heeft altijd al op gras en 24/7 buiten gestaan dusja fructaan zal altijd wel wisselend zijn maar hier nooit last mee gehad :/

Oei al dat papierwerk daar heb ik geen last van met mijn papierloze anda :P

Gefeliciteerd neile ! Wat fijn !!

_Zsazsa_ van die kleurkansen weet ik ook niks van :P een vos PRE vind ik wel super knap <3 net zoals een zwarte en een bruine en een schimmel,... ze zijn allemaal zo knap :D

_Roxanne; Knap paard hoor !! Ik rij eigelijk altijd met hengstenvlecht :P

Crines; Wat een super lieef filmpje en wat een tank van een merrie heb je daar ! Alledrie heel mooi om te zien ^^

Ik had nog een nieuw topicje gemaakt ipv de les die ik normaal vanavond had met Furioso :)
[SPR-ITP] 1ste x een écht parcours springen... Bloopers met Andalusiër

Afbeelding

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:11

Ooh wat heerlijk om te zien Crines! Moet je vast goed doen dat je veulen het ondanks alles zo goed doet :)

Furioso: knap hoe die van jou springt!! Die van mij ziet het gewoon echt niet dus ik houd het maar bij balkjes op de grond.. Die van jou wil wel graag naar de overkant zonder de balkjes aan te raken zeg! Pfoe, genoeg ruimte over :D

Ik heb gisteren beide paarden op de foto laten zetten. Natuurlijk een dag uitgekozen waarop het urenlang zou gaan regenen, maar we hebben het droog gehouden totdat ik bijna klaar was met het rijden van mijn merrie. Vanochtend al de eerste foto's van schimpie binnengekregen en ik kan maar één ding zeggen: ik ben trots op het spookje <3 <3 <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:42

@neile gefeliciteerd met de APTA! :D

Kleuren en fokken ben ik ook echt niet in thuis!

@crines: wat ontzettend mooi om te zien! Super fijn voor furioso dat hij zo geaccepteerd wordt en dat hij toch nog een beetje een mama heeft! Heel mooi!

@furioso: haha wat ben jij lekker veelzijdig zeg! Ziet er goed uit en moest om die laatste foto in je topic erg hard lachen!

@Roxanne: wat een mooie foto's zijn daar uit gekomen zeg! Mooie combinatie zijn jullie! Hoe groot is je merrie? Ze oogt erg groot op de foto's!

Ik zal jullie op de hoogte houden over de kies van Rufian. We hebben dit weekend geoefend met trailer laden. En dat was maar goed ook... zaterdag duurde het 3 uur voordat hij er op stond. Werd al behoorlijk wanhopig. Zondag nog een keer geoefend en toen stond hij er binnen 15 minuten op en vandaag binnen 10 minuten! Super fijn dus. Helemaal zonder dwang maar puur op basis van vertrouwen. Echt mooi om te zien! Hopelijk gaat het morgenochtend dus ook zo vlot!

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:27

@willemlover: dit is de ruin. Mijn merrie is 'gewoon' een donkerbruine kwpn'er. Ik heb hem nog nooit goed kunnen meten maar we verwachten dat hij rond de 1.73m is. Mega dus voor een Spanjaard. Nu heb ik wel van die lange stelten, dus het lijkt weer niet zo mega onder het zadel. Totdat je naast hem gaat staan...

Trailer laden was in het begin hier ook even lastig. Engelengeduld hebben is echt de key. Inmiddels loopt hij er hier zonder problemen op en af

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:56

Ah sorry vergist! Prachtige ruin en inderdaad groot voor een pre! Leuk hoor! Ik vind hem onder jou ook nog erg groot ogen! Wat doe je met hem? Rij je ook wedstrijden?

Ja echt engelen geduld inderdaad. En lief blijven, gefrustreerd raken moet ik echt zien te voorkomen bij hem want dan komt meneer omhoog..

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:05

willemlover schreef:
Ah sorry vergist! Prachtige ruin en inderdaad groot voor een pre! Leuk hoor! Ik vind hem onder jou ook nog erg groot ogen! Wat doe je met hem? Rij je ook wedstrijden?

Ja echt engelen geduld inderdaad. En lief blijven, gefrustreerd raken moet ik echt zien te voorkomen bij hem want dan komt meneer omhoog..

Jep! Anderhalf jaar geleden in het B begonnen en inmiddels M1+5 (twee wedstrijden in het M gereden... gaat een bietje vlot)

Frustratie kan hier drie dingen betekenen: omhoog, stilstaan of omdraaien. Handiger is het dus om dat te voorkomen :P

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:13

Ohhh wat komen er toch weer gave paarden voorbij.

Ik ben even afwezig geweest maar wil toch de charmante kant van Fedra ook even met jullie delen:
Afbeelding

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:01

Wat een kop fedra haha.

Ik heb net farallon zn bloeduitslagen terug en volgens de da is alles top. De rede was dat hij een wondje bij zn koker had en vorig jaar ook al een keer. De da zegt komt door de vliegen dus hij krijgt een parasitair enting en een zalfje

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:34

Wat goed Roxanne! Jullie gaan erg snel! Leuk hoor!

Fijn abukir dat alles goed is!

Bij mij is vanochtend ook alles goed verlopen. Hij liep zo de trailer op gelukkig! In de kliniek was hij ook super braaf! Op de röntgenfoto's 's te zien dat hij een ontsteking heeft. En dat hij bij de 3e kies links boven 2 kiezen heeft ipv 1. Heb hem dus op de kliniek gelaten en morgen wordt hij geopereerd. Hopelijk loopt alles voorspoedig en kan hij na 3 dagen weer naar huis! Wat een verschrikking om je paard op de kliniek achter te laten zeg.. echt niet leuk ;(

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:59

Heb al even niet gereageerd maar wellicht kunnen jullie helpen?
Wij zoeken een tweedehands dressuurzadel voor Trueno.
Via instructrice hebben we een MSFC professional Wide 3 17,5 inch mogen proberen en deze lag perfect maar het zadel wil ze helaas niet kwijt dus moeten wij opzoek naar een ander. Voorkeur gaat uit naar dit merk en model, omdat we dan zeker weten dat ie goed ligt. Maar ook andere merken/adresjes/tips zijn welkom. Hij heeft dus een brede boommaat en korte rug.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:15

@_Roxanne
jaa overschot heeft hij wel genoeg !
Knappe man heb je daar lopen en een grote voor een anda/PRE
Furioso is maar krap 1m60 :D (denkik)

@willemlover
Jaa leuk he :D
Wie wat triestig is.. moet in mijn topic eens gaan neuzen _O-

Wow 3uur voor op de trailer ;o
Vroeger met Fur was dat ook een probleem.. wel max een uur zoiets..
ik Fur vasthouden, aan de zijkant een longe, 1 man per zijkant en 2 sterke mannen met arm in arm rond Fur zijn achterste hem er zo 'ingeduwd'
En dan nog ging hij zitten op de mannen hun armen :=

Dit was eenmalig :P voor de rest gaan het altijd standaard goed
1x voorbenen erop, achterhand helemaal opzij draaien
terug achteruit en dan gaat hij er wel deftig op :+ Raar beest..

@Zoeydercks
Hahah knap hoofd hoor :P

@Urosa
Geen ervaring met dat zadel :/

Ik kan het niet laten om ze hier ook te plaatsen :D
Afbeelding

Afbeelding

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:43

Hij is erg voorzichtig Furioso! :D

abukir