Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:51

Ik ga deze week even bijlezen en reageren op iedereen! Op de telefoon vergeet ik altijd wie wat gezegd heeft!

Deze week weer een nieuwe mijlpaal met Rambo
Afbeelding
Ik zei zo mooi dat ik eerst een van de meiden erop zou zetten met springen om te zien of hij dat wel deed. Maar heb het toch meteen zelf als eerste geprobeerd, super trots dus! :D

En wat mis ik m’n lieve Fuego toch verschrikkelijk, het blijft elke dag een leegte en gemis ;(

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 16:21

Stoer hoor Tarzan! En ik snap dat je hem mist, dat blijft echt lang moeilijk…

Ik heb vanmorgen op Lissy gestapt :D wel nog aan een touwtje, maar we hebben weer wat meters gemaakt en ik durf het volgende keer wel alleen zeg ik nu ze was echt heel braaf, geen pas verkeerd, maar ik hoor aan haar gemurmel als ik beloon dat ze het wel echt heel spannend vindt. Dus 1x een halve lange zijde en 1x datzelfde stuk heen en terug en dat was goed. Ik wil het nu echt stapje voor stapje doen om haar mentaal niet over het randje te duwen

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 11:34

Afgelopen dinsdag is de tandarts geweest. Jarana reageerde heftig op het bit. Verschillende geprobeerd maar ze bleef erachter kruipen. De laatste keer kantelde ze ook iedere keer om rechts te ontlasten. Gelijk weggezet en zonder bit verder. Nu bleek bij de tandarts dat ze rechts inderdaad een flinke scherpe kies had aan de binnenkant. En twee melktandjes rechts verwijderd :) Dus ik hoop dat dit de reden is geweest van het kantelen.

En mijn zadel zou geleverd worden deze week. Ik heb voor nu een Wintec dressuurzadel gekocht. Dat is aanpasbaar en voorlopig daar maar eens mee beginnen. Helaas kwam er wat tussen dus dat wordt dan weer volgende week.

En dan kunnen we weer een stap verder :) Ze is al zadelmak/ingereden maar ik wil zelf gewoon eerst lekker samen vertrouwen opbouwen. Ze is nog jong genoeg, ik heb daar hoop ik nog jaren profijt van.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 12:57

Wat leuk Tarzan, een sprongetje! Dat wil ik ook (los) met Navaro meer gaan doen.

Tof dat je op Lissy geweest bent Maartje!

Fijn dat de scherpe randjes weer weg zijn Dartel, dat kan zeker wel voor ongemak zorgen.

Hier is een zadelpasser geweest. Zadel was zo slecht nog niet, was de conclusie, maar de vulling was ongelijk en te hard. Dus er komt nieuwe vulling in en we gaan het proberen. Ook heeft ze aangeboden Navaro vast te houden als ik erop zou willen, dus misschien gaan we dat doen. Het zadel mag in ieder geval geen probleem meer voor hem vormen dan, dus dat is fijn om te weten.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:59

Ik reageer deze week ook nog even op iedereen!

Ik heb vandaag mijn opzeg gegeven en de verhuis staat 2 oktober gepland! Nog 1,5e week!!

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:32

@Jenara - Fijn dat jullie inmiddels een ander plekje hebben gevonden! Hopelijk ga je hier je plezier weer terugvinden.

@Flubberboot - Wat naar dat er weer onregelmatigheid zit in het lopen. Hopelijk wat meer duidelijkheid te vinden over de oorzaak.

@Elisa2 - Wat een knapperd zo voor de wagen! Moet zeggen dat ik mennen ook enorm mis zeg.

@Zinzi_Jewel - Gelukkig voorzien zo snel, hoor het inderdaad ook steeds meer dat stallen ermee stoppen.

@Jorinda - Wat ontzettend leuk hoe jullie bezig zijn <3

@_Tarzan - Wat zijn jij en Rambo ook lekker bezig! Leuk om de updates en mijlpalen mee te krijgen :o
Ben daarin een enorme schijterd dus gok niet dat ik ooit een sprongetje zou wagen.

@Century - Fijn dat het zadel iig gecheckt wordt, hopelijk kunnen jullie daarmee samen verder. Zal vast helemaal goed komen!

Ik heb bericht gekregen dat ik binnenkort onder begeleiding van instructie met Mach aan de gang mag met rijden :):)
(Mocht iemand iets weten omgeving Roosendaal qua instructie hoor ik het graag).
Sinds we op de nieuwe stal voel ik me echt zoveel fijner en we gaan ineens aan de hand met enorme sprongen vooruit nu samen. Heerlijk gevoel is dat zeg! Zit nu in een maand tijd van mijn kant zoveel vertrouwen in hem, durf veel meer en je merkt dat hij daardoor ook echt relaxt is omdat ik dingen gewoon doe.
Zo énorm verliefd op hem.

Afbeelding
Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:21

Hoe vaak komt het voor dat een geïmporteerde merrie dragend is ?
Mijn merrie krijgt een typisch buikje .

Zal na de verhuizing een DA laten komen voor een scan .
Kan ook gewoon volgevreten zijn :j Maar buikje wordt bol en op de flanken blijft ze plat.
Vindt het typisch

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:25

Zinzi_jewel schreef:
Hoe vaak komt het voor dat een geïmporteerde merrie dragend is ?
Mijn merrie krijgt een typisch buikje .

Zal na de verhuizing een DA laten komen voor een scan .
Kan ook gewoon volgevreten zijn :j Maar buikje wordt bol en op de flanken blijft ze plat.
Vindt het typisch

Het kan ook wormen zijn? Geen idee of ze ontwormd is?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:30

FB
Heb al 2 x mest check laten doen
1e keer was telling net onder wel ontwormen
Kreeg geen kuur mee , heb die elders gehaald !
Dus dat kan ik uitsluiten .
Heb ze nl vrijdag nog keer mest laten checken was telling laag . Wilde dat allemaal op orde hebben omdat ze eerdaags verhuizen en ze daar t land in kunnen en ze daar netjes een beleid hebben wat we op de huidige plek niet hebben .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:17

Snoraly, wat leuk! Hij is ook echt knap en dankjewel! Mennen is ook hartstikke leuk.

Zinzi, geen idee..maar bij twijfel zou ik inderdaad even scannen.

Fijn Jenara, dat moet een opluchting zijn.

Altijd goed om dat te controleren Century.

Fijn dat jullie weer verder kunnen Dartel, gebit is inderdaad heel belangrijk dat ze daar geen last van hebben met een bit in.

Maartje dat klinkt goed! leuk zo stapje voor stapje.

Tarzan, leuk dat het nog steeds zo goed gaat met Rambo!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:39

Ik was jullie even kwijt :D

Fijn dat je een plekje hebt gevonden Jenara. Ik hoop dat ze kan wennen aan het meer binnen staan!

Zinzi, bij twijfel zou ik gewoon laten scannen. Dan weet je het gelijk zeker.

Snoraly wat een knapperd zeg <3

Dartel fijn dat je snel actie hebt ondernomen! Hopelijk kunnen jullie nu lekker genieten

Hier weinig te melden haha. Nero gaat super, doet heel erg zijn best. Zijn lekker aan het genieten samen. Gisteren een stalgenootje met hem het bos in gegaan. Laat eigenlijk nooit iemand op hem (en helemaal niet zonder mij erbij) maar hij was super braaf. Ze voelde zich heel erg veilig op hem en hij heeft geen stap verkeerd gezet.
Trots op hem <3
Onderhand nog een puntje in het L2 binnen dus we zitten nu op L2+2 *\o/* nooit verwacht! Andere wedstrijden was het allemaal net niet, 178, 179, zucht haha! Maar dat kwam meer door mij, ik vergeet soms een beetje te rijden en adem te halen tijdens de wedstrijden dus het waren allemaal een beetje slordigheidsfoutjes. Verkeerde been, te vroeg afwenden, niet de hoeken door. Dus we zijn daar nu mee bezig :) Verder gaat hij dus echt super goed. Alles begint steeds meer op zijn plek te vallen, ook het wijken andere kant op gaat zoveel beter. Hij had daar heel veel moeite mee dus bij elk pasje wat goed ging deden we even een pasje vooruit. En zo uitbouwen en dat gaat heel goed :j Gisteren wilde ik de overgangen oefenen draf-galop-draf en dan wat korter op elkaar. Was niks te oefenen bijna aan want hij deed het super <3 toen ook lekker gestopt!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:02

Lekker gesprongen Tarzan :D
Zo leuk!

Nero goed bezig, fijn zeg.

Geïmporteerde merries zijn heel vaak drachtig in mijn ervaring :=

Elisa, wat leuk, lekker rijden zo!

Ik ben redelijk druk geweest met het ophalen van de mini's, ze zijn zo grappig. Gisteren al even wat vd met ze gedaan, kijken waar de knopjes zitten. Mijn merries vinden ze nog wat raar maar ik vind ze al steeds dichter bij elkaar.

Vanmiddag komt loonwerker nr 2, nr 1 heeft niks laten weten meer dus ik neig ernaar om als de ander zegt dat ie meteen kan beginnen gewoon los te gaan gezien de weersvoorspellingen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:50

Hou op over de weersvoorspellingen ;( vrijdag wordt hier 38mm voorspeld! De dagen ervoor 'slechts' 18mm :\
Super jammer want ik zou net met een stalgenootje naar het strand gaan vrijdag.

heb je een foto van je mini's Audesta?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:45

Je hebt een pb :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:32

Goede berichten hier weer <3

Neva staat bij mij deze week even op een laag pitje. Morgen moet ik mijn hond laten gaan, hij heeft een hartziekte en gaat echt snel achteruit sinds kort, dus ik ben nog zoveel mogelijk samen met hem. Heb van mijn werk ook twee dagen thuiswerken en een dag vrij gekregen, ik ben ze daar echt eeuwig dankbaar voor, anders had ik echt veel tijd met hem gemist deze week.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:35

Sterkte alvast Jorinda! Vreselijk lijkt me dat! Fijn dat je werk mee heeft gedacht!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:37

Oooh sterkte Jorinda. Zo naar.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 21:34

Wat verdrietig, heel veel sterkte :knuffel:

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 22:00

Sterkte Jorinda…

Sorry, weinig bijdrage van mij de laatste tijd. Ben een beetje een zeef :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 22:06

Sterkte Jorinda

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 23:12

Sterkte Jorinda .
Naar het moment toe leven is hard

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 23:17

Sterkte Jorinda!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 07:15

Sterkte Jorinda!

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:42

Jorinda: Sterkte met het afscheid nemen van je hond, dat is zo moeilijk :-(

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:32

Heel veel sterkte Jorinda :(:)

Even een vraagje voor de paardeneigenaren die een verzorgster/leaser hebben: Hoe doen jullie het met een bijdrage en wat mag er dan allemaal? (Mag even via PB).

Vandaag bericht gehad dat de eigenaresse wil gaan kijken naar het delen van kosten (i.v.m. tijdgebrek en ze wilt hem niet verkopen), op dit moment rij ik niet maar dat zou eventueel mogelijk zijn maar dan alleen wanneer er instructie bij aanwezig is. Dan zou ik vrij duur uit komen (halve stalling + lessen) dus vraag me af wat normaal is.
Recent zijn we verhuisd naar een stal met een binnenbak en de nodige faciliteiten.
Nu ga ik zo'n 5 dagen per week om te poetsen/wandelen/longeren/kroelen en het enige wat ik moet doen is de paddock mesten waar hij alleen op staat, dus als ik het bijhou amper werk. Koop regelmatig spulletjes voor hem en heb aangeboden om mee te betalen aan extra muesli etc., maar daar ga ik dus geen bedrag voor betalen :=