lusitano praat en foto,s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 18:55

_Zsazsa_ schreef:
Die genoemd zijn zijn Indd mooie hengsten. Ultramar is ook een gave. Moet nog even kijken wat ik precies wil. Heb ook nog 2 pre merries die gedekt worden dus ook het kostenplaatje in z'n totaliteit bekijken. Heb nogal wat pech gehad laatste maanden..

en het voordeel van Ultramar is dat je 100% zeker een zwart veulen krijgt! Qua bloedlijnen passen die 2 ook nog eens prima bij elkaar ;) . Leuk voordeel is ook nog dat het veulen de 1e ( echte ;) ) Nederlands Kampioen Working Equitation als papa zou hebben en wij misschien wel interesse zouden hebben in het veulen................Hij heeft ook nog 2 zilveren medailles en is met 71 punten goedgekeurd en toen Kampioen der Kampioen geworden en vererft zijn type, maat en hele fijne gangen. :o

Ook een leuke match voor Guapa, want dan behoud je de kleur :D ( sorry, moest even reclame maken voor onze mooie man }> )

Afbeelding

Afbeelding

_Zsazsa_

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:56

Ik weet dat haar vorige veulens ook zwart waren. Hij staat op mijn lijstje. Ik ga eerst kijken voor mijn Pre merries. Kijken wat er uit mijn Els en Favorito komt. Dekgeld van al die hengsten is hoog genoeg. En na mijn ellende van laatste maanden met de paarden is mijn paardenpotje flink uitgedund. Ik wacht mijn veulens af en dan zie ik wel wat ik qua dekkingen wil doen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:16

Ik ben momenteel Gina aan het dekken met V.encedor do Retiro. (Helaas vorige hengstigheid net te laat met scannen.) Maar binnen 2 weken weer een kans.
Ik vond het toch maar lastig om binnen België en Nederland een goede hengst te vinden die ook goed aansluit bij mijn merrie. In Portugal is er toch wel wat meer keuze inderdaad.
Maar ik zag het compleet niet zitten om met diepvries te beginnen vanuit Portugal. Ik ken teveel bevriende fokkers die aangeven dat dat toch wel problematisch kan zijn...
Met Vencedor ben ik nu wel happy. Hij is een hele soepele en ruime beweger, mooie bouw met een fijn hoofd, top-karakter en een goed rijpaard. Dus hopelijk volgend jaar een veulen van hem. Nog ff spannend de komende maanden of het allemaal goed gaat lukken.

Mijn eigen hengst is trouwens vandaag gecastreerd.
Nu hij zich beter voelt, gedroeg hij zich de laatste maanden veel meer als een hengst. Zeker met al die merries op het terrein. En hij kon niet meer samen lopen met zijn vriend. Een eenzaam en gefrustreerd leven, wilde ik niet voor hem. En het blijft altijd een risico dat hij eens tussen de merries zou terecht komen. Dus nu toch maar de beslissing genomen.
Hoe het moest gebeuren was nog wel even een issue. Omwille van zijn leeftijd (Hij is 5) en voorgeschiedenis wilden de meeste DA's zich er niet aan wagen. Maar uiteindelijk heb ik dan toch een bekende en ervaren DA gevonden die het wel aan huis wilde komen doen. Voor hem echt een routine-klusje en daardoor kon hij snel werken, al het overbodige achterwege laten en de narcose zo beperkt mogelijk houden. Binnen de 3 kwartier na aankomst was de DA al weer weg en stond Aquilo al weer recht op z'n benen en wandelde hij rond. Nu is hij nog ff heel zielig, maar als alles goed geneest mag hij binnen een week of 2/3 bij de kudde. Dan zal hij wel weer happy zijn. :D

Ik ben toch ook nog steeds heel blij met mijn kruising Luso-Quarter-Volbloed.
En blijkbaar is dit toch echt een gewilde kruising voor bepaalde doeleinden. (Je ziet ze oa. toch regelmatig als top-rejoneopaard.)

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:06

Vencedor de Retiro, mooie valkhengst!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:43

@ Luckystory, ik hoop dat het lukt met dekken! Zou tof zijn als je volgend jaar een mooi valk kleurig veulen aan de voet van Gina hebt.

Ik zal duimen voor een goed herstel van Aquilo. Dapper besluit, hopelijk is binnen de kortste keren een happy ruin in de groep!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 08:24

Succes met het dekken of een mooie perlino (of bruine met een flinke bles)

Wij gaan vertrekken op naar ysselsteyn voor een echte oefen cross met onze geisha

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:49

Ik meld me hier ook even. Ik ben gisteren jammer genoeg van een hele kale reis terug thuis gekomen. Had een 3-jarige Lusitano laten keuren en werd helaas afgekeurd (artrose). Dus wat geld armer en een zure nasmaak overgehouden aan de afhandeling.
Weet er iemand nog iets staan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:34

Waar ben je al geweest?

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:51

Nog maar 1 adres bezocht. Staan de meeste fokkers eigenlijk open voor het op zich nemen van de kosten voor afkeuring? Nu heb ik ze zelf betaald en dat wil ik liever geen 2de of zelfs 3de keur voorhebben! De hele keuring alleen heeft le 400 euro gekost. Als ik dat een paar keer moet doen, tja... dan blijft er binnen de kortste keren niet veel budget meer over voor een paard te kopen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:35

meestal is keuring kosten koper, ik heb nog nooit anders mee gemaakt.

ik weet niet wat je precies zoekt, op deze site staan ook fijne paarden en zijn betrouwbare mensen:
www.lusitano-paarden.nl

ik heb gisteren de barokke wedstrijd in Leersum gestart, hij was super braaf, echt heel fijn, het reizen en ergens anders rijden gaat steeds beter, hij wordt groot! 8-)

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:46

Mooie foto Nouvel!! <3

Zo ver ik weet is keuren inderdaad meestal kosten koper. Maar er valt altijd te onderhalen natuurlijk, dus ik zou zeggen ga dat gesprek vooral aan.

Hier een lijstje van fokkers in NL:
http://lusitanovrienden.com/index.php/fokkerij/

Je kan ze gewoon bellen of mailen om te vragen of ze iets te koop hebben of weten. De meeste Lusitano's worden ook wel op MP aangeboden of via FB. Je hebt zo'n Barokpaarden Forum, daar moet je even lid van worden.

Wil je ook buiten NL kijken?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 15:20

Bij afkeuring kosten verkoper afspreken toch? Je gaat toch niet voor een afgekeurd paard betalen? Wel even duidelijk afspreken. Niet achteraf, krijg je altijd gezeur mee.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 15:21

Ik heb ook nog niet vaak gehoord dat de verkoper betaalt bij afkeuren

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 15:50

_Zsazsa_ schreef:
Bij afkeuring kosten verkoper afspreken toch? Je gaat toch niet voor een afgekeurd paard betalen? Wel even duidelijk afspreken. Niet achteraf, krijg je altijd gezeur mee.

Je kan alles afspreken wat je wil, zolang je het met elkaar eens kan worden natuurlijk.
In de praktijk zijn maar weinig verkopers die hiermee akkoord gaan. Maar zoals ik al schreef, je kan het altijd proberen. :j

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:17

In ieder geval zoek ik verder maar ik ga geen 2de keer 400 euro betalen als het paard afgekeurd wordt. Dus ik zoek gewoon verder naar een verkoper die daarmee akkoord kan gaan. Stel je voor dat ik er nog 1 tegenkom die toevallig weer iets heeft dan zou ik al dik 800 euro kwijt zijn. Een verkoper kan nadien zijn paard weer te koop aanbieden zonder kleerscheuren en hopen dat iemand hem koopt voor dezelfde prijs. Mooi toch?
Ik heb gisteren gewoon ook echt geen geluk gehad vrees ik. Het laatste been van het paard lukte niet voor de buigproef, paard was gestresseerd doordat hij nogal groen was en de verkoper daarbij ook. Ik vroeg aan de DA wat dan, want dat laatste been hebben ze niet meer kunnen doen. Zij zei dat ze dacht dat dat niey direct een probleem zou geven aangezien voor de rest alles in orde was. Je raadt het al, net dat been toonde spat bij de foto's. Ze zei dat het kon dat dat bij de buigproef zichtbaar was. Tja, dikke pech voor mij natuurlijk maar neemt niet weg dat het wel echt flink balen is. En meer dan een: 'Tja, dat kan gebeuren' kreeg ik ook niet van de verkoper... Helemaal geen fijne ervaring gehad met hen. Ik hoop dat ze tenminste de moeite nemen om de ouders te laten testen, want voor zover ik had begrepen keuren de meeste kopers enkel klinisch.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:41

De ouders laten testen? Sorry je bent mij even kwijt... weet niet wat je nu bedoelt? :o?

Je hebt natuurlijk zelf de keuze wat je wil doen met keuren. Maar dat heeft de verkoper ook. En op het moment dat die zegt dat de kosten van keuring voor jou zijn dan is het aan jou om daar wel of niet mee akkoord te gaan. De verkoper is jou niets verplicht. Ook als het paard wordt afgekeurd niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:45

En een keuring zegt ook niet alles hoor, het is en blijft een momentopname...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:51

Ja, dat keuringen betalen is wel een heel vervelend iets als het niet goed gaat, maar de kans dat je steeds een bemerking krijgt is niet zo groot.
De aanvrager krijgt de rekening van de DA, die zijn of haar naam staat erboven, immers. De uitslag is voor de DA niet relevant voor het werk dat hij of zij gedaan heeft.
Ik heb het zelf nog niet bij eigenaren voor elkaar kunnen krijgen dat deze de rekening op zich neemt achteraf omdat er een bemerking komt.
Dat een bemerking het paard ongeschikt maakt voor JOUW doel, wil nog niet zeggen dat het paard ongeschikt is voor andermans doel.
Een DA keurt een paard niet af, hij geeft alleen aan wat de bemerkingen zijn en advies wat betreft geschiktheid voor het doel van de aanvrager.

Soms is 50-50 een uitweg. Wel, als gezegd, van te voren dit soort dingen afspreken.

O fückerdefück, ik krijg weer eens een paard aangeboden en wel eentje van een zeer gerenomeerde stoeterij alleen is hij toevallig "mislukt" (geen rechte benen). Een andere fokker brengt zo´n dier naar de slager, maar deze fokker wil hem aan mij geven zodat hij nog een lang leven kan genieten met weidegang en vriendjes. Dus ik heb gezegd dat het hele vriendelijk van hem is, maar dat ik er over na moet denken. Het is verder een heel leuk vriendelijk jeugdig ding.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 14-05-17 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:52

Nouvel schreef:
En een keuring zegt ook niet alles hoor, het is en blijft een momentopname...

Klopt, maar met Lusitano's uit de hogere prijsklasse vond ik het geen overbodige luxe om ze even te laten checken door een dierenarts. :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:55

Snap ik 8-)
Maar ging het hier over hogere prijsklasse paarden?
Dat heb ik dan even gemist... :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:57

Nouvel schreef:
Snap ik 8-)
Maar ging het hier over hogere prijsklasse paarden?
Dat heb ik dan even gemist... :+

Ze heeft het niet over prijsklasse gehad.
Dat is mijn opmerking op de jouwe.

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:58

Jessix schreef:
De ouders laten testen? Sorry je bent mij even kwijt... weet niet wat je nu bedoelt? :o?

Je hebt natuurlijk zelf de keuze wat je wil doen met keuren. Maar dat heeft de verkoper ook. En op het moment dat die zegt dat de kosten van keuring voor jou zijn dan is het aan jou om daar wel of niet mee akkoord te gaan. De verkoper is jou niets verplicht. Ook als het paard wordt afgekeurd niet.

De DA raadde aan om het paard zijn moeder en vader te testen, omdat het erfelijk kan zijn en zij toch fokken met de dieren en nu ook weer veulens hebben lopen van die combinatie.
Nee hij is inderdaad niets verplicht, dat heb ik ook niet gezegd toch? Het gaat mij gewoon om hun reactie: hadden ze nu al simpelweg een andere reactie gegeven had ik het misschien net iets minder aangenaam gevonden. De vriendelijkheid (van 1 van de 2 toch) was gewoon heel snel over nadien. De andere was gewoon al om te beginnen heel arrogant en heel onaangenaam. Enfin ja, ik weet alleszins waar ik niet meer terug ga en ik heb weer een les bijgeleerd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:58

Oké, ja logisch, hogere prijsklasse zou ik sowieso ook altijd keuren voor de zekerheid, en evt verzekering

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:59

En even zo goed, begin ik graag aan een gezond paard. Als ze bij mij wat gaan mankeren of oud worden krijgen ze alle liefde en zorg die ze nodig hebben tot aan de laatste adem, maar ik vind het dusdanig (emotioneel) zwaar, dat ik graag met een gezond dier begin. In de hoop op een paar zorgeloze jaren.

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:02

Jessix schreef:
En even zo goed, begin ik graag aan een gezond paard. Als ze bij mij wat gaan mankeren of oud worden krijgen ze alle liefde en zorg die ze nodig hebben tot aan de laatste adem, maar ik vind het dusdanig (emotioneel) zwaar, dat ik graag met een gezond dier begin. In de hoop op een paar zorgeloze jaren.

Dat is het inderdaad, ik heb vroeger ook een paard met artrose gehad en geen haar op mijn hoofd dacht eraan om hem daarvoor weg te doen! Maar ik wil nu wel een zo goed mogelijke start nemen, als er later iets van gebreken ontstaat is dat jammer maar dan heb je toch al zo'n band met dat dier dat mij dat minder zou uitmaken.