Laura: Ja, idd, foto's kunnen zeker in je voordeel werken! Die foto van Sam in draf is er één uit duizenden! Nu hij gisteren met stang werd gereden was hij ook veel nageeflijker. Hij vindt een stang overduidelijk veel prettiger in zijn mond! Heel veel plezier op concours. Denk er om: Je gaat voor jezelf en niemand anders én je gaat voor je lol. (Dat vergeet ik nog wel eens.

Niet te snel oordelen hoor! Bij Despi heeft Frank ook licht spijt ervan.

Daniëlle: Jauke had het goed te pakken afgelopen weekend hè? Op zondag was ie ook al zo wakker! Maar hij is mooi hoor en ik vond je show (Jaaaah, eindelijk gezien!) heel erg goed! Sabrina heeft er ook veel aan, want ze probeert alles met Prince. Ze was onder de indruk. Jammergenoeg wordt Prince heel vervelend op beloningen. Echt één snoepje en hij éist de rest ook op. Hij heeft zelfs al een keer de aanval ervoor ingezet (gelukkig niet bij Sabrina

Cynthia: Ik lees allemaal beterschapswensen voor je. Die krijg je ook van mij natuurlijk, ook al mis ik nu even de draad van je verhaal. hopelijk is het iets wat makkelijk te verhelpen is en knap je snel op!
Ilona: Mooie sprong op de foto!
Beda: Hahah, oei, ik dacht ook al zo iets bij Laura. Hopen dat ze dat niet bij haar vriendje doet...

Dat van ijzers en hoeven wist ik. Ooit eens een documentaire over trakheners gezien die nog rondtrokken. Daarom heeft Sam nog nooit ijzers gehad. Het schijnt dat ze het in de hogere dressuur nog wel eens doen aan de voorbenen, want dan lopen ze mooier, maar dat vind ik geen reden om een paard op ijzers te zetten. Ik ben benieuwd naar jou ervaringen!
Lisenka: Verstandelijk redeneer ik net als jij, maar dat stomme gevoel van mij laat me nog steeds in de steek bij concoursen. Ik dender van de faalangst! Voor mij is concours eigenlijk echt helemaal niet leuk. Nooit geweest ook. Soms vraag ik me af waar ik het voor doe, maar ja, ophouden kan ik ook nog niet. Ik ben zo vaak uitgelachen op mijn rijkunsten, dat ik gewoon iedereen wil bewijzen dat ik een paard nut ben. Erg hè? En Sam is het eerste paard waar ik op rijd, die het ook daadwerkelijk kan als ie wil. Het gaat maar niet over. De mensen die mij uitlachen, vinden een klasse M of Z relevant om te beoordelen of je goed kan rijden. Feit is wel, dat ik van mijn lichting nog één van de weinigen ben die nog paard rijd.
Wat betreft mijn idee over ITP sla je de spijker op zijn kop! Ik heb ook meer aan mensen die daadwerkelijk langs de lijn komen staan en me vertellen wat ik moet doen, dan aan al die mensen die hier maar hun mening spuien, zonder ook maar ooit een hele minuut naar mijn rijden te hebben gekeken. Mijn geheugen is ook niet zo goed, dat ik nog weet wat er is gezegd, als ik daadwerkelijk op mijn paard zit en met laptop rijden lijkt me nogal onhandig.

Ik vind Clinics ook altijd heel leerzaam! Kan er niet lang genoeg naar kijken! Jammergenoeg was Lammert Haanstra niet in de mogelijkheid om een pony, die hetzelfde als Sam doet onder handen te nemen en te laten zien hoe je dat het mooiste oplost.
Nadina: Ik ben veel te vroeg op concours gestuurd. Moest al toen ik een jaar of 9 was. En toen ben ik gedurende 7 jaar alleen maar uitgekotst en afgezeken, door jury's en mede-leden van mijn club, wel altijd met een vriendelijke glimlach. Daar komt mijn faalangst vandaan. Mijn pony was best talentvol en die heb ik uiteindelijk naar de L2 gereden. Toen werd ze verkocht. Mijn paard was een hypochonder waar niets mee te beginnen was. Er was er maar één die dat zag en constant opperde dat ik een makkelijker paard moest krijgen, om weer plezier te krijgen. Mijn ouders vonden dat niet nodig. Daar werd ik 'sterk' van. De clubmentaliteit in mijn omgeving is er één van ikke-ikke-en-de-rest-kan-stikke! Er heerst echt een rotmentaliteit en mijn schoonpa vindt alleen paarden geschikt als ze elke week van concours af de eerste prijs meebrengen. Met dat hypochonder ben ik eens met de eerste prijs thuisgekomen. ik versloeg een mede-lid die altijd heel hoog scoorde: "Dat was een slechte jury, dat ie jou bovenaan plaatste!"
Dus ja, kritiek, die kant nog wal raakt, raakt mij enorm en verziekt mijn rijplezier! Oordelen op een computer is makkelijk, maar ja, te weinig mensen realiseren zich, dat ze met hun kritiek iemands plezier compleet de grond in kunnen boren, omdat ze iemand niet persoonlijk kennen en niet de tijd nemen om ook maar één minuut daadwerkelijk te kijken hoe iemand rijdt. Ik zet het er niet voor niks bij. Een positieve tip waar je daadwerkelijk wat mee kan is één ding, maar gewoon zagen over fouten, waar ik niks aan kan doen, omdat ik ze niet voel, vind ik tactloos en onsympathiek. Als je dan wil helpen, kom dan gewoon aan de kant staan en zeg het op het moment dat ik de fout maak, zodat ik daarwerkelijk kan beteren. Het is hier bekend dat ik een goede instructeur zoek. momenteel helpt Frank me uitstekend, maar alle instructie is welkom. Jammergenoeg ben ik niet rijk en vragen instructeurs tegenwoordig de hoofdprijs.
Wenda: Wat leuk!!! Jammer dat Amsterdam zo ver weg is hiervandaan... Had je graag ontmoet.
Kelly: Treckingsaddles.com. Callista is een kei er in! En ze is echt aardig, want ze bood aan, dat ik bij haar kon komen stagelopen. Zou het zo willen doen! Wel balen dat het zo ontzettend ver weg is.

Martine: Wat leuk dat je naar Nederland komt!!!
Onze Prince wordt ook onuitstaanbaar als je hem vaak 'beloont'. Hij krijgt ook alleen wat na het werk en als het tijd is om te voeren. Verder helemaal niks! Van suiker schijnen veel paarden heel bijterig te worden, dat krijgen ze hier dus zelden tot nooit. Daar werd ik vroeger al voor gewaarschuwd en mijn pony was het levende bewijs dat het echt waar is.
Elise: Jammer dat Ferro er niet meer is hè? Sam piaffeert van nature, dus dan zou ie het goed moeten doen? Hij doet het als ie er vandoor wil rennen en ik net op tijd ben om hem tegen te houden...

Jellie: Wat jammer dat je volgende keuze weer niet goed is. Wel wijs om te keuren idd! Wat was het voor iets?
Sandra: klinkt heel goed. Hopelijk gaat hij het worden en worden jullie vrienden voor het leven.
Judith: Tijdens de olympische spelen zat ik op het puntje van mijn stoel bij elke PRE. Ik doe mijn hoed af voor de spanjaarden, dat ze uitkomen met PRE's! Zo hoort het! En ze lieten een mooie show zien. Jammer dat jury's liever naar onze ranke Belse volbloeden en KWPN'ers kijken. Ik vond de PRE's net zo veel potentie en talent tonen. De portugezen hadden geen Lusitano's bij...
Shanna: Stuur mij ook zo'n fles bruine rum? Ben er dol op!!1