Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:46

Hij is wel een hoefsmid gewend toch? Ben benieuwd.

Ja andere weggebruikers, er zijn hele fijne mensen die rekening houden maar ook echt compleet egoistische asocialen. Blijft inderdaad lastig.

Fijn dat Rambo weer zo goed ging Tarzan!

Ben je ook een week beurs dan Maartje? Dat had ik altijd na de osteo.

Consequent zijn blijft lastig inderdaad, dat kan bij mij ook weleens wat beter.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:52

Andere vraag, heeft iemand hier tree clix in het zadel en ben je er blij mee ? Werkt het goed.
Mijn zadel is iets te breed mede gedaan vanwege de te verwachten groei. Heb het opgevangen met prolite pad !
Maar mevrouw besloot gisteren wat te bokken en m'n zadel schoof naar voren. Dus afgestapt en terug goed gelegd .
Haar rug was beetje nattig omdat ik poging deed een gigantische poepvlek te verwijderen met natte handoek denk dat ze voelde dat t nog iets vochtig was onder het zadel toen ik ging zitten . En dan paar keer bokken .
Heb de hoop dat met tree clix het zadel beter blijft liggen als ze bok bok bok doet .

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:00

Succes met de smid Century, als hij het met rust doet zal het wel goedkomen!

Fuego was nooit fan van de smid (en de smid niet van Fuego, het was dat ik al zo lang klant was anders had hij hem geweigerd := )

Zinzi, geen idee wat voor systeem je bedoeld, waar dient het voor?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:53

Ik ken het niet Zinzi, maar schuivende zadels klinkt niet fijn :=

Navaro is bekapt, ging heel goed! De poetsplaats is nog niet zijn favoriete plek, maar ik was eerder dan de smid dus kon even rustig hem erop leiden, nog even poetsen en dergelijke. De hoefsmid zelf was allemaal geen probleem. Hij is ongeduldig, maar er was geen spanning. Hij is het duidelijk goed gewend. Ook viel het mee, er mocht wel wat bijgewerkt worden maar het was niet zo slecht als ik het eerst vond lijken.
Dus fijne ervaring!

Wel is hij enorm bedelig naar snoepjes. Dat was hij al toen ik hem kocht. Nu de hoefsmid er was heb ik hem wat omgekocht met snoepjes zodat hij het allemaal goed liet gebeuren, maar hij wordt wel echt opdringeriger. Dus daar ga ik aan werken. Ik heb niets tegen beloning, maar ik wil geen paardenmonden in mijn jaszak. :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:29

Ik hoop niet de hele week beurs te zijn Elisa := Maar ik moet voor nu nog iedere week terug, ik was zo erg dat het echt niet in 1x kon :')

Dat ken ik ook niet Zinzi. Heeft je zadel geen verstelbare boom?

Fijn dat de smid goed ging Century!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:57

Century schreef:
Wel is hij enorm bedelig naar snoepjes. Dat was hij al toen ik hem kocht. Nu de hoefsmid er was heb ik hem wat omgekocht met snoepjes zodat hij het allemaal goed liet gebeuren, maar hij wordt wel echt opdringeriger. Dus daar ga ik aan werken. Ik heb niets tegen beloning, maar ik wil geen paardenmonden in mijn jaszak. :')

Ik reageer niet zo heel vaak, maar lees wel mee! Ontbreekt me een beetje aan de tijd om uitgebreid te posten. Maar leuk om jullie belevenissen te volgen.

Met Xada ging het supergoed, totdat ze begin juni ineens stokkreupel stond. Scheur in de kogelringband |( , de prognose is wel goed hoor. Inmiddels mag ik weer 2 minuten draven.

We zijn ook van stal verhuisd, ze was een paar dagen van slag maar het gaat heel goed met haar daar!

Dat opdringerige voor snoepjes herken ik! Xada doet alles voor een snoepje. Daarom ben ik met clickertraining begonnen, dat werkt echt perfect bij haar!
Je kan dan uitgebreid belonen, en hebt niet zo'n last dat ze buiten het clickeren om snoep proberen te krijgen.
Ze kan een paar kunstjes, maar ik gebruik het ook om dingen af te leren. Bijvoorbeeld schrapen met haar voorbeen. Dat kan ze nu op commando en dan krijgt ze een click en een snoepje, doet ze het uit zichzelf dan negeer ik het. Ze is zo slim dat dit echt werkt.
Ze kan ook nog wel eens gaan hangen, dus nu ben ik aan het leren dat ze op druk en dan het commando 'Stapje' een stap naar voren zet. En dan hopen dat ze dit ook doet als het nodig is!

Als je het leuk vindt heb ik nog wel wat tips! Mijn dochter kan het veel beter dan ik, maar ik ben wel echt blij met hoe het met deze kleine dingetjes werkt.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:23

Hier heet Peet gisteren een fascia massage gekregen! Leek me verstandig ivm SI behandeling en eventuele compensatie van hem om de pijn in het SI te ontwijken. Was geen overbodige luxe... Hij zat vast in zijn kaken, nek, schouders, stukje rug achter zadel, SI en knieën. Is nu deels losgemaakt en even een paar dagen vrij. Zaterdag mag ik weer kijken of hij al aan werken toe is, al is de kans groot dat ik hem dan ook gewoon vrij geef. Ben wel heel benieuwd naar rijden weer! Hij gaf dinsdag echt zo een mega gaaf gevoel, terwijl hij dus eigenlijk nog vrij vast zat in zijn lijf...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:53

Tree clix is een systeem wat ze op een zadel kunnen maken als deze geen verwisselbaar kopijzer heeft .
Het zadel hoeft dan niet in de pers met alle risico's van dien .
Maar kan wel aangepast worden aan de veranderingen van je paard .
Het systeem in je zadel instaleren kost wel iets ca €275 , maar daarna is je zadel makkelijk aan te passen tijdens de regelmatige controle .

In normale omstandigheden blijft m'n zadel wel liggen hoor, maar de bronco bokjes
Bol ruggetje schoof het dus naar voren haha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 08:44

Ik ken het niet..maar tegen schuiven helpt soms een staartriem. Als ze dat accepteren..

Lekker FB, volgens mij is dat voor ieder paard goed om regelmatig even te krijgen. Ben benieuwd wat je er van gaat merken.

Ah balen Tilmar die blessure!

Oh Maartje, ja dat is heel normaal he? Paardenmensen zijn het ergst zeggen ze altijd. :+

Fijn dat het goed ging Century, ik probeer altijd zo min mogelijk uit de hand te voeren juist om dat soort dingen te voorkomen. Alleen op de trailer krijgen ze altijd wel een beloning.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 08:58

Het is alleen als ze bokt . Dit was 1e keer dat ze bokte .
Staart riem vindt ik zelf een no go

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 08:59

Ja de paarden gaan al jaren naar de osteo maar ik vergeet mezelf altijd :+ en dan moet ik een paar dagen rusten ofzo, dus ik was gister al weer de paarden aan het trainen :+

Die van mij kennen ook de clicker en krijgen eigenlijk niks zonder klik van me, dus die bedelen niet.

Staartriem zou ik ook niet doen nee

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 10:39

Clicker klinkt als een goed idee :j.
Het gedrag zat er al in, dus het zal even duren denk ik, maar hij is slim genoeg.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 10:48

Mijn zwarte merrie was echt een ontzettende happer naar handen en zakken toen ze kwam. Juist door het clickeren is ze hiermee gestopt want ze weet: enkel bij click = snoep.
Werkt als een tierelier.

Gisteren nog even op een moeilijk puntje voor haar geclickerd onder het zadel, ik vind het echt heel fijn werken, zeker met paarden met ongewenst gedrag. Je kan het gewenste gedrag veel sneller bevestigen.

Vanmiddag les met de projectpony! Ik zit er lekker in geloof ik.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:03

Fijn dat jullie zo lekker gaan Audesta!

Hier net ook de paarden gedaan. Met name Elevada gaat echt zo lekker! We zijn aan de hand langzaam wat naar de draf aan het toe werken. Ze heeft weer wat mentale uitdaging nodig geloof ik

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:47

Wat fijn Century dat hij zo braaf was!
Bedelen heb ik hier afgeleerd door geen snoepjes meer te geven.
Inmiddels wel weer belonen met af en toe een snoepje, maar het bedelen doet hij niet meer zo extreem.

Heerlijk Audesta!!
Wat fijn Maartje <3

Ik heb ook echt weer genoten, het buitenrijden doet goed schijnbaar want ook in de bak gaan we hard vooruit <3 <3 <3
Rambo voelt zo los nu, krijg hem nu echt fijn erdoorheen gereden, heerlijk <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat een verschil weer met 1 á 2 maanden geleden, we maken echt sprongen nu <3

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:54

Dat ziet er heel goed uit! :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:39

Ik heb Navaro vandaag weer een hoofdstel in en zadel op gedaan; ook al ga ik er niet op, op het moment wil ik niet dat hij er echt vervreemd van raakt. Dat vond hij allemaal prima. Ik heb hem vervolgens zo gelongeerd (na dat ik hem even moest overtuigen toch echt de longeercirkel in te gaan >;) ), wat heel goed ging! Er waren wel wat bokken af en toe maar ook veel netjes beheerst draven en galopperen. Ik heb ook met 'hangen' geoefend, en op één wat fellere reactie na, was het echt heel erg goed, hij bleef gewoon staan en liet het allemaal gebeuren zonder al teveel stress of spanning.

Heb ook een clicker gekocht en vandaag mee aan de slag gegaan. Ook voor het eerst vliegenspray opgedaan, en zoals mij al verteld was, dat vindt hij spannend. Ging echt rondjes in de stal lopen om proberen weg te komen. Dus ik ga daar ook mee oefenen dat hij rustig stil kan blijven staan.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 18:03

Dankjewel Century
Wat goed dat je zo rustig met hem bezig blijft!

Vandaag in de buitenbak gereden en ook een fijn los paard, heerlijk <3
Hij is wel op mn tenen gesprongen dus nu 2 paarse tenen :=

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 19:55

Ziet er fijn uit Tarzan!

En Century en Navarro maken ook mooie stappen.

Ik vond het vandaag de warm, dus de dames hebben vrij gehad. Ze kwamen ook echt bezweet van de wei dus dat was een goede keuze. En nu is mijn energie op want ik bedacht me dus dat ik allemaal andere dingen kon doen nu :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:21

Wat een fijne plaatjes Tarzan! Buitenrijden houdt ze mentaal ook blijer vind ik. :-) Beetje jammer van je tenen wel. :+

Century, dat klinkt ook positief..lekker rustig opbouwen samen.

Het was ook wel warm gisteren Maartje, ik ben blij dat die ergste hitte nu weg is. Voor de paarden ook fijner om wat te doen als het niet zo warm is.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 13:41

Nou het is officieel hoor, ik ga een hele lieve cruzado merrie overkopen van mijn oom ❤️

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 15:24

Hier vandaag weer op Peet gereden! Kon wel merken dat meneer drie dagen vrij heeft gehad :') Normaal doet hij direct dingen als ik ze denk, nu deed hij het half als ik het vroeg. Maaarrr, na loswerken was hij wel weer suuuper fijn. Kan stiekem niet wachten om te starten... Hij voelt zo goed aan! Maar wil het rustig oppakken dus oktober op zijn vroegst. En dan ook gelijk M1 want waarom ook niet :')

Leuke combi zijn jullie Tarzan <3

Fijn dat het goed gaat Century!!

Zelf je lichaam controleren? Neeeuuuhhhh!! Maar paardlief uiteraard regelmatig :') Hij heeft drie dagen terug een fascia massage gekregen en kwamen dus flink wat blokkades uit! Ikzelf ben voor de verandering ook eens gecontroleerd en was ook behoorlijk eh, scheef :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 08:56

Komt vaker voor, ook juist bij het rijden van maar 1 paard dat de ruiter een beetje vergroeid met het paard. :D En natuurlijk hebben wij mensen ook onze voorkeurskant.
Uiteraard zorgen de meeste paardenmensen beter voor hun paard dan voor zichzelf. :+

Fijn dat Peet zo goed ging!

En leuk Sallinara, dat vraagt natuurlijk om fotospam!

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:02

Echt leuk om te lezen. Fijn dat het goed gaat.

Vandaag ook maar weer eens op suen gegaan. Ze was helaas een tijdje kreupel, maar gelukmig is dat weer goed.

Mijn plan was met nekrope, maar zo kon ik niet op stappen. Uiteindelijk maar geinproficeerd met het touwhalster. Beetje rond gestapt.

Afbeelding

Tuig voor vandaag
Afbeelding[/quote]

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 11:54

Elisa2 schreef:
Komt vaker voor, ook juist bij het rijden van maar 1 paard dat de ruiter een beetje vergroeid met het paard. :D En natuurlijk hebben wij mensen ook onze voorkeurskant.
Uiteraard zorgen de meeste paardenmensen beter voor hun paard dan voor zichzelf. :+

Fijn dat Peet zo goed ging!

En leuk Sallinara, dat vraagt natuurlijk om fotospam!

Zal vanmiddag wat meer maken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding