Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:20

Wat fijn Maartje .

Mijn Cam doet het ook erg braaf.
Met opstappen staat er telkens nog iemand bij , beetje afleiden ook , ze vindt het opstappen spannend . Maar met wat gesnuffel aan een koekje is het geen punt meer .

Ben nu zelf wat aan t rijden. Stappen en gewoon lange lijnen en bochten. Balans gaan zoeken en stuur bevestigen. Dan kan ze snel genoeg mee t bos in meters maken.
Wil ook meer werk aan de hand erbij gaan oppakken .

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:20

Zo, die lach krijgt voorlopig niemand van mijn gezicht :D :D <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:30

Wat leuk Tarzan! Eindelijk eens een buitenrit, had je dat vorig jaar nog gedacht?

Ik volg al een poosje en heb me in het vorige topic wel eens gemeld maar voelde me een beetje verplicht om op iedereen te reageren, maar als fulltime zzp’er, een paard en een druk sociaal leven bleef het meer bij lezen.
Inmiddels heb ik m’n Spaanse zwarte merrie zo’n anderhalf jaar en wat ben ik blij met haar!!!
We hebben onze ups en downs ook wel gehad zo is ze een aantal keren kreupel geweest, veel stress etc maar bleek bij alle 3 de benen achteraf hoefzweren te zijn, nu staat ze rondom op ijzers en vooralsnog gaat dat goed. Ze heeft een lichte vorm van zomer eczeem en daardoor is ze gevoelig voor van alles. Maar inmiddels hebben we onze eerste ever wedstrijd gereden een paar weken terug en ze was zo super braaf!! Ik deed mee voor de ervaring omdat we een reisje gepland hadden en ik wilde weten hoe ze zou zijn op vreemd terrein maar we kwamen met een 2e en 5e plek thuis en 3 winstpunten. :D

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:29

Durquia: Gefeliceteerd met je eerste winstpunt *\o/*

Hier ben ik langzaam bezig met alles op te pakken. Ze is gereden maar ik doe het rustig aan. Nu heeft ze heel veel moeite met het bit. Ik heb de tandarts gepland dus dat is de eerste stap.

Waar rijden jullie je gevoelige types mee? Ze werd door de verkoper gereden met een kunststof bit, dat leek redelijk goed te gaan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:37

Ik heb alles hier bitloos lopen :+ behalve Elevada, die heeft een myler achtig bitje

Lekker buiten Tarzan!

Durquia mooi resulaat!
Laatst bijgewerkt door Maartje_M op 03-09-24 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:40

Ja hier ook mylers.

Gefeliciteerd durqia. Dat is een mooie meevaller.

Genieten Tarzan <3

Ik ben zondag met de zwarte dame weer op oefenwedstrijd geweest. Geen prikkel verwerkings problemen meer, enkel rijtechnisch dus dat is een mooie vooruitgang!
Helaas in de nacht zelf aardig ziek geworden dus ik doe nog even rustig aan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:44

beterschap Audesta!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:10

Wat heerlijk Tarzan!

Leuk Durquia! Gefeliciteerd met je winstpunt.

Jij ook Audesta! En beterschap!

Hier afwisselend bitloos of dubbel gebroken trensje. Aangezien ik bijna alleen maar in het bos rijd kies ik gewoon op gevoel welk hoofdstel het wordt :D

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:13

Durquia gefeliciteerd!

Super fijn Tarzan!

Beterschap Audesta

Hier heb ik die van mij ook bitloos, maar wij zijn nog bezig met het inrijden

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:55

Nou, hier loopt de hele planning qua aanschaf toch wat anders. Ik heb dingen op een rijtje gezet nu de projectpony het zo leuk gaat doen en ik merk dat ik een groot deel paardenplezier al wat terug heb dus een nieuw plan: er komen 2 minis bij, beleerd voor de sulky, dan ben ik van het achterblijver probleem af en heb ik wat leuks staan voor de minder ervaren mens en hou ik geld over om in de track te investeren.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:15

In plaats van 1 grote 2 kleine, klinkt als een goede deal :))

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:18

En voor heel wat minder centen :+ dus de loonwerker bellen voor een afspraak en serieuze verbeteringen doorvoeren zodat ik het in de winter zelf ook wat makkelijker volhoud :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:28

Klinkt als een goed plan! Ik moet eigenlijk ook echt even de loonwerker bellen voor een plan. Ik heb het zelf alleen nog niet helder :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:50

Durquia, gefeliciteerd!

Dartel, ik ben het even kwijt maar jij hebt net ook een paard gekocht?

Beterschap Audesta! En dat is wel even wat anders, twee mini's! Maar een leuk idee!

Ik heb vandaag Navaro met kaptoom geoefend, deze kwam gisteren binnen. Hij moet een gaatje hoger is mij al gezegd :) Dus dat zal ik volgende keer doen. Hij is erg gefocusd als we ermee bezig zijn, superleuk. Verder ook nog steeds erg lief en probeert wel alles te doen. De poetsplaats was nog wat spannend, maar ook daar kon ik hem met rust naar toe leiden. Hij moet nodig bekapt worden, dus ik hoop dat hij zonder al teveel spanning daar kan blijven staan. Donderdag komt de hoefsmid, dus ben benieuwd hoe het gaat!
Afbeelding
Hij is zo knap <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:55

Staat goed! Ik heb de frontriemen eraf gehaald (en bontjes op de neus), want die frontriemen zaten hier op de een of andere manier nooit lekker

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:17

Sjiek de friemel!

Ja wij hebben ook niet echt een vastliggend plan hoor. Wil meer aangeven wat ons budget is en dat daarvan iig wat met de voortuin moet en een deel van de track en het liefst ook nog het keren van de bak. En dan zullen we wel zien.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:16

Zo, even bijgelezen!

Maartje, als hij vastpakt moet ik zo snel handelen dat ik dat dan even niet doorheb haha, ik probeer dan even logisch na te denken wat ik moet doen en dat ook meteen toepassen :+
Als hij dan nog doordramt en ik hem voel trekken ondanks de inzet van de volte en m'n benen, dan breng ik mijn linkerhand omlaag (met beleid hoor) zodat hij niet meer kán trekken, helpt vaak net dat beetje extra!

Wat fijn Maartje en wat goed dat je het rustig aanpakt! Misschien kan die vriendin helpen met naar links en rechts buigen met een snoepje, zodat jijzelf fijn recht erop kunt blijven zitten zonder te hoeven bukken. Maar komt vast goed met jouw geduld!

Audesta, wat fijn dat de projectpony goed gaat! Is die ook van jou?
Elisa, wijken kan hij nog niet, hij snapte er niks van toen ik dat laatst probeerde, dus ik wacht even op hulp zodat ik ook weet dat ik het goed vraag :')

Wat fijn FB, goed nieuws dus!

Elisa, wat fijn dat ze rechter wordt en inderdaad grappig hoe ieder paard anders reageert! Eerst was Rambo rechts altijd lastiger, maar heb het idee dat hij rechts de buiging makkelijker vindt maar juist links betere balans heeft. (En linksom is mijn betere, makkelijkere kant).

Wat fijn Century dat je nieuwe juf bevalt, super om te horen!

Goed om te lezen dat het bij jou ook goed gaat Zinzi!

Durquia, nee :+ Had eerder verwacht dat ik hem toch te koop had gezet :')
Na het verlies van Fuego was dat het enige wat ik nog wilde, Rambo verkopen en even geen paard meer. Gefeliciteerd met je winstpunten, heeeel goed gedaan!

Succes Dartel, tandarts laten komen kan nooit kwaad.
Fuego had ik een dun dubbelgebroken bitje in en een Rambo Micklem hoofdstel, die liep daar het fijnst op. Bij Rambo heb ik een enkelgebroken bit, die bleef in het begin zo enorm sterk dat ik het idee had dat de hand/het bit niet helemaal door kwam.

Ik zag jullie filmpje Audesta, zag er goed uit hoor, lekker ontspannen ook! Waarom slaat ze trouwens wel eens met haar hoofd? Dat vroeg ik mij af toen ik zat te kijken.
Wat schattig, mini's! <3 Ze zijn zo leuk!! Heb je een foto? :D
Leuk dier Century en alles met geduld dan kom je er wel met hem!

Ik heb Rambo best veel op de voltes moeten zetten in het begin om überhaupt een fijn paard te krijgen, nu kunnen we ook fijne stukken maken vooruit en op grotere stukken, al rijd ik zelden op de hoefslag en maak ik veel figuren, er zal toch iets triggeren om zich zo vast te trekken. Misschien maar even de zadelmaker laten komen om zeker te zijn dat het dat niet is. De tanden zijn in ieder geval weer gedaan.

Zondag weer gereden en extra opgelet dat ik sneller zou zijn dan hem als hij weer eruit wilde trekken, maar hij heeft geen acties meer uitgehaald dus kon hem fijn ontspannen rijden en afsluiten. Waarschijnlijk was ik de vorige keer duidelijk genoeg dat ik die grapjes niet accepteer :')

Oh en gisteren weer genoten <3 <3 <3
Hij is zo dapper buiten, vindt alleen varkensruggen in het veld mega eng of bankjes die er opeens staan _O-
Ook nog even ruzie gehad met een automobilist waar hij van schrok :+
Rambo schrok omdat die opeens van onder aangereden kwam op hoge snelheid, dus die was even wat 'nt dansen, ik gebaar dat meneer even moet afremmen maar die duwt gewoon z'n gas in. Er was overigens geen plek om ons te passeren (was op zo'n weg als op de foto). Dus ik begon te vloeken (raampje had hij open). Stopte hij, stapte uit en begon te vloeken dat we de berm in moesten. Ik zo ja meneer daar was een greppel daar konden we niet de berm in, als jij gewoon even afremt en ons de tijd geeft om aan de kant te gaan is er niks aan het handje, we gaan heus wel gewoon aan de kant hoor ... Zei hij sorry, stapte weer in en reed weg :') Jeetje zeg!

Maaaaar we hebben weer genoten <3
En dat is vast ook te zien :')

Afbeelding

Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:15

Lekker bezig hoor, jullie gaan goed!

De projectpony had ik in training en daarna gekregen omdat de eigenaresse bang was geworden.

De zwarte merrie slaat zo met haar hoofd vanuit spanning, dit is echt al een heel stuk minder geworden gelukkig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:20

Oh heerlijk Tarzan, kan ook zien dat je geniet! Ziet er goed uit! Jammer dat sommige automobilisten en bestuurders van andere voertuigen zo asociaal zijn he? Wij hadden er vanmorgen ook een, een enorme trekker met aanhanger die met 60 rakelings langs wilde scheuren. Ook niet willen afremmen..eikel. Gelukkig konden we hem dwingen te stoppen.

Als hij wisselt qua kant en scheefheid dan is dat wel een goed teken Tarzan. Ik snap wat je bedoelt wbt links en rechts..dan is het denk ik een linksgebogen paard. Dat zie je dan vaker. En verstandig om het wijken op te gaan pakken in de les.

Audesta, dat is iets heel anders! wel leuk om te gaan mennen met die kleintjes. Ik ben ook wel benieuwd wat je projectpony er voor een is?

Century klinkt goed zo lekker relaxt bezig.

Durquia, wat leuk zo'n resultaat op wedstrijd en wat fijn dat je er zo'n plezier van hebt. Ik snap dat het lastig bijhouden is hier soms.

Oja ik heb gewoon een dubbelgebroken trensje en voor de wagen natuurlijk een stangbit. Heb eigenlijk nooit iets anders bij de Spanjaarden er in gehangen dan dubbelgebroken trensjes..ging eigenlijk gewoon altijd goed.

Zinzi, wat leuk dat het Cam het ook zo goed oppakt en jullie lekker aan het rijden zijn.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:21

Ik pb je even Elisa :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:23

Tarzan ik denk dat consequent zijn een van de moeilijkste dingen binnen paardrijden (en opvoeden in het algemeen :') )
en idd, met geduld komen we er vanzelf wel met Lis

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:37

Niet alleen met paarden :')

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:49

Wat Audesta zegt ja :') Maar ik ben best consequent als ik mijzelf vergelijk met anderen op stal :+

Rambo ging vandaag weer MEGA fijn in de bak, wat een paard, hij voelde zo ontzettend soepel aan!
En ja hij was in het begin even tegendraads, kop in de lucht en proberen te rennen, nou niet bij mij dus en na een paar rondjes was de hint duidelijk en liep hij er heerlijk doorheen <3 We komen er wel <3

Elisa, vreselijk toch die andere weggebruikers, snap niet dat sommigen niet begrijpen dat een paard een eigen wil heeft :+

Ah duidelijk Audesta! Ik vroeg het mij gewoon af toen ik het zag, ik zag verder geen gekke dingen namelijk, zag er ontspannen uit!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 19:43

Nee daarom zei ik ook opvoeden in het algemeen :))

Fijn Tarzan!

Ik heb even rustdag, want ik mocht weer naar de osteopaat :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 20:01

Pff, de weg delen blijft lastig. Vervelend dat soort ervaringen :(
Fijn dat Rambo nu zo fijn is in de bak!

Morgen komt de hoefsmid, ik hoop dat Navaro dat zonder al teveel stress kan doorstaan :)