CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:08

Als je even drastisch wilt behandelen kan je 3-3-3 toepassen:
3x 1 x per dag
3x 1 x per week
3x 1 x per maand

En idd niet uitspoelen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:04

Goedemiddag! Ik spring er even in. Zijn er dierenartsen die jullie aanraden voor de CPL paardjes? Dus echt veeartsen die wel veel kennis hebben omtrent dit onderwerp? Merk dat er nog best wat klinieken zijn namelijk die er toch wat minder van af weten..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:06

Ik ben er nog geen tegen gekomen helaas. In welke regio woon je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:09

Hè balen.. Ik woon in regio Den Haag.

Ik heb zelf de Raaphorst daar ben ik heel tevreden over.

Misschien kan ik mijn vraag hier ook wel voorzichtig stellen, ik heb net zoveel goede als slechte ervaringen gelezen over de Dectomax injectie. Mijn paard is resistent geworden voor de Bye Mite en het wassen. DA vroeg zich af of de injectie dan niet mogelijk een oplossing biedt. Ik heb zoiets van, als het niet werkt maar ook geen schade aanbrengt, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. En wie weet helpt/werkt het wel.

Ik geef haar nu finecto sinds 2 weken en dat wil ik nog even een kans geven. Merk nog geen verschil maar hoorde van meerdere mensen dat je na ongeveer 5-6 weken resultaat ziet. Ook onder het mom; baadt het niet schaadt het niet..

Daarom wilde ik graag nog wat dierenartsen spreken over hun mening over de dectomax.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:15

De meningen en ervaringen met Dectomax zijn heel wisselend inderdaad. Sommige paarden hebben er baat bij, anderen niet.
De verhalen en waarschuwingen over verkeerd injecteren en allergische reacties hebben mij persoonlijk doen besluiten om het toch liever niet te wagen.
Heb je Cydectin Pour-On al eens geprobeerd?
Hier deed Byemite (destijds sebacil) ook niet veel meer, en toen ik overstapte op Cydectin was de jeuk heel snel verdwenen. Ik behandel nu nog maximaal 2x per jaar. Het is heel veilig, makkelijk aan te brengen, en in verhouding een stuk goedkoper dan andere middeltjes (alleen moet je meteen een literfles kopen, dat is wel genoeg voor 10 tot 20 behandelingen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:31

Cydectin wil ik inderdaad proberen. Daar gaat mijn voorkeur nu toch naar uit ipv de injectie. :D

Ik las in dit topic iets over cydectin en veulens. Mijn merrie komt samen in het weiland te staan met een merrie en haar veulen. Misschien ver gezocht hoor maar kan de cydectin die ik dan aanbreng op mijn merrie, gevaarlijk zijn voor het veulen dat in dezelfde wei rondloopt?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:21

Mijn merrie is destijds wel eens gespoten met dectomax. Werkte 3 weken, gelukkig gaf zij werkelijk niets om die dikke naald, maar dat t zo kort werkte was voor mij reden genoeg om het niet meer te doen en ook niet te gaan doen bij mijn ruin (plus dat hij met een entingsnaaldje al bijna 3 meter de lucht in springt := )

Cydectin werkt hier ook top! Ik durf je niet te zeggen of het nadelig effect op het veulen kan hebben. Zou ik gewoon even vragen aan je DA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:51

_Dominique schreef:

Misschien kan ik mijn vraag hier ook wel voorzichtig stellen, ik heb net zoveel goede als slechte ervaringen gelezen over de Dectomax injectie. Mijn paard is resistent geworden voor de Bye Mite en het wassen. DA vroeg zich af of de injectie dan niet mogelijk een oplossing biedt. Ik heb zoiets van, als het niet werkt maar ook geen schade aanbrengt, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. En wie weet helpt/werkt het wel.

Ik geef haar nu finecto sinds 2 weken en dat wil ik nog even een kans geven. Merk nog geen verschil maar hoorde van meerdere mensen dat je na ongeveer 5-6 weken resultaat ziet. Ook onder het mom; baadt het niet schaadt het niet..

Daarom wilde ik graag nog wat dierenartsen spreken over hun mening over de dectomax.

Finecto heb ik hele slechte ervaringen mee in de vorm van verhoogde leverwaarden.

Ander vraagje; wat is het houderij en voerbeleid? Ik heb mijn paard al 1,5 jaar niet meer tegen mijten hoeven behandelen terwijl ik daarvoor elke 2 maanden wel aan de beurt was.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:28

_Dominique schreef:

probeer eerst eens cydectin pour on 5%. Is geregistreerd voor de runderen.
Op de huid tussen de sokken druppelen (NIET op de rug, zeker niet met zon! ) => 10 ml / 100 kilo paard.
Is wel vrij duur (180 per liter ongeveer); je kan ook eprinex gebruiken, die komt rond de 115 per liter en is een andere werkzame stof.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:37

Eerder hoorde ik Fipronil (Frontline) nogal eens ingezet worden tegen mijten. Is er een reden dat dit niet meer voorgesteld wordt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:42

Frontline zie ik in de facebook groepen nog wel eens voorbij komen.
Ik vind het zelf erg duur, je bent al gauw 30 euro kwijt per behandeling. En dan na 10 dagen nog eens herhalen als het een flinke besmetting is..

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:45

kunnen jullie cydectin zo kopen zonder voorschrift?
Mijn veearts koopt een 5 liter bus en geeft me dan voor drie maanden mee, ik heb laatst 24 euro betaald dacht ik, vrij goedkoop dus. Hij raadde mij aan om maandelijks toe te passen in het begin, dus 1 x per maand, 3 maanden na mekaar

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:09

Ik zie het vanaf 20 euro per 4 pipetten te koop staan (De xl, 40-60kg pipetten), dat scheelt zeker met herhalen nog wel. Maar het gaat dus om de prijs, niet om de werkzaamheid? Want dan is het voor sommige mensen misschien een optie als de dierenarts eerst consult wil rekenen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:39

mindful schreef:
Mijn veearts koopt een 5 liter bus en geeft me dan voor drie maanden mee, ik heb laatst 24 euro betaald dacht ik, vrij goedkoop dus. Hij raadde mij aan om maandelijks toe te passen in het begin, dus 1 x per maand, 3 maanden na mekaar

Ik koop het aan mijn dierenarts. Met 1 liter kom ik ruim toe voor een jaar voor beide paarden, dus ik bestel het gewoon als ik de inentingen laat zetten.
1 Literfles = 10 behandelingen = +- 18 euro per behandeling.
Voor hoeveel behandelingen is die 24 euro?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:52

mindful schreef:

Jij kan het in België wel verkrijgen dus? Denk dat ik dat ook eens ga navragen dan. Sarnacuran nog één kans gegeven, maar zelf nu na volledig volgens het boekje (lees 4 paarden, spullen die direct in contact zijn gekomen én stallen behandelen) te behandelen nog altijd jeukende paarden ;( Ik vermoed dus helaas ook resistentie.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:00

Jackytje schreef:
mindful schreef:

Jij kan het in België wel verkrijgen dus? Denk dat ik dat ook eens ga navragen dan. Sarnacuran nog één kans gegeven, maar zelf nu na volledig volgens het boekje (lees 4 paarden, spullen die direct in contact zijn gekomen én stallen behandelen) te behandelen nog altijd jeukende paarden ;( Ik vermoed dus helaas ook resistentie.

In België is het ook met voorschrift of via de dierenarts zelf (en niet geregistreerd voor paarden, dus die moeten uitgesloten zijn voor de slacht.)
Ik heb sarnacuran snel opgegeven, altijd een gedoe met dat wassen, als je een stukje overgeslagen hebt dan kruipen ze met zijn allen naar daar en je raakt er moeilijk vanaf op die manier. Enige dat sarnacuran imo goed werkt is als je ze in een bad kan zetten.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:10

De Raaphorst hier was ik altijd erg tevreden over. Franklin heeft toen, met toestemming van mij, aardig wat kunnen testen bij mijn toenmalige paard.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:11

Hij had met 180 ml gegeven voor drie keer

In België enkel op voorschrift

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:50

Volgens mij is het officieel in NL zo dat je daadwerkelijk runderen moet hebben om Cydectin te kunnen halen. Maar gelukkig weten steeds meer DA dat t ook voor se mijten bij paarden werkt en kan je het krijgen.
Alleen geven ze het niet overal zo mee zonder het paard gezien te hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:56

mindful schreef:

180 ml voor drie keer. Dan heb je 3 keer voor maar 600 kilo gedoseerd?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:02

Duhelo schreef:
mindful schreef:

volgens hem heb je minder nodig als je op de rug aanbrengt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:27

mindful schreef:
Duhelo schreef:

volgens hem heb je minder nodig als je op de rug aanbrengt

Dat zou mij eerlijk gezegd sterk verwonderen. Dosering is gewoon per kilo, ook omdat er moxidectine ( = ontworming) in zit, als je telkens onderdoseert riskeer je enorme resistentie.
Daarnaast doe ik het nooit op de rug. Paardenhuid is véél gevoeliger dan koeienhuid, het zou de eerste niet zijn die er (in combi met de zon) op reageert en de vellen erbij loslaten.
Ook in combi met een tuig erop of een zadel, vind ik teveel risico.
Maargoed, ik ben natuurlijk geen dierenarts, dus als hij de dosering zo inschat zal dat wel correct zijn :) .

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:00

ja moeilijk om te zeggen, ik vond dat ook eerlijk gezegd maar hij geeft niet meer mee dan dat. Ik ga het volgende keer overleggen met hem.
In elk geval zijn haar benen veel beter, het enige wat me stoort is dat ze toch blijft bijten en schuren in de sokken. Het is minder maar ze doet het nog wel, de wondjes zijn bijna allemaal weg, er zitten ook minder schilfers (zo van die dikke)
mijn jongste heeft gelukkig minder behang en daar doe ik nu preventief diatomeeënaarde in de sokken

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:22

ik heb Noromectin pour-on van onze koeien gebruikt. Ook op de schoft en staartaanzet. Maar dus heel anders dan bij de koeien waar we echt een streep van voren naar achteren over de rug trekken. Bij paard gewoon op 1 plekje bij de schoft, staartaanzet en op de benen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:34

Noromectin is inderdaad wat hetzelfde als cydectin.
Ik spuit het met een spuitje op de huid in de sokken. De mijten zitten enkel daar, en minder risico op contact met zonlicht.
@mindful: blijven schuren doen de mijne ook wel, maar minder. Het echt bijten en stampen doen ze niet meer als ze behandeld geweest zijn. Dus misschien zijn er toch nog achtergebleven.

Eventueel de volgende keer behandelen, en 10 dagen later opnieuw, dan zouden ze wel helemaal schoon moeten zijn.

Ik heb ook die aarde, maar het is een ramp om het in de sokken te krijgen. Mijn jongste staat sinds deze week ook te stampen, heb er gisteren MTG olie in gedaan, want de bekapper komt zaterdag en dan vind ik het niet slim om de benen met cydectin te doen. (zag onlangs een andere bekapper met een serieuze allergische reactie op zijn armen, had een tinker bekapt die die dag gewassen was met byemite en hadden ze vergeten te vermelden ...).
Zitten nu echter pas op 9 weken, dus het wordt wel korter en korter voor ze begint te stampen ...
Ik moet maandag naar de kliniek. Ze heeft vorig jaar een giga hoefzweer gehad die er langs de kroonrand uitkwam. Drie weken op drie benen gestaan, pas in juli was ze weer ok. Sinds november 2019 staat ze op rust ivm uitgroeien van het gat. Half feb is de osteo gekomen, de zat erop de bekapper, en toen ik de 20 ste mocht stappen op het harde, bleek ze goed kreupel te zijn.
Even aangekeken, maar ondertussen 7 weken verder en nog altijd niet goed. In overleg met de kliniek wachten we even bekapping van dit weekend af, in de hoop dat het gewoon een nieuwe zweer is, maar ik vrees ervoor.
Aparte is, ze is linksvoor mank, op het harde. Op het zachte zo goed als niet. In draf rechtsom op het zachte zuiver, linksom licht onregelmatig, op de hardere weide goed onregelmatig, en op het harde durf ik haar niet te draven want dan is ze echt héél mank.

Op de plaats van de zweer is haar hoef erboven wel goed vervormd, dus ik vrees dat er binnenin toch het een en het ander niet helemaal goed gekomen is ...

Bij inspectie van de sokken gisteren valt op dat de cpl behoorlijk verergerd is op die voorbenen. Nochtans, 24/7 buiten, zelfde voer (bietenpulp met een vitaminebrokje), hooi. Dit jaar hebben ze wel helft hooi helft voordroog gehad ivm te weinig stockageruimte. Volgend jaar krijg ik normaal gewikkeld hooi (oke, technisch gezien ook voordroog, maar eerst even droog gemaakt als hooi).