[FOTO] trekpaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:07

DarkoFoitzik schreef:
Ik heb geen idee wat voor een hooi het is. Nu blijkt dat hij rond de 6kg hooi krijgt (als het dat al is) en 2.5 kg sportbrok. Hij wordt nu op 4kg sportbrok gezet en 15kg hooi. Kijken of het werkt. Super bedankt allen voor de tips en info.

Ik zou met zoveel sportbrok wel uitkijken. Het hele maag en darmstelsel kan daarmee ontregeld worden. 4 kilo is echt veel. Maar hij staat goed in het werk, zei je toch?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:08

Leuk Jaan! Hij doet t goed :)

Wat voer betreft, Baba krijgt 12-15 kg hooi en een mix van lucerne en vitaminebrokjes. Ongeveer een kilo per dag.

Hoe laden en lossen die van jullie? Mijne wil heel moeilijk uitladen namelijk!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:14

@fabster: hij staat inderdaad hoog in het werk. Hij loopt 4 a 5 uur in de week onder het zadel. Ik denk dat hij het werk met alleen hooi niet redt.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:36

djuulsie schreef:
Leuk Jaan! Hij doet t goed :)

Wat voer betreft, Baba krijgt 12-15 kg hooi en een mix van lucerne en vitaminebrokjes. Ongeveer een kilo per dag.

kate liep er altijd makkelijk op en af .

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:48

DarkoFoitzik schreef:
@fabster: hij staat inderdaad hoog in het werk. Hij loopt 4 a 5 uur in de week onder het zadel. Ik denk dat hij het werk met alleen hooi niet redt.

Ik zou als eerste je ruwvoer aanpassen en kijken wat het doet. Anders weet je ook niet of hij van het hooi aan komt of van de brok.
4-5kg brok vind ik echt enorm veel, zou het die van mij nooit geven. Toen ik hem nog 5 a 6x per week reed (van dressuurtraining tot ritten van 3 uur) kreeg hij 2x daags een halve schep muesli (dieetmix) en verder alleen hooi. deed hij het geweldig op!
Als hij enorm veel zweet zou ik eerder elektrolyten aanvullen na het werk, brok houden zoals het nu is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:04

DarkoFoitzik schreef:

Dat is niet zoveel, toch? Ik ben het met Jaan eens. Ik zou eerder het hooi (nog meer) ophogen, dan zoveel brok. Daar komen (vaak nog) meer problemen van. Just saying.

DarkoFoitzik

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:09

Misschien een goede tip. Hij loopt nu m1 oefeningen. Heb 1 keer per week les. Hij stond bij de vorige stal ook op 4kg krachtvoer. Ik zal kijken dat hij niet te veel krijgt. Thanks voor de tips

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:48

djuulsie schreef:

Die van ons loopt goed achteruit, dus is geen probleem met uitladen.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:14

@darkofoitzik;

Zou idd goed checken hoeveel hij aan hooi krijgt.
Hij heeft gewoon meer nodig dan een gewoon paard.
Op veel pensionstallen voeren ze alsof t cavia's zijn :D
4 kg sport is echt heel veel en zeker ineens zon overgang.
Je krijgt m d'r niet dikker mee.
Heb met mijn tp gedressuurd, ritten van 20/25 km gemaakt, pittige marathons gereden etc en die liepen max op 2 kg sport en dan hadden ze nog energie over.

Misschien is het een idee om je training iets bijstellen?
4-5 x per week een uur dressuur trainen voor n tp is veel en echt heel zwaar.
Ze moeten wel plezier blijven houden in het werk.
Als hij na 20 min braaf is kun je toch ook gerust een x stoppen?
Als je heel graag zoveel wilt trainen kun je mijn inziens beter voor een rijpaard kiezen.

Tp zijn gemaakt voor duurzaam werk en niet voor dressuur marathon springen etc.
En tuurlijk doen wij dat er allemaal wel mee maar je moet nooit niet vergeten dat het een tp is en blijft.
Je kunt ook 2-3 x dressuren, x longeren en een x buiten rijden dan zit je ook op 4-5 x beweging in de week maar dat houdt t wel afwisselender en beter vol te houden voor je paard.
Of maar een half u intensief rijden ipv een uur en dan plak je desnoods nog een rondje buiten eraan vast.
Denk dat hij als je je intensiteit van je trainingen verlaagd en goed verdeeld in de week hij ook wel sneller bij zal trekken qua gewicht.
Ze hebben kans nodig om te herstellen.
Dat is bij mensen die trainen eveneens.

Daarnaast omdat ze er niet voor gebouwd zijn (en ik weet t met juiste training kom je een eind..)heb je eerder en sneller kans op blessures, slijtage etc door hun gewicht, en veelal bouw op de voorhand zeker als je dingen gaat trainen waar ze niet voor gemaakt zijn.

Ze gaan nou eenmaal (en helaas ook) niet zo lang mee als een gewoon paard.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk!
Wees er vooral zuinig op en vergeet niet dat het een tp is :)

Bedoel dit verhaal absoluut niet aanvallend maar juist met goede bedoeling geschreven.
Anders zou ik er niet zoveel tijd ik stoppen om zon lang bericht te tikken!

Veel succes en plezier met je knollie!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 05:11

Even een reality check. Ik ben het zeker met je eens op het gebied van: "vergeet niet dat het een trekpaard is". De uitdaging met hem is zijn hoeven. Daardoor kan ik amper uitrijden, hij houdt dan geen hoef meer over. Daardoor ben ik een beetje in de dressuur gerold aangezien ik wel met hem wilde werken. En hij doet het zo goed en is misschien een uitzondering in het werk. De laatste tijd wordt hij steeds sterker en beter. We werken nu naar de appyememten toe. Het is een heerlijk dier. Mijn instructeur helpt me er ook altijd aan herinneren dat ik niet moet verwachten dan hij gp oefeningen kan lopen. Maar als een shire het kan waarom hij dan niet?

Maar je hebt zeker gelijk en dat vind ik ergens wel moeilijk. Ik train hem zolang hij aangeeft dat het kan.

Bedankt voor je reactie en uitleg. Je slaat de spijker op zijn kop ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:00

Ik vind het wel leuk hoor! Beau kon aan de hand ook alle zijgangen (tot aan de werkpirouet in stap). Endeed dat echt heel goed. Prima voor de spieren ook. Dat het wr nooit uit gaat zien als op de GP, tja.... Het is inderdaad een trekpaard en wordt nooit een ballerina. Onder het zadel is het er niet meer van gekomen, vanwege zijn blessure. Heel jammer, maar zo is het nou eenmaal. Dus ik wens je veel plezier met je paard. Hij geeft vanzelf aan als hij het niet meer leuk vindt.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:11

Ik heb bij een Z-shire op stal gestaan. Besefte het tot nu tot nog niet eens zo, maar het zijn idd allebei trekpaarden. Maar..... De shire heeft jaaaaaaaaren punten gesprokkeld en deze had zijn bouw mee :D gelukkig vond hij werken in de bak ook erg leuk, maar mocht ook veel mee op buitenrit.
Zelf vind ik vakwerk niet leuk maar mijn tp, dus vervangen we in de winter 2 buitenritten voor longeren.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:33

Super gave voorbeelden van jullie twee. Dat is juist het punt. Hij vindt het werk leuk. Hij is zo werkeillig, hij is elke dag weer bereidt om alles te geven als ik dat vraag. Ik rijdt hem zolang door dat hij aangeeft niet meer te kunnen of willen. Is dat in de B dressuur, dan is dat zo. Is dat in het Z, dan is dat ook zo. Loopt hij galop appyememten dan is dat ook zo. Ik houdt hem niet tegen en gebruik wat hij me geeft.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:10

Toen ze die van ons kwamen brengen had ze geen problemen met uitladen, maar ze kon er vooruit uit want het was een grote vee trailer :D

Van de week stond ze al bijna op de aanhanger, dus ik denk dat laden ook niet zo'n groot probleem gaat zijn, ze is erg nieuwsgierig.

Die van ons mag naast het werk onder het zadel en voor de wagen ook werken waar ze wel voor gemaakt zijn, op het land.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:44

En op ijzers is geen optie?

Btw, Marjo, dat heb je super gezegd en uitgelegd!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:55

Zijn hoeven zijn helaas te zacht voor ijzers. De ijzer breken na 2 weken af inclusief een flink stuk hoef. plakken heft ook geen zin.

Ik heb het geaccepteerd dat hij genetisch slechte hoeven heeft. Met een aantal supplementen is het nu te doen en gelimiteerd op een harde bodem lopen. Als iemand nog briljante ideeen heeft hoor ik dat graag. :D

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:44

Nee plakken is ook maar tijdelijk

Weet dat er hoefschoenen ook zijn in tp maat.
Dat zou misschien een optie zijn?!
Dan kun je iig weer lekker buiten hobbelen.'

Ik vind mennen en dressuren echt heel leuk maar d'r gaat niks boven een lekker buitenritje zeker met dit weer 8-)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:48

Moest ook gelijk aan hoefschoenen denken. Zijn tegenwoordig in tp maat te verkrijgen maar sowieso toch ook op maat te laten maken?

Wel balen zeg, dat ie zulke slechte hoeven heeft.... Gets!
Heeft hij er op stal geen last van? Is toch ook harde ondergrond? En als ik zie hoe die van mij altijd op stal is; stro aan de kant en lekker op de stenen liggen, haha!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:58

Hoefschoenen heb ik geprobeerd, helaas moet ik ze elke week nieuw laten maken aangezien ze door schuren.

Hij stond altijd in een open stal met nog 9 andere paarden. Echt ideaal, helaas kon meneer er niet merr bij staan omdat 60% van de stal was beton. Daar moest hij per direct uit omdat hij te korst stond. Nu heeft hij een stal van 4.5 bij 5. Gelukkig is hij heel schoon in de stal en laat hij alles netjes liggen. Bij te weinig hooi vreet hij wel zijn stal leeg. Op beton staan is toch minder erg dan op beton lopen. Nu is het een stuk beter en heeft hij geen problemen meer met gevoeligheid of andere zaken. De hoeven blijven helaas wel van redelijk slechte kwaliteit.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:12

Buiten kun je toch ook in de berm lopen? Of naar het bos gaan met de trailer. Maar als het niet lukt, is het gewoon behelpen, inderdaad. En als hij en jij het bakwerk leuk vinden, is er natuurlijk niks op tegen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:14

Tara heeft helaas ook slechte hoeven, maar veel beter nu ze afgevallen is. Wij gaan inderdaad gewoon in de berm naar buiten.

Hoe denken jullie eigenlijk over de gecoupeerde staarten bij trekpaarden? Ik ben er zelf geen voorstander van maar zie dat nog steeds een groot deel gecoupeerde staarten heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:21

Let op dat dit een foto topic is, voordat de modjes ingrijpen en een groot deel van hele nuttige berichten naar de mesthoop verplaatsen ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:26

Gloa schreef:
Let op dat dit een foto topic is, voordat de modjes ingrijpen en een groot deel van hele nuttige berichten naar de mesthoop verplaatsen ;)

Ja, dat is zonde. Even een foto ertussendoor dan:

Afbeelding

Ontbijt op bed. Ook wel eens leuk.

Er is trouwens ook een praat-topic voor trekpaarden. Daar is de coupeervraag misschien beter, dan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:28

Misschien een verzoekje naar de modjes om er een gewoon topic van te maken dan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:30

Liever lui dan moe :+