Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:40

Lusitana schreef:
Jij was weg, weet je nog?

Een topic openen betekent per definitie niet dat je het ook kunt moderaten, en kunt bepalen wie er wel of niet posten

Je krijgt een reactie op wat je post, soms is dat iets wat je wilt lezen en soms ook niet. Zulke dingen gebeuren nu eenmaal op een openbaar forum.

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:40

Cer schreef:
Ik ben de draad een beetje kwijt... gaat het nu om paarden hier in NL, of in Portugal?

Dit vroeg ik me ook af

Nathalie02

Berichten: 2443
Geregistreerd: 30-04-04

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:43

In de openingspost staat dat het om Iberische paarden gaat. Verder verzoek ik iedereen om ontopic te blijven.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 10:43

Het gaat over het verschil, dus beide landen komen aan bod en ik vertel hoe het hier is en vraag me af waarom het daar is zoals het daar is. En even ter goede orde, het gaat over het Iberisch schiereiland. Dat is Spanje en Portugal. En de Lippizaner is er ook bij betrokken (door zijn spaanse afkomst).
Waar het om gaat is dat het hier totaal onlogisch is om te castreren, waar er in Nederland gecastreerd wordt om redenen die hier geen reden zijn, dus waarom is het dan daar wel een reden?
De enige reden die in beide landen hetzelfde is, is als hij gevaarlijk is. Wat maar zelden zo is.
Iemand vertelde mij gisteren in dit topic dat op het Lusitano topic blijkt dat veel mensen geen moeite hebben met het hengst houden. Dat klopt. Toch zit daar ook een percentage dat volwassen paarden heeft laten castreren. En de Lusitano, nogmaals, is niet het enige Iberische paard. De Garrano valt daar bv ook onder en de Sorraia (in Spanje "Soraya"), de PRE, de losino, spaanse rassen waar ik geen weet van heb, en in feite dus ook de Lipizzaner. Ze staan allemaal bekend om hun uitzonderlijk makheid (behalve de alter real, maar laat die nou net buitenlands bloed hebben), maar in Nederland willen ze toch die makke hengsten castreren.

Dus kort gezegd gaat het over het verschil tussen Nederland (zeg maar buitenland) en het Iberisch schiereiland, in verhouding tot dezelfde paarden (daarom wil ik niet dat er over andere rassen gesproken wordt, want die vallen erbuiten).
Je kunt in een gesprek over het verschil, niet een kant weglaten...

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:44

Dus alleen mensen met ervaringen met Iberische hengsten mogen reageren? En dan mensen in Nederland of Portugal?

EDIT: uit beide landen dus.

Billy

Berichten: 20726
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:47

Er zitten niet veel Portugezen op Bokt, dus dat valt al af, en de mensen met Iberische hengsten zijn ook op een hand te tellen, dus dan vraag ik me af wat het nut van dit topic is
Misschien moet je eens pb-en met Huertecilla, die ziet kans om een hengst en een stuk of 4 merries in een familiegroep te houden zonder elk jaar 4 veulens te hebben, knap he?
Is dat de viriliteit van de Iberische hengst?
Dan kan ik me voorstellen dat ze niet geruind hoeven worden

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:48

Lusitana schreef:
Waar het om gaat is dat het hier totaal onlogisch is om te castreren, waar er in Nederland gecastreerd wordt om redenen die hier geen reden zijn, dus waarom is het dan daar wel een reden?


Nou, ik weet niet hoe lang jij al uit Nederland weg bent, maar er zijn wel degelijk verschillen te noemen waardoor het daar anders is om een hengst te houden dan hier. Maar daar wil jij gewoon niet aan...

Als er daar meer land is om hengsten te houden, en hier niet, waardoor een hengst altijd alleen staat (en paarden toch wel kuddedieren zijn, of ik heb ergens niet op zitten letten) dan is dat voor hier een geldende reden. Dan is er niet ineens meer weiland omdat jij het zegt...
Je had het eerder ook al over 3 paarden (ruin/hengst) die je bij elkaar hebt staan op een eigen stuk grond.

Nou ja, niet iedereen hier heeft een eigen stuk grond, en als je dus een hengst op een manege moet zetten, die vervolgens in een gemende groep komt te staan, dan is het voor het welzijn van het dier beter om te castereren, dan dat je hem alleen op stal laat staan, just for the kick of it......

Maar ja, dat zal dan blijkbaar wel niet op gaan...

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 10:51

Billy schreef:
*inhoudloze post*

Zo beter? Moet ik je dan serieus nemen, na een dramatisch afscheid
Billy schreef:
Ik ben ook weg, de ballen

Iedereen mag reageren, het is openbaar, maar er ZIJN regels. Ga de regels maar even doorlezen en kijk dan hoeveel "recht" je hebt om hier te posten met de posten zoals je tot nu toe hebt laten zien.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 10:53

Billy schreef:
Er zitten niet veel Portugezen op Bokt, dus dat valt al af, en de mensen met Iberische hengsten zijn ook op een hand te tellen, dus dan vraag ik me af wat het nut van dit topic is
Misschien moet je eens pb-en met Huertecilla, die ziet kans om een hengst en een stuk of 4 merries in een familiegroep te houden zonder elk jaar 4 veulens te hebben, knap he?
Is dat de viriliteit van de Iberische hengst?
Dan kan ik me voorstellen dat ze niet geruind hoeven worden

Je gaat te ver, Billy.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:54

Ik ben het wel met Cer eens, heel leuk dat het in portugal zo goed gaat (en dan vooral met jou lievelingsras), maar blijkbaar als ik het zo hoor is die situatie heel anders dan in Nederland.
Hier is het gewoon een stuk makkelijker om een ruin te hebben, omdat je ze niet altijd zelf kan verzorgen, maar ook af en toe een ander moet helpen (die inderdaad misschien bang is van een hengt), je een hengst alleen verkocht krijgt als hij goedgekeurd is en alle andere argumenten die al eerder in dit topic zijn genoemd. De argumenten die wij gebruiken zijn op jou niet van toepassing omdat je in een ander land woont en visa versa. dan blijft er weinig te discussieren over volgens mij.

Trouwens, in de openingspost staat niet dat het alleen om Iberische hengsten gaat, maar MET NAME, dat is een heel groot verschil en betekend dat er dus ook over kwpn-ers en arabieren mag worden gesproken!
Laatst bijgewerkt door odetteke op 06-06-06 11:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:55

Lusitana schreef:
Iedereen mag reageren, het is openbaar, maar er ZIJN regels. Ga de regels maar even doorlezen en kijk dan hoeveel "recht" je hebt om hier te posten met de posten zoals je tot nu toe hebt laten zien.

Misschien kan Natalie02 deze regels even duidelijk maken dan?
En aangeven wie er wel of niet mogen posten hier, want ik krijg nu een beetje een wrange smaak in mijn mond

Waarom begin je niet meteen een (verkoop)forum voor jezelf, lusitana?

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 11:00

Cer schreef:
Als er daar meer land is om hengsten te houden, en hier niet, waardoor een hengst altijd alleen staat (en paarden toch wel kuddedieren zijn, of ik heb ergens niet op zitten letten) dan is dat voor hier een geldende reden. Dan is er niet ineens meer weiland omdat jij het zegt...
Je had het eerder ook al over 3 paarden (ruin/hengst) die je bij elkaar hebt staan op een eigen stuk grond.
...

Je bent in de war, ik heb geen paarden en geen grond
Alleen op stoeterijen worden jonge hengsten op landgoederen gehouden. Volwassen hengsten komen hier eigenlijk amper in de wei, of apart van elkaar.
Ze hebben hier geen hengsten voor de kick (ze zijn totaal niet byzonder want iedereen heeft ze, het rijpaard is per definitie een hengst), maar omdat ze geen nut zien in castreren. En dat is precies waar het om gaat in dit topic.

Billy

Berichten: 20726
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:04

Lusitana schreef:
. Volwassen hengsten komen hier eigenlijk amper in de wei, of apart van elkaar.

Dat is het verschil.
In nederland vinden we sociaal kontakt en weidegang belangrijk, in Spanje etc niet, daarom kunnen zij hun paarden veroordelen tot eenzame opsluiting, en laten wij ze snijden.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:05

Nee, HIER hebben ze hengsten voor de kick.... *zucht* Omdat het hier niet altijd even handig is om hengsten te houden... vanwege eerder genoemde redenen.

Wat ze daar doen, doen ze daar idd....

Nathalie02

Berichten: 2443
Geregistreerd: 30-04-04

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:06

Iedereen mag hier posten. Het is niet alsof de een meer recht heeft dan de ander.

Maar op het moment dat het over totaal andere dingen gaat dan bedoeld was ga je tegen de regels in.

Dit geldt voor alle posters die offtopic gaan!
Laatst bijgewerkt door Nathalie02 op 06-06-06 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 11:06

odetteke schreef:
Ik ben het wel met Cer eens, heel leuk dat het in portugal zo goed gaat (en dan vooral met jou lievelingsras),

Mijn lievelingsras is de Akhal Teké
Het gaat hier goed omdat het makke paarden zijn, maar in Nederland zien ze ze ineens niet meer als makke paarden.

http://www.newrider.co.uk/Other_Bits/Ch ... lega1.html

Lees daar eens hoe ze bij elkaar gepropt worden, door elkaar gereden wordt en daar zitten ook merries tussen. Dit is TYPISCH gedrag voor iberische paarden.
Maar in Nederland heeft de hengst nu een maal een reputatie en dus woren er veel gecastreerd omdat ze "er toch niet mee fokken" bv.

Billy

Berichten: 20726
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:07

Maar heel eerlijk gezegd denk ik dat er een andere reden aan het niet castreren ten grondslag ligt. De mannen daar hebben last van misplaatste trots, en denken dat, als ze op een ruin of een merrie rijden, ze minder mannelijk zijn. Daarom wordt er niet gesneden.

Ann

Berichten: 13350
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:08

Nathalie02 schreef:
Ann: Iedereen mag hier posten. Maar op het moment dat het over totaal andere dingen gaat dan bedoeld was ga je tegen de regels in. Vind je een reactie over een (verkoop)forum niet een beetje offtopic?

Dit geldt voor alle posters die offtopic gaan!

De TS gaat zelf ook regelmatig off-topic.

Omdat ik het idee heb dat ze af en toe wat moeite heeft met sommige reacties, mijn voorstel om dan maar een eigen forum te beginnen

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 11:08

Cer schreef:
Nee, HIER hebben ze hengsten voor de kick.... *zucht*

Dat kick is jouw woord niet het mijne. ik zeg dat ze hier niet voor de kick gehouden worden, dat is niet meteen "daar wel". Soms worden er verkeerde conclusies getrokken, zeker als je een komma achter het gezegde gaat denken en dan zelf wat invult in gedachten.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:09

Billy schreef:
Maar heel eerlijk gezegd denk ik dat er een andere reden aan het niet castreren ten grondslag ligt. De mannen daar hebben last van misplaatste trots, en denken dat, als ze op een ruin of een merrie rijden, ze minder mannelijk zijn. Daarom wordt er niet gesneden.



_/-o_

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 11:10

Billy schreef:
Maar heel eerlijk gezegd denk ik dat er een andere reden aan het niet castreren ten grondslag ligt. De mannen daar hebben last van misplaatste trots, en denken dat, als ze op een ruin of een merrie rijden, ze minder mannelijk zijn. Daarom wordt er niet gesneden.

Waar haal je dat vandaan? Merries worden ook bereden, maar de meeste worden voor de fok ingezet. En er wordt ook op ruinen gereden, voor zover ze er zijn.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 11:10

billy, ik krijg erge zin om in jou te snijden, want je bent lastig

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:10

Lusitana schreef:
Lees daar eens hoe ze bij elkaar gepropt worden, door elkaar gereden wordt en daar zitten ook merries tussen. Dit is TYPISCH gedrag voor iberische paarden.
Maar in Nederland heeft de hengst nu een maal een reputatie en dus woren er veel gecastreerd omdat ze "er toch niet mee fokken" bv.


Ja, en dat lijkt mij een heel goede reden.... Waarom zou je em hengst houden eigenlijk? We kunnen ook de vraag omdraaien...

Wat ik zo door het hele topic heen lees is dat ze inderdaad in Portugal de hengsten niet houden als sociale dieren, maar apart. Die zelfs mensen boven andere paarden verkiezen als gezelschap Over antromorphen gesproken....

Hier wil men hun dieren wel houden met onderling contact, dus vandaar castreren..

Overigens, er zijn wel meer rassen met braven hengsten, behalve de iberische. Maar zet er een hengstige merrie voor, en ze gaan vast wel dekken

Billy

Berichten: 20726
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:11

Lusitana schreef:
Er zijn maar weinig bereden merries en nog minder ruinen.

Uit je eigen eerste post

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 11:11

Ann schreef:

Waarom begin je niet meteen een (verkoop)forum voor jezelf, lusitana?

Dat mag dus niet ann, zo´n opmerking. Je speelt dan op de man en bepreekt niet meer het onderwerp.