Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pletje123 schreef:Daar heb ik ook verhalen van gehoord Janne. Fouten worden het liefst doodgezwegen... dat is wat ik heb gehoord.
[***] schreef:Sinds wanneer verwar jíj vos met een genetische afwijking?!
Ik vind het sowiezo vreemd dat een stamboek selecteerd op een sporadisch terugkerende kleur als ze al zo met inteelt zitten.
Je spreekt jezelf ook tegen.
Hengsten die aangeboden worden moeten vrij zijn van de vosfactor en dan denk jij dat een fokker meld dat zijn merrie een vosveulen brengt? Of het lekker in de wei langs de weg laat lopen?
(zou ik wel doen trouwens, ik ben gek op vos, iemand op bokt met een vosfries toevallig?)
Pletje123 schreef:@Samar: ik had het over fouten.. daar kan je veel voor invullen. En ik weet al wel waar de klepel hangt jaGa je alleen niet vertellen waar ik die heb gezien
Want niemand mag er immers wat van weten...
Maar ik geloof dat het hier over kruisingen ging... niet over waterhoofden en andere enge dingen die bij de Friezen voorkomen. Toch?
Citaat:ik had het over fouten.. daar kan je veel voor invullen.
Pletje123 schreef:Het feit dat een paard een vos is, is genetisch bepaald. Dit is echter geen genetische fout, omdat er met de genen niks mis is. Die zijn gewoon goed. Zodra er iets met de genen mis is, zul je dat vaak negatief terug zien in de bouw van het paard. Ze zijn bijvoorbeeld misvormd, wat de kwaliteit van het leven van zo'n paard negatief beinvloedt. Paarden met waterhoofden bijvoorbeeld overleven het niet. Een waterhoofd is een genetische fout. Het Syndroom van Down bij mensen, is een genetische fout. Ga nog maar even door. De kleur vos, is genetisch gezien geen fout. Daar zijn geen ernstige afwijkingen aan gerelateerd.
Je zegt het eigenlijk precies goed: het is een genetisch bepaalde fout, maar geen genetische fout.
Citaat:Het is een recessief gen. Wanneer een merrie en een hengst het dragen heb je 25% kans op een vos.
Citaat:Waar het de fout ingaat, is bij het stamboek. Die accepteert de kleur niet, dus is het wel een fout. Die fout is inderdaad genetisch bepaald.
Samar schreef:Jij zegt dat fouten het liefst worden doodgezwegen als reactie op de post over vosfriezen van Janne. Daar bedoel je dus mee dat vosfriezen ook worden verzwegen. Het tegendeel is waar: ze worden zelfs op een openbare veiling geveild!
Pletje123 schreef:OMG ja hoor! Zou je willen!
Die vriendin van jou, Horseyfries, snapte er niet veel van, gaf ze zelf aan. Nou dan leg ik het nogmaals voor haar uit hoe ik het zie.
En waarom ik zeg: fout.
Ik heb nooit gezegd dat het fout is van het stamboek om de vos niet te accepteren. Ik zeg alleen dat het KFPS een vos niet accepteerd en het dus in de ogen van het stamboek een fout is die niet voor mag komen. Dat maakt het geen genetische fout, maar wel een fout. Het is namelijk bij het stamboek niet gewenst.