"Fries x ander ras" is hetzelfde als vloeken in d

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: "Fries x ander ras" is hetzelfde als vloeken in d

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:30

Ik zou best wel een vos fries willen hebben, worden nog heel af en toe geboren maar meestal vroegtijdig aan hun eind geholpen.

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:32

Inderdaad kan het voor de markt voor sportpaarden Fries type een zeer nadelig gevolg hebben. Maar ik vind het ook wel weer gezonde concurrentie. Voor Friese paarden worden soms astronomische bedragen gevraagd alleen omdat het Friezen zijn en toch kunnen ze in de sport vaak net niet mee. Kruisen met bijvoorbeeld Arabieren houdt de boel wel een beetje wakker vind ik, in die zin dat er in de Friezenfokkerij dan ook het besef kan groeien dat ze niet met alles wat zwart is en een papier heeft, moeten fokken.

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:34

[quote="[***]"]
Ik zou best wel een vos fries willen hebben, worden nog heel af en toe geboren maar meestal vroegtijdig aan hun eind geholpen.[/quote

nee hoor, die worden niet voortijdig aan hun einde geholpen maar juist als "rariteit" verkocht, het gebeurt inderdaad heel sporadisch dat er een voskleurig exemplaar opduikt. Deze zijn niet stamboekwaardig maar ik heb nooit gehoord dat ze voortijdig worden gedood.

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:40

Ik weet dat er in Amerika een heleboel lopen, maar een nederlandse fokker is er echt niet blij mee hoor...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:00

Daar heb ik ook verhalen van gehoord Janne. Fouten worden het liefst doodgezwegen... dat is wat ik heb gehoord.

Samar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:59

Pletje123 schreef:
Daar heb ik ook verhalen van gehoord Janne. Fouten worden het liefst doodgezwegen... dat is wat ik heb gehoord.

Heb je ook weer wat gehoord....weet je al waar de klepel hangt?

Vosfriezen worden niet weg gemoffeld en zijn ook geen fouten maar een logisch produkt van de Friezenfokkerij aangezien de vosfactor van oudsher aanwezig is in de genetische pool.

Sinds jaren wordt er geselecteerd op de vosfactor. Hengsten die aangeboden worden op de 2e bezichtiging van de hengstenkeuring moeten vrij zijn van deze factor.

Een kennis van me heeft jaren geleden een vosfries gekocht op de Hynstefeiling in Joure. Er werden toen twee vosfriezen geveild. Helaas is die van haar op 5-jarige leeftijd gestorven aan koliek.

Verwar vosfriezen niet met dwerggroei en waterhoofden, dat zijn genetische afwijkingen die idd graag weggemoffeld worden door belanghebbenden. Het stamboek daarentegen wil dat deze gevallen allemaal worden gemeld zodat er gericht actie kan worden ondernomen om dit probleem uit te bannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:04

Sinds wanneer verwar jíj vos met een genetische afwijking?!

Ik vind het sowiezo vreemd dat een stamboek selecteerd op een sporadisch terugkerende kleur als ze al zo met inteelt zitten.

Je spreekt jezelf ook tegen.
Hengsten die aangeboden worden moeten vrij zijn van de vosfactor en dan denk jij dat een fokker meld dat zijn merrie een vosveulen brengt? Of het lekker in de wei langs de weg laat lopen?
(zou ik wel doen trouwens, ik ben gek op vos, iemand op bokt met een vosfries toevallig?)

Samar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:13

[***] schreef:
Sinds wanneer verwar jíj vos met een genetische afwijking?!

Ik vind het sowiezo vreemd dat een stamboek selecteerd op een sporadisch terugkerende kleur als ze al zo met inteelt zitten.

Je spreekt jezelf ook tegen.
Hengsten die aangeboden worden moeten vrij zijn van de vosfactor en dan denk jij dat een fokker meld dat zijn merrie een vosveulen brengt? Of het lekker in de wei langs de weg laat lopen?
(zou ik wel doen trouwens, ik ben gek op vos, iemand op bokt met een vosfries toevallig?)

Goed lezen, ik zeg niet dat de voskleur een genetische afwijking is. Ik zeg dat de voskleur wordt bepaald door het genetische materiaal. Een voskleur heeft geen gevolgen voor de gezondheid van het paard, i.t.t. dwerggroei en waterhoofden, die als genetische afwijkingen worden bestempeld.

Waarin spreek ik mezelf (ook) tegen?

Waarom vind je het vreemd dat een stamboek selecteert op kleur als zwart de gewenste kleur is? Als stamboek wil je toch vooruitgang boeken? Dan is het toch logisch om paarden die de (ongewenste) voskleur vererven, uit te selecteren? De vosfactor is eenvoudig vast te stellen aan de hand van het DNA (helaas geldt dit niet voor de vererving van wit).

De voskleur is recessief dus zowel de merrie als de hengst moet de vosfactor bezitten om een voskleurig veulen te fokken (kans is 25%). Dat kun je van tevoren uitzoeken.

Het is helemaal niet nodig om een vosveulen weg te moffelen. Van de dekhengsten is reeds bekend of ze de vosfactor wel of niet hebben en voor de betreffende merrie heeft het ook geen consequenties.

Trouwens, een fokmerrie die de vosfactor heeft kan heel goed een hengstveulen geven zonder de vosfactor, deze kan dus zonder problemen worden aangeboden op de HK.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:12

Janne, als er iemand hier zichzelf tegenspreekt ben jij het wel.
Wat heeft het voorkomen van inteelt met het selecteren op voskleur te maken volgens jou?

Ben het helemaal met Samar eens, er is geen sprake van dat vossen worden weggemoffeld, integendeel, ze zijn veel geld waard!
Echter het FPS selecteert op de vosfactor middels DNA onderzoek dus er worden geen hengsten meer goedgekeurd die dit vererven. Uit dezelfde bloedlijn kunnen echter ook hengsten komen die het niet vererven dus met inteelt heeft het niets te maken!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 07:42

En toen was het weer gezellig Clown

@Samar: ik had het over fouten.. daar kan je veel voor invullen. En ik weet al wel waar de klepel hangt ja Haha! Ga je alleen niet vertellen waar ik die heb gezien Clown Want niemand mag er immers wat van weten...

Maar ik geloof dat het hier over kruisingen ging... niet over waterhoofden en andere enge dingen die bij de Friezen voorkomen. Toch?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:03

Maar ik geloof dat het hier over kruisingen ging... niet over waterhoofden en andere enge dingen die bij de Friezen voorkomen. Toch?[/quote]
Dat is wel een van de redenen geweest dat wij zijn gaan kruisen !!!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:04

Dat is waar..

Samar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:44

Pletje123 schreef:
@Samar: ik had het over fouten.. daar kan je veel voor invullen. En ik weet al wel waar de klepel hangt ja Haha! Ga je alleen niet vertellen waar ik die heb gezien Clown Want niemand mag er immers wat van weten...

Maar ik geloof dat het hier over kruisingen ging... niet over waterhoofden en andere enge dingen die bij de Friezen voorkomen. Toch?

Weer een typische Pletje reactie... Slapen

Citaat:
ik had het over fouten.. daar kan je veel voor invullen.

Je reageerde toch echt op de post over vosfriezen.....

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:54

Dat kan wel zijn Samar, maar ik had het over fouten.. Dat staat er toch letterlijk? Koe

En de Vos-factor is toch een foutje of niet dan? Dan wel geen genetische fout, maar het is niet gewenst, dus een fout. En onder fouten versta ik nog meer, dus niet alleen die Vos-factor.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:58

Waarom is de vosfactor wel een fout maar geen genetische fout?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 07:50

Het is geen genetische fout, daar bedoel ik ernstige dingen mee als misvormde veulens, waterhoofden, dwergfriezen etc. Maar het is wel genetisch bepaald. Het is een recessief gen. Wanneer een merrie en een hengst het dragen heb je 25% kans op een vos.

Als je met een vos bij de stamboekkeuring komt, kan je meteen weer naar huis. Het is niet gewenst, dan is het dus fout. Oftewel een fout.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:17

ben het denk k met pletje eens Ja
ze kunnen dan wel veel geld opleveren, maar toch is het dan 'fout' lijkt mij Nagelbijten / Gniffelen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:20

Dus het is een genetisch bepaalde fout maar geen genetische fout.... Nee ok errrug duidelijk hoor....je hebt hélémaal gelijk....

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 09:25

Nors opkijken ?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:00

@Horseyfries: wat snap je niet?

Speciaal voor jou nog een keer Haha!

Het feit dat een paard een vos is, is genetisch bepaald. Dit is echter geen genetische fout, omdat er met de genen niks mis is. Die zijn gewoon goed. Zodra er iets met de genen mis is, zul je dat vaak negatief terug zien in de bouw van het paard. Ze zijn bijvoorbeeld misvormd, wat de kwaliteit van het leven van zo'n paard negatief beinvloedt. Paarden met waterhoofden bijvoorbeeld overleven het niet. Een waterhoofd is een genetische fout. Het Syndroom van Down bij mensen, is een genetische fout. Ga nog maar even door. De kleur vos, is genetisch gezien geen fout. Daar zijn geen ernstige afwijkingen aan gerelateerd.

Waar het de fout ingaat, is bij het stamboek. Die accepteert de kleur niet, dus is het wel een fout. Die fout is inderdaad genetisch bepaald.

Je zegt het eigenlijk precies goed: het is een genetisch bepaalde fout, maar geen genetische fout.

Samar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:13

Pletje123 schreef:
Het feit dat een paard een vos is, is genetisch bepaald. Dit is echter geen genetische fout, omdat er met de genen niks mis is. Die zijn gewoon goed. Zodra er iets met de genen mis is, zul je dat vaak negatief terug zien in de bouw van het paard. Ze zijn bijvoorbeeld misvormd, wat de kwaliteit van het leven van zo'n paard negatief beinvloedt. Paarden met waterhoofden bijvoorbeeld overleven het niet. Een waterhoofd is een genetische fout. Het Syndroom van Down bij mensen, is een genetische fout. Ga nog maar even door. De kleur vos, is genetisch gezien geen fout. Daar zijn geen ernstige afwijkingen aan gerelateerd.

Je zegt het eigenlijk precies goed: het is een genetisch bepaalde fout, maar geen genetische fout.

Citaat:
Het is een recessief gen. Wanneer een merrie en een hengst het dragen heb je 25% kans op een vos.

Je herhaalt nu opeens gewoon mijn teksten Verward .....waarom was je het dan niet met me eens??

Snap je er zelf nog wel iets van?

Citaat:
Waar het de fout ingaat, is bij het stamboek. Die accepteert de kleur niet, dus is het wel een fout. Die fout is inderdaad genetisch bepaald.

Waarom gaat het fout bij het stamboek? Het gaat juist goed bij het stamboek, het fokbeleid is dat zwart de gewenste kleur is dus daar wordt op geselecteerd.

Jij zegt dat fouten het liefst worden doodgezwegen als reactie op de post over vosfriezen van Janne. Daar bedoel je dus mee dat vosfriezen ook worden verzwegen. Het tegendeel is waar: ze worden zelfs op een openbare veiling geveild!
Laatst bijgewerkt door Samar op 29-06-06 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:19

OMG ja hoor! Zou je willen!

Die vriendin van jou, Horseyfries, snapte er niet veel van, gaf ze zelf aan. Nou dan leg ik het nogmaals voor haar uit hoe ik het zie.

En waarom ik zeg: fout.

Ik heb nooit gezegd dat het fout is van het stamboek om de vos niet te accepteren. Ik zeg alleen dat het KFPS een vos niet accepteerd en het dus in de ogen van het stamboek een fout is die niet voor mag komen. Dat maakt het geen genetische fout, maar wel een fout. Het is namelijk bij het stamboek niet gewenst.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:24

Samar schreef:
Jij zegt dat fouten het liefst worden doodgezwegen als reactie op de post over vosfriezen van Janne. Daar bedoel je dus mee dat vosfriezen ook worden verzwegen. Het tegendeel is waar: ze worden zelfs op een openbare veiling geveild!

ze zegt toch ook niet dat vosfriezen in het openbaar worden verzwegen, maar in het FPS ? *of ligt dat nu aan mij? Clown *

Samar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:30

Pletje123 schreef:
OMG ja hoor! Zou je willen!

Die vriendin van jou, Horseyfries, snapte er niet veel van, gaf ze zelf aan. Nou dan leg ik het nogmaals voor haar uit hoe ik het zie.

En waarom ik zeg: fout.

Ik heb nooit gezegd dat het fout is van het stamboek om de vos niet te accepteren. Ik zeg alleen dat het KFPS een vos niet accepteerd en het dus in de ogen van het stamboek een fout is die niet voor mag komen. Dat maakt het geen genetische fout, maar wel een fout. Het is namelijk bij het stamboek niet gewenst.

Hoe kom je erbij dat horseyfries mijn vriendin is? Omdat we het met elkaar eens zijn??

Ik denk dat Horseyfries er meer van snapt dan jij en als jij enig idee hebt wie je voor je hebt, zou je dat ook wel beamen.

Het ging in eerste instantie om vosfriezen die werden weg gemoffeld / werden doodgezwegen. Dat klopt niet in mijn ogen en dat heb ik recht gezet. Ik heb geopperd dat er misschien verwarring bestond over waterhoofden en dwerggroei, die wel graag verzwegen worden.

In plaats van dat je zegt: oh, dat wist ik niet van die vosfriezen, ok, probeer je je er weer helemaal uit te banketstaaf zodat je uiteindelijk toch gelijk hebt (zoals je wel eerder hebt gedaan).
Hulde!
Laatst bijgewerkt door Samar op 29-06-06 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt