mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:59

Sjonniej schreef:
Wie zegt dat Anky dat niet geprobeert heeft?? Heb jij haar al haar levensjaren dag en nacht gevolgt??

Maar sommige friezen kunnen in goede handen wel degelijk goed scoren in de dressuur. Maar het is geen ras wat het van nature in zich heeft en de ruiter zal erg zijn best moeten doen om het eruit te krijgen. Het grote deel van de friezen zal het ook niet redden.
Maar alles kan, de vraag is of het paard het leuk blijft vinden als er dingen worden gevraagt die hij eigenlijk niet in zich heeft.

ben ik het helemaal mee eens!
stel je vraagt van een dik groot log meisje of ze wil traine voor wereldkampioenschappe turnen, dan zou dat veel langer duren dan wanneer je een kleiner, dunner en leniger meisje vraagt. Omdat dat lenige meisje het al meer in zich heeft.
Maar natuurlijk alles kan, als je maar lang genoeg door zet

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:28

Starbreeze schreef:
Daar gaat dit topic niet over, dat gaat over of je ook goed dressuur kan rijden met friezen. De groep friezenliefhebbers zal altijd wel kleiner blijven dan die van de KWPN-ers.

Enkel voor de geinteresseerden dan

Ik vond het namelijk een nogal opvallend nieuwsbericht... ik ga relaties leggen tussen de kwaliteit van de Friezen en hoe geliefd ze zijn... Wat die relatie dan zou kunnen zijn laat ik verder in het midden. Maar goed Er zou wellicht een relatie kunnen zijn... en dat slaat dan weer op dit topic

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:58

Ik sta er eigenlijk niet van te kijken. Toen mensen hoorden wat de prijzen van friese veulens toendertijd waren wilde 'iedereen' wel een fries en daarmee fokken. Dat dat nu afneemt is niet zo raar, je moet namelijk een goed paard hebben met liefst een volpapier, dat brengt nog wel wat op. Een veel eenvoudiger papier brengt niet zoveel meer op.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:10

Helemaal waar!

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:33

ja idd dat is zo

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:38

ThaGirl schreef:
Sjonniej schreef:
Wie zegt dat Anky dat niet geprobeert heeft?? Heb jij haar al haar levensjaren dag en nacht gevolgt??

Maar sommige friezen kunnen in goede handen wel degelijk goed scoren in de dressuur. Maar het is geen ras wat het van nature in zich heeft en de ruiter zal erg zijn best moeten doen om het eruit te krijgen. Het grote deel van de friezen zal het ook niet redden.
Maar alles kan, de vraag is of het paard het leuk blijft vinden als er dingen worden gevraagt die hij eigenlijk niet in zich heeft.

ben ik het helemaal mee eens!
stel je vraagt van een dik groot log meisje of ze wil traine voor wereldkampioenschappe turnen, dan zou dat veel langer duren dan wanneer je een kleiner, dunner en leniger meisje vraagt. Omdat dat lenige meisje het al meer in zich heeft.
Maar natuurlijk alles kan, als je maar lang genoeg door zet

Dik en log zijn friezen al lang niet meer!! Vind het dus een beetje een rare vergelijking!

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:44

Ik denk dat vergeleken sommige KWPN-ers of iets in die geest een Fries altijd wat zwaarder is... hoewel dat niet zoveel over de kwaliteit hoeft te zeggen

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:52

ik snap dr vergelijking wel, volgens mij bedoelt ze dat je gewoon verschillende type paarden hebt. Je hebt tegenwoordig ook nog zwaardere friezen, al is dat niet meer het huidige fokdoel.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:03

Ja op die manier kan je het ook bekijken

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:42

De dressuur is ontstaan uit de Spaanse rijkunsten/klassieke rijkunsten van vroeger waaronder lusitano's andalusiers etc. in uitblonken en nu nog. Is het niet zo dat ook friezen (barokke) meer aanleg hebben voor de spaanse rijkunst, i.p.v een slank paard.
Friezen zijn zeker geschikt voor de dressuur op top niveau.
Deze discussies blijf je altijd houden onder de paarden mensen, je
vind barok mooi of niet! Eens zal het gezeur van barok ten gronde
komen als eindelijk iemand de wereld veroverd in de dressuur met een fries!

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:54

Dat is alleen nog maar een kwestie van tijd imhotep!

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:10

Ik ben helemaal gek op barokke paarden zoals de Andalusier en de Fries maar ik denk niet dat deze paarden het gaan maken in de hogere dressuur van tegenwoordig . Vorig jaar Adel gezien op indoor Friesland en dan zie je toch duidelijk verschil met de warmbloed paarden , die zijn gewoonweg veel lichtvoetiger.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 06:56

horseyfries schreef:
Dat is alleen nog maar een kwestie van tijd imhotep!

Dat is dus de vraag die wij ons hier stellen Horseyfries Is het inderdaad een kwestie van tijd of zijn de Friezen gewoon niet geschikt?

Andafries: ik denk dat je daar een punt best goed te pakken hebt. Hoewel sommige Friezen ook best heel lichtvoetig kunnen lopen Maar het ziet er toch anders uit... het hele lichaam, al dat haar... tjah!

Barbara88

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:13

@ andafries daar heb je zeker wel een punt. Maar dan komt denk ik toch weer het meningsverschil op zetten of je van barok houdt of niet. Want al zijn de wpn'ers lichtvoetiger als de oefeningen rijtechnisch wel goed worden uitgevoerd dan komt het toch weer aan op smaak lijkt mij. En je hebt idd ook hele lichtvoetige friezen, zoals die van mij Maar bijv. Tietse is ook redelijk lichtvoetig dacht ik zo. En ik denk btw dat het idd een kwestie van tijd is voor we tietse ook op GP niveau zullen zien.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:39

Als Friezen niet geschikt waren liepen er niet nu al Friezen op Grand Prix niveau. Omdat dit pas iets van de laatste jaren is en er nu pas echt geld in geïnvesteerd wordt in de opleiding van jonge paarden kun je er dus vanuit gaan dat het in de toekomst alleen maar beter wordt....
We hadden Adel die toch al rond de 65 % scoorde, Goffert die als tienjarige al tegen de 70 % scoorde en waarvan dus verwacht mag worden dat het nog beter kan, Tjibbe Ylcke die in zijn eerst Prix st.Georges al meer dan 65 % scoorde en in opleiding is bij een topamazone dus daardoor ook richting Grand Prix zal kunnen gaan, Tietse die al vaak genoeg bewezen heeft het beter te doen dan alle warmbloeden door als vijf en zesjarige al Drents Kampioen Z1 en Z2 te worden en zaterdag toonde al aardig op weg te zijn naar de Grand Prix, Wilke die onder Tineke Bartels ook al een heel eind op weg is in de training, Ielke die onder Esther Liano Intermediaire II mag starten, Frizo van de Oostwal en Remon van t Wallestein die onder Saskia Meinema super presteren en eerste plaatsen halen in de lichte tour.
Kortom, hoe kun je dan nog een discussie voeren over of Friezen geschikt zijn voor de dressuur? Dat hebben ze ondertussen wel bewezen! Mensen die nu nog roepen dat dat niet zo is hebben dus OF hun mening al klaar staan niet gehinderd door enige kennis van zaken; OF ze willen gewoon niet zien dat het ondertussen niet meer te ontkennen is......

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:42

horseyfries helemaal mee eens

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:56

1 op de 100 friezen die in de dressuur uitgebracht worden start ZZGP.

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:27

Natuurlijk kan een Fries grand prix lopen geen twijvel over mogelijk , maar of ze aan de top mee kunnen? Nee, volgens mij niet. Dan moet je een ander type gaan fokken , nl. een paard dat in het rechthoek model gefokt is (waar ze nu trouwens aardig mee bezig zijn).Maar een Fries behoort nu eenmaal in het vierkantmodel, dat is jaren geleden besloten. En dit soort paarden hebben nu eenmaal moeite met de lengtebuiging , de verzameling zou echter geen probleem moeten zijn . Maar dan kom je bij de achterhand ? Nou ik ken weinig Friezen met een sterke achterhand , en ik zie er wekelijks toch heel veel.

imhotep

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:34

Friezen hebben degelijk wel een sterke achterhand. Omdat ze van nature een statige bouw hebben en voor opwaarts zijn, zetten
ze vanzelfsprekend hun kont eronder.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:53

Andafries, hoeveel Friezen zie jij tegenwoordig nog in het vierkantsmodel staan???
Het is al héél lang zo dat het ideaal niet een vierkantsmodel, maar een rechthoeksmodel is. Je komt dan ook nauwelijks nog een vierkantsmodel tegen!
Je spreekt jezelf ook behoorlijk tegen: de verzameling is geen probleem maar de achterhand is slecht??? Dat mag je me uitleggen!

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:15

Als vierkants model niet meer het fokdoel is van het stamboek , dan heeft het stamboek een probleem . Ik neem aan dat jij het stamboekblad de PHRYSO ken , dan weet je ook waar deze naam van afgeleid is nl van het paard met dezelfde naam . Van dit paard heeft jaren een tegel tableau gehangen in het Friespaardecentrum zowel in het oude als nieuwe !!! PHRYSO WERD ALS VOORBEELD GESTELD ALS HET FRIESE PAARD. Dat paard was voorzien van de raskenmerken. Mooie klein hoofd kort in de rug sterke lendenen mooi behang enz.Deze rasbeschrijving is ook in de E.E.G. vastgelegd. En waar is men nu mee bezig om het paard maar zo ver mogelijk in de sport te krijgen !!!! langelijnde paarden fokken en daar ben ik het totaal niet mee eens .
Nog even terug komen op de sterke achterhand ja die zie ik idd. heel weinig. De verzameling die tegenwoordig gereden wordt is geen verzameling . Ik zie maar weinig paarden die er echt met de achterhand onderkomen dus die echt gaan zitten op een enkeling nagelaten dan). En kijk maar naar veel Friezen en beoordeel (waar het mee begint) de stap maar eens .Kijk maar op het voorterrein op de hengstenkeuring hoeveelpaarden je met een lange en een korte stap ziet. En dit kom je later altijd weer terug.

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:38

Tuurlijk heb je gelijk maar we hebben het over "de betreffende friezen" die wel een sterke achterhand hebben en wel een eerlijke kans maken om de top te bereiken.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:48

Sorry hoor, maar nu haal je toch een aantal dingen behoorlijk door elkaar. De wandtegel Phryso is niet hét voorbeeld van hoe een Fries eruit hoort te zien, maar een tekening van de hengst Phryso die er vroeger was.
Je gaat toch ook niet zeggen dat het fokdoel van het KWPN van nu nog altijd de ouderwetse knollen van vroeger zijn omdat daar nog foto's van hangen op het KWPN kantoor??
Het stamboek heeft geen probleem, het is al sinds jaren bekend dat we graag een paard in het rechthoeksmodel zien staan....
Wel vreemd dat je aan de ene kant zegt dat Friezen geen lengtebuiging kunnen hebben en aan de andere kant helemaal erop tegen bent dat we langelijnde paarden gaan fokken die het daar gemakkelijker mee hebben. Wat wil je dan?
Verder is verzameling en de achterhand eronder kunnen zetten nu niet bepaalt iets wat je in de stap beoordeelt. Integendeel: vaak kunnen paarden met een wat kortere stap veel beter verzamelen dan paarden met een extreem ruime stap.
En over paarden op de hengstenkeuring met een lange en ene korte stap: dat zie je inderdaad veel, en weet je waarom? Er loopt een voorbrenger aan één kant aan een kettingkje te trekken, het paard loopt scheef en dus wordt de ene pas langer en de andere korter. Dit zie je later juist niet weer terug in het werk!

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:49

ehm Andafries, check ff mn profiel ofzo... mijn paard is een volpapier STERmerrie, heeft zeker voldoende lengte in de rug en lengtebuiging is absoluut geen probleem hoor... haar AH is ook sterk, ze kan zelfs een uitgestrekte draf!

En aan de top meelopen? Is basisdressuur geen dressuur dan? Dus omdat jij vind dat friezen niet aan de top kunnen komen moet er maar geen een fries meer op het veld verschijnen?? Dat raakt kant noch wal..

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:25

horseyfries schreef:

Verder is verzameling en de achterhand eronder kunnen zetten nu niet bepaalt iets wat je in de stap beoordeelt.

Integendeel: vaak kunnen paarden met een wat kortere stap veel beter verzamelen dan paarden met een extreem ruime stap.

En over paarden op de hengstenkeuring met een lange en ene korte stap: dat zie je inderdaad veel, en weet je waarom?
Er loopt een voorbrenger aan één kant aan een kettingkje te trekken, het paard loopt scheef en dus wordt de ene pas langer en de andere korter
. Dit zie je later juist niet weer terug in het werk!

Nee je beoordeelt niet een paard op de stap om te kunnen zien of hij wel of niet zou kunnen verzamelen. En paarden met een extreem ruime stap zullen waarschijnlijk meer moeite hebben met verzamelen ja dat is waar. Toch zie ik liever een paard dat wat aan de ruime kant stapt dan aan de korte kant. Korter kan het altijd nog, ruimer is vaak een probleem..

En dat van die voorbrenger daar ben ik het dus niet mee eens. Toevallig was ik op de HK afgelopen januari en ook hengsten die los stapten in de rijbaan stapten kort lang!! Het is natuurlijk altijd makkelijk de voorbrenger de schuld te geven, net als dat je je tennisracket de schuld geeft als je een partijtje verliest!

@Starbreeze: Ik denk dat AndaFries wat anders bedoeld. Zij heeft niet beweert dat de Friezen maar van het veld af moeten! En ook niet dat ze GP niet zullen halen. Ze zegt alleen: 'Ik vraag me af of ze het bij de echte top kunnen halen!'. Er lopen inderdaad Friezen mee in de GP, maar zullen die bijvoorbeeld ooit Anky, Coby of Edward echt uit de ring slaan?