Groninger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

greetje

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:00

Hey dat is Gambo van Zorba die destijds van de hr.Kremer was.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:32

xxjollyxx schreef:
Ik heb vandaag op een groningspaard gereden en heb hem gement, volgens mij een IHW.
Zijn naam is Gambo en is 10 jaar oud (als ik het allemaal goed heb) en hij is van kennissen van ons.

Ik ben nu echt helemaal gek van groningers, want dit beest is echt te gek.. echt een mooi beest en super vriendelijk en rustig..

hier wat foto's van hem (hij staat er niet op zijn best op en ik ook niet)

Afbeelding

Afbeelding

Hee, xxjollyxx

Staat Gambo ook in de buurt van Vries?
Mijn Oz staat in Donderen.

doei

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:25

ik heb je even een pm gestuurd!

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:26

greetje schreef:
Hey dat is Gambo van Zorba die destijds van de hr.Kremer was.

weet ik niet.. ik kan het wel voor je navragen..

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:08

IHW en GRP reken idd verschillend. IHW kijkt naar percentage klassiek /orgineel Zwaarwarmbloed.
GRP wisseld van tijd tot tijd hun percentage's (zie dus experiment) maar hebben ook een tijd gehad dat ze holsteinbloed orgineel groningerbloed is.(maar als het groningerbloed is waarom heet het dan holstein? )Om maar evcen Hanno als voorbeeld te nemen die staat als 100% groninger maar iedereen weet dat het een Manningford Hermes is en dat is toch echt geen groninger

Just asking als je zoveel mogelijk orgineel wil fokken waarom pak je dan een hengst die volgens de site 50% Gronings, 31,25% Verwant, 18,75% Veredelend bloed voert?.Dan wil je toch zoveel mogelijk naar 100% orgineel?Als dat idd niet te vinden is bij het grp dan wijk je toch uit naar stamboeken waar dat bloed wel te vinden is? BV altoldenburgers/IHW/NEWP of morritsburg e.d.?
Bijna alle hengsten worden bij het GRP erkend dus je krijgt er vol papier bij (mocht je alleen bij het grp willen fokken)

Mooie foto's Jolly!

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:30

Onno voert zelf 81,25% klassiek bloed. De moeder van Orbaldo II is Karintha. Zij voert 100% klassiek bloed. Samen is dat 181,25%. Deel je dat door 2 dan kom je uit op 90,62%.

Wij rekenen inderdaad anders. Wij rekenen de holsteiners, cleveland bay etc. niet mee evenals de Farn en Rigoletto etc. Wat hebben die met Groningers te maken?

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:27

Nimber schreef:
IHW en GRP reken idd verschillend. IHW kijkt naar percentage klassiek /orgineel Zwaarwarmbloed.
GRP wisseld van tijd tot tijd hun percentage's (zie dus experiment) maar hebben ook een tijd gehad dat ze holsteinbloed orgineel groningerbloed is.(maar als het groningerbloed is waarom heet het dan holstein? )Om maar evcen Hanno als voorbeeld te nemen die staat als 100% groninger maar iedereen weet dat het een Manningford Hermes is en dat is toch echt geen groninger

Just asking als je zoveel mogelijk orgineel wil fokken waarom pak je dan een hengst die volgens de site 50% Gronings, 31,25% Verwant, 18,75% Veredelend bloed voert?.Dan wil je toch zoveel mogelijk naar 100% orgineel?Als dat idd niet te vinden is bij het grp dan wijk je toch uit naar stamboeken waar dat bloed wel te vinden is? BV altoldenburgers/IHW/NEWP of morritsburg e.d.?
Bijna alle hengsten worden bij het GRP erkend dus je krijgt er vol papier bij (mocht je alleen bij het grp willen fokken)

Mooie foto's Jolly!

Ehm bij ons op de site staat 81,25% gronings en 18,75% verwant... Knipoog
Bartus is de hengst die het meeste orginele groninger bloed meegeeft aan zijn nakomelingen van alle hengsten die binnen het stamboek dekken...
Ik neem hem omdat wanneer ik Bartus gebruik ik alleen de eerste drie generaties van hem op het papier heb staan en dit zijn kant dan 100% orgineel bloed is... (die holsteiner (lepanto) valt dan van het papier)
Van zijn kant heb ik dan al een veulen dat 50% orgineel(gronings) is. Vanuit de merrie krijgt hij dan 25% gronings en 25% verwant mee... Kortom 75% gronings en 25% verwant.

Ik heb er nog wel aan gedacht om een hengst uit het NeWP te nemen, maar ik vind Bartus echt mooi. En zoals ik al eerder heb verteld past Bartus denk ik goed bij mijn merrie. Als hij enigzins de zwakke kanten van mijn merrie opvangt, denk ik dat het een heel leuk veulen kan gaan worden.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:37

Yootha schreef:
Onno voert zelf 81,25% klassiek bloed. De moeder van Orbaldo II is Karintha. Zij voert 100% klassiek bloed. Samen is dat 181,25%. Deel je dat door 2 dan kom je uit op 90,62%.

Wij rekenen inderdaad anders. Wij rekenen de holsteiners, cleveland bay etc. niet mee evenals de Farn en Rigoletto etc. Wat hebben die met Groningers te maken?

Maarre... Orlando M. (vader van Otto en Orbaldo) is dan toch ook geen groninger? En experiment toch ook niet dan? Of rekenen jullie dat dan wel weer mee als orgineel bloed?

En hoe zit het dan met die 43% orgineel bloed dat Onno doorgeeft?
Hoe berekenen jullie de percentages? En wat rekenen jullie nu dan wel als orgineel bloed? Is dit zo verschillend tussen de stamboeken?

expiriment

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 22:38

Als het aan de fokkers van de vroegere "'bovenlanders''had gelegen hadden ze uitsluitend EXPIRIMENTEN gefokt.het ideale groninger paard.een ideale bouw,zeer goed karakter,werkwillig en onder zeer moeilijke omstandigheden te gebruiken.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:16

Orlando Marienhoj en Experiment Monstergard zijn Klassieke Zwaarwarmbloeden. Hieronder vallen ook de Oude Groningers zonder inbreng van Holsteiner en Cleveland Bay. Het Zwaarwarmbloed had verschillende nafokgebieden. Van oorsprong kwam het uit Duitsland en de hengsten werden vanuit daar naar de verschillende nafokgebieden gestuurd. Zo werden de hengsten in Groningen, Groningers genoemd. In Polen noemde men ze Slaska's en in Denemarken noemt men ze Deense Oldenburgers. Omdat die hengsten allemaal naar andere landen zijn gegaan, betekent dat nog niet dat ze niet origineel zijn. Experiment is bijvoorbeeld 100% klassiek. Zo wordt hij bij ons ook meegerekend. Wij kennen geen verschillende percentage-opbouw. Wij rekenen uit hoeveel klassiek bloed een paard heeft en dat percentage komt op papier te staan. Zo is Birette v. Biret uit Macilda v. Excellenzie 87,5% klassiek. De merrie die ik recentelijk heb gekocht voert 93,75% klassiek bloed. Er wordt 6,25% afgetrokken omdat er in de 4e generatie een Engels volbloed zit.

Even over het I.H.W. Het I.H.W. fokt paarden op een oud-Groninger, Klassiek Tuigpaard, Oud-Gelders, Ostfries, Oud-Oldenburger, Silezische grondslag. Deze zijn allemaal nafokgebieden van het klassieke Zwaarwarmbloed paard. Kijk maar eens naar de afstamming van een paard en je komt elke keer op dezelfde voorouders terecht. Wij accepteren echter geen Holsteiner en Cleveland Bay. Zij worden dus net zoals de Engels Volbloed er af getrokken.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:57

Juist ja, zit dat zo! Dat is ook wel logisch. Ik heb van mijn paard de stamboom zover mogelijk terug proberen te zoeken. Ik kwam via moeders kant misschien wel 10 keer op Gambo uit. Deze lijnen gingen heel ver terug. Ook kwam ik vaak bij een Ost Friesen uit. De lijnen die echt bij het NWP en ook nog wel bij het GrPs, FrPs en het DrPs begonnen gingen veel minder ver terug. Zo ben ik via Gambo terug kunnen gaan naar ergens in 18.. ! Het was mij al wel duidelijk dat de groningers van oorsprong uit Duitsland / Oosten kwamen, maar de Nederland/ Duitse grens was er toen ook nog niet zoals die er nu wel is...

En het NeWP dan? Die rekenen meer zoals het GRP toch? Die proberen het ook voornamelijk binnen Nederland te houden terwijl jullie dus echt internationaal bekijken.

Dan heb ik nog één vraagje aan Nimber: Je schrijft dat je bent overgegaan naar het IHW omdat je vond dat de paarden binnen het Groninger paard te rijtypisch werden, maar komt dat niet voor binnen het IHW? Ik vind Orbaldo en Lodewijk geen héle zware warmbloedpaarden en die hengst die toen ook op paard en koets was, was toch ook niet zo zwaar? Die had ook wel voor een gelderse door kunnen gaan...
Begrijp me niet verkeerd. Deze vraag is niet om je aan te vallen of zo of om je op je woorden te pakken, maar ik ben gewoon benieuwd hoe het in de andere stamboeken aan toe gaat...
Ik wil graag weten wat nu precies de reden is waardoor jij het IHW boven het GRP verkiest, want het verschil in paarden zal toch niet zo enorm zijn?
Ik ken het GRP nu een beetje, maar wil me ook wel wat meer verdiepen in het IHW en NeWP.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:05

De hengst die jij bedoelt is de hengst Alfero-Rose. Deze hengst lijkt niet alleen op een Gelderse, maar is er ook eentje. Een 100% klassieke en deze valt ook onder het Zwaarwarmbloed.

Binnen het zwaarwarmbloed kun je best verschillende slagen hebben. Zo kun je 3 100% merries naast elkaar zetten en deze kunnen van verschillende slagen zijn. Deze paarden zijn echter wel 100% origineel zonder inmenging van vreemd bloed zoals holsteiner, volbloed e.d. Je kunt ze dan onderverdelen in het zware slag, het middenzware slag en het lichte slag.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:34

Yootha schreef:
De hengst die jij bedoelt is de hengst Alfero-Rose. Deze hengst lijkt niet alleen op een Gelderse, maar is er ook eentje. Een 100% klassieke en deze valt ook onder het Zwaarwarmbloed.

Binnen het zwaarwarmbloed kun je best verschillende slagen hebben. Zo kun je 3 100% merries naast elkaar zetten en deze kunnen van verschillende slagen zijn. Deze paarden zijn echter wel 100% origineel zonder inmenging van vreemd bloed zoals holsteiner, volbloed e.d. Je kunt ze dan onderverdelen in het zware slag, het middenzware slag en het lichte slag.

Oh juist! Dat verklaart inderaad een boel... Haha!

Dus gelderse paarden zijn ook klassiek. Dat is ook wel logisch als je nagaat dat ze van oorsprong uit dezelfde paarden gefokt zijn. Ik begin het een beetje te begrijpen, geloof ik...
Misschien moet ik die website van jullie nog maar eens goed doorlezen...

En wat verstaan jullie trouwens onder de middenzware slag dan? Die hengst die ik hierboven bedoelde, is neem ik aan onderverdeeld in de lichte klasse? En de paarden van Kim dan > zoals Hinke en Orbaldo? Rekenen jullie die tot de middelzware klasse of zelfs tot de zware...?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:18

Ha! ik begin het te begrijpen (denk ik). Oz is 25% Gronings en 75% verwant, maar heeft geen onverwant of ongewenst bloed. Dus hij is 100% klassiek...toch? Oz is een Onno x Positief.

Gisteren kwam de zadelmaker weer eens langs. Hij was onder de indruk hoe Oz was veranderd, "is hij een hengst?" vroeg hij.
"Ehh,. nee niet echt half jaar geleden gecastreerd. Maar het is wel een echte groninger geworden,. he?"
"Absoluut!" Mijn zadelmaker heeft Vreugenhil en zijn paarden ook gekend.
In februari heeft hij mijn zadel aangepast en nu was het tijd om hem weer eens te controleren. Nou, mijn zadel gaat weer een complete verbouwing tegemoet en dat in een paar maanden tijd. Oz is nog maar 5 jaar het zou niet leuk voor de zadelmaker zijn dat elk half jaar weer met dat zadel aan de gang moet gaan. Het is maar goed dat het opvullen en aanpassen gratis is, want anders zou het me een vermogen kosten.

Doei,

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:54

De persentages beginnen een beetje voor mijn ogen te dansen. Is mijn paardje dan wel een groninger vraag ik me af. Laatst zij iemand dat farao geen groninger is maar een holstijner of zo maar hij staat wel in het groningse boekje. Onnois dus ook niet helemaal gronings begrijp ik. Op de papieren van mijn paard staat 75% gronings en 25% overig bloed . Maar dat zal ik nog even nakijken. Mijn paard is dus wel een groninger terwijl hij ook overig bloed heefd.Ik zalnog eens in de Qudekker duiken want daarin staat van af 1800 of zo welke hengsten er in groningen ter dekking stonden daar staan ook olden burgers en friesen bij terwijl dat nu andere rassn zijn. Weet er trouwens iemand waa het amelander paard gebleven is? Quadekker weid er een heel hoofd stuk aan. Dat de Amelander paarden tot de beste van nederland behoren en dat de paarden voor het lger allemaal van Ameland komen. Het leger brengt hengsten naar Ameland die eilandse merries dekken. Ik weet wel dat de weilanden op Ameland en op de bosplaat op terschelling tot de beste paarden weides van nederland behoren. iets met de begroeiing en de zout ghaltes en zo. Mijn Opa ,dat was een Amelander, heefd na de oorlog een paard op Ameland gekocht terwijl hij op terschellig woonde. omdat de paarden daar beter zouden zijn. Weet er emand of dit door Quadekker zo mooi omschreven ras nog ergens is te vinden of is het opgegaan in de smeltkroes die kwpn heet.Ik ben er vooral nieuwscherig naar omdat het leger niet alleen zware paarden nodig had en ben beniewd wat voor hengsten er zijn gebruikt. omdat legers vaak ook barokke paarden hadden ivm de wentbaarheid. Dat barokke zie je wel terug in friesen, we hebben het over bloed dus ik dacht dit kan er wel bij.Blijken die oude griningers spaans bloed te hebben of zo. wie weet het antwoord. Een ras wat 100 jaar geleden ng bestond en uitvoerig werd beschreven moet toch bekent zijn bij de wat oudere generatie?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 13:06

yarrah schreef:
Ha! ik begin het te begrijpen (denk ik). Oz is 25% Gronings en 75% verwant, maar heeft geen onverwant of ongewenst bloed. Dus hij is 100% klassiek...toch? Oz is een Onno x Positief.

Even nagekeken maar ik heb het toch fout! Oberina de moeder van Otto is een WPN met veel holsteiner en Hannoveraan bloed. Dus Oz kan nooit 100% klassiek zijn. Toch wel lastig hoor.....

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:26

Yootha heeft het over de regelementen en percentages die het IHW hanteert. De percentages waar jij het over hebt zijn de percentages die de vereniging het groninger paard hanteert.
Jaren terug toen het Groninger Paard bijna uitgestorven was, (tijd van Baldewijn en vlak daarna) Zijn er binnen de vereniging het groninger paard een aantal hengsten goedgekeurd die niet (echt) gronings waren, maar wel aan de rasomschrijving voldeden...
Hengsten als Orlando Marienhoj, Maningford Hermes, Experiment en later ook Flamingo en Eendracht. Dit omdat er nog maar weinig hengsten waren die nog echt gronings bloed hadden en om dus sterke inteelt te voorkomen.

Voor die tijd waren er bij het NWP al hengsten goedgekeurd als Rigoletto en Farn die eigenlijk Holsteiner zijn.
Het zou me ook niets verbazen dat het goedkeuren van dit soort hengsten binnen het NWP de splitsing teweeg heeft gebracht met het GRP.

Het IHW is internationaal. Zij hebben dus niet alleen de nederlandse bloedlijnen die wij gronings noemen, maar ook oldenburg, Ost Friesen ed.
Zij praten dus niet over Gronings bloed maar over orgineel bloed ( dit betreft dus al die rassen die bij hun erkent worden...).
Experiment is bij het GRP 100% verwant, maar bij het IHW 100% orgineel.

Wordt het hier een beetje duidelijker van?

Heb ik nog 1 vraagje aan Yootha of Nimber: Is Eendracht ook orgineel bloed bij jullie? En naar welke generaties kijken jullie wanneer jullie die percentages uitrekenen?

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:18

Eendracht of eigenlijk Elvis is 100% klassiek bij ons.

We gaan bij het berekenen uit van 4 a 5 generaties.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 20:21

Marieke.Lodewijk had nog 12,5 % engels volbloed en leek daardoor lichter echter in pijpomvang (23) merkte je dat hij toch wel breder was.

Orbaldo is net als Hinke inmiddels echt een tank geworden.Dekens moeten zelfs op maat gemaakt worden omdat het borstdeel anders niet dichtkan Haha!
Toch worden beiden nog tot middelzwaar type gerekend.De hengst Janosch werd op de hengstenkeuring tot het zware type geteld vertelde 1 van de juryleden en die is idd nog een slag breder.
Ik hou van het type Experiment paarden.Paarden die ik de laatste 2 a3 jaar vaak achteraan zie staan.paarden die dus lang niet zoveel beweging laten zien als de rankere type's en daardoor vaak net achter de sjieke paarden komen te staan.
Begrijp me niet verkeerd hoor ook prachte paarden maar ik vind het kwa type geen groninger meer dan doel ik op hengsten als marengo of ravel bijvoorbeeld.
Ik vind beiden prachtige hengsten maar ze neigen naar mijn mening teveel naar het rijpaard type. Zet ze maar eens naast Experiment.hanno is ondanks zijn clevlandbay bloed wel mooi kwa type (zoals ik het teminste mooi vind)
Daarnaast zijn er nog een aantal persoonlijke kwestie's naar mij toe geweest waardoor ik uiteindelijk radicaal over ben gegaan (Orbaldo II is nml ingeschreven bij het groningerpaard had niet alleen een grp paspoort en een grp afstammings bewijs hij heeft een 1ste premie op de grp keuring gehaald en zelfs een grp brandmerk.Toen ik echter met grp dekje natuurlijk een show met hem reed werd mij verteld dat als ik hem niet terug zou trekken bij het IHW dat ik geen shows meer mocht rijden voor het grp)Dit en andere van dat soort vreselijk kinderachtige dingen.Overgens is dat niet de vereniging hoor maar gewoon maar een klein handje personen.Met 90% kan ik het opperbest vinden of ik nu een groninger,IHW of kameel heb

expiriment

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 23:48

ik heb vandaag een nakomeling van herbert gezien(herbertxpriscilaxzorba),twee jaar pijpomvang 24cm,een meter 1.71cm.Een kast van een paard met een gouden karakter.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:43

Ik heb dan wel geen groninger, maar ben wel helemaal weg van dit ras! Ja

reinetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 17:54

tunes schreef:
Weet er trouwens iemand waa het amelander paard gebleven is? Quadekker weid er een heel hoofd stuk aan. Dat de Amelander paarden tot de beste van nederland behoren en dat de paarden voor het lger allemaal van Ameland komen. Het leger brengt hengsten naar Ameland die eilandse merries dekken. Ik weet wel dat de weilanden op Ameland en op de bosplaat op terschelling tot de beste paarden weides van nederland behoren. iets met de begroeiing en de zout ghaltes en zo. Mijn Opa ,dat was een Amelander, heefd na de oorlog een paard op Ameland gekocht terwijl hij op terschellig woonde. omdat de paarden daar beter zouden zijn. Weet er emand of dit door Quadekker zo mooi omschreven ras nog ergens is te vinden of is het opgegaan in de smeltkroes die kwpn heet.Ik ben er vooral nieuwscherig naar omdat het leger niet alleen zware paarden nodig had en ben beniewd wat voor hengsten er zijn gebruikt. omdat legers vaak ook barokke paarden hadden ivm de wentbaarheid. Dat barokke zie je wel terug in friesen, we hebben het over bloed dus ik dacht dit kan er wel bij.Blijken die oude griningers spaans bloed te hebben of zo. wie weet het antwoord. Een ras wat 100 jaar geleden ng bestond en uitvoerig werd beschreven moet toch bekent zijn bij de wat oudere generatie?

Dat is een mooi verhaal over die eilander paarden. Vroeger had je op Terschelling ook een eigen ras. Er zijn volgens mij nog wel wat nazaten van, ik zal eens navraag doen.

Wij hebben al jaren Groningers, tot nu 5 veulens gehad, 2 hengsten en 3 merries. De 2 hengsten zijn verkocht en 1 merrie ook. We hebben nu een eenjarige en een pasgeborene.

Op Terschelling zijn veel Groningers, het is best de moeite waard om hier eens te komen of naar de keuring op het eiland te gaan.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 15:43

Marieke percentage waar ik het over had was die van Lancelot Haha! Omdatje zei dat het intressant bloed was vandaar had het alleen wat lomp opgeschreven.

Ik weet wel dat er op Ameland nog heel mooie oud groninger type's rondlopen maar bijna alles zonder papier.Ik kan zelf in de paarden die ik heb geen barokkepaardenrassen terug vinden terwijl ik ze toch tot ongeveer 16.00 heb uitgezocht op bloedlijnen (zo ongeveer totop het arabische bloed) Mogelijk omdat de groningers van de oldenburgers afstammen(om he6t maar even heel kort te zeggen)

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:33

Yes reinette is in town. Gefeliciteerd met weer een mooi merrie veulentje. Het zal wederom een prachtig paard worden net als haar grote broer. Niet dat die te evenaren is al zijn schoonheid.(haha) . rijdag hebik profesionele hulp gehad om ootjes zeer iritante gedrag te doorbreken. hij bleek me idd goed voor de gek te houden en daar is nu een oplossing voor.ik heb ineens een heel ander paard geweldig toch! de prof vind 3 jaar veelte jong om interijden, ik heb uitgelecht dat het ook niet de bedoeling is maar dat opaardje wel normaal kan doen als hem iets gevraagt word. volgens de prof is een paard van 3 te vergelijken met een kind van 9 en die laat je ook geen hooi kar vullen. Want die kan geen eens een baal op tillen. Ik zei misschien geen baal maar een paar plakjes wel. snappen julie het nog? Wat vinden julie de geschikte leeftijd om te beginnen met af en toe dus eens in de twee weken of zo met passief zitten. dus zitten niets dien en er na een minutje weer af en dan natuurlijk niet ik maar onse kleine lichte soort genoten kids dus. de ene zegt dat ik al moet beginnen de ander zegt wachten tot dat hij 4 is. ik dacht deze zomer te beginnen als hij 3 is en dan pas een beetje te rijden als hij 3.5 en pas het echte werk met een jaar of 4.5 beginnen. ootje is overmoei baar heeft een goede kondietie en is op een mooie hoogte. Hij ziet er niet bepaald veulenachtig uit. De prof vond hem trouwens keurig afgericht en denkt dat het een 'hout,aarde'paard is en dat is een goede kombie.
Weet er al iemand iets over die eilanders? k vind het zo interesant.

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:29

heb nog even in de Quadekker gebladerd ier van overtuigd dat er in de groningers andalusies bloed zit. Volgens hem duiden de mooie halslijn en mooie manen en staard daar op.