Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

xxjollyxx schreef:Ik heb vandaag op een groningspaard gereden en heb hem gement, volgens mij een IHW.
Zijn naam is Gambo en is 10 jaar oud (als ik het allemaal goed heb) en hij is van kennissen van ons.
Ik ben nu echt helemaal gek van groningers, want dit beest is echt te gek.. echt een mooi beest en super vriendelijk en rustig..
hier wat foto's van hem (hij staat er niet op zijn best op en ik ook niet)
greetje schreef:Hey dat is Gambo van Zorba die destijds van de hr.Kremer was.
Nimber schreef:IHW en GRP reken idd verschillend. IHW kijkt naar percentage klassiek /orgineel Zwaarwarmbloed.
GRP wisseld van tijd tot tijd hun percentage's (zie dus experiment) maar hebben ook een tijd gehad dat ze holsteinbloed orgineel groningerbloed is.(maar als het groningerbloed is waarom heet het dan holstein? )Om maar evcen Hanno als voorbeeld te nemen die staat als 100% groninger maar iedereen weet dat het een Manningford Hermes is en dat is toch echt geen groninger
Just asking als je zoveel mogelijk orgineel wil fokken waarom pak je dan een hengst die volgens de site 50% Gronings, 31,25% Verwant, 18,75% Veredelend bloed voert?.Dan wil je toch zoveel mogelijk naar 100% orgineel?Als dat idd niet te vinden is bij het grp dan wijk je toch uit naar stamboeken waar dat bloed wel te vinden is? BV altoldenburgers/IHW/NEWP of morritsburg e.d.?
Bijna alle hengsten worden bij het GRP erkend dus je krijgt er vol papier bij (mocht je alleen bij het grp willen fokken)
Mooie foto's Jolly!
Yootha schreef:Onno voert zelf 81,25% klassiek bloed. De moeder van Orbaldo II is Karintha. Zij voert 100% klassiek bloed. Samen is dat 181,25%. Deel je dat door 2 dan kom je uit op 90,62%.
Wij rekenen inderdaad anders. Wij rekenen de holsteiners, cleveland bay etc. niet mee evenals de Farn en Rigoletto etc. Wat hebben die met Groningers te maken?

Yootha schreef:De hengst die jij bedoelt is de hengst Alfero-Rose. Deze hengst lijkt niet alleen op een Gelderse, maar is er ook eentje. Een 100% klassieke en deze valt ook onder het Zwaarwarmbloed.
Binnen het zwaarwarmbloed kun je best verschillende slagen hebben. Zo kun je 3 100% merries naast elkaar zetten en deze kunnen van verschillende slagen zijn. Deze paarden zijn echter wel 100% origineel zonder inmenging van vreemd bloed zoals holsteiner, volbloed e.d. Je kunt ze dan onderverdelen in het zware slag, het middenzware slag en het lichte slag.
yarrah schreef:Ha! ik begin het te begrijpen (denk ik). Oz is 25% Gronings en 75% verwant, maar heeft geen onverwant of ongewenst bloed. Dus hij is 100% klassiek...toch? Oz is een Onno x Positief.

tunes schreef:Weet er trouwens iemand waa het amelander paard gebleven is? Quadekker weid er een heel hoofd stuk aan. Dat de Amelander paarden tot de beste van nederland behoren en dat de paarden voor het lger allemaal van Ameland komen. Het leger brengt hengsten naar Ameland die eilandse merries dekken. Ik weet wel dat de weilanden op Ameland en op de bosplaat op terschelling tot de beste paarden weides van nederland behoren. iets met de begroeiing en de zout ghaltes en zo. Mijn Opa ,dat was een Amelander, heefd na de oorlog een paard op Ameland gekocht terwijl hij op terschellig woonde. omdat de paarden daar beter zouden zijn. Weet er emand of dit door Quadekker zo mooi omschreven ras nog ergens is te vinden of is het opgegaan in de smeltkroes die kwpn heet.Ik ben er vooral nieuwscherig naar omdat het leger niet alleen zware paarden nodig had en ben beniewd wat voor hengsten er zijn gebruikt. omdat legers vaak ook barokke paarden hadden ivm de wentbaarheid. Dat barokke zie je wel terug in friesen, we hebben het over bloed dus ik dacht dit kan er wel bij.Blijken die oude griningers spaans bloed te hebben of zo. wie weet het antwoord. Een ras wat 100 jaar geleden ng bestond en uitvoerig werd beschreven moet toch bekent zijn bij de wat oudere generatie?
Omdatje zei dat het intressant bloed was vandaar had het alleen wat lomp opgeschreven.