Gelderse paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 23:02

voor mensen die geintresseerd zijn ik heb nog een jaarling hengst staan die weg moet dus als je een lief paard een plekje wilt geven??

AnkeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 10:14

Monday schreef:
@ DaphneL: ik hou eigenlijk ook niet zo van vosjes Haha!
Na mijn ervaring met Monday wilde ik een "normaal" paard.

Ik had idd precies hetzelfde. Na het grootste gedeelte van mijn ponyclubtijd op een vosmerrie te hebben gereden, en ik een aantal jaren later toch weer verder ging bij de paarden, had ik ook het idee van mijn nieuwe paard moet iig geen vos zijn en ook nog een ruin, wil eens wat anders.
Dus het werd een bruine ruin echt een super mooi paard om te zien maar het rijden was eigenlijk met gevaar voor eigen leven, dus daar was ik ook snel van genezen.
Via een vriendin kwam ik erachter dat Moreno te koop stond bij de stal waar zij werkt (Moreno is vroeger bij die stal ingereden en heeft er enige tijd gestaan, dus mijn vriendin kent hem)
Zij wist wat voor een mafketel mijn ander paard was geweest en had haar gevraagd om goed haar ogen open te houden, mocht ze iets tegenkomen wat voor mij geschikt was, ben niet zo'n grote held nl.
Ik had Moreno vroeger wel eens zien lopen op wedstrijden met zijn vorige eigenaresse en dacht dat het nogal een brutaal heethoofd was (tenminste zo kwam ie op mij over)
Mijn vriendin zei dat hij idd nogal brutaal en imposerend Cool over kan komen maar dat in feite alleen de buitenkant is.
Nou en ik kan je zeggen dat vanaf het eerste moment dat ik Moreno van dichtbij zag, het liefde op het eerste gezicht was Lovers , en dat hij een vos is maakte mij dus echt niks meer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 10:31

DaphneL schreef:
Ja, er zit wel papier bij, maar ze staat als TP (Tuigpaard) op papier, terwijl ze er naar mijn idee toch echt niet veel van weg heeft Knipoog

Een Ahoy x Proloog kan zonder problemen naar het GP worden overgeschreven.
Ook een oudere merrie kan gewoon worden opgenomen in het stamboek.
Je moet dan naar de keuring in Didam, dar wordt de stamboek opname gedaan, Hengelo is alleen voor veulens en merrie's die al zijn opgenomen.
De dagkampioen van dit jaar was ook een TP gefokte afstammeling van Ahoy die bij het GP is ingeschreven.
Ahoy zelf stond trouwens ook eerst als TPhengst ingeschreven, toen hij als TPhengst werd afgekeurd op nakomelingen is hij opnieuuw aangeboden bij het GP en daar weer goedgekeurd.

Ook Ilindra is als TP geboren en pas later als 7 jarige als GP ingeschreven.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:27

Ik heb Genderose ook eens toegevoegd op www.allbreedpedigree.com dus voor de liefhebbers: http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... d=Standard

OVerigens over het uit de weide halen.
Genderose vond het altijd nodig om eerst weg van me te rennen naar een van de hoeken van de weide (en laat dat nou vaak de achterste zijn geweest...) om daar te wachten tot ik haar kwam halen Rolleyes
Gelukkig was dat later over, en bleef ze gewoon rustig staan en als ik er bijna was, kwam ze me rustig tegemoed. Ze had nooit echt zoiets van: Nog even snel dooreten tot ze er is, maar bleef me altijd aanstaren tot ik bij haar was. Maar blijkbaar vond ze het teveel moeite om me tegemoed te komen Schijnheilig

Ik kan niet wachten tot ik een eigen paardje kan starten over heel wat jaartjes, en dat ik dan ook een gelderse op stal heb. Want daar ga ik wel voor, een Gelderse dikke rustige merrie, lekker koel in het hoofd en toch werkwillen

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:14

stella, doet altijd alsof ze me niet ziet... en als ik dan 10 meter van haar vandaan ben, is dat ene grassprietje daar 5 meter verderop net wat lekkerder.. Ik kan dus soms het hele weiland door Boos! . Maar ik vind het vaak ook wel grappig, zo voorspelbaar! (alleen leert haar kind t nu ook, da's minder..)

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:34

Ik zat weer eens te dromen over het veulen dat ik van Hester van plan ben om te fokken, toen ik ineens aan de veulens moest denken die ze in het verleden al heeft gehad. Misschien dat hier iemand is die ze kent? De gegevens heb ik van het nakomelingenoverzicht dat ik van KWPN heb gekregen. Het zijn niet echt voor de hand liggende namen, dus ik hoop dat iemand ze herkent.

Onira Wilton (merrie) v. Zichem m. Hester mv. Walser
Vos, geb. 7 april 1996

Salvador Wilton (hengst of ruin inmiddels?) v. Zichem m. Hester mv. Walser
Donkere Vos, geb. 14 mei 1999
Salvador is op 26 april 2003 uitgebracht in de B-dressuur.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:44

Tancreda4 schreef:
Hier ook een gelders fan Haha! Ben eind 2000 een gelderse beginnen te verzorgen, en sinds dien ben ik verslaafd Haha! In middels al heel wat in handen gehad, allemaal familie van elkaar Haha!
In mijn profiel wat meer info en fotos te zien.

Idd werklustig, en de paarden bij ons op stal zijn/waren stuk voor stuk schatten van dieren. Rustig, echt koudbloedig, braaf in omgang, en werkwillig (mmm, op Tannie na dan Haha!). Niet sloom met het werken, maar zeker niet te druk.

Mijn lievie was Genderose, een merrie van Pygmalion. De andere paarden op stal waren allemaal familie van haar. Lenteroos (v. Ahoy), Otto (v. Farao), Union (v. Fabricius), Victoria&Wiskey&Wodka (v. Patriot) waren allemaal kids van haar. Tancreda was een klein kind.
Overigens zoek ik NEVELROSE, dus als iemand daar meer van weet Haha!

Dit is Genderose - 15 jaar
[image]

Nu kom ik nog vaak bij Otto. En sindskort staat er ook een gelders tuigpaard typ jaarling - een Vos merrie van Ranno.
Die is overigens erg pittig, maar dat waren alle veulens bij ons op stal. Naar mate ze ouder worden (en wijzer Knipoog) komt het fijne karakter van de paarden naar boven Lovers

Ik hoop ooit mijn eigen brave rustige gelderse te hebben!

>>>>

Jou paardje vind ik heel veel op de mijne lijken alleen de kleur klopt niet Haha!:D

japsen99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:18

Hallo mensen,

Toen ik op dit topic stuitte dacht ik dat 't een oud topic was, maar hoe verder ik kwam, hoe actueler het werd Haha! . Ben al een tijd lid hier, maar heb tot nu toe nog maar 1 of 2x gepost denk ik. Meer actief op de paard-nl lijst (alhoewel dat ook maar mondjesmaat is) en met lezen, lezen, lezen Lachen.
Heb vroeger een halve Gelder van Bazuin gehad (Bazuin x Natron x Hanassi xx), en een 100% Gelder, Zichem x Satelliet x Wachtmeester. Plaatjes gaan te vinden zijn op mijn homepage, maar die is nog zwaar in restauratie, dus er staat nog veel niet online.
Ben dit jaar op de Dag van het Gelders Paard geweest, misschien dat sommigen me gezien hebben, ik was die idioot die omver gekegeld werd door die lompe Gelderse merrie van Bazuin Bloos! .
Momenteel ben ik meer overgeschakeld op "gewone" rijpaarden, maar m'n eerste liefde was toch het Gelders Paard en dan in het bijzonder Bazuin.
Las dat er iemand was die vroeg over Elegant. In mijn ervaring zijn dat vaak niet de makkelijkste paarden, wat ook wel voor Zichem geldt, maar geldt dat niet gewoon voor paarden in het algemeen? Als het klikt is het goed, als het niet klikt kun je 'm beter verkopen Knipoog.
M'n vroegere instructrice fokt Geldersen, heeft er 2 van Elegant, de ene is echt een lastige merrie, de andere is de liefste ruin die je je maar voor kunt stellen, dus ach... De veulens die die merrie geeft hebben overigens wel goede karakters die wat typischer zijn voor het type Gelders Paard.
Tot zover mijn spreekbeurt Knipoog
Groet,
Pam

japsen99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:28

Monday schreef:

Salvador Wilton
(hengst of ruin inmiddels?) v. Zichem m. Hester mv. Walser
Donkere Vos, geb. 14 mei 1999
Salvador is op 26 april 2003 uitgebracht in de B-dressuur.

Als hij is uitgebracht in de B dressuur moet hij een startkaart hebben. Als je de gegevens niet bij het KWPN los kunt krijgen kun je het bij de KNHS proberen: gewoon vragen naar de gegevens van de eigenaar. Wie niet waagt... Lachen

Groet,
Pam

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:44

japsen99 schreef:
Heb vroeger een halve Gelder van Bazuin gehad (Bazuin x Natron x Hanassi xx), en een 100% Gelder, Zichem x Satelliet x Wachtmeester.

Ik heb (zoals je misschien hebt gelezen) ook een Zichem x Satelliet gehad... wat een *piep* bok. Uiteindelijk is ie nadat ik hem weer heb verkocht omgeschoold voor aangespannen werk. Dat vond ie gelukkig super om te doen en hij heeft inmiddels een nieuw baasje gevonden. Overigens stond ie wel in het kerstnummer van de Hoefslag van afgelopen jaar Haha!

japsen99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:51

Monday schreef:
Ik heb (zoals je misschien hebt gelezen) ook een Zichem x Satelliet gehad... wat een *piep* bok.
<knip>
Overigens stond ie wel in het kerstnummer van de Hoefslag van afgelopen jaar Haha!

Haha! ach ja... "Mijn" Gekke Gelder heet Mirjam, de Bazuin waar ik het over had heet Madonna, roepnaam Donna. Mirjam heeft voor zover ik tot nu toe heb kunnen achterhalen al heel wat eigenaren gehad, dat zegt wel een klein beetje wat over wat voor soort paard ze is. Toch was ze bij ons geen kwaaie, alleen niet bijster slim misschien, snel gespannen en dan ging het verstand op 0...
En de Hoefslag lees ik niet Knipoog

japsen99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:55

Monday schreef:
Elegant is eigendom van AB Stables in Bennekom. Vind het een schat van een hengst, super stalgedrag, relaxed etc.

Hmmm... Misschien moet ik mijn geheugen eens flink shaken, maar wat ik me van Elegant op stal herinner is dat ie in een 100% dichte stal (geen luik dus) stond en met een bord erop dat je er ver vandaan moest blijven, anders vrat ie je op met huid en haar. De Elegant nakomelingen die ik ken zijn ook niet al te makkelijk ingesteld (de meeste, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen). Vaak neigend naar eenkennigheid, niet erg extravert, snel heet en dan typisch op z'n Gelders met de staart en de kop d'r op Lachen. Enneh Monday, ik hoop dat je nu niet gaat denken dat ik hier alleen ben om je tegen te spreken hoor Knipoog

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:49

japsen99 schreef:
Hmmm... Misschien moet ik mijn geheugen eens flink shaken, maar wat ik me van Elegant op stal herinner is dat ie in een 100% dichte stal (geen luik dus) stond en met een bord erop dat je er ver vandaan moest blijven, anders vrat ie je op met huid en haar. De Elegant nakomelingen die ik ken zijn ook niet al te makkelijk ingesteld (de meeste, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen). Vaak neigend naar eenkennigheid, niet erg extravert, snel heet en dan typisch op z'n Gelders met de staart en de kop d'r op Lachen. Enneh Monday, ik hoop dat je nu niet gaat denken dat ik hier alleen ben om je tegen te spreken hoor Knipoog

Ik ben heel benieuwd waar jij hem hebt gezien dan, want de Elegant die ik gezien heb (laatste keer maand of 1,5 geleden) staat in een normale (tralie)box, kon gewoon bij hem kijken met de deur open. Echt een rustige brave hengst. Heb een nakomeling van hem geprobeerd toen ik op zoek was naar een ander paard. Dat was niet wat voor mij, omdat die nog vrij jong was en nog niet compleet bevestigd, maar wel een lief paard ook in de omgang.

Ben wel benieuwd wat jouw mening over Koss is. Haha!

japsen99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 09:13

Ik ben hem gaan bekijken aan het eind van het dekseizoen 2002, misschien dat ie er daarom anders bij stond Knipoog. Jij bent op de AB Stal gaan kijken, oftewel op de Foliohoeve? Ik heb tot m'n 18e in Wageningen gewoond, vlakbij de Foliohoeve, de thuisbasis van Donkelaar (aparte man, op z'n zachtst gezegd Haha! ). Misschien dat mijn mening enigszins getint is over alle verhalen die er de ronde doen/ hebben gedaan over die manege, hehe.
Ik heb toen ik er was Bazuin, Elegant, Galant en Koss aan de hand geshowd zien worden. Dat was dan wel weer een enorm pluspunt, ze waren bereid om alle hengsten te laten zien terwijl we alleen hadden gezegd voor Bazuin te komen. Heb van allemaal foto's gemaakt toen, die ik nog steeds koester. En mja, aan de hand waren ze geen van alle rustig, hihi.
Koss vond ik in het echie leuker dan op de plaatjes die ik tot dan toe van hem had gezien. Hij is wel veel meer "rijpaard" en minder Gelders van type. Qua karakter weet ik weinig over hem maar aan de hand kostte het moeite om hem netjes onder appèl te houden, dus ik geloof best dat ook hij niet de makkelijkste is, hihi.
De hengsten stonden in een apart stalletje, donker en stoffig, niet bepaald een hengstenstal met allure Knipoog maar dat hoeft ook niet per sé. Het staat alleen wat leuker tegenover je klanten als je hengsten ook wat mooier gehuisvest zijn, nietwaar.
Ik baseer mijn verhaal niet alleen op mijn eigen ervaringen maar ook op die van m'n instructrice die dus 2x bij Elegant gedekt heeft en door alle keuringen en het hele fokkerij gedoe wel wat meer informatie tot haar beschikking heeft dan de gewone gebruiker zeg maar Lachen. Maargoed, zij heeft er dus ook eentje die erg lief is, en eentje die dat helemaal niet is, dus het kan altijd alle kanten op.
Aan de andere kant heeft ze ook een Bazuin staan die ruim 1.65 meet terwijl Bazuin er zo om bekend staat dat hij klein fokt. Het kan altijd Lachen. Tenslotte nog een plaatje van Koss, dan zie je wat ik bedoel met niet erg handzaam (nou ja, valt wel mee... maar wilder heb ik niet)
Afbeelding

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 16:19

Van Donkelaar is een man van weinig woorden. Als ie je kent (en mag volgens mij) komt er stukken meer tekst uit. Mijn paard komt bij hem van stal, hij had haar aangekocht om zelf mee te gaan fokken, maar toen kwam ik langs. Knipoog De hengsten staan er idd niet luxe bij, maar ik betaal liever normaal dekgeld dan dat ik de stalling van de hengstenhouder erbij bekostig. Vind het niet handzame van Koss overigens nog wel meevallen, zeker voor een dekhengst Haha! (Je moet op zoek naar betere foto's, ik hou me van harte aanbevolen Cheese! ). Als ik de veulens van Koss van dit jaar zo mee maakte in de wei, kan ik niet wachten tot die van mij er zal zijn...

AnkeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 08:37

japsen99 schreef:

Ben dit jaar op de Dag van het Gelders Paard geweest, misschien dat sommigen me gezien hebben, ik was die idioot die omver gekegeld werd door die lompe Gelderse merrie van Bazuin Bloos! .

Jaaah, ik heb je gezien!!!!
Dat zag er niet nogal eng uit, maar gelukkig stond je snel weer op (er verder niets aan over gehouden?)
Dat meisje was ook tijdens de proef gestopt omdat het paard telkens uit de ring vloog, toch?? Verder heb ik nog meegekregen dat er iemand anders (met korte broek) op ging zitten om hem even bij te spijkeren, maar hoe dat verder afgelopen was weet ik niet omdat toen het programma weer op het hoofdterrein begon.

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 14:55

Ik rijd op het rechterpaard (als je op de wagen zit het linkerpaard). Het paard met de kol dus.

Met de landauer (Ja dat ben ik die naast die man met die snor)
[img]http://www.woering.nl/fotoalbum/040731(santpoort)/images/DSCF0007.JPG[/img]

Met de brandweerwagen (nu zit ik achterop)
[img]http://www.xs4all.nl/~ronwoeri/fotoalbum/040823(urk)/onderweg/images/DSCF0024.JPG[/img]

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:17

leuke paarden Haha!
ps doe de groeten aan je opa en oma van de putten van de fam plug

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:24

yashilha schreef:
leuke paarden Haha!
ps doe de groeten aan je opa en oma van de putten van de fam plug

Ja zal ik doen!

japsen99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:33

AnkeD"]
Jaaah, ik heb je gezien!!!!
Dat zag er niet nogal eng uit, maar gelukkig stond je snel weer op (er verder niets aan over gehouden?)
Dat meisje was ook tijdens de proef gestopt omdat het paard telkens uit de ring vloog, toch?? Verder heb ik nog meegekregen dat er iemand anders (met korte broek) op ging zitten om hem even bij te spijkeren, maar hoe dat verder afgelopen was weet ik niet omdat toen het programma weer op het hoofdterrein begon.
[/quote]
Degene met de korte broek was de eigenaresse, de amazone een vriendin van haar. Het bijspijkeren is gelukt, Toosje is nog wel een keer bijna van het losrijterrein verdwenen maar uiteindelijk was ze braaf en onder controle. Dat een paard bang is voor een debiel die met een zweep achter een hengst aan gaat lopen jagen, okee, daar valt mee te leven, maar dat is m.i. nog geen reden voor dat paard om van het losrijterrein te verdwijnen Lachen. Afijn, de eigenwijzigheid is wat bijgestuurd en ik heb er inderdaad niks aan overgehouden, afgezien van een deuk in mijn ego en een onooglijk klein blauw plekje op mijn bovenbeen waar ik in contact ben gekomen met de voorknie van Toos. Paarden zijn toch een stuk harder dan mensen...

[quote="Monday schreef:
De hengsten staan er idd niet luxe bij, maar ik betaal liever normaal dekgeld dan dat ik de stalling van de hengstenhouder erbij bekostig. Vind het niet handzame van Koss overigens nog wel meevallen, zeker voor een dekhengst (Je moet op zoek naar betere foto's, ik hou me van harte aanbevolen). Als ik de veulens van Koss van dit jaar zo mee maakte in de wei, kan ik niet wachten tot die van mij er zal zijn...

Ach het was maar een momentopname, Koss aan het handje. Bazuin kwam ook duidelijk "klaar" zijn stal uit, hihi. Verder weet ik weinig over Koss moet ik eerlijk bekennen, afgezien van dat ik het een mooi beest vond en dat ik leuke veulens van hem heb gezien. Hij geeft zijn rijpaard kwaliteiten duidelijk door aan zijn veulens en het echt Gelderse type gaat iets 'verloren', maar hij geeft absoluut leuke veulens. Als ik zelf ooit nog eens iets Gelders zou fokken, zou Koss voor mij een goede optie zijn. Jammer dat ie niet fatsoenlijk gereden wordt momenteel.
Maargoed, voorlopig zit ik meer bij de rijpaarden en heb ik sowieso geen geld om aan een eigen paard te denken, laat staan te fokken Lachen.
Dan nog een plaatje van Koss, een iets betere Lachen. Ik heb de meeste foto's gemaakt van Bazuin, want daar kwam ik toen tenslotte voor...
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 13:18

mandylover schreef:
Ik rijd op het rechterpaard (als je op de wagen zit het linkerpaard). Het paard met de kol dus.

Met de landauer (Ja dat ben ik die naast die man met die snor)
[image]

Met de brandweerwagen (nu zit ik achterop)
[image]

Gave paarden zijn dat!
Rijden ze ook wel eens mee in de VijfHeerenLandentocht??

Vora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 22:38

Volgens mij rijden ze wel mee met de paasritten in Diever bij de
fam. Verhoeven, kan dat kloppen?

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:33

ik lees hier al een tijdje mee... maar ik heb me al eerder gemeld... ik heb een gelderse merrie... wouter x nanno. volgend jaar wil ik haar laten dekken... waarschijnlijk door bazuin, Siruis, Uromast of Udo. vind het erg moeilijk om te kiezen maar dat komt wel goed...

@japsen zou je wat foto's van bazuin willen plaatsen of maieln??? ik ben zo benieuwd....enne jij hebt hem natuurlijk op stal gezien... heeft hij een beetje een lief karakter???

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 12:31

Heeft iemand overigens plaatjes of fotos van de overleden hengst Farao?

japsen99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:52

graciaxxx schreef:
@japsen zou je wat foto's van bazuin willen plaatsen of maieln??? ik ben zo benieuwd....enne jij hebt hem natuurlijk op stal gezien... heeft hij een beetje een lief karakter???

Zeg maar Pam Lachen.
Ehm, binnenkort staat als het goed is het volgende stukje van mijn homepage online. Daar hoort Bazuin ook bij, die je zult kunnen gaan bereiken via Paarden - Vroeger - Donna. Duurt alleen nog even denk ik, m'n prioriteiten liggen momenteel even ergens anders.
Qua karakter zou ik de voorkeur geven aan Bazuin boven Elegant, maar dat was inmiddels wel duidelijk geloof ik, hihi. Op stal heb ik hem maar even gezien, hij kwam wat ongeinteresseerd over maar niet dat ie zowat door de deur heen kwam om je te pakken of om te slijmen, dus zeg het maar...
Als je kiest voor Bazuin, houd er dan wel rekening mee dat ie nog wel eens iets klein kan fokken. Ik vind de hengst zelf iets aan de (te) lange kant maar ben wel weg van 'm verder, hehe.
Hoe ziet jouw merrie eruit