Mijn droompaard gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:19

Avalanche81 schreef:
Jessix schreef:
Natuurlijk kun je er wel mee fokken. Er zijn genoeg mensen die kijken naar het plaatje en niet naar het stamboek wat je er bij krijgt.

Maar dit topic neemt wel een heel vreemde wending. Volgens mij wilde TS gewoon haar mooie paard laten zien.

Hey, niet mijn paard, niet mijn beslissing :')

Persoonlijk zou ik niet fokken met een paard waarvan niet bekend is in welk stamboek die staat. Het is een leuk paard verder, ik zou m castreren en mee gaan rijden.

Ja dat snap ik, maar er zijn genoeg mensen die er anders over denken. Niet elk mens vind een stamboek belangrijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:21

Het verbaast me te lezen dat je al 18 jaar bent, hoewel als ik nu terugdenk aan mezelf op die leeftijd schatte ik mezelf ook een heel stuk wijzer in dan dat ik nu terugkijkend vind :')

Ik ga mee in het advies om het paard te castreren (hengst laten heeft in dit geval geen meerwaarde) en om goede begeleiding te zoeken, want hier ga je niet op een voor jullie beide fijne manier uitkomen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:25

Jessix schreef:
Niet elk mens vind een stamboek belangrijk.

Zonder meer waar, helaas zijn de wat betere adressen niet zo erg geinteresseerd in een middelmatig paard zonder stamboek. Dus zo'n paard gaat dan de handel in als je gaat verkopen, en je moet je afvragen of dat is wat je moet willen. En of het eerlijk is, zeker als je zegt 'zielsveel van paarden te houden'. Want zo liefdevol vind ik dat niet.

En voor de fok is het wel degelijk belangrijk, ik persoonlijk ben totaal niet geinteresseerd in een niet goed gekeurde hengst, of nog erger: een met afstamming onbekend, omdat ik niet weet dat zo'n dier door vererft op mijn merrie, en een veulen niet verkoopbaar is, behalve dan voor een recreatieruiter. Maar een leuke prijs krijg je er niet voor.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:38

Nou, ik heb ook een pre x kwpn oftewel in de volksmond Andalusier of cruzado (op zn spaans) , in nederlands vertaald: kruising oftwel vuilnisbakkie :D

Ik heb de mijne geruind met 3 jr want het is heel simpel:
- men kiest voor volle pre
- men kiest voor volle kwpn-er
Of men kiest voor kruising met die 2...

Meer smaken heb je eigenlijk niet want waarom gaan voor een
- 1/4 pre en 3/4 kwpn
- 3/4 pre en 1/4 kwpn???
Je weet immers nooit wat wordt doorgegeven...fokken is gokken...
Dan kies je wel voor volle ...

Dat fokken is gokken is, houdt ook in dat het echt niet wil zeggen dat de nakomeling lijkt op zijn vader.
Mijne heeft 6 broers / zussen, afwisselnd in bruin, vos en schimmel / bouw of gangen kwpn / looks pre of kwpn; valt geen peil op te trekken :D

Ts: nogmaals hoop ik dat je je inleest over het iberische paard dus ook waarom men dringend advies geeft om pas met 4 jr in te rijden!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:51

Sinds wanneer is een Andalusiër een kruizing?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:59

SinneJ schreef:
beert schreef:
Even tussendoor. Als ik naar haar postgeschiedenis kijk, heeft ze al zeker een jaar of 3 een eigen paard, maar dan een oudere merrie. Dus het lijkt me dat ze toch al wat meer ervaring heeft? :-)

Ja, heb je daar ook gelezen dat ze daar per se mee wilde fokken met het paard van de buren (terwijl het dier nog kreupel was, natuurlijke dekking)? Dat ze bleef rijden op een kreupel paard? Dat ze een paard in haar achtertuin wilde zetten? :o sorry maar het hebben van een paard zegt werkelijk niets over het hebben van ervaring.

En het hebben van ervaring zegt helaas ook niets over het hebben van wijsheid.

Ik reageerde op neetoch die schreef "haar eerste eigen paard" en de 2.5 jaar rijervaring. Voordat dat stukje een eigen leven gaat lijden en ze zich gevoelsmatig moet verdedigen dat ze wel wat meer ervaring heeft :-)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 21:05

crazycactus schreef:

Hoeft geen kruising te zijn, maar een Andalusiër is niet perse een PRE. (laatste heeft namelijk een vol papier)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:02

Jessix schreef:
crazycactus schreef:

Hoeft geen kruising te zijn, maar een Andalusiër is niet perse een PRE. (laatste heeft namelijk een vol papier)

Ach ik ben ik de war met een Lusitano :o

_Penotti

Re: Mijn droompaard gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:08

Citaat:
mijn niveau is half gevorderd
- ik heb 2 jaar rijervaring

Dit schrijft ze in januari zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:18

Ik vind TS ook niet erg volwassen en kundig overkomen. Ze wil een 3-jarige hengst zelf(zonder goede begeleiding?) doorrijden, maar ze weet niet wat ze met een wondje aan moet.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:29

Hutcherson schreef:
Heeft hij zo'n interessante stamboom dan?
Het is nog geen culinair hoogstandje qua bouw/body etc. Loopt ook niet heel bijzonder op de fotos te zien.
Waarom wil je fokken?

In welk restaurant wordt hij geserveerd?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:30

Zonnebloem92 schreef:
Ik vind TS ook niet erg volwassen en kundig overkomen. Ze wil een 3-jarige hengst zelf(zonder goede begeleiding?) doorrijden, maar ze weet niet wat ze met een wondje aan moet.

Jij zegt het, ik denk hetzelfde.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 23:16

_Penotti schreef:
Citaat:
mijn niveau is half gevorderd
- ik heb 2 jaar rijervaring

Dit schrijft ze in januari zelf.

Oh dan snap ik het ook niet meer :-). Lijkt me dat als je eerst schrijft dat je 3 jaar een wat ouder paard hebt waar je ook op rijdt, dat je ook minimaal evenveel rijervaring heeft. Maar dat was te voorbarig, excuus!

Nairua

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 23:56

Gefeliciteerd!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 00:19

Evelienepien schreef:
Nou, ik heb ook een pre x kwpn oftewel in de volksmond Andalusier of cruzado (op zn spaans) , in nederlands vertaald: kruising oftwel vuilnisbakkie :D

Ik heb de mijne geruind met 3 jr want het is heel simpel:
- men kiest voor volle pre
- men kiest voor volle kwpn-er
Of men kiest voor kruising met die 2...

Meer smaken heb je eigenlijk niet want waarom gaan voor een
- 1/4 pre en 3/4 kwpn
- 3/4 pre en 1/4 kwpn???
Je weet immers nooit wat wordt doorgegeven...fokken is gokken...
Dan kies je wel voor volle ...

Dat fokken is gokken is, houdt ook in dat het echt niet wil zeggen dat de nakomeling lijkt op zijn vader.
Mijne heeft 6 broers / zussen, afwisselnd in bruin, vos en schimmel / bouw of gangen kwpn / looks pre of kwpn; valt geen peil op te trekken :D

Ts: nogmaals hoop ik dat je je inleest over het iberische paard dus ook waarom men dringend advies geeft om pas met 4 jr in te rijden!

Spijker op de kop.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:13

Jessix schreef:
Natuurlijk kun je er wel mee fokken. Er zijn genoeg mensen die kijken naar het plaatje en niet naar het stamboek wat je er bij krijgt.

Maar dit topic neemt wel een heel vreemde wending. Volgens mij wilde TS gewoon haar mooie paard laten zien.

Papier is leuk maar het gaat toch om het paard.Ik zie allereerst een mooi of goed paard en word daardoor dan in zijn afstamming geinteresseerd. Niet andersom. Het paard van ts heeft iets exotisch wat ik aantrekkelijk vind om te zien. Karakter en prestaties moeten uiteraard nog bewezen worden,hij is pas 3. Ik vind ts wel een bofferd dat ze dit mooie paard heeft gekregen en hoop dat ze er goed mee om zal kunnen gaan en veel plezier mee zal hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:54

anjali schreef:
Jessix schreef:

Papier is leuk maar het gaat toch om het paard.Ik zie allereerst een mooi of goed paard en word daardoor dan in zijn afstamming geinteresseerd. Niet andersom. Het paard van ts heeft iets exotisch wat ik aantrekkelijk vind om te zien. Karakter en prestaties moeten uiteraard nog bewezen worden,hij is pas 3. Ik vind ts wel een bofferd dat ze dit mooie paard heeft gekregen en hoop dat ze er goed mee om zal kunnen gaan en veel plezier mee zal hebben.

Daarom zeg ik, afstamming en papier is niet voor iedereen belangrijk. Er zullen best mensen zijn die denken “mooie zwarte hengst” en verder niet. Het zullen geen tientallen dekkingen per jaar zijn maar dat hebben de meeste PRE’s in Nederland ook niet allemaal.

Maar goed, dat is allemaal aan TS om voor haarzelf te beslissen. Volgens mij vraagt ze nergens om advies over het houden van een hengst en de mogelijkheden om hem in te zetten voor dekkingen. TS wilde gewoon haar mooie paard showen. En dat is hij zeker! Ook ik wens haar veel plezier & geluk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:44

Er loopt net een topic van iemand die een PRE wil gaan aanschaffen. Die,ook cruzado,s, blijken enorm kostbaar te zijn. En in Spanje castreren ze vrijwel nooit. Ik vind het advies aan ts om gelijk te castreren ook in financieel opzicht helemaal fout wegens grote waardevermindering van het paard als ze dat zou doen.Dit is voor mij wel een interessant topic geworden omdat ik hiervoor niet veel wist over deze paarden. En nu leer ik bij.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:45

Anjali, als ik het goed begrepen heb, is dit paard geen PRE. Het is een kruising. Voor de fokkerij geen waarde.

(Waarmee ik totaal geen afbreuk wil doen aan de waarde van het paard voor TS.)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:46

Een cruzado is (letterlijk) een kruising. PRE x sportpaard wordt wel vaker gedaan. Alleen bij welk stamboek ze hier om goedkeuring staan te springen is nog wel een ding, dan moet het paard echt het beste van beiden meebrengen en het stamboek moet kruisingen accepteren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:58

Ik zeg toch,ook cruzado's. En kijk maar eens naar de prijzen en de moeilijkheden om er aan te komen. Trouwens überhaupt momenteel uit de pan gerezen prijzen voor paarden.Kennelijk dus te weinig aanbod. Er moet dus weer gefokt worden en ook iets anders dan alleen Kwpn-sportpaarden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:00

Misschien kan die inmiddels uitgebreide discussie over pres en cruzado's ergens anders in een topic?
Hier loopt ts tegen problemen op met haar paard, en lijkt me daar verder op door te gaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:45

Kwpn heeft een pilot lopen. Kwpn hengsten op een volle PRE of APSL merrie. Je krijgt daar een papier bij.

Zelf heb niets met de Spaanse paarden maar weet wel een paar APSL fokkers die dit soort sportpaarden fokken en die staan niet te koop in de lagere prijsklasse. De kwaliteit is dan ook wel echt in orde hoor. Afstamming is dan ook bekend.

Maar het paard van TS is natuurlijk al een kruising dus ik weet niet of dat dan nog aantrekkelijk is in bovenstaand verhaal.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:35

Dat zijn echt 2 verschillende paarden TS, de kol is compleet anders, en de voorpluk is zo groot van dat eerste paard, dat hij zichtbaar had moeten zijn onder het netje.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:37

Utixo schreef:
Dat zijn echt 2 verschillende paarden TS, de kol is compleet anders, en de voorpluk is zo groot van dat eerste paard, dat hij zichtbaar had moeten zijn onder het netje.

Als je goed kijkt zie je de vlecht onder het netje uitkomen... Daardoor lijkt de kol anders.