Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 01:44

We zijn net in Leiria aangekomen en ha nu pitten, uitgebreid commentaar volgt later weer. ;)

We hebben meerdere leuke paarden gezien maar 1 sprong er echt uit,zoals Lusitana al zei. :D

Seven

Re: Naar Portugal om een Lusitano uit te zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 09:15

Jullie houden het maar spannend :D

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:24

Ik vind dit zo'n leuk topic!
Inderdaad heel erg spannend :D.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:45

Ik was gisteravond heel laat gebeld dat "mijn mannetje" liever ´smorgens al met ze op pad ging. Kon rider niet bereiken, maar sms gestuurd om te waarschuwen. Vanmorgen nog contact met haar gehad en ze zijn inmiddels al op stap. Dus vanmiddag wel verslag, neem ik aan.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:53

Spannend hoor, ik ben benieuwd! :D

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:17

Ik ben benieuwd naar foto's!!
Lusitana, een vraagje, aan welke prijs moet je denken voor een Portugees die niet beleerd is?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:18

*meelezer meldt zich*
Dit lijkt me echt zo gaaf! Stiekem is het ook een kleine-meisjes-droom van mij, heel fijn om erachter te komen dat het toch realistisch is :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 13:42

Ik lees van het begin mee en lees dan ook met vol verwachting op wat je uiteindelijk mee gaat nemen, ben benieuwd! Heb zelf sinds een half jaartje een echte Lusitano (was een geluks treffer, werd aan mij verkocht als andalusier) en vind erg leuk om zo mee te lezen over dit ras.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:23

KellyR schreef:
Ik ben benieuwd naar foto's!!
Lusitana, een vraagje, aan welke prijs moet je denken voor een Portugees die niet beleerd is?

Hangt er van af wat je wil; Op 1 plek hebben we "gewone" volwassen en beleerde paarden gezien voor ca. 5000,-/ 8000,- en een veulen van 8 maanden voor 12.000,- ( de laatste was van Soberano uit een dochter van Hostil) top-dressuur bloed en lijnteelt op Hostil. Beleerde 4 jarige gaan bij een top fokkerij/ trainingsstal die we kennen van de hand tussen de 20.000 en 25.000, maar een "gewone" Lusitano zal een stuk goedkoper zijn en dan kan je onder de 10.000 leuk slagen. Ik ken een leuke 2-jarige te koop bijv. ( in België en zoon van onze hengst Ultramar) voor en prijs tussen de 4000,- en 5000,-. Het is maar wat je zoekt.

Dezelfde vraag kan je stellen voor een KWPN'r, die zijn er ook in alle prijsklassen, beleerd en onbeleerd en het antwoord zal net zo divers zijn; die zijn er ook van 1000,- tot 1000.000 en meer ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:26

Sommige hobbyfokkers in NL en België hebben inderdaad ook hele leuke jonge paarden staan voor niet al te veel geld. Die mensen willen graag jaarlijks een veulentje fokken dus verkopen ook graag weer wat. O.a. degene die Elcid al noemt heeft inderdaad leuke dieren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:37

Bij mijn kleine fokkers en andere contacten betaal je gewoonlijk minder dan 5000 €, soms veel minder, zoals de helft of nog minder, maar het kan het inderdaad gewoon oplopen tot bv 50.000 €.
Gezien het feit dat je in Nederland soms voor een net gespeend veulen al 5000 € moet betalen, loont het best de moeite om er hier een te halen. Zeker omdat er veel meer keus is.
En ook de goedkope paarden hebben gewoon premies gehaald op keuringen. En dat is wegens vriendjespolitiek en voorkeur voor bepaalde bloedlijnen, soms nog best lastig te bereiken voor kleine onbekende fokkers. Zegt dus wel iets over de kwaliteit....

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:49

Wat gebeurd er met het overschot lusitana?
Klinkt alsof daar veel meer gefokt wordt.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 18:53

Wat een leuk topic dit. Het is net of ik een mooi boek zit te lezen over een mooie zoektocht.

Heel veel succes en vooral plezier daar. Ben benieuwd

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 19:03

Hannanas schreef:

Welk overschot? De Lusitano is het inheemse paard en er worden gewoon niet zoveel andere rassen gefokt of het zijn al Lusitano kruisingen zoals Luso Arabe, Anglo Luso of três sangues (driebloed). Andere rassen worden meestal geïmporteerd voor direct gebruik in de sport en gezien het feit dat sportpaarden meestal merries zijn, speelt fokkerij daarin bijna geen rol.

Een redelijk deel van de paarden vertrekt naar het buitenland.
(En dan heb ik het niet over overschot.)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:02

Lusitana schreef:
Hannanas schreef:

Welk overschot? De Lusitano is het inheemse paard en er worden gewoon niet zoveel andere rassen gefokt of het zijn al Lusitano kruisingen zoals Luso Arabe, Anglo Luso of três sangues (driebloed). Andere rassen worden meestal geïmporteerd voor direct gebruik in de sport en gezien het feit dat sportpaarden meestal merries zijn, speelt fokkerij daarin bijna geen rol.

Een redelijk deel van de paarden vertrekt naar het buitenland.
(En dan heb ik het niet over overschot.)

Gelukkig!! :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:33

Hannanas schreef:

Overschot wordt in Portugal zelf "opgelost" , veulens die niet goed genoeg zijn "verdwijnen", daarmee wordt de kwaliteit van de Lusitano hoog gehouden en is er dus nauwelijks overschot. Het zgn. "cullen "wordt door veel grote fokkers toegepast............ Zeker door degenen die 30+ merries ieder jaar drachtig hebben.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 23:44

Ah kijk, dus toch. Jammer he
Cullen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 02:32

Hannanas schreef:
Cullen?

of "culling" ( op zijn Nederlands heb ik er "cullen" van gemaakt ;) ) Iets wat eigenlijk binnen alle ras fokkerijen gebeurt, ongeacht de diersoort.

Citaat:
In the breeding of pedigreed animals, both desirable and undesirable traits are considered when choosing which animals to retain for breeding and which to place as pets. The process of culling starts with examination of the conformation standard of the animal and will often include additional qualities such as health, robustness, temperament, color preference, etc. The breeder takes all things into consideration when envisioning his/her ideal for the breed or goal of their breeding program. From that vision, selections are made as to which animals, when bred, have the best chance of producing the ideal for the breed.[2]

Breeders of pedigreed animals cull based on many criteria. The first culling criterion should always be health and robustness. Secondary to health, temperament and conformation of the animal should be considered. The filtering process ends with the breeder's personal preferences on pattern, color, etc.

https://en.wikipedia.org/wiki/Culling

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:38

Of in gewoon nederlands "selectie". ;) Maar het is zeer beperkt, want het fokmateriaal is goed en de kans op iets slechts is dus klein.
Daarbij moet je bedenken dat kneusjes gewoon weinig kans op een goed leven hebben, want er zijn hier geen mensen die ze willen of het moeten buitenlanders zoals ik zijn. ;) Een paard dat geen waarde heeft wordt gewoonlijk ook waardeloos behandeld. Dat gun je geen enkel paard...

Ik heb inmiddels van rider vernomen dat er leuke paarden gezien zijn. Ik verwacht dat er groot verslag met foto´s komt als ze eenmaal weer thuis zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:46

Nou, het gaat wel iets verder dan selectie ;) , eindstation is dan meestal de diepvries.....Maar inderdaad, beter zo dan dat ze verwaarloosd worden. Maar het gebeurt toch echt meer dan je denkt, als het diertje "kromme" beentjes heeft, qua bouw afwijkt van het ideaalbeeld etc. etc. Zeker fokkers die goed bekend staan willen geen middelmatige paarden de wereld in sturen. Maar voordeel is dat de diertjes voor die tijd een mooi leventje hebben, in het veld in de kudde, zo vrij als een vogeltje /3

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:03

Het woord selectie kan ook gewoon de dood inhouden. Hoe leg je anders een term als natuurlijke selectie uit? ;)

Bij de ponies die in het noorden in het wild gehouden worden is een natuurlijk verlies van ongeveer 25% per jaar door natuurlijke selectie dus (en auto ongelukken en kwaadwil, maar goed dat valt er ergens ook wel onder, immers geen bewuste selectie).
Als fokkers dus jaarlijks 25% wegnemen uit hun kudde is dat gelijk aan natuurlijke selectie.
Lijkt mij dat een fokker met correct beginmateriaal niet zo rigoreus uit hoeft te dunnen.

Maar volgens mij dwalen we enorm af.... ;)

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:06

ja precies, ik vind het meer tijd voor een foto verslag :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:12

Ik vind het wel heel interessant ondanks dat het offtopic is

Kom maar op met je verslag rider

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:17

Interessant en leerzaam topic is dit. Ben heel benieuwd hoe die zoektocht af gaat lopen en heb alles vanaf het begin gelezen. ik ben erg onder de indruk Lusitano dat je zo goed helpt want volgens mij had jij geen band met TS.
Ben ook benieuwd naar de keuze die denk ik wel gemaakt zal gaan worden, het verslag en de foto's.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:27

Ik neem aan dat het niet lang meer duurt voordat ze thuis zijn.

Ik ken TS inderdaad niet persoonlijk. Ik heb haar sinds kort wel op Facebook.
Ik vond het erg sneu dat ze niet geslaagd was in haar eerste reis en heb alles op alles gezet om leuke paarden te laten zien die voldeden aan wat ze zocht en binnen het budget vallen. Dat moest ook plots in sneltreinvaart. Maar ik ben erg van wie goed doet, die goed ontmoet...

Dit is een van de kandidaten, waar ze wel van gecharmeerd was zover ik weet:

Afbeelding
6 jarige hengst, herstel, ruin.

Hebben jullie alvast wat. ;)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 08-08-15 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt