PRE Andalusiër laten castreren ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:25

Fransje_70 schreef:
Nombrado, jij hebt je paarden/hengsten aan huis en de TS niet. Dus je eindeloze verhalen over jouw hengsten zijn hier niet relevant, TS moet hengst op een pensionstal houden en dat is allemaal HEEL ANDERS dan dat je ze aan huis hebt.
Dus omdat jij een hengstenmens bent en het allemaal zo goed doet met jouw hengsten, is dit nog geen advies aan de TS.
Maar sowieso kom je op me over dat je nogal heel erg vooral met jezelf bezig bent en over jezelf aan het o.h. bent ipv je te kunnen verplaatsen in de situatie van de TS en daar advies over geeft.
(Anders open je een HK topic "Nombrado en haar hengsten", daar kan je dan lekker zelf kletsen over jouw hengsten :)* ).

Inderdaad... het feit dat de hengst op een pensionstal staat maakt het een hele andere zaak.
Mijn zus had een hengst waar ze zèlf wel goed mee overweg kon, maar ja, hij stond niet aan huis dus kon het gebeuren dat er andere mensen zich met het paard bemoeiden...
en dus kon het gebeuren dat ze op een dag mensenhaar uit de takken van de ijzers van haar hengst kon vissen...
Binnen 48 uur is die hengst gecastreerd... maar dat was dus wel ná een gevaarlijk incident.
Dat kun je beter voor zijn...
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 30-01-13 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:26

NienkeNiels schreef:
Omdat ik toch merk dat hij af en toe frustraties heeft! Brullen naar merries, gefocused als hij los is in de paddock op andere merries tegen het hek beuken etc.

En die frustraties is hij kwijt als ruin. Ik ben echt niet anti hengst, helemaal niet zelfs. Maar als mijn paarden gefrustreerd gedrag gaan vertonen dan zijn ze morgen ruin. :)

Je hoeft niet nu en hier te beslissen. Ik merk dat je zelf heel goed weet wat je wil en kunt. Als je echt denkt dat het beter is om hem te ruinen, dan hak je de knoop ook door, dat weet ik zeker.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:29

Jessix schreef:
NienkeNiels schreef:
Omdat ik toch merk dat hij af en toe frustraties heeft! Brullen naar merries, gefocused als hij los is in de paddock op andere merries tegen het hek beuken etc.

En die frustraties is hij kwijt als ruin. Ik ben echt niet anti hengst, helemaal niet zelfs. Maar als mijn paarden gefrustreerd gedrag gaan vertonen dan zijn ze morgen ruin. :)

Je hoeft niet nu en hier te beslissen. Ik merk dat je zelf heel goed weet wat je wil en kunt. Als je echt denkt dat het beter is om hem te ruinen, dan hak je de knoop ook door, dat weet ik zeker.

Daar ben ik het wel mee eens, als hij te gefrusteerd is zou ik ook castreren, maar is het af en toe brullen, je kan er mee omgaan en hij heeft gewoon nog sociaal contact, zou ik hem lekker hengst laten.
En dat TS haar keuze zelf goed kan maken, ben ik ook wel van overtuigd, ze vraagt hier alleen om meningen en ik geef de mijne :)
Het is uiteraard aan haar de keuze, en de keuze die ze maakt zal hoogstwaarschijnlijk ook de juiste voor haar en dr paard zijn :)

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:30

Sammy op jouw opmerking ga ik niet eens in want die is de discussie niet eens waard :)

nombrado schreef:
Kiwi_ schreef:
Een aantal jaar geleden zijn ik en mijn paard aangevallen door een hengst, beide paarden waren onder het zadel. Ik heb nu nog last van de schade die hij veroorzaakt heeft en heb ook een engeltje op m'n schouder gehad toen, had heel anders af kunnen lopen. Z'n ruiter kon hem ook op geen enkele manier stoppen, terwijl hij normaal heel handelbaar was onder het zadel. Ik wil hiermee zeggen dat hengsten,ook al denk je ze te kennen en onder controle te hebben, toch heel raar uit de hoek kunnen komen.
Mijn advies is dan ook hem te castreren wanneer je geen echte reden hebt om hem hengst te houden, daar doe je jezelf echt een plezier mee.

wat gebeurde er?

Ik en mijn paard stonden enkele meters verderop, hengst besloot dat mijn paard niet leuk was en stortte zich bovenop hem en greep hem in de onderkant van z'n hals. Door het hoofdstel kon hij hem gelukkig niet goed vast grijpen en kon mijn paard vluchten. Paard had niets, ik kwam er minder goed vanaf.
Maargoed, dit zal ongetwijfeld in jullie ogen aan ons gelegen hebben dus ik trek me ook terug uit dit topic. Het ging me er om de ts te laten zien dat zelfs hengsten die je goed denkt te kennen heel raar uit de hoek kunnen komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:30

Sammy_xxs schreef:
Nou ik ken genoeg dominante merries die ook echt wel een gebruiks aanwijzing hebben, die niet samen kunnen met andere paarden ( of een paar vaste vriendjes) dus ook maar geen merries meer nemen?
Vind het gewoon zo overdreven dat een hengst als gevaarlijk word bestempeld, terwijl het gewoon aan je eigen opvoeding ligt.
Tuurlijk is een hengst net wat feller als een ruin, maar als je ermee kan omgaan. waarom dan castreren?

Omdat het in de meeste gevallen fijner is voor het dier zelf. Het brengt een groter sociaal leven en rust met zich mee. Mijn hengsten staan samen in de paddock, wei en soms zelfs in dezelfde stal. Maar als dat niet zou kunnen had ik nu een ruinengroep. :)

En het gaat niet om dominant of gebruiksaanwijzing of gebrek aan sociaal gedrag. Een hengst ziet een ander paard heel anders als een ruin of merrie. Vandaar dat er ook ongelukken gebeuren zoals een andere bokker hier net verteld.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:33

Ikzelf heb mijn paard als hengst gekocht (hij was 1 jaar oud) en liet m lekker hengst tot hij lastig wordt dan zouden zijn ballen eraf gaan, dat ging altijd perfect tussen hem en mij, hij was heel lief en voorzichtig met mij en had respect voor mij en ik kon alles met hem.

Helaas toen hij 2 jaar werd ging hij een man aanvallen wat hem buiten zette elke ochtend en kon hij niet meer met een andere 2 jaar oudere hengst in 1 wei, mijn paard werd hem de baas en is hem heel snel en te slim af (bijten en dan heel snel weggaan en hem ontwijken en weer pesten en bijten en aanvallen, puur om hem te onderwerpen en er de baas over te zijn).

Nog steeds kon ik heerlijk met hem buitenwandelen en lekker poetsen en spelen in de wei, hij doet mij echt helemaal niets. Hij was als hengst voor mij heel makkelijk hanteerbaar en hij trok nooit aan een halster en luisterde heel goed naar mij.

Hij was een echte hengst en ook deed hij aan eigen pleziertjes, als jullie snappen wat ik bedoel? dat had ik gezien.

Toch had ik besloten dat dit het moment was om hem te laten castreren, puur voor de veiligheid voor de anderen en voor hemzelf dat hij een fijn sociaal leven kan blijven voortzetten met de andere merries en ruinen.

Want ik ga toch niet fokken en dan heeft het ook geen nut om het hengst te laten.

Maar de keuze is aan jou, het is jouw paard en jouw leven.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 30-01-13 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:34

heb je zelf die cursus ook gevolgd?
want dat was wel idd een vraag die ik nog had willen stellen
iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen beslissingen
Echter in mijn coachinglessen wordt nl ingegaan op het stuk angst.
er is teveel angst bij mensen, maar ook onbewust omgaan met het paard.
Er is teveel bemoeizucht op stallen, waardoor iemand die minder sterk in zijn schoenen staat, dingen gaat doen met het paard, waar ze zelf eigenlijk ook niet achterstaan. (is hun les)
En mensen die lak hebben aan opmerkingen om hun heen, en hun eigen ding doen worden serieus buiten de groep gezet op stallen. Slecht over gesproken en geroddeld . Zo triest
Laat ons, gewoon op de manier met ons paard bezig zijn zoals wij dat zelf willen.
Jij wilt geen hengst
ik wel
Jij kan het waarschijnlijk niet aan, omdat je alle geschreven horror verhalen gelezen hebt, en die voor waar aanneemt. Maar er zijn altijd 2 kanten. Enige waardoor een paard een mens zal aanvallen is door bedreiging (en vaak als ze bekend zijn met mensen is daar vaak geen sprake van, of de mens moet hem wat hebben aangedaan) Ik heb nog nooit zoveel pure hengsten gezien als rechtstreeks uit de campo
1 lichaamssignaal was genoeg. Die zijn namelijk prima door elkaar opgevoed. Geen mens aan te pas gekomen. Andere reden van aanvallen is, dat het dier pijn heeft, of tumor in het hoofd en niet meer weet wat hij doet. Iets anders bestaat niet.
De hond die mij ooit beet, had pijn...dat kon je al zien in zijn ogen. Maar het was niet mijn hond, ik kon het alleen benoemen naar de eigenaar. Nog geen maand later, pakte hij een vriendin die hoogzwanger was en in het ziekenhuis terecht kwam.
Ik vertrouw heel erg om mijn intuitie. ALs iets niet goed voelt voor mij bij een dier, dan ben ik zeker voorzichtig.
Dat is vertrouwen op je gevoel. Niet opgelegd door je omgeving, maar puur afgaan op jou eigen instinct en intuitie, zonder herrie eromheen. Dat is vertrouwen op jou eigen oordeel.

Hoeveel mensen zie je onbewust op het paard zitten? met de mobiele telefoon?
ik vind dat naar het paard respectloos.., maar das mijn mening.
Als ik rijd, ben ik met het paard bezig en het paard met mij.....geen afleiding of andere dingen
ik vraag aandacht van het paard, dan mag hij dat ook van mij verlangen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:35

@ jessix Ja dat zou best kunnen, maar die ongeluk ( ook al wilt ze daar zelf niet over in discussie gaan) had ook door een merrie veroorzaakt kunnen zijn, ik ben vaker aggresieve merries tegen gekomen dan hengsten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:36

Nombrado@ jij weet ermee om te gaan en hebt er ook de perfecte leefomstandigheden voor je hengsten.

Bij jou kan dat makkelijk en je denkt er niet te licht en te makkelijk over, en je past altijd goed op.

Helaas dat gaat niet voor iedereen op, en dan gaat het 1 keer fout.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:37

Kiwi_ schreef:
Ik en mijn paard stonden enkele meters verderop, hengst besloot dat mijn paard niet leuk was en stortte zich bovenop hem en greep hem in de onderkant van z'n hals. Door het hoofdstel kon hij hem gelukkig niet goed vast grijpen en kon mijn paard vluchten. Paard had niets, ik kwam er minder goed vanaf.
Maargoed, dit zal ongetwijfeld in jullie ogen aan ons gelegen hebben dus ik trek me ook terug uit dit topic. Het ging me er om de ts te laten zien dat zelfs hengsten die je goed denkt te kennen heel raar uit de hoek kunnen komen.

Ik herken het gedrag niet..heel vreemd....
voor jou in ieder geval een vreselijke ervaring en kan me voorstellen dat je dit oordeel over hengsten hierdoor hebt gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:38

ShamalArabs schreef:
Mijn mening is simpel en duidelijk: Niet dekken = óf castreren óf verkopen naar een huis waar ie wel gaat dekken (indien hij daar waardevol genoeg voor is).

amen _/-\o_

dus met hem naar de keuring (mits ataxie niet erfelijk is) word hij goedgekeurd, hengst laten; maar dan ook laten dekken... word hij afgekeurd; castreren...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:39

Ragdollcat schreef:
Nombrado@ jij weet ermee om te gaan en hebt er ook de perfecte leefomstandigheden voor je hengsten.

Bij jou kan dat makkelijk en je denkt er niet te licht en te makkelijk over, en je past altijd goed op.

Helaas dat gaat niet voor iedereen op, en dan gaat het 1 keer fout.

Die leefomstandigheden heb ik zelf om mijn hengsten heen gecreeerd.
Kheb ook heel wat pensionstallen gezien met de mannen
maar hier thuis, is het echt het beste en het rustigste voor ze.
Klein en gezellig

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:40

Nou ik ga naar mn nest, morgen weer vroeg op :+
Enne als jullie niks meer van me horen, dan lig ik of in het ziekenhuis of tussen 4 plankjes, want ik heb een nieuw bijrijpaard en dat is een hengst :=

Hhahah grapje, ik ga er misschien lachwekkend mee om, maar ik ben gewoon echt niet bang en een paard moet wel heel wat doen wil ik bang worden.

Ts succes met je keuze!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:42

nombrado schreef:
Ik denk dat hier het merendeel , die zo fel zijn betreffende het houden van een hengst, naar zichzelf zouden moeten kijken, waarom zij er bang voor zijn. (ben je ook bang voor mannetjes honden)
Een mannetjes paard is niet gevaarlijk
dat wij (nederlanders) de ballen eraf halen is iets nederlands/duits/engels (gemakzucht/prestatiedrang)
dat vinden ze bv in spanje totaal niet nodig
overigens ook in bv Tunesie met de berbers.
echt niet, dat die gecastreerd gaan worden anders.....ongelukken?

Gewoon realisme.
En je vergeet voor het gemak maar even dat ze in Tunesie vrijwel alleen hengsten houden en de merrie's alleen op fokstallen staan, de doorsnee hengst komt daar dus nooit een merrie tegen. Bovendien worden ze daar ook veel natuurlijk gehouden en niet op postzegels zoals hier.

@ luckystory: als je het hebt over dezelfde eigenaar; die zal vast niet meer dan 10 warmbloeden en 10 arabieren hebben, dan kan het dus heel goed gewoon geluk zijn dat hij net 10 brave rarebieren heeft en 10 felle kwpn'ers. En vergeet daarbij niet dat de doorsnee kwpn hengst 20 cm groter is dan een arabier.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:44

Sammy_xxs schreef:
Nou ik ga naar mn nest, morgen weer vroeg op :+
Enne als jullie niks meer van me horen, dan lig ik of in het ziekenhuis of tussen 4 plankjes, want ik heb een nieuw bijrijpaard en dat is een hengst :=

Hhahah grapje, ik ga er misschien lachwekkend mee om, maar ik ben gewoon echt niet bang en een paard moet wel heel wat doen wil ik bang worden.

Ts succes met je keuze!

Je moet helemaal niet bang worden. Je moet wel weten waar je mee bezig bent en goed in je achterhoofd houden dat een hengst heel vreemd kan reageren alleen door hormonen die ineens opspelen.

Veel plezier met je bijrijdpaard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:46

Sammy_xxs schreef:
@ jessix Ja dat zou best kunnen, maar die ongeluk ( ook al wilt ze daar zelf niet over in discussie gaan) had ook door een merrie veroorzaakt kunnen zijn, ik ben vaker aggresieve merries tegen gekomen dan hengsten.

Ook ik heb ooit een hele agressieve dravermerrie meegemaakt, 100 x levensgevaarlijk, die is uiteindelijk met 3 jarige leeftijd afgemaakt omdat ze te gevaarlijk was. En de eigenaar geen ongelukken op zijn geweten wilde hebben.

Er waren al te vaak bijna ongelukken gebeurd en of gevaarlijke situaties geweest.

Als ie bekapt moet worden werd er altijd 1 been strak opgebonden zodat ie op 3 benen staat en een neuspraam om en in een hoek en met 3 man in bedwang gehouden, dan kon er nog net bekapt worden.

En altijd in een box achter de tralies, maar met haar broer en 3 zussen kon ie prima vinden en was er niet eens de baas (ze ging elke dag in de wei of buitenbak met haar broer en zussen)maar in de omgang met mensen levensgevaarlijk en trapt ook heel gericht en valt ook heel gericht aan.

Toch had ze ook zo haar lieve momenten en pakte ze zo een suikerklontje van mij heel voorzichtig aan, ik heb haar nooit gepest en of met opzet kwaad gemaakt en negeerde haar boze gedrag.

En er was een een verzorgster/groom die er mee kon omgaan met handigheidjes en met veel voorzorgsmaatregelen en beleerde haar voor een sulky. En ze wilde haar wel overnemen want het klikte tussen die twee. De eigenaar was echter verstandig en verkocht het dier niet aan haar maar liet het naar de slacht doen, want het kan een keertje vreselijk fout gaan.

Ik ben haar nooit vergeten en ze heeft heel veel indruk op mij gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 30-01-13 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:47

Jaa voorzichtig ben ik altijd! klink nu misschien wel roekeloos, maar dat ben ik niet hoor! Denk altijd 3 x na voordat ik iets doe.
Vroeger was ik wel roekeloos, maar nu ben ik moeder van 2 kids, en kan ik het me niet veroorloven om iets te breken o.i.d, dus ik let wel op, is voor mij ook nieuw een hengst bijrijden maar ik neem de gok, en ik ga verstandig te werk :)
En dank je wel!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:48

nombrado schreef:
heb je zelf die cursus ook gevolgd?
want dat was wel idd een vraag die ik nog had willen stellen
iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen beslissingen
Echter in mijn coachinglessen wordt nl ingegaan op het stuk angst.
er is teveel angst bij mensen, maar ook onbewust omgaan met het paard.
Er is teveel bemoeizucht op stallen, waardoor iemand die minder sterk in zijn schoenen staat, dingen gaat doen met het paard, waar ze zelf eigenlijk ook niet achterstaan. (is hun les)
En mensen die lak hebben aan opmerkingen om hun heen, en hun eigen ding doen worden serieus buiten de groep gezet op stallen. Slecht over gesproken en geroddeld . Zo triest
Laat ons, gewoon op de manier met ons paard bezig zijn zoals wij dat zelf willen.
Jij wilt geen hengst
ik wel
Jij kan het waarschijnlijk niet aan, omdat je alle geschreven horror verhalen gelezen hebt, en die voor waar aanneemt. Maar er zijn altijd 2 kanten. Enige waardoor een paard een mens zal aanvallen is door bedreiging (en vaak als ze bekend zijn met mensen is daar vaak geen sprake van, of de mens moet hem wat hebben aangedaan) Ik heb nog nooit zoveel pure hengsten gezien als rechtstreeks uit de campo
1 lichaamssignaal was genoeg. Die zijn namelijk prima door elkaar opgevoed. Geen mens aan te pas gekomen. Andere reden van aanvallen is, dat het dier pijn heeft, of tumor in het hoofd en niet meer weet wat hij doet. Iets anders bestaat niet.
De hond die mij ooit beet, had pijn...dat kon je al zien in zijn ogen. Maar het was niet mijn hond, ik kon het alleen benoemen naar de eigenaar. Nog geen maand later, pakte hij een vriendin die hoogzwanger was en in het ziekenhuis terecht kwam.
Ik vertrouw heel erg om mijn intuitie. ALs iets niet goed voelt voor mij bij een dier, dan ben ik zeker voorzichtig.
Dat is vertrouwen op je gevoel. Niet opgelegd door je omgeving, maar puur afgaan op jou eigen instinct en intuitie, zonder herrie eromheen. Dat is vertrouwen op jou eigen oordeel.

Hoeveel mensen zie je onbewust op het paard zitten? met de mobiele telefoon?
ik vind dat naar het paard respectloos.., maar das mijn mening.
Als ik rijd, ben ik met het paard bezig en het paard met mij.....geen afleiding of andere dingen
ik vraag aandacht van het paard, dan mag hij dat ook van mij verlangen.

Ik heb geen zin om voortdurend op scherp te staan, en wil ook met 40 graden koorts in mijn lijf naar mijn paard toe kunnen. Maar dat even terzijde. Idd een paard verdient 100% aandacht. Ware het niet dat er ook nog eens een leven naast de paarden zit die je mee kunt nemen naar de paarden toe. En dat ik persoonlijk pas weg kan zetten op het moment dat ik er op zit, en niet altijd op het moment dat ik er naast sta.

Paarden krijg je niet altijd puur uit de campo. Daar is genoeg mee gedaan als je ze uit Nederland in handen krijgt. Maar als het feit dat er weinig tot geen basis in zit het criterium is om de opfok in Spanje de hemel in te prijzen, ben ik het daar niet mee eens. Genoeg in Spanje gefokte en opgefokte en ingereden dieren gezien met serieuze littekens op de neus, waar niet zo netjes mee was omgegaan. Die hadden behalve opfok in Spanje daar ook nog de rijtechnische basis gehad. Met die neusriem met stekeltjes aan de onderkant, hoe heet die ook alweer? Topic al gezien van Paardentango over Solo?

Ik heb trouwens de cursus zelf gevolgd, heb inmiddels Master II. Of ik doorga voor coach, daar ben ik nog niet helemaal achter. Is afhankelijk van de financien en de toekomstperspectieven. Maar mocht je nog een cursus willen, en bereid zijn om je ego even aan de kant te zetten (wat een goede coach uiteindelijk uitmaakt is zijn vermogen om te luisteren en niet zijn mening te verkondigen (zo ver ben ik nog niet en ga daar misschien ook nooit komen) zou je er zomaar wat van kunnen opsteken. Want op die cursus wordt er geen aandacht besteed aan angsten maar aan het creeëren van je toekomst. Niet in het verleden blijven hangen. Dingen plannen en op je bek durven te gaan. En net een keer vaker opstaan dan dat je op je bek bent gegaan. En als dat betekend dat jij het leven laat of zelf of een ander serieuze gevolgen ondervindt van het feit dat jij een bepaalde keuze hebt gemaakt, zul je daar de rest van je leven mee verder moeten. Omdat het jouw keuze was.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-01-13 01:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:53

anneliesdj schreef:
@ luckystory: als je het hebt over dezelfde eigenaar; die zal vast niet meer dan 10 warmbloeden en 10 arabieren hebben, dan kan het dus heel goed gewoon geluk zijn dat hij net 10 brave rarebieren heeft en 10 felle kwpn'ers. En vergeet daarbij niet dat de doorsnee kwpn hengst 20 cm groter is dan een arabier.

Ze heeft er 33 momenteel. (Denk ik, want heb ze uit mijn hoofd geteld.)
Vooral merries, jonge paarden en enkele hengsten.
Zelfs de meest geflipte Arabier die ze had (16 jarige gefrustreerde hengst die uiteindelijk ook gecastreerd is.) vond ik nog handzamer en minder imposant dan bijvoorbeeld een jonge warmbloedhengst die er nu staat.
Hoe hectisch en idioot die Arabier ook deed, hij viel nooit mensen aan.
En dat doet die warmbloed bijvoorbeeld wel. Misschien onbewust. Maar als ik hem buiten zet, steigert hij en maait met z'n voorbenen en trekt zich dan los. (Was hij van mij, was hij al lang ruin! En mijn lieve hengstenveulen zal zo'n fratsen ook niet moeten proberen want dan zal het ook snel gebeurd zijn...)

Grootte maakt natuurlijk ook uit. Een steigerend paard van 1m55 is veel minder imposant dan 1 van 1m70. :j

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 00:54

Ik geef nog een reactie, gezien de discussie is dat hier op zn plaats. Ik heb hele fijne en beleefde hengsten, met trauma, zonder trauma, van jongs af aan hier, nog maar kort hier met aanvallend en agressief gedrag (maar eerlijk, meestal).
Het fijne van mannen is dat ze zo eerlijk zijn. En dat is tevens het grootste nadeel.

Ik kan onze kudde vanaf 100den meters ver besturen, als ik "miepmeut" roep, dan weet degene die ik daarmee bedoelde dat ik haar bedoel, ondanks dat ik de koosnaam voor vrijwel elke merrie gebruik. Hetzelfde geld overigens voor jan janus :') bij de mannen. Alles loopt los of aan een lang touw, de kudde is heel stabiel en 1 geheel.

Tot zover paradise...

Vorig jaar had ik een 4-jarige hengst staan. Bij ons geboren, zelf uit de merrie gehaald, altijd in handen geweest, correct opgevoed. Superbraaf met dekken, heel beleefd naar ons en de merrie. Heel braaf in de hand én met de grondbeginselen van het zadelmak maken. Wel een echte man-man, geen doetje. Maar zo vreselijk eerlijk! Nooit problemen met hem, maar wel heel mans, net als zijn vader...

1 dag, 1 moment tijdens het buitenzetten, corrigeerde ik hem te heftig, ik was nukkig en reageerde feller dan ik had moeten doen op een kleinigheidje (aandacht op merrie's vestigen en achter me langs willen lopen richting de dames, ik smoorde het in de kiem, ipv alleen een eerste mondelinge waarschuwing gaf ik ook direct een tik met het touw). Dat is iets wat iedereen wel een keer overkomt, je bent nu eenmaal mens... Terwijl ik hem corrigeerde registreerde ik dat hij boos werd en in de fractie van een seconde erna was ik te laat om te reageren. Ik lag plotseling op mijn zijde in het gras en werd tegen de grond gehouden door zijn borstkas en tanden drukten tegen mijn hoofd. Hij "corrigeerde" mij...

Dáárin verschillen merrie's van hengsten. En daarom castreren wij wanneer we ze zelf niet inzetten in de dekdienst en ze verkocht moeten. Daarom ben ik van mening dat een hengst op een pensionstal waar hij door meerdere mensen gehanteerd wordt not done is. Niemand reageert hetzelfde, en degene die ook in een nukkige bui te heftig corrigeert kan met een eerlijk dier een correctie terug verwachten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:03

Nee, als die cursus dit soort insinuaties geeft aan mensen, die zuiver uit eigen ervaring hun ideeën opschrijven ben ik zeker niet geïnteresseerd. Dan maar geen Master (2 of 3 of 5 )
wb het verhaal van Solo? daar kan je aan zien, dat je iedereen maar gelooft die iets ergs of triest schrijft....terwijl het verhaal in werkelijkheid wel even wat anders is. (ik heb ook geen idee, waarom mensen daarover moeten liegen. Vermoedelijk om zichzelf beter voor te willen doen, dan dat ze zijn.)
wb Spanje en de serreta's? ja , ook gezien. Maar ik zie in Nederland net zoveel respectloze vormen van met dieren omgaan als in Spanje. Die gaan daarin gelijk op.
Ik ga ook alleen naar de stallen daar, waar ze wel respectloos met de dieren omgaan. De andere kom ik niet.
Over mijn ego? laat die maar lekker bij mij...die hoort bij mij, net als mijn intuïtie en gevoel en levenslessen
Ik ben wie ik ben...en ik accepteer dat. Mijn mening, is die van mij....dat hoeft niet jou mening te zijn...
Luisteren hoef je je niet druk over te maken dat
is 1 van mijn krachtpunten net als het tussen de regels doorlezen....en daarin ben je wel heel goed in spiegelen moet ik zeggen. Alles wat je schrijft als oordeel over mij, kan je eigenlijk tegen jezelf zeggen
Daar was toch een spreekwoord van ? "wat je zegt ben je zelf?"
Ik hoop echt voor je, dat je ooit het oordeel over hengst naast je neer kan leggen, en de paarden eens puur te bekijken op wie ze zijn! Want oordelen zijn er al genoeg...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:04

nombrado, je kunt wel met allemaal voorbeelden komen van hoe braaf jouw hengsten zijn en hoe goed jij met ze omgaat.
Maar uiteindelijk praten we (jij, cassidy en ik en misschien meer hier) allemaal uit onze eigen ervaring en ookal deel jij die niet, het is wel ergens op gebaseerd.

luckystory; ik bedoelde met 'niet meer dan 10', niet meer dan 10 hengsten.
En je hebt het nu over enkelen, dat zijn 5 hengsten? 2 arabieren en 3 kwpn'ers?
Precies wat ik bedoel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:09

Een coach die zo prominent zijn eigen mening aan andere op gaat dringen, beweert dat hij luistervaardigheden bezit maar dit hier niet laat zien en ook een ander niet in zijn waarde laat, daar bedank ik voor.

Adviezen, topics, leesvoer om door te nemen naast je neerleggen, niet over je bord heenkijken, niet openstaan voor andere meningen, is jezelf bewust dom houden.

Succes met je coachingcarriere. Ik hoop je als coach iig niet tegen te komen....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:10

ShamalArabs schreef:
1 dag, 1 moment tijdens het buitenzetten, corrigeerde ik hem te heftig, ik was nukkig en reageerde feller dan ik had moeten doen op een kleinigheidje (aandacht op merrie's vestigen en achter me langs willen lopen richting de dames, ik smoorde het in de kiem, ipv alleen een eerste mondelinge waarschuwing gaf ik ook direct een tik met het touw). Dat is iets wat iedereen wel een keer overkomt, je bent nu eenmaal mens... Terwijl ik hem corrigeerde registreerde ik dat hij boos werd en in de fractie van een seconde erna was ik te laat om te reageren. Ik lag plotseling op mijn zijde in het gras en werd tegen de grond gehouden door zijn borstkas en tanden drukten tegen mijn hoofd. Hij "corrigeerde" mij...

Dáárin verschillen merrie's van hengsten. En daarom castreren wij wanneer we ze zelf niet inzetten in de dekdienst en ze verkocht moeten. Daarom ben ik van mening dat een hengst op een pensionstal waar hij door meerdere mensen gehanteerd wordt not done is. Niemand reageert hetzelfde, en degene die ook in een nukkige bui te heftig corrigeert kan met een eerlijk dier een correctie terug verwachten.

Ik vind het wel heel mooi van je, dat je zelf je fout daarin inziet. Het was, in zijn ogen, dis respectvol , en dat pikte die niet. Dat was voor jou een les. een hele harde les.
Maar ik heb iets soortgelijks meegemaakt met een ruin. Ik reageerde te hard. En op het moment zelf dacht ik ook , oeps, was wel iets te.....nog geen 2 seconden later lag ik ernaast :D . Kmoest er hartelijk om lachen, dat ik zo werd afgestraft op mij eigen fout. Ik gaf hem gelijk en kon ook niet boos worden!

Je hebt gelijk betreffende pensionstallen
ik liet nooit mijn hengsten door anderen buiten zetten
alleen op een GP handelsstal waar ze ooit stonden, die waren zo hengsten gewend, en dat voelen ze.
Daar was ook nooit iets aan de hand.
Nu is (mijn ervaring) een pre echt een meegaand karakter naar mensen toe , werklustig en gericht op de mens (ook zo gefokt op karakter) dat kan je zeker merken.
Kheb meer moeite met doordrammende friese merries, dan met PRE hengsten.

peach2001

Re: PRE Andalusiër laten castreren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:11

Arabieren zijn in mijn ervaring nog mensgerichter en meewerkender dan PRE's dus daar zal het niet aan liggen ;)