Hoe voed ik mijn hengst correct op ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:09

Maxi is het type macho, al voor hij het land op ging.
Hem kennende zal je de regels gewoon weer even aan hem uit moeten leggen, voor hij het land op ging was hij net zo macho maar het verschil was dat jij zijn gedrag netjes in toom hield.
Toen hij vervolgens een half jaar zonder regels )en als nieuwe leider van de kudde) stond...tja vind ik het niet zo gek dat hij nu de baas denkt te zijn over de hele wereld. (en de merrie's)

Je zal met de regeltjes weer opnieuw moeten beginnen, lege bakken genoeg om in te trainen ;)
Zodra je hem weer onder de duim hebt zal dat gebrul ook wel ophouden.
Hij doet wel stoer maar heeft een klein hartje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:10

Of juist niet en werden er alleen met de brave betrouwbare karakters doorgefokt en ontstaat er een lijn met fijne betrouwbare hengsten.....zoals ze naar mijn weten met de Anda en Lusies doen..

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:16

russel schreef:
Ik heb mijn hengst nog eens goed in zijn ogen gekeken... :+ grapje...

Maar vraagje aan de hengstenkenners. Ga ik met mijn makkelijke hengst nog problemen krijgen? Ik vergeet nl altijd weer steeds dat hij hengst is als ik bij hem ben, ga net zo met hem om als met de rest...ook hij krijgt straf of knuffels....en ik heb nog een shetterhengst van ondertussen 2,5 en daar merk ik ook niets aan en die staat bij die 3,5 jarige hengst...ze ruiken wel aan elkaars edele delen en doen even een nek maken, maar dan is de interest weer over...zijn ook gewoon vrienden...

Tell me, ben ik een groot disaster aan het kweken??? Ik vind nl de 2 andere ruinen veel feller en soms ook gewoon humeurig reageren...dan roep ik die ter orde en die 2 hengsten kijken mij dan zielig aan...van "heb je het ook gezien??, gemeen he"??? <3

zolang er geen merries in de buurt staan of komen zal je vast geen problemen gaan krijgen met de heren.
en zullen ze ook geen problemen met elkaar krijgen.
je zal ze moeten leren om zich ook te gedragen als er wel een merrie in de buurt komt,sommige brullen een keer,andere sloven zich ontzettend uit,en sommige gaan door het lint.....(en dan moet je even heel stevig in je schoenen staan ;) )
het stomste wat je kan doen is een merrie in de buurt brengen als allebij de hengsten samen zijn,dikke kans dat het dan knokken word...

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:47

amazone77 schreef:
svdijk schreef:
Tsja, wat is onbegrepen?
Een paard die gericht mensen uit zijn box slaat, met gebroken ribben tot gevolg, en gericht naar mensen hun gezicht bijt is imo toch echt levensgevaarlijk.
Maar ik ben het wel met je eens dat niet alle hengsten over één kam kunt scheren.

wat ik er uit begreep is dat hij dit gedrag als ruin ook nog steeds deed.....toch?
dus.ligt het aan het ''karakter'' en of opvoeding van dit dier..en niet omdat het een hengst was.

wat nou als catereren nooit was uitgevonden.... :') liepen er veel monsters rond. :P

Als ruin was hij wel stukken milder, maar nog steeds gevaarlijk ja.
Als hengst kon je hem niet uit stal halen, maar brak gelijk los en owee als je hem durfde te pakken, je had direct 2 hoeven in je maag.
Ik spande dan ook 2 lijnen van de stal naar de bak, pakte hem wel aan het halster met een touw maar je moest hem altijd loslaten, ook als je een ketting gebruikte.
Waar het mis is gegaan, ik weet het niet.
Ik weet wel dat er vrij veel lijnenteelt in zijn stamboom zat, maar dat heb je al snel bij tuigpaarden.
Hij is van zijn fokker naar een handelaar gegaan, en van daaruit naar ons.
We hebben wel contact gehad met zijn fokker, die had er nooit problemen mee.
Daarna ook nog contact gehad met de verzorgster van zijn moeder, en die vertelde dat het altijd al een aparte was geweest.
Echter werd er niet veel mee gedaan, gingen naar de wei en weer op stal en that's it.
Ik geloof wel dat de fokker geen problemen met dit paard heeft gehad, het was een enorm gevoelig dier die ook nog eens heel erg naar 1 persoon trok.
Maar imo was dit een paard voor een proffesional, en niet voor de doorsnee paardenhouder met jaren ervaring.
Helaas kwam daar het tuigpaardenbloed weer om de hoek kijken, waardoor er geen proffesional op af is gekomen.
Als ik toen in staat was geweest het dier over te nemen, had ik het gedaan.
Ik geloofde wel in dat paard, maar hij moest op een extreem consequente manier benaderd worden en eigenlijk ook maar door 1 persoon.
Als je een paard in pension hebt staan, word dat natuurlijk al een lastig verhaal.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:59

Ik vind ShamalArabs de meest logische en praktische verklaring geven. Probeer heel consequent te zijn zonder hem te willen onderdrukken. Hinniken mag best, maar hij moet wel bij je blijven met zijn lichaam en hoofd. Als hij dat kan combineren dan doet hij zijn best maar, zo niet vraag dan zijn aandacht weer. ik heb veel met hengsten gewerkt vroeger. Blijf ook zelf rustig, wind je niet op maar wees ook zeker niet passief! Blijf de leiding houden en hou hem 'aan het werk', laat hem de activiteit uitvoeren die je van hem vraagt.

Jessix

Re: Hoe voed ik mijn hengst correct op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:04

Ja om even concreet terug te komen op de vraag van TS. Zorg dat ze niet in een trance raken. Zorg dat je aandacht vast kan houden en als je het kwijt raakt weer snel terug kan krijgen. Dan nemen de hormonen de overhand niet. Verder heeft een hengst net zoveel behoefte aan TLC als elk ander paard. Misschien moet jij nu even wat strenger zijn om een duidelijk grens aan te kunnen geven. Maar ik zou toch streven naar een omgang zonder allerlei hulpmiddelen als hengstenkettingen en bitjes. Dan is niet nodig.. Of het moet niet nodig zijn.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 20:17

Erg bedankg voor al jullie tips :) leuk om al deze ervaringen te lezen. Het is inmiddels stukken minder met zn macho gedrag er staat nu ook een merrie naast zijn box en gaat prima hij taalt er niet na en als ie contact zoekt met zn buurvrouw legt ze dr oren in dr nek en geeft een tr tegen de box :) ook staat er een ruin bij hun hengstengroepje in en dit gaat ook, top. Ook de commandos zitten er wer op

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:44

russel schreef:
Ik heb mijn hengst nog eens goed in zijn ogen gekeken... :+ grapje...

Maar vraagje aan de hengstenkenners. Ga ik met mijn makkelijke hengst nog problemen krijgen? Ik vergeet nl altijd weer steeds dat hij hengst is als ik bij hem ben, ga net zo met hem om als met de rest...ook hij krijgt straf of knuffels....en ik heb nog een shetterhengst van ondertussen 2,5 en daar merk ik ook niets aan en die staat bij die 3,5 jarige hengst...ze ruiken wel aan elkaars edele delen en doen even een nek maken, maar dan is de interest weer over...zijn ook gewoon vrienden...

Tell me, ben ik een groot disaster aan het kweken??? Ik vind nl de 2 andere ruinen veel feller en soms ook gewoon humeurig reageren...dan roep ik die ter orde en die 2 hengsten kijken mij dan zielig aan...van "heb je het ook gezien??, gemeen he"??? <3

Dat ze hengst zijn en je dus consequenter en sneller en dominanter en duidelijker moet zijn wil niet zeggen dat ze ook gelijk anders zijn. Onze jongens (niet schrikken hoor :+ ) krijgen gewoon knuffels, kusjes, SNOEPJES UIT DE HAND enz. Je hoeft alleen maar je grenzen te bewaken, verder zijn ze niet anders.

amazone77 schreef:
zolang er geen merries in de buurt staan of komen zal je vast geen problemen gaan krijgen met de heren.
en zullen ze ook geen problemen met elkaar krijgen.
je zal ze moeten leren om zich ook te gedragen als er wel een merrie in de buurt komt,sommige brullen een keer,andere sloven zich ontzettend uit,en sommige gaan door het lint.....(en dan moet je even heel stevig in je schoenen staan ;) )
het stomste wat je kan doen is een merrie in de buurt brengen als allebij de hengsten samen zijn,dikke kans dat het dan knokken word...

Ligt ook aan opvoeding, karakter en hoe je er zelf mee omgaat...

Jonge hengsten die nog moeten leren dekken in vrijheid doen wij meestal in duo-dek zetten; ze gaan met de merrie die dan hengstig is samen op de wei en ernaast gaat een ervaren hengt ook met een hengstige merrie, zo leren ze snel wat de bedoeling is ipv het lange dansen en verkeerd springen ;) Onze jonge hengsten/ruinen (2 hengsten, 2 ruinen, alle 4 hebben gedekt, hoewel 1 daarvan als ruin per ongeluk een keertje) staan op de wei naast de merrie's, een pad van 4 meter ertussen. Hengstig of niet, de mannen doen af en toe stoer naast het hek, zeker de oudste, en ze roepen en doen, maar ze laten elkaar met rust. Onze oudste man, die overleden is, liep een tijdje met een 2,5 jarige hengst op de weide met de merrie's ernaast (hengstig en wel) met alleen een stroomdraadje ertussen, de jonge hengst was wat aan het flirten, de oudere hengst liet hem gewoon met rust en stond naast hem met hem mee te flirten.
Daarintegen scheuren een bijna 4-jarige Djamal en kuray elkaar dan weer wel in stukken, die hebben sinds een jaar een heel hevige concurrentiestrijd met elkaar... Zij liggen elkaar gewoon niet, ongeacht of er merrie's naast lopen. Dat is een stukje karakter... Net zoals een bijna 4-jarige ruin met met de jonge hengsten/ruinen prima kan en bij de merrie's (+veulens), maar als hij de 2 jaarlinghengsten tegenkomt jaagt ie ze achterna tot wij ertussen springen of de hengstjes door het hekwerk gewurmt zijn... Is ook echt karakter, die liggen elkaar gewoon niet :n

*edit* ik heb zelfs vorig jaar met een volwassen hengst een merrie geschouwd buiten die samen stond met een jonge hengst waar ze niet op reageerde omdat hij te weinig mans was, dus door het schouwen reageerde zij goed en ging ze mooi staan zodat de jonge hengst erop kon springen :+ Kuray vond het echt allemaal prima, die maakt zich er niet druk om dat zo'n jonkie er een keer opgaat. ook als een ruin tussen de merrie's loopt en een hengstige merrie dekt kijkt ie niet op of om, terwijl hij er naast loopt...

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:49

bij mijn stage staan de Dekhengsten gewoon naast de merries op de vrachtwagen zonder hengstenschot.
als het nodig is worden ze ff in mekaar getimmerd en als ze braaf zijn worden ze ook beloont. we gaan er heel eerlijk mee om.
net als met dekken, ze moeten respect hebben voor de merrie en niet erop afstormen en dergelijke,

succes ermee

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:11

Net alsof een hengst snapt dat hij in elkaar getimmerd wordt of beloond wordt.
Mijn hengsten krijgen hooguit een goede trap van hun drachtige verloofdes.
En hoe ouder ze worden hoe makkelijker ze worden in hun gedrag.

Behalve als de volwassen hengsten elkaar in de ogen kunnen zien.
Dan is het oorlog.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:04

Bij mij levert een merrie in de buurt ook geen probleem op. Ik was daar wel bang voor trouwens. Ze gaan zich wel uitsloven (mooi om te zien), maar maken zich drukker om hun eigen presentatie en de aandacht van de dame die het misschien wel oplevert dan wat de andere hengst doet. Ze zien elkaar niet meteen als concurrent. Als de merrie voorbij is spelen ze juist met elkaar nog even door.

(ze geven trouwens bij elk paard wat voorbij komt een showtje weg. Ze vinden het ook wel stoer om een ruintje te imponeren)

Uit veiligheid heb ik wel een dubbel hekwerk langs de kant van de weg. Ik heb namelijk al wel een paar keer mee gemaakt dat een ruiter haar lekkende, knipogende merrie niet meer vooruit kreeg! :') Tja en dan moeten we niet hebben dat ze neus aan neus komen te staan.. ;)

oebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:35

Bij mij staan de hengsten ook gewoon naast een merrie , dat vind ik de beste manier om een hengst terecht te wijzen, mijn jonge hengst had nogal wat praatjes, na 2 minuten naast een dominate merrie op stal, was het over :D , de merrie geeft een gil, schopt een keer tegen het beschot, en klaar was ie..

Ik heb ze ook gewoon buiten staan in een groep, ruzie is er maar zelden, ik denk ook omdat dat komt, omdat ze met deze vrijheid leren omgaan. Je ziet dat hengsten die angstvallig weg gehouden worden van merrie's of zelfs van hengsten of ruinen, dat deze veel feller reageren. Nu is de ene hengst de andere niet, maar ze krijgen van mij, allemaal het voordeel van de twijfel.

Mijn jonge hengst ( 2.5 jaar) is nogal een opstandig dier, wat ik met hem dus regelmatig doe, is over het erf wandelen. Ik wil dat hij netjes aan een los touwtje mee loopt. In het begin ging hij stijgeren, en probeerde hij op mij te landen ;( , en als dat gebeurt, deel ik zeker wel een schop of klap uit. Maar begin iedere keer weer zonder te schreeuwen of gelijk al aan het touw te trekken, gewoon in alle rust. En hij loopt nu keurig mee, voor hij het land in gaat , draait hij zich netjes om, zodat ik hem kan los maken.

Met hengsten is het sleutelwoord, consequent zijn, en er zelf van overtuigd zijn, dat je hoger bent in rang

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:38

hengsten zijn charmeurs, en de jouwe is nog jong dus de charme moet hij nog leren.

jonge paarden voed je het beste op door ze zo om de tuim te leiden je voor elkaar krijgt wat je wilt en dat belonen.
want dan bedenken ze de oplossing voor jouw al en dat heet ook wel uitdaging en jongen beesten moeten natuurlijk ook voordurent bezig gehouden worden die zijn nog zo druk en aanwezig en willen spelen. Je moet ook duidelijk je grenzen aangeven. net als met kleine kinderen, snoep alleen als je het verdient niet tussendoor, want de linken moeten nog gelecht worden dat snoep beloning is en anders wek je schooien op. hengsten worden snel driftig en gaan snel dingen afdwingen
al helemaal in die leeftijd en dat moet je al niet pikken. vaak is de energie hoe je ergens tegen over staat al meer als genoeg.

Ik vind hengsten geweldig om mee te werken nogmaals het zijn echte charmeurs en wat is er nu leuker dan een paard dat zijn uiterste best doet en nog wel op een versier poging haha. Een goed opgevoede hengst is super fijn en zo heel moeilijk is het niet. wel blijf ik erbij dat je een type persoon moet zijn om ermee om te kunnen gaan, Ik kan super met hengsten altijd al gekunt. maar merries weer totaal niet daar krijg ik echt ruzie mee :+

oebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:16

PinkPrincess schreef:
hengsten zijn charmeurs, en de jouwe is nog jong dus de charme moet hij nog leren.

jonge paarden voed je het beste op door ze zo om de tuim te leiden je voor elkaar krijgt wat je wilt en dat belonen.
want dan bedenken ze de oplossing voor jouw al en dat heet ook wel uitdaging en jongen beesten moeten natuurlijk ook voordurent bezig gehouden worden die zijn nog zo druk en aanwezig en willen spelen. Je moet ook duidelijk je grenzen aangeven. net als met kleine kinderen, snoep alleen als je het verdient niet tussendoor, want de linken moeten nog gelecht worden dat snoep beloning is en anders wek je schooien op. hengsten worden snel driftig en gaan snel dingen afdwingen
al helemaal in die leeftijd en dat moet je al niet pikken. vaak is de energie hoe je ergens tegen over staat al meer als genoeg.

Ik vind hengsten geweldig om mee te werken nogmaals het zijn echte charmeurs en wat is er nu leuker dan een paard dat zijn uiterste best doet en nog wel op een versier poging haha. Een goed opgevoede hengst is super fijn en zo heel moeilijk is het niet. wel blijf ik erbij dat je een type persoon moet zijn om ermee om te kunnen gaan, Ik kan super met hengsten altijd al gekunt. maar merries weer totaal niet daar krijg ik echt ruzie mee :+

grappig wat je vertelt over werken met merrie's, dat heb ik precies zo, met hengsten werken vind ik geweldig, maar met merrie's wil het me maar niet lukken :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:03

Mag ik jullie wat vragen?
Al een tijd zit ik met een vraag in mijn hoofd en wilde hem eigenlijk hier stellen omdat in dit topic fijn en inhoudelijk gepost word.
Maar het is erg off-topic.
Zouden jullie misschien een kijkje willen nemen naar mijn vraag en evt reageren? Alvast bedank! :)
[OPG] Ervaringen met hengsten (gedrag)

oebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:22

Succubi schreef:
Mag ik jullie wat vragen?
Al een tijd zit ik met een vraag in mijn hoofd en wilde hem eigenlijk hier stellen omdat in dit topic fijn en inhoudelijk gepost word.
Maar het is erg off-topic.
Zouden jullie misschien een kijkje willen nemen naar mijn vraag en evt reageren? Alvast bedank! :)
[OPG] Ervaringen met hengsten (gedrag)

Ik heb een antwoord geplaatst