juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jeltsje24

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 21:52

hoe kun je dat zien in de lenderen partij kan iemand dat uitleggen als het paard daar in knikt of iets

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:57

horseyfries schreef:
Probeer vooral het ritme te versnellen als je terugrijdt, ipv te vertragen.

Op het Friespaardenforum staan regelmatig clinics die je zou kunnen volgen van Friezenexperts.

leg eens uit ritme versnellen als je trug rijd?

mol

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:10

Mol? Even serieus he, ik wil graag goed onderbouwde meningen van mensen met ervaring met barokke paarden horen omdat ik daar misschien het een en ander van kan leren. Wat ze aan geeft hoor ik ook vaak van mijn instructrice. Deze bedoeld hiermee, dat je tempo wisselingen rijdt maar in een terughoudend tempo je paard dusdanig stimuleert om wel heel actief qua beweging te blijven. Dus geen snelle grote beweging maar een actieve kleinere beweging. Verzamelen met een actief achterbeengebruik. Heb jij hier een ander gevoel bij? Mijn paard wordt hier fijn van in de aanleuning.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:14

Wat jij zegt, DaphneR93, is precies wat ik vandaag heb ervaren. Had vandaag een les bij mijn nieuwe instructrice en zij zei alleen maar, neem het tempo terug, en patsboem, ineens liep meneer met zijn neus op kniehoogte, netjes neusje eruit en heerlijk laag. Dat is nog nooit zo snel gebeurd als vandaag. En het was nog wel op vreemd terrein, springende paarden om de bak heen etc.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:18

DaphneR93 schreef:
Mol? Even serieus he, ik wil graag goed onderbouwde meningen van mensen met ervaring met barokke paarden horen omdat ik daar misschien het een en ander van kan leren. Wat ze aan geeft hoor ik ook vaak van mijn instructrice. Deze bedoeld hiermee, dat je tempo wisselingen rijdt maar in een terughoudend tempo je paard dusdanig stimuleert om wel heel actief qua beweging te blijven. Dus geen snelle grote beweging maar een actieve kleinere beweging. Verzamelen met een actief achterbeengebruik. Heb jij hier een ander gevoel bij? Mijn paard wordt hier fijn van in de aanleuning.

ik snap je donders goed, daar gaat het niet om, wat ik wil horen/ lezen is HOE
hoe blijf je het dier daar in stimuleren, hoe hou je het achterbeen actief, hoe rij je het dier terug enz enz
en tempo wisselingen of tempi wisseling.
en dan is het altijd nog zo dat verzameling voor het uitgestrekte is.

mol

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:19

Hoe rij je het dier terug? Dat is toch basis zeker? Je sluit je hand, en als het dier op jouw tempo loopt, ontspan je weer, gaat hij daarna weer harder, sluit je je hand weer, en daarna ontspan je weer.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:22

Wijnanda, ik hoop niet dat dat jouw hele theorie is om een paard terug te rijden. Je rijdt je paard voornamelijk terug op je zit en het de laatste sluiting doe je met je hand. Maar zeker niet hoofdzaak

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:27

Nee, natuurlijk niet. Door langzamer te gaan lichtrijden (in draf) of zwaarder te gaan zitten rijdt je je paard terug. Tis een wisselwerking van als hij toegeeft, geef jij ook toe, gaat hij weer sneller, ga jij weer langzamer lichtrijden (of zitten), en vraag je je paard weer om langzamer te gaan.

Nou heb ik een paard dat nog wel eens niet doet als ik wat vraag en is er af en toe weleens iets meer hulp nodig heeft en na 5 minuten vragen mag ik toch wel verwachten dat hij het dan doet, en zet ik mijn hulp iets meer kracht bij. Gelukkig gaat dat steeds beter :j

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:29

Als die van mij na 1 minuut niet doet wat ik wil geef ik al een ophouding, het zou te gek zijn dat ik 5 minuten moet wachten tot hij er eens zin in krijgt :D

Het nadeel bij Friezen is, dat als je een ophouding maakt, of even wat ronder rijdt je ze vaak direct achter de loodlijn hebt..

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:32

Klopt ja, dus dan probeer ik hem weer wat meer uit te schuiven, door hem te ontspannen en weer tempo terug te nemen. Want meestal als ik een flinke ophouding maak, dan zit meneer ook gelijk op stelten van verontwaardiging en komen er eerst 4 keiharde drafpassen uit :Y) Dus door weer naar de ontspanning te rijden, uit te schuiven probeer ik het dan maar weer, en als het niet lukt, ga ik stappen, vraag ik hem even laag, diep en rond, daarna schuif ik hem uit in stap, en daarna probeer ik het weer in draf.

Als het niet in draf lukt dan maar eerst in stap, werkt echt perfect!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:36

Wijnanda schreef:
Klopt ja, dus dan probeer ik hem weer wat meer uit te schuiven, door hem te ontspannen en weer tempo terug te nemen. Want meestal als ik een flinke ophouding maak, dan zit meneer ook gelijk op stelten van verontwaardiging en komen er eerst 4 keiharde drafpassen uit :Y) Dus door weer naar de ontspanning te rijden, uit te schuiven probeer ik het dan maar weer, en als het niet lukt, ga ik stappen, vraag ik hem even laag, diep en rond, daarna schuif ik hem uit in stap, en daarna probeer ik het weer in draf.

Als het niet in draf lukt dan maar eerst in stap, werkt echt perfect!

Zo hoort het.. :)

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:36

Ik probeer mijn paard zoveel mogelijk op mijn zit te rijden. Om terug te rijden heb ik bij mijn paard geen ophouding (meer) nodig. Verzwaar mijn zit, als het ware wat dieper gaan zitten. Daar reageerd ze inmiddel goed op, om haar wel actief te houden en allert hou je ten alle tijden been erbij indien je de voorwaartse inpuls verliest. Niet klemmen of 100x drijven, maar 1x duidelijke hulp geven daar reactie op krijgen en weer terug rijden. Indien ze dit doet geef ik met kleine hulpen been maar met dezelfde zithouding en iets meer oprichting waardoor ze verhevener gaat lopen. Bij een hele fijne ontspannen aanleuning gaan we soms een stapje verder en tik ik heel zachtjes het binnen achterbeen (achterhand) met mijn zweepje aan. Dit is alleen maar een beetje kietelen absoluut niet aantikken en dit alleen om er een beetje allert te krijgen. Dit moet uiteindelijk alleen op been kunnen. Doe dit maar een paar passen, is zwaar en rij daar weer uit door mijn zit te openen. Reageerd ze niet genoeg geef ik 1x een duidelijke hulp maar wel 1 waar je wat aan hebt zodat ze bij herhaling hier wel attent mee is, en niet zoals je vaak ziet hem vervolgens op de rem trekken of voorruit timmeren..paard moet niet schrikken van je hulpen.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:58

Ik wil even het volgende kwijt:

Tot dusverre hebben we het over de juiste halshouding bij een Fries. En dat gaat het er niet alleen over hoe het er uit ziet, maar vooral ook hoe dit voelt en welke dingen dit kunnen belemmeren / bemoeilijken of andersom. En dat is volgens mij toch wel de kern van dit topic.

Door met elkaar hier over te praten en dit onder woorden te brengen, kunnen we misschien dingen herkennen of begrijpen. Het fijne hieraan vind ik zelf dat je van andere mensen te horen krijgt dat geen enkel paard hetzelfde is en dat het ook nog eens bij Friezen net even anders werkt als bij het gemiddelde paard.
Juist ook het gevoelsmatige.

Ik ben dit topic met veel interesse aan het volgen.
Waar ik niet goed van wordt is iedere keer dat off topic ge-ouwe*h0er tussendoor.
Op het moment dat je t over gevoel hebt, is het lastig uit drukken en dan schiet in mijn ogen het juiste vakjargon toch tekort.

Ik ga niet scheidsrechteren over gelijk of ongelijk, maar wel over de manier waarop er op elkaar gereageerd wordt.
Kan dit alsjeblieft anders?
Want het een lokt het ander uit.
Laatst bijgewerkt door Trennie op 14-04-10 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 00:32

Dat klopt mol, uiteindelijk heb je daarin gewoon gelijk.

Maar om het even heel zwart wit te stellen:
Het jargon is voor mij even van ondergeschikt belang als ik eerlijk mag zijn. Dat komt op de tweede plaats.
Ik heb er meer aan om een inhoudelijke beschrijving te lezen over een bepaald iets, dan om te weten wat het correcte woord voor deze beschrijving is.
Wat niet weg neemt dat jargon daarbij soms onontbeerlijk is, anders spreken we niet dezelfde taal.

Ik denk dat jij waardevolle dingen kunt toevoegen in dit topic.
Ik neem aan dat je een deelnemer bent in dit topic met de intentie om een constructieve bijdrage te leveren in waar dit onderwerp over gaat.
Het is natuurlijk wel de toon die de muziek maakt.
Zou zonde zijn als door gevolg van de toon, het doel voorbij geschoten wordt, toch?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:06

Moderatoropmerking:
Dit topic heeft een nogal heftig verloop gehad.
Na gepaste maatregelen, heb ik enorm veel off-topic berichten en berichten die daarop in gingen uit het topic verwijderd.
Wij hopen dat dit topic nu heropend kan worden als een leerzaam en onformatief topic.
Graag ontopic reacties dus, met respect voor de mening van een ander.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:13

laten we het nu gezellig houden. ik ben benieuwd naar echt goede tips :) iets waar we als Friezen rijders allemaal wat aan hebben

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:23

(Even vooraf: Begrijp me niet verkeerd. Ik heb op mijn 8e leren rijden op een Fries, maar daar was van halshouding en nageeflijk rijden nog geen sprake en ik heb nu bijna een jaar mijn eigen Fries. Dus qua ervaring met een Fries ben ik een beginner :7 )

Ik ben als een Fries-beginner blij als ik hem 2 seconden goed heb... daarna gaat ie of achter de loodlijn of rolt ie zichzelf op of zijn hoofd komt weer omhoog. Mijn vraag is dus: Hoe krijg je een paard langduriger dan 2 tellen in de juiste halshouding??? Of is dat toch een kwestie van veel oefenen en blij zijn met elke seconde per week meer... (rij momenteel even niet, heb geen zadel)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:41

om hem daar langer te houden is gevoel, op het juiste moment toestaan en ophet juiste moment opvangen, dit is iets wat je moet ontwikkelen en ervaren, het is iets wat niet binnen een jaar voor elkaar te krijgen is.

mol

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:43

Moll schreef:
om hem daar langer te houden is gevoel, op het juiste moment toestaan en ophet juiste moment opvangen, dit is iets wat je moet ontwikkelen en ervaren, het is iets wat niet binnen een jaar voor elkaar te krijgen is.

mol

Dacht al zoiets haha...
Naaa dan hebben we effe te gaan :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:15

Zilfstar schreef:
(Even vooraf: Begrijp me niet verkeerd. Ik heb op mijn 8e leren rijden op een Fries, maar daar was van halshouding en nageeflijk rijden nog geen sprake en ik heb nu bijna een jaar mijn eigen Fries. Dus qua ervaring met een Fries ben ik een beginner :7 )

Ik ben als een Fries-beginner blij als ik hem 2 seconden goed heb... daarna gaat ie of achter de loodlijn of rolt ie zichzelf op of zijn hoofd komt weer omhoog. Mijn vraag is dus: Hoe krijg je een paard langduriger dan 2 tellen in de juiste halshouding??? Of is dat toch een kwestie van veel oefenen en blij zijn met elke seconde per week meer... (rij momenteel even niet, heb geen zadel)

De vraag is of dat hij idd "goed is" als jij denkt dat je hem die 2 seconden "goed hebt". Hoe weet jij dat het op dat moment "goed is"? Wat is je graadmeter daarin?

Natuurlijk moet je gevoel ontwikkelen, maar langer dan een jaar bezig met een paard nageeflijk te rijden? Met goede instructie zou je dat stukje toch wel wat sneller voor elkaar moeten kunnen krijgen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:29

Moll schreef:

mol

door hem langer te houden zal hij in eerste instantie er alleen maar meer achter kruipen.

ik zou hem leren druk te zoeken op de teugels. dus laten nageven, iets laten uitschuiven en daarbij been geven. wanneer hij weer erachter kruipt druk zoeken met de teugels en kijken of hij je hand wil volgen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:20

horseyfries schreef:
Zilfstar schreef:

De vraag is of dat hij idd "goed is" als jij denkt dat je hem die 2 seconden "goed hebt". Hoe weet jij dat het op dat moment "goed is"? Wat is je graadmeter daarin?

Natuurlijk moet je gevoel ontwikkelen, maar langer dan een jaar bezig met een paard nageeflijk te rijden? Met goede instructie zou je dat stukje toch wel wat sneller voor elkaar moeten kunnen krijgen.

Euhm... mijn graadmeter is o.a. mijn "instructrice". Heb niet echt les van haar mij dat is iemand op stal die mij erg helpt. Maar die heeft weinig verder met Friezen gewerkt. Dus echt het aanpakken van dit typische Friese gedrag weet zij niet. Verder kijk ik, controleer ik etc.

En het is fout om uit deze tekst aan te nemen dat ik al een jaar bezig ben met hem nageeflijk te krijgen! Ik meen mij ter herinneren in dit topic al ruime info gegeven te hebben over ons als combi. Maar voor het geval van niet, hier even de info:

Heb Jippe nu bijna een jaar. Ben er met de eerste keer vanaf gevallen wegens (stom) niet goed genoeg aansingelen. Schouder uit de kom: 3 maanden niet gereden. Toen begon voor mij het oppakken van het rijden weer dus de eerste weken weinig aan nageeflijkheid gedaan. De eerste keer was ik na 10 minuten zelf al goed moe... Toen het eindelijk een beetje begon te komen dat ik echt rijden kon en ik dus aan nageeflijkheid ging werken, kwam de winter hard inzetten. En met alleen een buitenbak werd dat dus enkele maanden van niet rijden (wel andere dingen doen). En toen was de winter voorbij en kon ik weer gaan rijden en bleek na 4 weken mijn zadel veel te krap. Waar dus ook veel problemen vandaan zijn gekomen (rug wegdrukken, op de voorhand lopen etc) Ben nu al 6 weken (iets meer wrs) zadelloos en wacht op mijn nieuwe zadel. EN in die tijd ben ik bezig met Jippe aan de longe ivm zijn rug en ontspannen etc. En ben mij aan het inlezen op het nageeflijk rijden. Je kan dus eigenlijk stellen dat ik er nog helemaal neiit mee bezig ben geweest...

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:48

Zilfstar schreef:

Sorry, daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb er echt ruim 2 jaar over gedaan om dat gevoel te ontwikkelen MET goede instructie.
En juist omdat ik me soms een beetje opgejaagd voelde omdat het zo lang duurde, heeft dat soms tegen gewerkt.
Zeker als je als ruiter zoekende bent en dat gevoel moet gaan ontwikkelen, dan is het daarmee ook lastiger om je paard dit te gaan leren of hem daar naar toe te rijden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:28

horseyfries schreef:
Zilfstar schreef:

een paard nagevelijk rijden, en het neusje op de juiste hoogte houden is wel een wereld van verschil, om een continuiteid te hebben hier in is rijkunstug gevoel voor nodig, en als u dit binnen een jaar aan iemand kan leren, wil ik u graag eens zien werken, want dan bent u nog beter dan alle grootmeesters.

mol

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:30

_Lott schreef:
Moll schreef:

mol

door hem langer te houden zal hij in eerste instantie er alleen maar meer achter kruipen.

ik zou hem leren druk te zoeken op de teugels. dus laten nageven, iets laten uitschuiven en daarbij been geven. wanneer hij weer erachter kruipt druk zoeken met de teugels en kijken of hij je hand wil volgen

druk op de hand is het 5e been op zoeken en dit is niet gewenst, hier door is het paard in onbalans en gaat van de achterhand afkomen en op de voorhand lopen, het is juist de kunst het hoofd via de teugel naar voren te duwen, en daar is gevoel voor nodig die echt niet binnen een jaar totaal aan geleerd is.

mol