Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
DaphneR93 schreef:Mol? Even serieus he, ik wil graag goed onderbouwde meningen van mensen met ervaring met barokke paarden horen omdat ik daar misschien het een en ander van kan leren. Wat ze aan geeft hoor ik ook vaak van mijn instructrice. Deze bedoeld hiermee, dat je tempo wisselingen rijdt maar in een terughoudend tempo je paard dusdanig stimuleert om wel heel actief qua beweging te blijven. Dus geen snelle grote beweging maar een actieve kleinere beweging. Verzamelen met een actief achterbeengebruik. Heb jij hier een ander gevoel bij? Mijn paard wordt hier fijn van in de aanleuning.

Dus door weer naar de ontspanning te rijden, uit te schuiven probeer ik het dan maar weer, en als het niet lukt, ga ik stappen, vraag ik hem even laag, diep en rond, daarna schuif ik hem uit in stap, en daarna probeer ik het weer in draf.Wijnanda schreef:Klopt ja, dus dan probeer ik hem weer wat meer uit te schuiven, door hem te ontspannen en weer tempo terug te nemen. Want meestal als ik een flinke ophouding maak, dan zit meneer ook gelijk op stelten van verontwaardiging en komen er eerst 4 keiharde drafpassen uitDus door weer naar de ontspanning te rijden, uit te schuiven probeer ik het dan maar weer, en als het niet lukt, ga ik stappen, vraag ik hem even laag, diep en rond, daarna schuif ik hem uit in stap, en daarna probeer ik het weer in draf.
Als het niet in draf lukt dan maar eerst in stap, werkt echt perfect!
iets waar we als Friezen rijders allemaal wat aan hebben
) Zilfstar schreef:(Even vooraf: Begrijp me niet verkeerd. Ik heb op mijn 8e leren rijden op een Fries, maar daar was van halshouding en nageeflijk rijden nog geen sprake en ik heb nu bijna een jaar mijn eigen Fries. Dus qua ervaring met een Fries ben ik een beginner)
Ik ben als een Fries-beginner blij als ik hem 2 seconden goed heb... daarna gaat ie of achter de loodlijn of rolt ie zichzelf op of zijn hoofd komt weer omhoog. Mijn vraag is dus: Hoe krijg je een paard langduriger dan 2 tellen in de juiste halshouding??? Of is dat toch een kwestie van veel oefenen en blij zijn met elke seconde per week meer... (rij momenteel even niet, heb geen zadel)
Moll schreef:om hem daar langer te houden is gevoel, op het juiste moment toestaan en ophet juiste moment opvangen, dit is iets wat je moet ontwikkelen en ervaren, het is iets wat niet binnen een jaar voor elkaar te krijgen is.
mol
horseyfries schreef:Zilfstar schreef:(Even vooraf: Begrijp me niet verkeerd. Ik heb op mijn 8e leren rijden op een Fries, maar daar was van halshouding en nageeflijk rijden nog geen sprake en ik heb nu bijna een jaar mijn eigen Fries. Dus qua ervaring met een Fries ben ik een beginner)
Ik ben als een Fries-beginner blij als ik hem 2 seconden goed heb... daarna gaat ie of achter de loodlijn of rolt ie zichzelf op of zijn hoofd komt weer omhoog. Mijn vraag is dus: Hoe krijg je een paard langduriger dan 2 tellen in de juiste halshouding??? Of is dat toch een kwestie van veel oefenen en blij zijn met elke seconde per week meer... (rij momenteel even niet, heb geen zadel)
De vraag is of dat hij idd "goed is" als jij denkt dat je hem die 2 seconden "goed hebt". Hoe weet jij dat het op dat moment "goed is"? Wat is je graadmeter daarin?
Natuurlijk moet je gevoel ontwikkelen, maar langer dan een jaar bezig met een paard nageeflijk te rijden? Met goede instructie zou je dat stukje toch wel wat sneller voor elkaar moeten kunnen krijgen.
Zilfstar schreef:Natuurlijk moet je gevoel ontwikkelen, maar langer dan een jaar bezig met een paard nageeflijk te rijden? Met goede instructie zou je dat stukje toch wel wat sneller voor elkaar moeten kunnen krijgen.
horseyfries schreef:Zilfstar schreef:(Even vooraf: Begrijp me niet verkeerd. Ik heb op mijn 8e leren rijden op een Fries, maar daar was van halshouding en nageeflijk rijden nog geen sprake en ik heb nu bijna een jaar mijn eigen Fries. Dus qua ervaring met een Fries ben ik een beginner)
De vraag is of dat hij idd "goed is" als jij denkt dat je hem die 2 seconden "goed hebt". Hoe weet jij dat het op dat moment "goed is"? Wat is je graadmeter daarin?
Natuurlijk moet je gevoel ontwikkelen, maar langer dan een jaar bezig met een paard nageeflijk te rijden? Met goede instructie zou je dat stukje toch wel wat sneller voor elkaar moeten kunnen krijgen.
_Lott schreef:Moll schreef:om hem daar langer te houden is gevoel, op het juiste moment toestaan en ophet juiste moment opvangen, dit is iets wat je moet ontwikkelen en ervaren, het is iets wat niet binnen een jaar voor elkaar te krijgen is.
mol
door hem langer te houden zal hij in eerste instantie er alleen maar meer achter kruipen.
ik zou hem leren druk te zoeken op de teugels. dus laten nageven, iets laten uitschuiven en daarbij been geven. wanneer hij weer erachter kruipt druk zoeken met de teugels en kijken of hij je hand wil volgen