Onderhoud lange manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissRoxyy

Re: Onderhoud lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:12

Oke weer wat geleerd :)
En hoe maken jullie dan de hengstenvlecht?
Bovenop de manenkam of juis erlangs? Of is dat weer een merrievlecht? :+ Ben in de war haha! :+

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:15

erbovenop is de hengstenvlecht, eronderop ( normale manier van vlechten) is de merrievlecht :j

ikzelf ben sindseen jaar overgegaan op de hengstenvlechten omdat deze dichter tegen de kam aanliggen.
ziet er netter en strakker uit, en creert de "speknek" look :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:17

stomme vraag, die vlecht in mijn profiel (of in onderschirft topic 1e wedstrijdje, zijn dezelfde foto´s )

Is dat nou hengste of merrie vlecht. vraagteken.
(ik was allang blij dat ie bleef zitten met overdosis aan equistar en beginnend vlechter.)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:28

ik zie het niet zo heel goed :=

dit is een hengstenvlecht:

Afbeelding

ga even een merrievlecht op zoeken, wacht..

Afbeelding

de bovenste ligt de vlecht meer OP de manenkam, en zit de vlecht duidelijk bovenop het haar
Bij een merrievlecht ligt de massa vaak ONDER het haar. het verschil tussen de 2 is wel duidelijk te zien :j
Laatst bijgewerkt door Lowara op 26-07-10 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:30

Lowara schreef:
erbovenop is de hengstenvlecht, eronderop ( normale manier van vlechten) is de merrievlecht :j

ikzelf ben sindseen jaar overgegaan op de hengstenvlechten omdat deze dichter tegen de kam aanliggen.
ziet er netter en strakker uit, en creert de "speknek" look :D

Oke dan had ik het toch goed onthouden! :D

Doe jij dan ook echt de manen splitsen naar beide kanten en dan echt EROP vlechten?
Lijkt me toch nog best moeilijk :+

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:31

Ow ik zie nu je foto.
Ja zo bedoel ik het dus ook :j

Toch heb ik het idee dat manen dan meer trekken :o
Want je moet hem toch wel een beetje strak vlechten anders zakt die zo uit :?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:33

met manen van 1m20 en 1m90 zakt de boel niet zo snel uit ;)
maar je moet echt strak vlechten. hoe strakker, hoe beter je manen blijven. hoe losser, hoe meer klitten/knopen erin komen, en de boel gaat trekken.
kun je ook wel zien op de foto van de bonte, de manen trekken daar meer bij de kam dan bij de effen bruine met de hensgtenvlecht.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:35

Thats true....
Nou morgen maar een poging wagen :))
Manen van me pony zijn niet zo lang dus ben benieuwd! :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:36

Geloof dat dat van mij dan ook hengstenvlecht moet voorstellen, maar ik moet nog veeeeeeel oefenen....

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:37

Ik vind je paard en je vlecht echt prachtig! :+: :D

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:39

Jeutje Lowara, wat hebben jouw paarden een manen zeg! :oo
Zie nu pas je profiel! :wow: :oo
Ga je tip toch maar eens opvolgen, hopelijk worden die van Valesca dan ook langer :))

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:34

Sjolvir schreef:
stomme vraag, die vlecht in mijn profiel (of in onderschirft topic 1e wedstrijdje, zijn dezelfde foto´s )

Is dat nou hengste of merrie vlecht. vraagteken.
(ik was allang blij dat ie bleef zitten met overdosis aan equistar en beginnend vlechter.)

Heb het idee dat het een merrievlecht is. Plukken lijken n.l. van bovenaf er bij gepakt te worden i.p.v. onderaf waardoor je de vlecht op de manenkam trekt.
En volgende keer de equistar achterwege laten ;)
Ik ben trouwens erg: regelmatig was ik de manen van mijn paard niet omdat ze dan wat stugger zijn en de vlecht beter blijft zitten.
Bij Wiki staan volgens mij ook duidelijke foto's om het verschil te laten zien.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:37

@ Sjolvir: vaak is het een stuk duidelijker wat voor soort vlecht je hebt, als je paard hele dikke manen heeft.
de jouwe lijkt wat minder dikke manen te hebben, dus dan valt het verschil minder op :j

@ MissRoxxy: je kunt het! :D houdt er alleen wel rekening mee dat de groei genen ook genetisch bepaald zijn :=
toevallig hebben mijn beide merries ( moeder en dochter) WEL de groeigenen, en groeien ze voor zover ik weet, voor eeuwig door zonder stop.
maar heb er ook 2 thuis staan, daar stopt het gewoon met groeien, ongeacht wat voor soort vlecht je erin doet en hoe je er voor zorgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:45

In mijn oude vlechtboekje staat juist dat onderlangsvlechten (dat de vlecht erbovenop komt te liggen) een merrie-vlecht is, en bovenlangs een hengstenvlecht..

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:34

@Lowara: Haha ben benieuwd!
Moet eigenlijk eerst de manen even wassen maar ze heeft nu longontsteking dus dat stel ik nog maar even uit ;)
Zodra ze weer gezond en happy is, ga ik me wagen aan een hengstenvlecht :))

Manen zijn al wel langer geworden sinds ik haar heb en de manen elke dag vlecht :j

Dat van de groeistop ken ik bij me eigen haar... :\
Word niet langer, erg frustrerend :=

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 13:07

Wig_love schreef:
Whinnylando schreef:
Ken je Coboy Magic? Is ook heel fijn voor lange manen.
Ik vind het wel handig als die lange manen ook op stal in een aantal vlechten zitten. (we hebben er 1 gehad met manen van een meter) Om zoveel tijd dan even wassen en goed uitkammen, ook tegen de jeuk, werkte goed :)

Die van mij zijn nog langer, maar uitkammen is zonde, je trekt er zo veel onnodige haren uit.!

de manen van friese paarden zijn heel gevoelig en je moet er voorzichtig mee om gaan, dus niet gewoon met een kam doorheen gaan! dan worden de mooie volle manen straks dunne sprieten. en dat wil geen enkele fries- eigenaar ;)

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:56

Ik heb ooit eens een tip gelezen: Gebruik geen paarden elastiekjes, maar 'mensen'-elastiekjes.
De rubber paarden elastiekjes 'plakken' als het ware aan de manen, waardoor je het kapot trekt als je het elastiekje eruit haalt. Bij jezelf zou je ook nooit zo'n bruin rubber elastiekje in doen (auw!), maar dan kies je zo'n gekleurd ding die je bij de drogist koopt, deze zijn ook in een kleine maat te koop.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:28

roooosje schreef:
Ik heb ooit eens een tip gelezen: Gebruik geen paarden elastiekjes, maar 'mensen'-elastiekjes.
De rubber paarden elastiekjes 'plakken' als het ware aan de manen, waardoor je het kapot trekt als je het elastiekje eruit haalt. Bij jezelf zou je ook nooit zo'n bruin rubber elastiekje in doen (auw!), maar dan kies je zo'n gekleurd ding die je bij de drogist koopt, deze zijn ook in een kleine maat te koop.

Die blijven alleen bijna niet zitten.
Ik knip of trek de elastiekjes altijd stuk waardoor je ze zo eraf kunt halen zonder haren mee te trekken.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:18

Ik gebruik tape, wat je ook wel eens ziet met knotjes.. Heel vriendelijk en die trek je er voorzichtig eraf of peuter je gemakkelijk los..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:01

Mijn shet heeft flinke manen tot aan zijn bovenbeen.
Afbeelding
Maar ik doe er niks speciaals mee, ik vlecht ze niet of niks.
Wat ik wel doe is even met wat antiklit insprayen voor ik ze ga borstelen, dat gaat dan beter, maar dat is meer voor mijn eigen gemak.
Ik bortsel zo ook echt niet iedere dag, hooguit twee keer per week.
Idem voor de staart.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:52

Mijn trekpaard heeft bijna manen van een meter :)
heb hier even geen foto
ik vlecht om de dag of iedere dag een merrie vlecht of een hengsten vlecht
en ik knip iedere week de puntjes anders zijn ze niet mooi

ik doe ook wel eens een vissegraad,matje,boogjes, zoveel eigenlijk :)

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 01:36

Hallo!
Aangezien ik zag dat hier handige tips waren heb ik dus nu een vraag.
Mijn haflinger van 3,5 heeft manen tot bijna over der schouder dus dacht ik : ik ga het invlechten in normale vlechten.
Kom ik de volgende dag.. Heeft er een paard een stuk van der vlecht afgebeten baal baal..
Nu heb ik de tip gekregen om het in sokken te doen als beschermhoes.. Maar ik ben bang dat eerst de sokken eraan gaan en dan weer een vlecht.
Ook is mij al voorgesteld knotten te maken.. Maar ben bang dat der manen dan na een tijd afbreken of toch weer gemarteld worden door andere paarden.
Een hengstenvlecht heb ik geprobeerde maar die werd er ook uitgetrokken.. Heb er nu antibijtspul in zitten. :+
Wil morgen een hengstenvlecht aan twee kanten proberen aangezien ze dikke manen heeft.
Wow een heeeeel verhaal.
Maar to the point.. Heeft iemand nog een tip wat ik kan doen want ik vind het zooo zonde!
Ik heb geen foto's ben nig niet echt bekend op bokt.. Ben al blij genoeg dat ik weet hoe dit moet haha.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 01:52

het is een oud topic dus eigenlijk had je een nieuw topic moeten openen
maar heb je het hele topic door gelezen ??

eh advies ehh proberen te voorkomen dan andere paarden aan jou paard zijn manen knagen :D
probeer verschillende antibijt producten uit
en begin idd met dunne vlechten en uiteindelijk zit je vast aan een hengsten vlecht ivm de lengte

sokken er om heen ?? tja dan geeft mijn voor keur meer aan een kous oid
en anders dat je zelf "hoesjes" maakt
sokken lijkt mij zeer onhandig

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 04:02

Haha okeoke dat wist ik niet ik ben niet zo slim op bokt.
Ik heb antibijtspul erin zitten en ga morgen een hengstenvlecht erin doen. Dan maar hopen dat ze al der haartjes nog heeft, en dan is hopelijk dat me oplossing!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:56

ik zou er geen sokken okheen doen, dan "luchten"de haren niet goed en breken ze af.
maak als je vlechten heb gemaakt, er een dubbele vlecht van ( bind de vlecht dus dubbel)
dit gebruikte ik altijd als mijn merrie veulens had ( die graag mamma's manen wilden eten := )
en anders gewoon antibijt erdoor heen, werkt ook redelijk goed.
mijn ervairng is.. dat de onder uiteindes zeer antrekkelijk zijn voor andere paarden om op te kauwen. die moet je dus dan extra insprayen,opbinden om verder bijten te voorkomen.