Anders is het grote zonde om een dier te doden en er vervolgens niets mee doen. Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Anders is het grote zonde om een dier te doden en er vervolgens niets mee doen. Bonita_Bon schreef:Ik zie de eenheid tussen ruiter en paard wat minder romantisch. Ik weet hoe ze ingereden worden, zowel in spanje als in portugal en als je naar de gebruikte bitten kijkt word je ook niet vrolijk. De sporen nog weggedacht...
Paarden voelen wel degelijk angst, kijk naar ieder willekeurig gevecht en dan alleen maar kijken naar de gezichtsuitdrukking van het paard (hoewel ze in spanje dan nog wel eens de spiertjes rond de ogen verdoven (zodat ze hun oogit niet kunnen tonen), nee ik vind elke variant waarin een dier opgejaagd word (zeker als daarvoor een ander dier word ingezet) onbegrijpelijk..
). Lusitana schreef:Ik zit in Nederland, kan maar heel kort reageren, maar willen jullie alsjeblieft, alsjeblief SPAANS stierenvechten, geblindoekte paarden etc er uit laten, want dat heeft helemaal NIETS met Portugees te maken.
De paarden werken van jongs af aan met stieren, eerst met kalveren en dan steeds groter en ouder en wilder ER IS GEEN ANGST. Paarden die angst tonen worden verkocht. Ze hoeven niet tegen wil en dank te werken. Het gaat om een samenwerking, men streeft naar een eenheid. De stierenvechter houd van zijn paarden en hun favorieten gaan meestal op hun landgoed dood aan een natuurlijke dood als ze ver over de twintig zijn (stierenvechters zijn stinkend rijk, en kunnen meerdere paarden aanhouden, ook die ze niet gebruiken). Ze hebben altijd paarden van verschillenden leeftijden in verschillende opleidingsfases op stal en ze werken in de arena ook met meer dat een paard, waarvoor ze de meest ervaren pakken voor het moeilijkste werk.
Risico wordt beperkt doordat er ook mannen op de grond zijn met capes, die de stier afleiden als er wat mis dreigt de gaan en dat gebeurt zo weinig dat het 't altijd het nieuws haalt...
De forcados daarintegen, die de pega doen aan het einde, lopen veel meer riscico en dat gaat regelmatig mis. Die werken met hun blote handjes....

Hoe mooi de rijkunst ook is, waarom kan het niet zonder stier? Of op een stiervriendelijke manier? Ik hoor jou nu niet over de stier, alleen maar over de paarden. En de stier is hier het lijdend voorwerp (ook letterlijk).
Dat hoeft niet per se scherp te zijn.
Het ligt ook aan de hand van de ruiter.Citaat:Verder ben ik het ook met djoni eens, het is vreselijk voor de stier, maar het heeft een bepaalde schoonheid, de ruiter en het paard, en de kracht van de stier.

Stiervriendelijk moet echter wel kunnen
Lusitana schreef:En waar blijf je dan met je bit verhaal?
Bonita_Bon schreef:het is heel storend om te discusieren met iemand die in grote letters gaat schreeuwen, en zwaar in de verdediging schiet. (Lusitana)
Ik heb inderdaad met enige regelmatig verknipte paarden soms direct, soms indirect uit spanje (paarden die tegen de muur op vliegen als je je hand optilt). Je hoort mij niet zeggen dat ze structureel de paarden verkeerd behandelen. Ook hoor je mij niet struikelen over een stang, ik rij mijn ruintje ook met een ongebroken trens (niet hetzelfde als een stang maar krijg er minstens zovaak commentaar op van nono's) maar in een stierengevecht rijden ze de paarden niet op de pinken, no offence maar dan gaat de arm met een grote zwaai van links naar rechts, hoppa omtrekken en ja.. dan schaad zo'n bit wel degelijk...
Ik ben deels spaans en helaas opgevoed met stierengevechten (heb ook een deel van de fam. in Portugal wonen overigens dus ken beide kanten van dit verhaal) mijn familie struikelt er totaal niet over en ik heb het zelf van dichtbij meegemaakt maar walg er van. Zowel voor de paarden als voor de stieren (maar natuurlijk het meest voor de stier), hoewel ik moet zeggen dat er buiten de ring/arena wel heel goed voor de dieren word gezorgt.. Het is ook wel dubbel. Maar er zijn andere manieren om de schoonheid van het samenspel van ruiter en paard te aanschouwen dan bij het stierenvechten..?