Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:17

Blij om te horen dat de stier toch wordt opgegeten! Lachen Anders is het grote zonde om een dier te doden en er vervolgens niets mee doen.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 08:14

ohoh.. even iets te snel over de berichten heen gelezen..

hier plaats ik even een linkje van Cyrina, (ze heeft het zelf al gedaan met het koeien drijven, maar het andere vind ik ook zo mooi!)

http://nl.youtube.com/watch?v=N3A8GjTZ3 ... re=related

Het rijden op een hand.. Vanuit de DV stijl.. je ziet dat er zeker hier in Nederland ook al een begin ermee wordt gemaakt. En Cyrina doet het echt al goed!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 09:30

Ik zit in Nederland, kan maar heel kort reageren, maar willen jullie alsjeblieft, alsjeblief SPAANS stierenvechten, geblindoekte paarden etc er uit laten, want dat heeft helemaal NIETS met Portugees te maken.
De paarden werken van jongs af aan met stieren, eerst met kalveren en dan steeds groter en ouder en wilder ER IS GEEN ANGST. Paarden die angst tonen worden verkocht. Ze hoeven niet tegen wil en dank te werken. Het gaat om een samenwerking, men streeft naar een eenheid. De stierenvechter houd van zijn paarden en hun favorieten gaan meestal op hun landgoed dood aan een natuurlijke dood als ze ver over de twintig zijn (stierenvechters zijn stinkend rijk, en kunnen meerdere paarden aanhouden, ook die ze niet gebruiken). Ze hebben altijd paarden van verschillenden leeftijden in verschillende opleidingsfases op stal en ze werken in de arena ook met meer dat een paard, waarvoor ze de meest ervaren pakken voor het moeilijkste werk.

Risico wordt beperkt doordat er ook mannen op de grond zijn met capes, die de stier afleiden als er wat mis dreigt de gaan en dat gebeurt zo weinig dat het 't altijd het nieuws haalt...

De forcados daarintegen, die de pega doen aan het einde, lopen veel meer riscico en dat gaat regelmatig mis. Die werken met hun blote handjes....

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:36

Nou de paarden in Spanje krijgen ook een heel gedegen opleiding hoor!

En ik weet nog zo niet wat ik beter vindt, of de stier nu trug gaat de wei op met die wonden en alle infecties die daar bij horen of dat het dan maar afgelopen is ook....

Daarnaast doen de Portugesen toch ook mee in Spanje... en vise versa

Jesser..dank..wordt er verlegen van!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:08

Lusitana, ik snap dat er verschil zit in Spaans en Portugees stierenvechten. Wat ik niet snap is, waarom jij maar blijft doorhameren op het feit dat de paarden niet bang zijn, dat ze goed opgeleid worden, dat ze hun oude dagen op het landgoed mogen slijten. Hartstikke mooi hoor, maar over de stieren hoor ik je niet.........

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:13

haha precies,ik zit meer in over die arme stieren als die paarden...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:18

Ik zie de eenheid tussen ruiter en paard wat minder romantisch. Ik weet hoe ze ingereden worden, zowel in spanje als in portugal en als je naar de gebruikte bitten kijkt word je ook niet vrolijk. De sporen nog weggedacht...
Paarden voelen wel degelijk angst, kijk naar ieder willekeurig gevecht en dan alleen maar kijken naar de gezichtsuitdrukking van het paard (hoewel ze in spanje dan nog wel eens de spiertjes rond de ogen verdoven (zodat ze hun oogit niet kunnen tonen), nee ik vind elke variant waarin een dier opgejaagd word (zeker als daarvoor een ander dier word ingezet) onbegrijpelijk..

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:41

Nou de bitten zijn een stuk prettiger als de Nederlandse wiebeldingen hoor. Je moet allen niet met zoveel druk rijden als men in Nederland gewend is. Ik rij DV en dressuur en mijn Bobby vindt het DV bit juist erg prettig. Zie bovenstaand filmpje van mij en Bobby dat is met een Doma Vaquera bit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 18:06

Bonita_Bon schreef:
Ik zie de eenheid tussen ruiter en paard wat minder romantisch. Ik weet hoe ze ingereden worden, zowel in spanje als in portugal en als je naar de gebruikte bitten kijkt word je ook niet vrolijk. De sporen nog weggedacht...
Paarden voelen wel degelijk angst, kijk naar ieder willekeurig gevecht en dan alleen maar kijken naar de gezichtsuitdrukking van het paard (hoewel ze in spanje dan nog wel eens de spiertjes rond de ogen verdoven (zodat ze hun oogit niet kunnen tonen), nee ik vind elke variant waarin een dier opgejaagd word (zeker als daarvoor een ander dier word ingezet) onbegrijpelijk..

Nogmaals Spanje er even buiten laten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De landen hebben GEEN ZAK met elkaar te maken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!
Over de bitten wil ik wel wat zeggen. Jullie denken meteen oh stang oh scherp, maar in de eerste plaats wordt er niet met druk op een bit gereden en in de tweede plaats is de mond van het Iberische paard bepaald kleiner, met een laag verhemelte en juiste en gewone trens kan dan een marteling zijn, want te dik, dus kunnen de lippen niet eens sluiten, en prikt in gehemelte op het moment dat je de teugels aan neemt.
En ik weet dat ook over het inrijden wilde verhalen gaan, maar slecht inrijden is slecht inrijden en heeft niets met Portugal als land of stierenvechten te maken. Je mag niet beweren dat in het hele land paarden op dezelfde manier worden ingereden!!!!!!
Ze zijn niet bang voor de stier, maar kunnen idd wel eens ongerust kijken als ze een plotselinge hulp verwachten, die kan nl wel eens wat te enthousiast aankomen en ze zijn erg gevoelig. Ze kunnen ook ongerust zijn als hun ruiter besluiteloos voelt, omdat ze zich totaal afhankelijk opstellen. Maar ongeruste blikken vind je in alle andere disciplines met paarden terug (in alle landen)en heeft niets met de stier te maken.

Ik blijf het maar herhalen, ze werken van jongs af aan met stieren, eerst met kalveren en geleidelijk met steeds grotere en wildere dieren. In de arena gebruiken de stierenvechters ook verschillende paarden, de minder ervaren krijgen makkelijker werk, en paarden die bang zijn (geworden) worden verkocht, daar wil een Portugerse stierenvechter gewoon niet mee werken.

Ze rijden er vaak zelfs met losse handen op! (En hoofdstelloos gebeurt inmiddels ook al). Denk je nou echt dat een paard niet de benen zou nemen als het echt bang was? En waar blijf je dan met je bit verhaal? Een stierenvechter rijdt het paard op de zit, het bit is totaal ondergeschikt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:24

Ik heb ook totaal geen moeite met hoe de paarden worden gereden, vind het mooi om te zien. Daar heb je net zoals hier slechte ruiters, maar die vind je niet snel op dat niveau. Want ze moeten met de pinken gereden kunnen worden, anders wordt het natuurlijk niets in het gevecht met de stier.
En angst voor de stier? Vast in het begin om te wennen, maar ik zie dat paarden hier ook aan alles gewend kunnen raken! Voor alles waarvoor een paard in de natuur weg zou rennen, leren wij het ook al te moeten blijven staan en zelfs confronteren.
Mijn paard moet ook gewoon naar de blaffende hond toe lopen, terwijl het evolutionair gezien ervoor zou moeten wegrennen Knipoog

De paarden die echt doodsbang voor stieren zijn worden niet ingezet. Dan brengt de ruiter zichzelf bewust in gevaar, dus daar kiezen ze echt niet voor.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:36

En wederom Lusitana, alleen maar een promoverhaaltje voor de paarden, want die vinden het o zo leuk. Wat zou de stier er nou van vinden?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:16

@ Bonita_bon, ben je regelmatig met spaanse paarden in aanraking geweest die verkeerd ingereden zijn, of heb je het zelf zien gebeuren?

Ik kan met mijn ervaring zeggen dat ik tot nu toe alleen maar met hele fijne goede ingereden paarden heb gereden. Heb er nu in totaal zo'n twintig of zo gereden.. Allemaal verschillend qua niveau, het ene paard redelijk groen. andere hoog afgericht, beter zelfs dan ik ooit waarschijnlijk zou kunnen rijden.. maar alle paarden die ik tot nu toe heb meegemaakt waren paarden die gewoon goed gereden waren!

Het ene paard is qua karakter wat heftiger dan het andere, maar ik prefereer liever de spaanse stijl van die van Nederland! Portugees heb ik geen ervaring bij, waar ik rij, kopen ze alleen Pre's of andalusiers. En ja.. met een stang gereden. Maar je leert vanzelf wel dat je van de teugels moet leren afblijven.. niet moet gaan klemmen, niet teveel beendruk moet geven, maar gewoon zitten!
Duidelijk in je hulpen, rustig tot zeer zacht met je handen! Vandaag mocht ik oefenen op piaf.. fantastisch gewoon.. Hoeveel paarden zijn er hier in Nederland waar je even een piaf of passage op mag oefenen.. ??

Vroegerrrr was ik ook een stuk harder in de hand, veel meer van het trekken.. enz.. ik wordt gedwongen om licht te zijn.. zowel door mijn instructrice.. maar ook door de paarden zelf! Heb ik een keer een dag dat ik wat minder in mijn vel zit, en dat ik onbewust toch meer ga plukken.. ze komen teveel in opstand.. en terecht!

Misschien ook mooi om te vertellen... Omdat er vaak zulke discussies ontstaan over een stanggebruik, mensen vragen zich vaak af waarom je op een stang rijdt.. of hebben vaak gelijk een vooroordeel..

een paardentandarts bevestigde eens mijn instructrice dat je kon zien wanneer een paard met stang of trens werd gereden.. Mondjes waren namelijk minder beschadigd of juist nog heel mooi als de paarden met stang werden gereden, terwijl de monden van paarden die met trens werden gereden vaak veel meer littekens hadden of meer beschadigd waren..

Leuk om te horen.. Maar goed dat is mijn opinie.

Daarnaast.. een bit kan nog zo scherp zijn.. of een spoor.. tis de hand of voet die het doet... Mijn paardje wordt ook op stang gereden, laatst een poosje op trens, maar daar werd hij zeer onrustig van.. ging telkens met zijn hoofd naar beneden en weer naar boven, er was geen rust erin te krijgen. tot ik weer een stangetje ging gebruiken...en het was gelijk over het onrustige gedrag..

Wil niet zeggen dat paarden in Nederland niet netjes ingereden worden.. Maar als je mij vraagt.. liever een paard wat goed beleerd uit spanje komt, dan een uit Nederland...

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:32

Ik vind het allemaal zo vreselijk dubbel... Weet niet helemaal wat ik ervan moet denken... Als ik de foto's bekijk, die filmpjes zie, dan zie ik een samenwerking tussen ruiter en paard waar je u tegen mag zeggen, en waar ik groot respect voor heb. Ik kan me zo goed voorstellen dat mensen die geweldig vinden, en natuurlijk heeft dit ook wel een iets hogere "status" als gewoon je rondje in de bak rijden... Ik kan me goed voorstellen dat dit mensen trekt, het is spanning, adrenaline, passie... En ja, ik moet eerlijk zeggen dat ik zo'n filmpje kan zien zonder te gruwelen. Dat ik het wel wat vind hebben, wat dat dan ook moge zijn(schud heel bokt van zich af Clown).

Maar toch, het blijft een stier die daar gewoon gedood wordt, en zo door speren gedood worden lijkt me niet bepaald een pretje...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:40

Lusitana schreef:
Ik zit in Nederland, kan maar heel kort reageren, maar willen jullie alsjeblieft, alsjeblief SPAANS stierenvechten, geblindoekte paarden etc er uit laten, want dat heeft helemaal NIETS met Portugees te maken.
De paarden werken van jongs af aan met stieren, eerst met kalveren en dan steeds groter en ouder en wilder ER IS GEEN ANGST. Paarden die angst tonen worden verkocht. Ze hoeven niet tegen wil en dank te werken. Het gaat om een samenwerking, men streeft naar een eenheid. De stierenvechter houd van zijn paarden en hun favorieten gaan meestal op hun landgoed dood aan een natuurlijke dood als ze ver over de twintig zijn (stierenvechters zijn stinkend rijk, en kunnen meerdere paarden aanhouden, ook die ze niet gebruiken). Ze hebben altijd paarden van verschillenden leeftijden in verschillende opleidingsfases op stal en ze werken in de arena ook met meer dat een paard, waarvoor ze de meest ervaren pakken voor het moeilijkste werk.

Risico wordt beperkt doordat er ook mannen op de grond zijn met capes, die de stier afleiden als er wat mis dreigt de gaan en dat gebeurt zo weinig dat het 't altijd het nieuws haalt...

De forcados daarintegen, die de pega doen aan het einde, lopen veel meer riscico en dat gaat regelmatig mis. Die werken met hun blote handjes....

Spaans of Portugees, het blijft een stier die gemarteld wordt. Knipoog
En inderdaad, het samenspel tussen ruiter en paard is prachtig om te zien.
En nee, echt niet elk paard wordt grof ingereden, daar ben ik het mee eens. Knipoog
Je zit nu wel heel mooi de rijkunst te verdedigen, maar veel mensen hier zeggen ook al dat dat inderdaad een knap staaltje werk is. Maar die stier, die moet lijden. Hoe mooi de rijkunst ook is, waarom kan het niet zonder stier? Of op een stiervriendelijke manier? Ik hoor jou nu niet over de stier, alleen maar over de paarden. En de stier is hier het lijdend voorwerp (ook letterlijk).

Hier ook een paard dat beter loopt op een stang. Lachen Dat hoeft niet per se scherp te zijn. Het ligt ook aan de hand van de ruiter.

Verder ben ik het ook met djoni eens, het is vreselijk voor de stier, maar het heeft een bepaalde schoonheid, de ruiter en het paard, en de kracht van de stier.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:48

Citaat:
Verder ben ik het ook met djoni eens, het is vreselijk voor de stier, maar het heeft een bepaalde schoonheid, de ruiter en het paard, en de kracht van de stier.

Juist! jij weet het alleen iets beter te verwoorden Lachen
Maarja, ik vrees dat mechanische stieren hem niet helemaal wordt Koe Stiervriendelijk moet echter wel kunnen Ja

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:49

Ben het niet eens met Lusitana met het verschil van stierenvechten Spanje of Portugal het stierenvechten te paard is precies hetzelfde ! Je hebt ook stierenvechten te voet maar daar gaat deze topic niet over.

Veel Portugezen komen naar Spaanse plazas want meest bekende zijn natuurlijk Madrid of Sevilla en daar wil ieder goede stierenvechter succes hebben.

De PRE word heel weinig gebruikt voor rejoneo , meestal zijn het crusados of lusitanos.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:21

het is heel storend om te discusieren met iemand die in grote letters gaat schreeuwen, en zwaar in de verdediging schiet. (Lusitana)
Ik heb inderdaad met enige regelmatig verknipte paarden soms direct, soms indirect uit spanje (paarden die tegen de muur op vliegen als je je hand optilt). Je hoort mij niet zeggen dat ze structureel de paarden verkeerd behandelen. Ook hoor je mij niet struikelen over een stang, ik rij mijn ruintje ook met een ongebroken trens (niet hetzelfde als een stang maar krijg er minstens zovaak commentaar op van nono's) maar in een stierengevecht rijden ze de paarden niet op de pinken, no offence maar dan gaat de arm met een grote zwaai van links naar rechts, hoppa omtrekken en ja.. dan schaad zo'n bit wel degelijk...

Ik ben deels spaans en helaas opgevoed met stierengevechten (heb ook een deel van de fam. in Portugal wonen overigens dus ken beide kanten van dit verhaal) mijn familie struikelt er totaal niet over en ik heb het zelf van dichtbij meegemaakt maar walg er van. Zowel voor de paarden als voor de stieren (maar natuurlijk het meest voor de stier), hoewel ik moet zeggen dat er buiten de ring/arena wel heel goed voor de dieren word gezorgt.. Het is ook wel dubbel. Maar er zijn andere manieren om de schoonheid van het samenspel van ruiter en paard te aanschouwen dan bij het stierenvechten..?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:28

Lusitana schreef:
En waar blijf je dan met je bit verhaal?

Oei en dan moet je als gesprekspartner je best doen om redelijk te antwoorden.
Maar goed, als je weet welke consequenties er volgen als je als paard niet luisterd naar de zit van je ruiter..
Westernpaardje hier uit de buurt ook, die is zo goedsgruwelijk hard in zn bekkie getrokken bij stops dat hij het nu angstig op de zit al doet (heel geforceerd) dus daar blijf ik met mijn bit verhaal.
zoals ik eerder al aangaf wilde ik niet generaliseren en zeggen dat iedereen dat altijd zo doet, maar sorry been there, zo gebeurd het wel hier en daar (vaker dan men wil horen). Niet ieder paard reageerd zo scherp omdat het verkeerd is gereden, maar ze zitten er wel tussen. Jouw argument is dus vrij transparant..

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:01

Bonita_Bon schreef:
het is heel storend om te discusieren met iemand die in grote letters gaat schreeuwen, en zwaar in de verdediging schiet. (Lusitana)
Ik heb inderdaad met enige regelmatig verknipte paarden soms direct, soms indirect uit spanje (paarden die tegen de muur op vliegen als je je hand optilt). Je hoort mij niet zeggen dat ze structureel de paarden verkeerd behandelen. Ook hoor je mij niet struikelen over een stang, ik rij mijn ruintje ook met een ongebroken trens (niet hetzelfde als een stang maar krijg er minstens zovaak commentaar op van nono's) maar in een stierengevecht rijden ze de paarden niet op de pinken, no offence maar dan gaat de arm met een grote zwaai van links naar rechts, hoppa omtrekken en ja.. dan schaad zo'n bit wel degelijk...

Ik ben deels spaans en helaas opgevoed met stierengevechten (heb ook een deel van de fam. in Portugal wonen overigens dus ken beide kanten van dit verhaal) mijn familie struikelt er totaal niet over en ik heb het zelf van dichtbij meegemaakt maar walg er van. Zowel voor de paarden als voor de stieren (maar natuurlijk het meest voor de stier), hoewel ik moet zeggen dat er buiten de ring/arena wel heel goed voor de dieren word gezorgt.. Het is ook wel dubbel. Maar er zijn andere manieren om de schoonheid van het samenspel van ruiter en paard te aanschouwen dan bij het stierenvechten..?

Heel eerlijk en objektief, je mening! Je weet tenminste waar je over praat. Ik wordt namelijk soms moe als mensen zomaar dingen roepen die ze zelf niet hebben meegemaakt. En vaak zijn gebeurtenissen dan al gauw heel erg zielig.. als je begrijpt wat ik bedoel.

toch blijf ik erbij dat er ondankt het gebeuren van het stierengevecht of hoe je ook noemen wilt, daarnaast wel mooie dingen zijn ontwikkeld. Ben benieuwd hoe jouw mening is ten opzichte van het algemeen rijden hier, en het rijden daar... Mits je het dan hebt over de paarden die een normale gedegen opleiding hebben genoten. Hoe rij jezelf, en wat heb je er zelf van opgestoken?
Sorrie voor mijn nieuwschierigheid.. maar zelf ben ik altijd open en benieuwd naar mensen die rijden volgens de spaans/portugese rijschool..
Ik heb mijn ervaring, maar die is niet opgedaan in Spanje, hier in nederland, maar wel volgens de spaanse rijkunst.. mijn instructrice/vriendin rijdt zelf ook zo en het mooie ervan was.. toen ik op vakantie in Spanje was.. nog niet eens in het zuiden, maar het catalaanse gedeelte, heb ik daar bij een manege/pensionstal paar keer prive les gekregen. (goede instructeur trouwens!) en ik kreeg precies zoals ik les heb van mijn instructrice dezelfde instructries als van die man!! Super om dat mee te maken dan hoor..

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:30

http://www.youtube.com/watch?v=5895K-Xj ... re=related

Dit is o.a. de Working Equitation die uit de rijstijlen zijn onstaan door het werken met het vee. Tis een behendigheidsparcours gereden op een hand. Zeer spectaculair mits het paard goed verzameld is! Dezelfde dicipline is er ook op stijl.. dus niet snel. Dit filmpje laat echter de de speedtest zien.

Daarnaast is er een ander onderdeel, de Doma Vaquera dressuur.. en een onderdeel van teamwork cutting..maar dan op de zuid-europese manier van rijden. De spanjaarden en portugezen zijn er zeer bedreven in! Dit is een portugees, dat zie je aan de optoming van zijn paard.

Ik heb de link even gebruikt van een ander forum, maar heb hem regelmatig zelf gezien, op youtube, ook meerdere filmpjes van WE staan bij dezelfde auteur..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:02

Nou zeg nou zelf Jesser .. dat is toch heel wat fijner om te zien, de behendigheid en soepelheid, het reactievermogen van het paard op zo'n parcours, dan dat er een stier bij betrokken is?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:10

Jesser, dat filmpje vind ik nou inderdaad veel prettiger om naar te kijken en qua rijkunst minstens even spectaculair als wanneer er een stier aan te pas komt.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:29

Klopt, ben ik ook helemaal eens met jullie.. Maar vergeet dan niet dat het wel afstamt van het hoeden met het vee.. wat uiteindelijk ook weer gedeeltelijk gefokt werd voor het stierenvechten.. tja..
Was dat er niet geweest, dan had deze tak van sport zich niet kunnen ontwikken.. daarmee wil ik aangeven, dat niet alleen maar slechte dingen in ontwikkeling zijn door mede het stierengevecht..

En ja...ik ben verknocht aan deze rijstijl.. en aan de klassieke spaanse rijkunst! dit is pas rijden op hoog niveau! Met passie en op en top dressuurmatig zonder het 'stijve' gebeuren van de moderne dresuur..Geen geruk.. ondanks dat de paarden op stang gereden worden..

Er zijn meerdere mensen hier in nederland die op die manier les kunnen geven.. Wie weet is er een kans dat ik wat meer mensen hiermee wat enthousiast kan krijgen, zodat we een heuse competitie kunnen opstarten. Vergeet niet dat het dressuurmatig zeer hoog staat..Alleen op een andere manier gereden en uitgevoerd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:54

jesser dat is echt een heel gaaf filmpje,daar heb ik echt met veel lol naar gekeken Ja

dat wil je zelf ook nog wel doen.. Haha!

laat dat dan maar het toonbeeld gaan worden van de portugese rijkunst,lijkt me een veel betere reclame Knipoog

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:36

Kimmie 261, mooi he die filmpjes.. gaat je bloed van stromen en wil je zelf ook gaan doen.. weet het.. wie weet in de toekomst met mijn paardje ook.. eerst de basis goed erin, en dan wie weet.. maar dit is wat ik mooi vind, hier kan ik van genieten.. er zijn veel meer filmpjes hierover te vinden op youtube..

En zoals ik al eerder schreef, er zijn een aantal mensen in Nederland die hierin les geven.