Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 23:19

Die van mij is ook niet zo vlot idd. :D
Wel nog jong en nog moeite met balans, komt wel goed.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 14:05

Die van mij gaat juist hard als hij iets moeilijk vindt :')
Verzorgmeisje had gisteren weer gereden, zo leuk om haar met hem bezig te zien en te zien hoe braaf hij geworden is <3

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 18:02

Rambo ging zo fijn toch!

Hij heeft sinds die tijd weer een nieuw trucje :+
Hij pakt aan de linkerkant z’n bit vast en trekt dan z’n kop naar rechts. Doet hij dus alleen linksom. Links is in z’n stelling/buiging z’n moeilijke kant maar in z’n lijf juist de betere kant. Dus zal daar wel mee te maken hebben.

Ik zet hem nu zoveel mogelijk om m’n binnenbeen heen dan, houdt hem van buiten opgesloten en duw hem dan met m’n binnenbeen om mij heen. Ik moet zeggen, ik ben nu telkens kapot na het rijden maar na een paar keer proberen doet hij het niet meer.

Tanden zijn overigens helemaal in orde en maandag weer gedaan. Jullie nog een idee waar het vandaan kan komen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 18:14

Is links zijn bolle of holle kant? Wat ik zou doen als een paard vastpakt is trouwens direct loslaten. Als jij niet vasthoudt hebben zij ook niks om vast te pakken en zodra ze dan loslaten komt je hulp wel gelijk door. Samen met actief houden achter. Dus eigenlijk los, been, ophouding, los, been. Beetje lastig uit te leggen zo.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 18:31

Ik zou dit ook wel een bezoekje osteo of fysio waard vinden en goede instructie die meekijkt. Is hij wel fijn aan je buitenbeugel?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 18:41

Hij is juist heel fijn te rijden op de buitenteugel en binnenbeen. Op rechts doet hij het niet terwijl dan links de buitenteugel is, dus de teugel met het meeste contact.

Ik laat inderdaad los, moet zeggen, dat win je ook gewoon niet, hij trekt dan echt met volle kracht z’n kop naar rechts :')
Maar ik zet hem dan dus wel op de kleine volte naar links met buiten been en teugel opgesloten en binnenbeen flink ertegenaan, dan laat hij dus ook los. Ik zet hem inderdaad ook vooruit, vandaag sprong hij ook aan in galop, boeit mij niet, als hij maar loslaat :+

Elisa, hoe bedoel je bolle of holle kant? In de schouders of?

Maar als ik loslaat blijft hij toch met z’n kop naar rechts lopen, vandaar dat ik hem op de volte zet, waardoor hij toch naar binnen moet buigen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 18:44

Dan kan het ook nog een balans dingetje zijn in combinatie met misschien wat spierpijn van toen hij zo fijn ging?
Vooral doorgaan zo denk ik en dan leert hij ook vanzelf dat dit niet het antwoord is op de vraag die je op dat moment stelt :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 18:59

Afbeelding

Even een plaatje er bij gepakt, links is een rechtsgebogen paard en rechts een links gebogen paard. Hier zie je duidelijk de holle (korte, binnenkant) en de bolle (lange), buitenkant.

Het kan met scheefheid te maken hebben. Meestal zijn ze dan aan kant sterker en kunnen daar ook het bit vast pakken omdat buigen moeilijk is.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 19:21

Audesta, Zou goed kunnen, hij heeft altijd wat meer moeite gehad met links de stelling pakken, terwijl hij rechtsom weer meer moeite heeft met z’n balans.

Maar ja ik probeer het nu met al m’n krachten in m’n benen op te lossen, blij dat ik m’n benen train in de sportschool want my god is dat heavy :')

Elisa, interessant, ik ga hem morgen eens bekijken wat z’n holle en bolle kant is want ik heb geen idee haha!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 20:11

Valt hij dan niet ook enorm op linksvoor als hij links vastpakt? Iets in de balans zit niet helemaal goed denk ik. Ik denk ook dat je best al wel op de juiste weg bent, en dat consequent door moet zetten.

Ik heb vandaag met hulp van een vriendin weer op Lis gehangen. Vorig jaar stapten we al rond, maar toen ging het enorm mis en hadden we beide een deuk in ons vertrouwen. Toen was het rotweer en was ik eigenlijk altijd alleen en ik durfde niet zo goed zonder hulp in deze fase. Maar vandaag ging het heel goed! Vriendin kon voertjes geven terwijl ik op haar rug kon belonen met woordjes en aaitjes. Het ging nu mis als ik vanaf haar rug voer wilde geven, want dat gaf onbalans als ze achterom kijkt en dus stress. En stress was steigeren. Hopelijk zijn we nu weer op de goede weg en kunnen we snel stappen zetten

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 20:19

Oh fijn Maartje de kop is er weer af.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 20:22

Ja en nu hopen dat mijn man af en toe even paardje wil vasthouden en brokjes wil geven, kan ik iets vaker oefenen :+

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 20:23

Hahaha ook die africhten dus :')

Ik zit nog helemaal na te glunderen joh. Heb vanochtend de projectpony gereden en die ging lekker!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 20:26

Oh fijn Maartje, beetje hulp met zadelmak maken is sowieso wel belangrijk. Hopelijk nu weer een positieve flow.

Haha Tarzan, als ik het zo lees dan klinkt het alsof links de bolle kant is.
Hij wilt naar rechts omdat naar links buigen zorgt dat hij de spieren aan de rechterkant kant (hol) moet oprekken. En dat vinden ze vaak niet zo fijn als ze een beetje scheef zijn. Kent hij een pasje wijken? Op zich is wijken voor je linkerbeen naar je rechterteugel een fijne om de schouders voor te verzetten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 20:39

Mijn vriendin vroeg ook al, wie ben je nu aan het africhten? Lis of mij? :')
En inderdaad Elisa, ik dacht ik doe dit wel alleen maar dat lukt toch niet helemaal

Wat fijn Audesta! Zag een filmpje langskomen en zag er echt wel fijn uit!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 20:41

Thanks. In mijn laatste drafje kreeg ik echt een mega bries en kreun. Mooi teken om te stoppen hahaha. Zo schattig. Pony vind het wel leuk geloof ik.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:34

Even een ego post, druk met werk en de paarden!

Ik heb vandaag weer voor het eerst sind Peet is ingespoten, gereden *\o/* Ik kon hem aan de longe echt kreupel kijken. Mocht van de dierenarts vanaf woensdag al rijden, maar plan was eerst iets langer door longeren zodat hij iets meer gewend was aan hoe zijn lichaam nu voelt. Alleen werd ik gek van longeren omdat ik hem echt kreupel aan het kijken was. Helpt niet dat hij nu scheef is en dus iets anders loopt dan normaal.
Even kort stap en draf gedaan met wat overgengen. Morgen weer kort een rondje en dan volgende week verder uitbouwen

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:40

Tarzan, altijd lastig, scheve paarden. Ik weet wel dat rechtrichten echt heel belangrijk is, maar ook best lastig.
Navaro is linksgebogen, ook best wel erg, dus daar gaan we ook veel aan werken. Heb afgelopen donderdag grondwerkles gehad met kaptoom. Ondanks zijn scheefheid wilde hij wel ondertreden en braaf doen wat we hem vroegen, dus dat vond ik erg positief. Eerste keer dat ik weer met Navaro werkte sinds mijn vakantie (hij heeft een ruime week stil gestaan).

Maartje: wat fijn om te horen, ik hoop dat je het zo langzamerhand verder uit kan bouwen! Snoepjes doen het hier ook goed (ik wou dat mijn hond zo gek was op snoep, had me ook veel gedoe gescheeld :') )

Audesta: Fijn om te horen!

FB: Hoe voelde hij onder het zadel? Scheef, of kreupel of wel goed?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:47

Was het les van de nieuwe juf Century? Goed bevallen?

Fb fijn dat je weer op kan bouwen nu!

Lis wordt heel erg gerustgesteld door beloningen, die heeft ze ook nodig om te ontstressen in de training.

Mijn Spaanse dames zijn niet zo heel scheef, maar de Haflinger hier…. Daar zit wel werk aan zeg maar :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:57

Met z'n tweeën is ook handiger om ze voorwaarts te houden in het begin om eventuele bok/ steigerpartijen te voorkomen Maartje.

Klinkt goed Audesta!

Wat fijn FB, voelde hij goed?

Fijn dat jij ook weer lekker bezig bent Century.

Havanna wordt steeds rechter, die is links gebogen en in het begin was rechtsom drama. Steeds gewoon vliegensvlug omdraaien als er een beetje buiging nodig was. :+
Vind het wel grappig, ieder paard reageert anders als ze het moeilijk vinden.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:59

Peet is normaal wel recht, maar wordt vrij snel scheef als hij al even niet gereden wordt en dat in nu al 2 weken? Misschien meer? En na een paar trainingen is hij weer recht. Hij valt graag terug in zijn oude patronen en kan me voorstellen dat het nu heel gek is dat hij geen last meer heeft van SI. Woensdag krijgt hij een fascia massage om weer iets losser gemaakt te worden mocht hij ergens zijn gaan compenseren.

Onder het zadel voelde hij goed! Wel scheef, maar geen enkele pas onregelmatig *\%/*

Even teruglezen en reageren:
Fijn dat je een rondje buiten hebt kunnen doen met Rambo Tarzan!! Lastig zijn scheefheid!! Is het zadel misschien iets scheef geworden? Peet wilt dan ook wel eens dat soort dingen uithalen. Hij probeert dan te doen wat je vraagt maar wilt het ergens niet doen want auw.

Fijn dat het rijden met de projectpony zo goed ging Audesta!!

Fijn dat je weer hebt kunnen hangen Maartje!!! Hopelijk kan je man je helpen! Zou fijn zijn als je nu kan doorpakken!!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 22:01

Klopt Elisa, maar dat vertrouw ik mijn man dan weer niet toe :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 22:07

Was inderdaad de nieuwe juf die jij hebt aangeraden :j ik denk dat ze verstand van zaken heeft en het prima is om zo te beginnen bij het begin (paard lijf goed laten gebruiken). Daar is veel aan te sleutelen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 22:14

Ah fijn century en fb. Allebei weer lekker opbouwen.

Mijn zwarte dame is ook niet perse scheef als in gebogen naar een kant maar hangt graag op de linkerschouder en blokkeert daar dan wat in. Inmiddels wisselen we af en toe van kant haha. Denk dat de project pony net liever op rechts hangt. Maar we zullen zien.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 07:46

Dat klinkt goed Century!