CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:04

Het is moeilijk op basis van een beschrijving te oordelen, maar weet dat de ribbels in principe bindweefselvorming zijn. Ze horen er normaliter niet. Dus indien deze aanwezig zijn, zou ik toch wel durven zeggen dat het (wellicht) om een hele milde vorm/beginstadium van CPL gaat.

Wondjes kan wel komen door jeuk (door mijten). Byemite is zeker een geschikt middel. Ik zou dat proberen en indien dit onvoldoende werkt, dan pas kijken naar andere middelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:21

Ik ben nog geen trekpaarden tegen gekomen die geen ribbel/verdikking in de kootholte hebben :=

De juiste voeding is stap 1.

De mijten kan je het beste behandelen met byemite of cydectin pouron. Die laatste is wat duurder maar wel het makkelijkst omdat je het op dezelfde manier toepast als vlooiendruppels bij honden.

Mocht je geen meewerkende dierenarts hebben dan kan je ook nog gebruik maken van vlooiendruppels voor honden. Voor de zwaarste honden en dan 1 pipet per been.

Blijf weg bij finecto! Ik heb dit voor langere tijd gebruikt bij mijn paard met 0,0 resultaat maar wel verhoogde leverwaarden.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:23

Gloa schreef:
Ik ben nog geen trekpaarden tegen gekomen die geen ribbel/verdikking in de kootholte hebben :=

De juiste voeding is stap 1.

De mijten kan je het beste behandelen met byemite of cydectin pouron. Die laatste is wat duurder maar wel het makkelijkst omdat je het op dezelfde manier toepast als vlooiendruppels bij honden.

Mocht je geen meewerkende dierenarts hebben dan kan je ook nog gebruik maken van vlooiendruppels voor honden. Voor de zwaarste honden en dan 1 pipet per been.

Blijf weg bij finecto! Ik heb dit voor langere tijd gebruikt bij mijn paard met 0,0 resultaat maar wel verhoogde leverwaarden.

Ik heb ook gezocht op het feit zou elk trekpaard of trekpaard kruising ( die van mij is een kruising namelijk) dan CPL hebben? Kunnen die ribbels en verdikkingen ook komen door mijten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:36

CPL is nooit zo van de ene op de andere dag. Het is een progressief traject wat zonder ingrijpen gruwelijk uit de hand kan lopen.

De mijne heeft al vanaf dat ze 2 jaar oud was een ribbel. Is tijdelijk iets erger geweest maar door aanpassing in dieet weer terug op het oorspronkelijke niveau.

Ook al behandel je nu de mijten; die ribbel gaat niet meer weg. Is geen ramp zolang het vanaf nu onder controle blijft.

Van CPL krijg je geen mijten. Mijten krijg je van een vermindere weerstand. Het is wel dat ergere vormen van CPL een been woest aantrekkkelijk maken voor mijten en ze veel moeilijker te behandelen zijn.

Het zijn wel versterkende factoren. Een mijt infectie tast de huid aan waar het lichaam dan weer op reageert. Een paard met bindweesfel en lymfe problemen in de benen zal dan een extremere reactie geven dan een warmbloedje.

Als je niet goed genoeg of op tijd ingrijpt dan kom je in een cirkeltje terecht waarin het ene probleem het andere voedt en vice versa.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:40

Thanks voor je uitleg! Maar is een ribbel bij een trekpaard dan meteen CPL ? of hoe moet ik dit zien? :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:52

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:53

Ben benieuwd wat jullie denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 20:21

Geen idee hoe cpl in de medische wetenschap wordt beoordeeld qua maatstaven.

Maar ik vind deze foto's er niet schokkend uit zien hoor. Mijten goed behandelen en zorgen voor een passend rantsoen en dan hoeft het echt geen probleem te zijn.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 20:33

Maar je denkt dus wel echt dat het CPL is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:25

nou ik vind dit brij nette benen hoor.
zit wat kleine ribbel,maar dat kan ook door een verwaarloosde mijteninfectie komen.
zou gaan behandelen en even afwachten hoe een en ander verder gaat

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:30

Gloa schreef:
Geen idee hoe cpl in de medische wetenschap wordt beoordeeld qua maatstaven.

Dat weet ik, dankzij mijn onderzoek, wel :D Alleen is dat zelf niet volledig waterdicht en niet altijd eenvoudig te interpreteren. Zeker niet bij die mildere gevallen.

Ik zou dit paard de mildste score geven. Het lijkt mij echt een beginstadium, dat het zo mild is op 10-jarige leeftijd is wel positief denk ik. Je kan het nu nog onder controle proberen houden door goed management. Die kleine, korstige huidplooien op het pijpbeen heeft mijn merrie ook, maar in ergere mate (daar past echt een zijwaartse vinger in..). Het lijkt alleszins wat hyperkeratose achtig. Ik zou blijven scheren, de boel goed in 't oog houden en de huidplooien evt insmeren met huidversoepelende zalf (Uierzalf of iets in die aard). Af en toe ook behandelen tegen mijt. Voldoende beweging voorzien en voeding aanpassen.

De plooien in de koot vind ik zelf heel goed meevallen bij je paard. Daar zou ik me niet echt zorgen om maken. Zwelling vind ik ook echt oké.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:11

Ik lees vaak over scheren bij cpl. Is dat echt het beste? Mijn nieuwe tinker heeft ook plooien die na behandeling mijt niet zijn verminderd. De jeuk is wel weg en hij heeft geen wondjes. Qua voer en verder management weet ik wat te doen.

Maar ik worstel dus met de benen zelf. Heeft scheren ook nadelen? Sokken beschermen de huid ook. En als je hebt geschoren, wat dan? Wat doe je met de kloven enzo?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:20

ja ik vind het nadeel dat met geschoren benen zomerdag een vlieg er makkelijker in kan kruipen en eitjes leggen.
met flinke sokken er voor kan dat niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:29

Over het scheren van de benen verschillen de meningen.
Ik ben zelf geen voorstander van scheren tenzij het echt nodig is door open wonden en/of maden.
De sokken beschermen de huid inderdaad. Vooral ook tegen vocht en vuil, waar de huid op de benen van een CPL'er toch al gevoeliger voor is.
Ik heb zelf wel eens een foto gemaakt waarop de beschermende werking van de sokken erg goed te zien was.
Zo ziet een ongewassen sok er uit als je er tussenin kijkt.
Afbeelding

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:05

In alle medische (wetenschappelijke) literatuur wordt scheren aangeraden, het heeft namelijk veel voordelen waaronder:
- Beter overzicht van de verdere ontwikkeling van CPL
- Makkelijker te behandelen (beter contact met producten, eenvoudigere wondbehandeling ed.)
- UV-licht is gekend om pathogenen (waaronder ectoparasieten) te doden. Overigens blijken mijten minder actief te zijn bij warmer (zonniger weer)
- Het behang is de ideale, omsloten omgeving voor secundaire bacteriële en mijten infecties, zeker bij natte omstandigheden. Het ondersteunt voornamelijk bacteriële groei
- De benen blijven over het algemeen juist properder. Ik merk zelf dat vuil niet goed hecht aan de geschoren haren. De benen drogen ook veel sneller op
- Bij het scheren verwijder je heel wat huidschilfers die de ideale voedingsbodem vormen voor mijten. De schilfers blijven daarnaast ook niet meer in de lange haren plakken

Het grootste nadeel is wellicht het risico op miasis (al kruipen die vliegen volgens mij ookgewoon doorheen de sokken op de open wonden, en heb je weer geen overzicht).

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:38

Ok dank voor deze overwegingen!

Wat zou nu zinvol zijn om aan huidverzorging te doen? Hij heeft idd schilferplekjes. Daar blijf ik nu vanaf. Een enkel wondje behandel ik evt met zilverzalf. Als ik de plooien wat open trek, zie ik een rodere huid, maar niet kapot. Naast regelmatig controle doe ik dus weinig. Bewust niet wassen ivm ‘broeien’. Aanvullende huidverzorgingstips op basis van de bak ervaring hier?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:07

Ik scheer wel, maar vind het geen must voor ieder paard. Maar bij die van mij werkt het wel het beste, omdat de sokken tot op de huid vies worden door vocht. En hij heeft zulke dikke sokken, dat het vreselijk broeit.
Maar kijk dus goed naar je paard, ieder paard is weer anders.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:47

Wat ik zelf heb gemerkt, en ik weet niet of dat bij anderen ook zo is, maar hier waren de sokken van onze belg heel anders qua structuur dan die van mijn tinker. De sokken van de belg waren veel stugger, de haren stonden meer uit elkaar en waren dikker, waardoor er bij de belg makkelijker vocht en vuil tussen kwam. Terwijl de sokken van mijn tinker juist vrij zacht zijn met redelijk slap en fijn haar, en die sokken voeren het water juist heel goed af, en die liggen zo mooi glad tegen elkaar dat ze enorm goed beschermen.
Bij onze belg heb ik de sokken wel eens geschoren toen hij wondjes had, bij mijn tinker zou ik dat juist niet doen, die zou direct last krijgen van geschoren benen omdat zijn huid daar geen zonlicht en ammoniak en ander vuil en vocht gewend is.
Dus wat Jaan81 zegt ben ik het zeker mee eens; ieder paard is anders en wat voor de ene werkt, werkt niet voor de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:22

Ik doe hier regelmatig met de uitdun kam de sokken van mijn trekpaard borstelen. Daardoor wordt het geen enorm dik verstikkend pakket en blijft er ook geen vuil in hangen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:56

Gloa schreef:
Ik doe hier regelmatig met de uitdun kam de sokken van mijn trekpaard borstelen. Daardoor wordt het geen enorm dik verstikkend pakket en blijft er ook geen vuil in hangen.

hoe en met welke kam verdun jij ze? Ik wil dat ook doen, dacht anders de buitenkanten van de sokken te scheren en gewoon in het midden wat te laten staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:04

mindful schreef:
Gloa schreef:

hoe en met welke kam verdun jij ze? Ik wil dat ook doen, dacht anders de buitenkanten van de sokken te scheren en gewoon in het midden wat te laten staan?

Ik gebruik deze;
https://www.bol.com/nl/p/uitdun-kam-met-gel-handvat/9200000081835083/

Als je googled op 'uitdunkam paard' dan vind je meerdere van dit soort kammen.

Gebruik hem ook om de wilde bos aan manen en staart te temmen ~~}>

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:14

ik smeer af en toe de sokken vol met klitwortellotion. van het kruidvat.
is tegen roos, weekt het bovenste huidlaagje weg en als ik dat gedurende een dag of 3 doe en ik kam de sokken uit dan blijven ze daarna echt heel lang mooi.
niet op open wondjes doen,dan prikt het door de alcohol.

ik merk wel dat een goede borstel of kam wel een dingetje is ja met die sokken of manen :+

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:17

Zojuist in overleg met mijn dierenarts een flesje byemite opgehaald! Hier ga ik hem straks mee behandelen. Ik kreeg een brief mee met uitleg... hierin stond alleen dat ik de byemite moest uitspoelen? Ik had juist begrepen dat dat toch juist niet moest? Hmm nu ben ik in de war!! En is het noodzaak om ook zijn hele stal leeg te halen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:49

Niet uitspoelen inderdaad, en precies 10 dagen later moet je het een keer herhalen, dat heeft met de levenscyclus van de mijt te maken. Stal leeg halen en schrobben met detol is altijd aan te raden.
Staat hij veel op stal? Constante rustige beweging is echt heel belangrijk bij CPL.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:12

8nnemiek schreef:
Niet uitspoelen inderdaad, en precies 10 dagen later moet je het een keer herhalen, dat heeft met de levenscyclus van de mijt te maken. Stal leeg halen en schrobben met detol is altijd aan te raden.
Staat hij veel op stal? Constante rustige beweging is echt heel belangrijk bij CPL.

Hij staat ongeveer 10 uur buiten