[FOTO] trekpaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:53

heb je het hooi weleens laten analyseren ?
misschien is er gebrek aan vitamine o.i.d.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:00

Ik heb geen idee wat hij nu krijgt aan hoeveelheid. Hij wordt drie keer per dag gevoerd. 3 keer hooi en 3 keer krachtvoer. Het enige wat ik weet is dat het te weinig is. Het probleem is dat het bijkomen moeilijker is dan afvallen. Hij krijgt telkens meer maar het is niet in te schatten wanneer het genoeg is. dat kan ik alleen zien als hij verder afvalt, gelijk blijft of bijkomt. Ik ga vanavond nog een keer in gesprek. In iedergeval bedankt voor de info, nu heb ik een goed idee in welke richting ik moet gaan zoeken.

@cherell0: Voor zover ik kan beoordelen is het echt goed hooi. Ziet er goed uit, ruikt goed en heeft een goede kleur. De eigenaresse van stal wil hem op kuil gaan zetten omdat er meer in zit. Dat wil ik niet aangezien hij dan weer flinke mok krijgt. Kuil en mok is geen goede combinatie.

lizy29

Re: [FOTO] trekpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:04

Ik zou toch eens kijken of je hem op onbeperkt kan zetten. Of ergens anders een paar balen vandaan halen. Kleur en geur zegt niet altijd iets over de voedingswaarden.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:09

Onbeperkt heb ik zelf ook het liefst, echter blijkt dit vanauit de stal een enorme uitdaging (geen idee waarom). Dat is het andere probleem, ik betaal al de hoofdprijs en vind dat de stal verantwoordelijk is voor zijn voeding. Als dit niet opgelost kan worden voel ik me genoodzaakt om te vertrekken. Helaas wordt het nu mijn/zijn probleem gemaakt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:11

In mijn ogen is onbeperkt in dit geval gewoon veel meer geven per keer. Desnoods zetten ze een hele baal (hebben ze kleine baaltjes?) in zijn stal.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:12

lizy29 schreef:
In mijn ogen is onbeperkt in dit geval gewoon veel meer geven per keer. Desnoods zetten ze een hele baal (hebben ze kleine baaltjes?) in zijn stal.

Ja in mijn ogen ook. Daarom snap ik ook niet wat er zo moeilijk aan is!

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:13

Weet je ongeveer wat ze per voerbeurt in de stal gooien? 2 plakken, 3 plakken? Van ruwvoer zal je in ieder geval niet snel te veel geven, wees dus niet al te voorzichtig met het omhoog gooien van de hoeveelheden :)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:16

Bambolina schreef:
Weet je ongeveer wat ze per voerbeurt in de stal gooien? 2 plakken, 3 plakken? Van ruwvoer zal je in ieder geval niet snel te veel geven, wees dus niet al te voorzichtig met het omhoog gooien van de hoeveelheden :)

Ik wil niet direct zwart praten over de stal maar dit loopt al ene tijdje en ben al wat langer aan het vragen of hij meer gevoerd kan krijgen. Nu betaal ik recentelijk al iets meer omdat hij meer hooi krijgt. Maar het blijkt niet voldoende. Ik ga vanavond nog eens praten en dan kijken of we er samen uitkomen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:28

Echt heel mager vind ik hem niet, wel mooi eigenlijk, al zou hij wat meer stekkies op z'n ribben mogen hebben.
Heb je wel eens gewogen wat hij per voorbeurt krijgt? heb even gegoogled:
Een paard heeft dagelijks zo'n 1 - 1,5% van zijn lichaamsgewicht nodig aan ruwvoer (drogestof)
Dus een paard van 600 kg heeft 6 tot 9 kg ruwvoer (drogestof) per dag nodig.
Dat is 30 - 45 kg vers gras (80% water) of 7,5 - 12 kg hooi (20% water).

Heeft paard het verder naar zijn zin op stal? Goed in z'n hum verder?

Die van mij krijgt onbeperkt hooi (2 soorten, iets rijker en armer hooi) en per dag halve schep brok. Doet ie t prima op! Beperkt weidegang ivm zijn IR ('zomereczeem'), wel 24/7 buiten.
Ik rijd hem 3x per week, we maken gemiddeld ongeveer 30km per week schat ik.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:33

Hij is niet vel over been maar vind hem wel te mager. Vooral bij zijn flanken zie je dat er wat bij moet. Hij loop 4 a 5 keer per week dik een uur dressuur (L2/M1 oefeningen) Ik merk ook dat hij tijdens het rijden wat "slomer" is. Mijn moeder, die hem de dagen verzorgd als ik door werk niet kan (meestal 2) vond hem ook wat sloom en lusteloos aan de longe. Verder heb ik wel het idee dat hij zich prima voelt. Hij is attent en helder in zijn ogen. Alleen tijdens het rijden mag er wat meer kracht achter, wat hij overigens wel altijd gehad heeft.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:02

volgensmij krijgt je paard een goed tekort aan voedingsstoffen die er in rap tempo ook meer dan dat hij heeft afgetraind wordt. Ik zou eens goed voeren (wel voorkomen dat het voor een koudbloed niet teveel suikers enzo worden) en de training op een lager pitje zetten. Meer vitamine en mineralen. En denk dat het niet zo'n slecht idee is om een veearts in te schakelen mocht er een achterliggende gedachte zijn (tanden, oid)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:06

Die van mij krijgen ook onbeperkt hooi.

'springen' hebben we afgelopen weekend voor het eerst gedaan. Tijdens een buitenrit kwamen we een cross parcourtje tegen en hebben de boomstammen van max 30cm meegenomen. De eerste keren draafde ze er gewoon over, maar de laatste was al een huppeltje :D

Afbeelding

Afbeelding

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:08

Marleen_vA schreef:
volgensmij krijgt je paard een goed tekort aan voedingsstoffen die er in rap tempo ook meer dan dat hij heeft afgetraind wordt. Ik zou eens goed voeren (wel voorkomen dat het voor een koudbloed niet teveel suikers enzo worden) en de training op een lager pitje zetten. Meer vitamine en mineralen. En denk dat het niet zo'n slecht idee is om een veearts in te schakelen mocht er een achterliggende gedachte zijn (tanden, oid)

Dat is inderdaad het probleem van te weinig voer.

Hij krijgt elke 6 maanden een behandeling van een paarden tandarts. Ik heb er nog nooit een osteopaat of dergelijke aangehad. In eerste instantie denk ik dat hij gewoonweg te weinig binnenkrijgt.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:12

Ze eten ook gewoon heel veel. Meer dan een 'gewoon' paard, dus daar kan je (een pensioneigenaar) ze niet mee vergelijken (wat wel vaak gebeurt)

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:21

DarkoFoitzik schreef:
Marleen_vA schreef:

Dat is inderdaad het probleem van te weinig voer.

Hij krijgt elke 6 maanden een behandeling van een paarden tandarts. Ik heb er nog nooit een osteopaat of dergelijke aangehad. In eerste instantie denk ik dat hij gewoonweg te weinig binnenkrijgt.

Ik zou in ieder geval voor mijn eigen 'geruststelling' wel het probleem voorleggen bij de veearts.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:23

Ik zou echt gaan wegen, met staleigenaar erbij. Ik schrok echt toen ik dat eens heb gedaan. Is een waanzinnige hoeveelheid die hij binnen moet/behoort te krijgen. Krijgt hij nog evenveel hooi en weidetijd als in ze zomer? Ze halen natuurlijk bij lange na niet meer uit het gras als van de zomer en ervoor, dus ze gaan extra hooi eten. Merk het hier ook, eerder nieuwe rol hooi nodig.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:44

Ik heb er een tijd geleden een formule op los gelaten. Toen kw hij uit op een kleine 1000 tot 1100 kg. Dat zou zich vertalen in 10 tot 20kg hooi per dag (volgens jouw formule). Dadelijk maar eens vragen wat ze voert.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:54

cherell0 schreef:
meeste trekpaardjes kunnen prima met alleen voldoende hooi af is mijn ervaring. (koudbloeden in het algemeen eigenlijk wel tenzij je echt de sport in gaat o.i.d.).

fabster, balen van +/-25 kg ?

Zullen 15-20 kg zijn

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:56

Droog hooi of kuil? droog hooi zit rond de 20kg ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:11

Droog hooi. Kuil is, vanwege zijn slechte darmen, geen aanrader voor hem. Heeft hij meteen diarree.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:16

Santos_05 schreef:

Daar zit nogal verschil in, is mijn ervaring. Zelfs balen uit dezelfde snede, zelfde pers, zijn soms ineens een stuk kleiner of groter. Ik heb wel eens gevraagd hoe dat kan. Maar heb er nog geen duidelijk antwoord op gekregen.

Ik stapel de balen zelf. Bij 20 kg vind ik ze best zwaar worden. De meeste krijg ik wel gestapeld. Dus ik schat dat ze eerder richting 15, dan 20 kg zijn. Maar goed. Dat is wel zo ongeveer wat een Belg weg eet. Dus een paar x per dag een flinke plak is niet genoeg, ben ik bang. Dus zou bij die stal wel vragen hoeveel er precies gevoerd wordt. Daar zijn ze meestal rijpaarden gewend. Dat is echt wat anders..... :D
Laatst bijgewerkt door Fabster op 29-09-15 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:21

Wat voor hooi wordt er gevoerd? Zo heeft bijvoorbeeld graszaadhooi een hele lage voedingswaarde en is het erg eenzijdig.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:03

Ik heb geen idee wat voor een hooi het is. Nu blijkt dat hij rond de 6kg hooi krijgt (als het dat al is) en 2.5 kg sportbrok. Hij wordt nu op 4kg sportbrok gezet en 15kg hooi. Kijken of het werkt. Super bedankt allen voor de tips en info.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:14

Fabster schreef:
Santos_05 schreef:

Daar zit nogal verschil in, is mijn ervaring. Zelfs balen uit dezelfde snede, zelfde pers, zijn soms ineens een stuk kleiner of groter. Ik heb wel eens gevraagd hoe dat kan. Maar heb er nog geen duidelijk antwoord op gekregen.

Ik stapel de balen zelf. Bij 20 kg vind ik ze best zwaar worden. De meeste krijg ik wel gestapeld. Dus ik schat dat ze eerder richting 15, dan 20 kg zijn. Maar goed. Dat is wel zo ongeveer wat een Belg weg eet. Dus een paar x per dag een flinke plak is niet genoeg, ben ik bang. Dus zou bij die stal wel vragen hoeveel er precies gevoerd wordt. Daar zijn ze meestal rijpaarden gewend. Dat is echt wat anders..... :D

Heb net even nagevraagd (we verkopen ze zelf) en idd rond de 15 kg is hier normaal ;-) (sorry)

Zelf voer ik bijna hooi (maar wel foliebalen) onbeperkt. Daar doen ze het gelukkig goed op!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:39

Hier ook ronde balen, geperst hooi, gewikkeld in folie. Goed droog spul, te nat geven we niet aan de paarden. Hebben 4 sobere rassen staan, dus das geen goed plan ;)

Ik vond nog n filmpje van Tycho en ik springen: http://youtu.be/BQJtDHr8RCk