CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen97

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:44

Maken hier mensen gebruik van stalbandages? En dan bedoel ik bijvoorbeeld de stalbandages van Rambo met ionic of Back on track met weltex?

Zo ja? Welke gebruiken jullie en wat is jullie ervaring.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:36

Ik maak er geen gebruik van, ten eerste omdat ik ze zelf niet goed aan kan leggen, dus bang ben dat ik er juist meer kwaad me doe dan goed. En ten tweede omdat hij zulke flinke bobbels en rimpels heeft dat de druk dan niet gelijkmatig verdeeld wordt en dan mist het cpmpleet zijn doel, volgens mij, en ik dacht ook dat dat zeer zeker meer kwaad dan goed doet.

Ik heb Tycho vandaag voor het eerst laten behandelen met bioresonantie. Heel bijzonder en mooi! Kwamen geen verrassende dingen uit, maar wel een paar heel positieve (bv dat zijn immuunsysteem goed is :# ) dus daar erg blij mee.
De punten is disbalans zijn allemaal te raleteren aan de CPL, eigenlijk: huid, littekenweefsel, lymfen, lever, ontgiften.
Ze gaf aan dat Tycho zijn lijf aangeeft nog meer ondersteuning en hulp nodig te hebben bij de disbalans, dus volgende week komt ze weer.

We zijn sinds november ook gestart met de Equissage en dat heeft sowieso al een positieve invloed erop :j Vocht in zijn benen werd echt minder. Nu ist helaas weer zoals ervoor, maar de portemonnee llaat het niet toe om hem 2 a 3x Equissage te geven.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:48

Hallo allemaal,

Wat gebruiken jullie om je supplementen mee te geven? Mijn fries van 7 heeft lichte symptomen van CPL en ik wil voor nu beginnen met het bijvoeren van brandnetel. Hij krijgt nu biotine met lijnzaadolie door nature's best muesli maar misschien dat ik nog wat winst kan behalen met een andere muesli?
Hij krijgt verder Vente basis-sport brok + veel hooi en we zijn langzaam aan weer aan het opbouwen na een jaar weinig te hebben gedaan dus geen topsporter. Maar beweging gaat wel weer opgevoerd worden.
Op mijn vorige stal heeft hij volledig op luzerne gestaan en ik merk eigenlijk geen verschil nu hij sinds augustus op brokken staat.

Wat ik vooral zie bij hem is : wat mok plekken en jeuk (nu helemaal door het verharen) en hij heeft onder zijn kogels duidelijk een verdikking/rimpel zitten waar ook de mok zit. Rest van de benen zijn wel heel netjes. Hij wordt regelmatig behandeld tegen mijt en de mok is nu rustig na een paar weken 1x per week wassen met betadine.

Ik heb afgelopen dagen heel veel gelezen over muesli's maar ik kom er gewoon niet uit. Dan heb je weer iets laag in suiker maar lees je ergens anders weer dat luzerne niet goed is en en en.... of misschien helemaal geen muesli maar iets anders? Help? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:48

Wat ik merk bij mijn paard is hoe lager in de suiker/zetmeel hoe beter het gaat.

Ik voer sinds 1,5 jaar ook helemaal graanvrij en sindsdien ook nooit meer tegen mijten hoeven behandelen en alle kleine 'mok' wondjes zijn weg. Het is een NL trekpaard dus dat wil wat zeggen ;) .

Haar energie bron (vet/eiwit) komt uit gemicroniseerd lijnzaad.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:33

Hier krijgen de paarden gewoon een balancer, in de vorm van de Pavo Vital. Daarnaast ca 300 gr Fibrenuggets voor wat 'gezonde vulling'. Dit week ik. Mijn merrie met CPL krijgt ook nog bietenpulp omdat ze snel schraal staat en lijnzaadolie.. Qua supplementen heb ik net een kuur kleefkruid en goudsbloem gegeven. Ik las daar hele goede ervaringen over in een internationale FB groep over CPL. Het is van het merk Hilton herbs en je kan het bestellen op medpets. Ik vind het wel moeilijk om te bepalen of ze er werkelijk baat bij heeft gehad, maar kwaad kan het alleszins niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:48

Jackytje schreef:
Hier krijgen de paarden gewoon een balancer, in de vorm van de Pavo Vital. Daarnaast ca 300 gr Fibrenuggets voor wat 'gezonde vulling'. Dit week ik. Mijn merrie met CPL krijgt ook nog bietenpulp omdat ze snel schraal staat en lijnzaadolie.. Qua supplementen heb ik net een kuur kleefkruid en goudsbloem gegeven. Ik las daar hele goede ervaringen over in een internationale FB groep over CPL. Het is van het merk Hilton herbs en je kan het bestellen op medpets. Ik vind het wel moeilijk om te bepalen of ze er werkelijk baat bij heeft gehad, maar kwaad kan het alleszins niet.

De souplessemix van de paardendrogist bestaat uit kleefkruid, brandnetel, goudsbloem en paardenbloem. Is niet duur en helpt mijn cpl paard enorm. Ik voer het structureel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:57

Ik heb heel lang een thee zelfgemaakt, met oa brandnetel, kleefkruid, goudsbloem, kamille en fenegriek. En ik gaf daarnaast ook nog regelmatig golden paste.
Werkte inderdaad best goed.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:17

Die souplessemix is een goeie tip, die zet ik op mijn lijst als ik door de brandnetel heen ben.

Ik zie die nieuwe pavo in shape voorbij komen, laag in suiker maar wel weer hoog in eiwit. ook iets wat ik niet moet willen toch?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:06

Tootz schreef:
Ik zie die nieuwe pavo in shape voorbij komen, laag in suiker maar wel weer hoog in eiwit. ook iets wat ik niet moet willen toch?

Eiwit is een lastige, hebben ze wel nodig voor de spieropbouw en de ene CPLer kan het wel goed handelen en de ander totaal niet. Luzerne bv werkt voor die van mij niet, al zet hij er wel lekker van aan en is het heel fijn voor de spieropbouw. Grasklaverbaal kan hij dan wel weer handelen, heel apart.

Denk dat het belangrijk is dat de combi suiker+zetmeel onder de 10% is, granenvrij en melassevrij.
Ik zou vooral je brok onder de loep nemen, daar zit vaak veel zetmeel in. Sinds wanneer heeft hij de plekjes en de jeuk?

De Souplessemix vind ik ook erg fijn :j Bekijk wel van al je supplementen wat er in zin, zit toch vaak ook nog iets van glucose doorheen voor een lekker smaakje en dat is pure suiker.
Wellicht kan je zijn kootholtes uitknippen zodat er lekker lucht bij kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:23

Tootz schreef:
Die souplessemix is een goeie tip, die zet ik op mijn lijst als ik door de brandnetel heen ben.

Hangt van de eiwitbron af. Hoe dichter bij het natuurlijke dieet van het paard hoe beter.

Maar mijn persoonlijke mening; pavo is een commercieel bedrijf die mee beweegt met de marktvraag. Ik gok dat ze voor een relatief makkelijke en goedkope eiwitbron hebben gekozen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:34

Kwam net in een ander topic ook de inshape al tegen en heb het even uitgezocht.

In totaal bestaat dit product voor 3/2 uit de goedkoopste eiwitbronnen luzerne en sojaschroot. Er zijn veel paarden die nu net deze bronnen niet verdragen. Dus dat is wel iets wat je moet uitproberen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:44

Ze gebruiken voornamelijk sojaschroot en luzerne. Een hoop paarden doen het nu eenmaal erg goed op sojaschroot, veel beter dan op dezelfde hoeveelheid eiwit van een andere bron. Verder nog gras, timothee, aardappeleiwit en erwten als die ook nog een deel eiwit zijn.

Uiteraard kiest pavo betaalbare en goed aan te komen eiwitbronnen. Ze moeten een constant product afleveren waarvan ze een bepaalde kwaliteit kunnen waarborgen en zichzelf niet helemaal uit de markt prijzen. Dit voer kost 1.5€/kg en daar zullen ze al een deel van de geïnteresseerden op kwijt raken.

Sojaschroot (SBM) is op dit moment niet duur, 350€/ton, maar is ook nogal eens 500€/ton of daarboven. En als het klopt dat Pavo (dat heb ik ergens opgevangen) nu GMO-vrije SBM gebruikt, dan is de prijs ruim boven de 500€/ton, oftewel meer dan 0.50€/kg. Dat zijn serieuze bedragen. Vital zit er voor 10% in, en dat verkopen ze voor 2.50€/kg, geen reden om dat voor minder geld in een product te verwerken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:47

GMO vrije soja? Dat zou wel mooi zijn, daar zou ik ook best wat meer voor willen betalen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:49

Ik heb ook getwijfeld bij de Vital ivm de luzerne (die wou ik zoveel mogelijk uitbannen), maar de hoeveelheid is eigenlijk te verwaarlozen aangezien ze er ook slechts 100gr van krijgen.. Voordien voerde ik die van JPGEF. Fijn product, maar duur en moeilijk te verkrijgen.. Dat laatste vind ik vooral vervelend. Ik wil het gewoon in de winkel kunnen halen en dat is een dingetje hier. Paarden doen er voor de rest wel prima op, dusja. Die Inshape heb ik ook bekeken en er zit echt een hoop troep in imo. Ook die wortelschijfjes etc. zijn weer extra suikers. Bovendien mag mijn merrie ivm verhoogde nierwaarden niet te veel eiwitten krijgen.

Had nog niet de bedenking gemaakt dat de Souplesse mix van Depaardendrogist ook veel dezelfde ingrediënten bevat. Goed om te weten :) Ga eens de prijs vergelijken met die van Hilton Herbs. Ik vond het wel een fijn product dat ook verpakt was in een milieuvriendelijke verpakking en zeer goed gevuld.
Edit: Het kost iets minder dan de Souplesse mix, 22,95 euro tov 25,50 euro.

Dit weekend geven ze mooi weer dus ik hoop dan alle paarden nog eens te behandelen tegen mijt, de stallen en mijn borstels te ontsmetten.
Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 02-04-20 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:54

Maar ook heel veel paarden die niet goed tegen luzerne kunnen.

Vind het een prijzig product. Met een betere eiwit/vet bron en goede mineralenkorrel ben ik voor de helft van de prijs per dag klaar.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:55

Gloa schreef:

Vind het een prijzig product. Met een betere eiwit/vet bron en goede mineralenkorrel ben ik voor de helft van de prijs per dag klaar.

Doel je dan op de In-shape of de Vital?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:04

Er zijn eigenlijk geen goede eiwitbronnen waar alle paarden tegen kunnen anders dan gras, maar het is juist om het gras in balans te brengen, dus dat schiet niet op.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:06

8nnemiek schreef:
GMO vrije soja? Dat zou wel mooi zijn, daar zou ik ook best wat meer voor willen betalen.

Ik ga het nog even navragen, maar deze pagina suggereert het wel.

https://www.pavo.nl/pavo/over-pavo/gmo-vrij

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:27

Jaan81 schreef:
Eiwit is een lastige, hebben ze wel nodig voor de spieropbouw en de ene CPLer kan het wel goed handelen en de ander totaal niet. Luzerne bv werkt voor die van mij niet, al zet hij er wel lekker van aan en is het heel fijn voor de spieropbouw. Grasklaverbaal kan hij dan wel weer handelen, heel apart.

Denk dat het belangrijk is dat de combi suiker+zetmeel onder de 10% is, granenvrij en melassevrij.
Ik zou vooral je brok onder de loep nemen, daar zit vaak veel zetmeel in. Sinds wanneer heeft hij de plekjes en de jeuk?

Plekjes af en aan al sinds ik hem heb, bijna 4 jaar nu. niks extreems tot nu toe en ik had het ook eigenlijk niet echt aan CPL gekoppeld, gewoon wel eens mok totdat ik toch eens die ribbel in zijn kootholtes ging googlen.... en toen vielen ineens wat puzzelstukjes.
De jeuk is eigenlijk ook af en aan. Dat is me sinds afgelopen zomer op gaan vallen dat hij zich echt wel vaak even staat te krabben op benen, borst en buik, schuren doet hij dan gelukkig weer niet.
Hij is nog niet zo lang geleden een paar keer behandeld met bymite (+ al mijn spullen met dettol, mijn god wat een project :') ) maar om nou te zeggen dat dat echt verschil opleverde, nee....maar dat hou ik nu wel bij. Hij krabt zich ook nergens open ofzo maar hij staat gewoon vaak te kriebelen :+ en nu is hij ook weer enorm aan het verharen dus dat maakt het ook lastiger om nu daar weer een goed beeld van te hebben. Als het verharen voorbij is wil ik dat even gaan overleggen met een dierenarts, misschien dat die nog wat kan betekenen.
Kootholtes hou ik inderdaad geknipt, bedankt voor de tip! En ik zal eens beter naar het brok gaan kijken wat hij krijgt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:08

Jackytje schreef:
Gloa schreef:

Doel je dan op de In-shape of de Vital?

Het kant en klare inshape product.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:17

Mizora schreef:
Er zijn eigenlijk geen goede eiwitbronnen waar alle paarden tegen kunnen anders dan gras, maar het is juist om het gras in balans te brengen, dus dat schiet niet op.

Tot nu toe heb ik nog geen negatieve verhalen gelezen over lijnzaad. Maar goed dat is niet alleen eiwit maar ook vet. Wheypoeder werkt blijkbaar ook niet voor iedereen.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:21

Interessant al dat voer. Heb me er zelf ook aardig in verdiept, ben wel altijd aan het kijken of het nog beter kan.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 06:20

Rais schreef:
Interessant al dat voer. Heb me er zelf ook aardig in verdiept, ben wel altijd aan het kijken of het nog beter kan.

Ik moet om de zoveel tijd aanpassingen doen. CPL is natuurlijk progressief, plus dat de mijne nog wat andere flinke klachten heeft, en dat maakt het dat wat ik hem nu voer over een jaar bv geen goed meer doet, dus dan ga ik weer verder kijken en zoeken en proberen. Blijf je mee bezig dus.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:53

Hoi Allemaal, ik kom even binnenvallen! Inmiddels heb ik jullie topic ook al 2 keer doorgelezen!
Maar toch vraag ik jullie om advies! Ik heb sinds een week een 10 jarige kruising trekpaard gekocht. Ik vermoed dat hij gekruist is met een warmbloed. Breed paard met ook flinke sokken! Achter heeft hij 2 witte beentjes. De laatste jaren is er eigenlijk niks aan zijn benen gedaan. Ik heb uit voorzorg zijn sokken afgeschoren en was erg tevreden over zijn voorbenen! Kom hier geen ribbels of vochtophopingen ontdekken. Achter wel een beetje helaas....
In zijn rechterbeen houdt hij rondom zijn pees aan de achterkant toch wat vocht vast wat na een uur stappen niet wegtrekt. Ook onder zijn kogel in de kootholte is in beide benen een ribbel te voelen. Ook boven zijn kogel aan de achterkant zit bij beide benen een kleine ribbel. Niet groot! Verder op de benen wat kleine wondjes maar nog geen vervormingen. Ook heeft hij jeuk. Hij staat niet te stampen maar bijt wel regelmatig in zijn sokken.
Zou dit nu meteen CPL zijn? Of kan dit ook komen door alleen mijten? Sws is het denk ik goed om hem tegen mijt te behandelen? En is byemite dan een geschikt middel? Of raden jullie iets anders aan?
Qua voer ben ik inmiddels op de hoogte en krijgt hij ook vers Kleefkruid bijgevoerd sinds gister.