Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:30

Oké, heeft iemand een voorbeeldfoto van die sticker. Krijg namelijk morgen een paspoort van een merrie te zien. Die mensen hebben haar via inruil verkregen maar hebben eigenlijk niks met de Pre. Ze heeft wel een correct paspoort en carta. Maar apta wisten ze niks van.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:53

Ik vind dat ze hier ook echt mooie paarden hebben, ben daar een paar keer geweest, ook erg vriendelijke mensen:
http://www.harasdeniaster.be/#!etalons/cbz4
Ik weet niet hoe het daar zit met dekken, alles is in het frans de eigenaresse zelf spreekt geen nederlands. Een van de pensionklanten daar (waar ik voor kwam) spreekt wel engels.

Voor mijn eigen merrie die ik volgend jaar wil laten dekken heb ik deze hengst op het oog:

Afbeelding

Hij staat in Luyksgestel, moet nog wel goedgekeurd worden maar ik verwacht niet dat dat een probleem gaat worden. Hij is mooi groot (mijn merrie is klein en ik wil toch wel graag wat groters) en heeft een super karakter, verder goede voeten wat ik ook heel belangrijk vind.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:02

ZsaZsa: kleine tip. Let goed op de grootte als ze nog niet goedgekeurd is EN of de carta correct ingevuld is!

Heb je een naam? Je kan wel opzoeken of ze APTA is via internet hoor.

Melrovers, wat een mooi hoofd heeft deze hengst! Bij welke fokker staat hij ter dek?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:56

Via de site van ancce Spanje kun je haar naam invullen en dan kun je die gegevens inderdaad terug vinden. Die carta is gewoon sowieso heel belangrijk dat de verkoper ook de eigenaar is op de carta EN deze heeft getekend want anders is het heel lastig om haar op je eigen naam te zetten. Dan kun je opzoek naar de vorige eigenaar om alsnog een handtekening te zetten :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 12:12

Ze is 1.63, haar naam weet ik zo niet. Morgen zie ik het papier weer.
Vandaag ging niet helaas.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:11

De apto keuring van België is over 2 weken. Ik weet niet of je ver van de grens woont, anders zou je daar misschien nog mee kunnen doen? :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:49

Nee ik woon 20 min van de grens van België. Ik hoop vanavond te weten of mijn ruin verkocht is, en morgen ga ik naar de merrie kijken.
Wat moet zo'n merrie laten zien bij die keuring. Aan de hand gewoon stappen en draven of aan de longe?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:53

Hij staat bij een particulier die kleinschalig wil gaan fokken, ze heeft ook pas een prachtige merrie gekocht. Hij gaat pas dekken als hij goedgekeurd is. Hoe ze dat precies wil gaan doen weet ik nog niet, maar dat gaat vast wel goed komen, voor mij is het toch pas voor volgend jaar.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:34

Zsazsa, bij nader inzicht, ik denk dat het niet gaat lukken om dat dit jaar nog rond te krijgen.
Als degene van wie je het paard koopt het paard ook op z'n naam heeft staan, ook een fokkersnummer heeft en in orde is met alle papieren, zou je kunnen vragen of die persoon nog contact op kan nemen met het stamboek om naar de keuring te gaan met het paard, als je bevestigd dat je ze koopt.
Als dat allemaal niet in orde is, ... op die korte tijd ga jij die papierhandel niet meer in orde krijgen.

:-/

Melrovers; Oh wat een leuke plannen. Altijd leuk als mensen zich er op willen gaan toeleggen om goede paarden te fokken. En alles op zijn tijd hé. ;)

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 07:55

Hoi hoi,
ik kom me bij deze ook maar officieel melden. Heb al een aantal keer een vraag hier gesteld toen ik bezig was met mijn zoektocht. Die is gelukkig geslaagd en sinds een maand heb ik ook een knappe PRE ruin op stal staan. Hij is soms net een schoothondje en volgt me overal in de wei. Erg leuk!
Wat me wel opvalt is dat hij echt van 0 naar 100 kan gaan. Het ene moment oogt hij ontspannen en een seconde later kan hij enorm gestresst zijn. Is dit voor jullie herkenbaar?
Verder las ik nog wat over zadels: ik heb een euroriding Titan II er op liggen.

Dit is mijn knappe PRE Rufian Rombo:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:07

Welkom willenlover! leuk dier, is dat die ene waar je toen in dit topic ook info over vroeg qua maat?
En ja, dat is herkenbaar dat snel spanning opbouwen..vertrouwen is heel belangrijk.

melrovers, mooie hengst! ik ga eens op die website gluren

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:07

Wat een snoezig kopje heeft 'ie Willemlover. Ja, 't is herkenbaar, maar ik vind omgekeerd het ook leuk als die paarden die spanning ook wel erg snel kunnen loslaten. Dat hebben niet alle PRE's, maar degene die ik leuk vind hebben dat wel. En vertrouwen is idd erg belangrijk, dan kunnen ze die spanning ook laten afvloeien.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:13

Elisa2: nee die verkopers wouden hem uiteindelijk toch niet verkopen. Dus toen ging ik verder met mijn zoektocht. Rufian is ongeveer 1.58 maar oogt veel groter vind ik.

Neile: fijn dat het herkenbaar is haha. Spanning laten afvloeien gaat inderdaad vrij snel.

Ik doe nu nog niet te veel spannende dingen met hem. We zijn vooral bezig in zijn vertrouwde omgeving. Hoop binnenkort wel een keer naar de bak te kunnen. Die ligt iets verder op in de straat. Momenteel rijden we nog in het weiland maar dat is ook niet alles.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 17:59

Elisa2, hij staat niet op die site, ik ben weer eens lekker verwarrend geloof ik :+ . Zodra hij goedgekeurd is zal ik de eigenaresse porren om een mooie pagina voor hem te maken! De site die ik stuurde is van een klant in Belgie, en de hengst van de foto is van een kleinschalige startende fokkerij in Luyksgestel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 18:02

Haha is goed!

Jammer willemlover, maar Rufian is ook erg leuk! heeft ie papieren en komt ie uit NL of uit Spanje? mooie maat heeft hij, je past er goed op.

Die van mijn moeder zijn we nu mee de wijde wereld aan het verkennen, ik breng hem en zijn bijrijdster nu iedere week naar een mooie accomodatie bij ons in de buurt om in verschillende omgevingen te gaan rijden. Hij is erg veel hengst {ondanks dat het inmiddels een ruin is}en erg snel afgeleid..maar verder doet hij het eigenlijk top. Hij leert heel snel en iedere keer gaat ie alweer beter dan de andere keer.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 00:57

Elisa2: dankje! Hij is inderdaad erg leuk! Hij heeft een echte carta haha. Verder maak ik uit zijn paspoort op dat hij tot 2012 in Spanje heeft gestaan. Hij is nu net 9 geworden dus nog best lang vind ik.

Wat fijn dat er bij die van jou moeder veel vooruitgang in zit. En dat je een leuke bijrijdster voor hem hebt gevonden!

Ik ga morgen m'n eerste buitenritje met hem maken, ben heel erg benieuwd!!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:29

Leuk beest willemlover!
Elisa2 die van mij gedraagt zich nu ook weer als hengst ondanks zijn castratie een jaar geleden. Hij doet niks verkeerd maar brult veel en wil niet bij zijn merrie weg zonder gemopper haha. Toch nog verstopte hormonen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:42

Morgen ga ik kijken bij de hengst voor Kom.

Vanmorgen bewees Diva zich een nuchtere spanjaard. Ze word hey komende jaar nog niet gereden maar ik kan het niet laten haar als lig stoel te gebruiken zo nu en dan O:)
Afbeelding

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:04

Dankje zasza!
Die van mij kan ook enorm brullen naar mijn merrie. Hij is als het goed is wel een ruin haha. In zijn paspoort staat nergens de datum van de castratie, komt dat vaker voor?

Spannend Azmay, bij welke ga je kijken?
Haha wat leuk! En wat ontzettend braaf!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:32

Staat er bij de mijne ook niet in. Leuk Azmay, laat je weten of het hem word? Ik ga even op zoek naAr de hengst van Nyckle, maar kan nergens dekgegevens vinden.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:48

Iemand die deze hengst herkent? Hij was bij de dag van het Iberisch paard.

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:07

_Zsazsa_ schreef:
Iemand die deze hengst herkent? Hij was bij de dag van het Iberisch paard.

[ [url=m/LuRFyB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik dacht dat dat een Lusitano was?

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:24

Seni Kripton. Da's een PRE.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:32

Oké die hengst van de vorige pagina. Wat een ruig dier. Kijken of die ergens word aangeboden.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:35

Das de hengst van gaetan bocklandt. Ik weet niet of hij ter dek staat?