Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:05

Jenny_S schreef:
second opinion kan geen kwaad

de myler is geen ongebroken, je kan alleen bij de van mij de ringen niet naar elkaar toehalen (dus nie volledig scharen), maar voor de rest is hij flexibel

myler mag inderdaad op proef

Dan is het zoiets als een dubbelgebroken bit. Deze kun je, als je hem goed in hebt, ook niet dubbel krijgen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:09

FriesWytske schreef:
Jenny_S schreef:
second opinion kan geen kwaad

de myler is geen ongebroken, je kan alleen bij de van mij de ringen niet naar elkaar toehalen (dus nie volledig scharen), maar voor de rest is hij flexibel

myler mag inderdaad op proef

Dan is het zoiets als een dubbelgebroken bit. Deze kun je, als je hem goed in hebt, ook niet dubbel krijgen.

Binnenkort komt er toch weer een tandarts bij.
Niet die ik de vorige keer had (andere dan passen van het bit)

Maar ik zal binnenkort even contact op nemen met een bitfitter...
Lijkt me geen raar plan.

Iemand een bitfitter met goede recensies? Altijd welkom!!

Kaula

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:16

Nu we het toch over bitten hebben :).

Ik rijd eigenlijk altijd met enkelgebroken watertrens, omdat de eigenaresse die er nou eenmaal aan had hangen.
Eigenlijk ben ik er geen voorstander van en rijd liever met dubbelgebroken, maar die werken weer meer in op de tong. Als ik dan nu lees dat friezen een wat dikkere tong hebben is dubbelgebroken dus misschien helemaal weer niet zo'n goede keuze?

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:32

Soms is het een zoekplaatje voor je het juiste bit voor je paard hebt gevonden. Een dubbelgebroken werkt inderdaad op de tong. Ik gebruik zelf een Trust dubbelgebroken onderleg watertrens. Deze zijn vrij dun en zoals Jenny al aangeeft is het achterhaald dat dunne bitten per definitie scherp zijn. Het is de ruiterhand die het bit scherp maakt. Maar zo'n dunne onderlegtrens (mylers zijn ook dun) passen wel goed in een klein mondje.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:36

Ja kan ik ook meteen een vraag stellen over een bit! hihi
Heb zondag gaan lessen bij Judith Pietersen en zij had me een corigeerstangetje (heb zelf geen idee hoe dit er uit ziet :P ) aangeraden. Ik ben niet ervaren in zware of speciale bitten, zou ik dit dan wel doen?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:22

Denk dat jij correctiestang bedoelt, Steflyn.
http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... iebit.html

Dit kan heel goed helpen bij sommige paarden. Mijn zusje reed daar ook wel mee op 1 van haar merries. Die was echt supersterk als ze geen zin had om iets te doen. En zo kreeg zij het toch voor elkaar om te doen wat zij wilde.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:31

Dat ziet er eigenlijk als een best vriendelijk bitje uit, niet zo zeer zwaar.

Wel leuk om te lessen bij Judith Pietersen, veel van geleerd denk ik?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:45

inderdaad ziet er vriendelijk uit

en hoe werkt dat dan, want in mijn beleving kan een paard hier toch juist aan gaan hangen of vastpakken

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:03

Ik hou mij even buiten het bitten gesprek. Ik weet niet precies welk bit de merrie heeft, maar ze loopt er in ieder geval erg fijn op!

Wel even een andere vraag, is in het M1 een spoor eigenlijk verplicht? (Ik weet dat ik het op kan zoeken, maar misschien kan iemand hier even snel het antwoord geven).

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:04

Nee, een spoor is niet meer verplicht vanaf de M1. Maar je mag dan niet meer met zweep rijden.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:05

Nee, zweep reed ik al niet mee. Maar wij wisten niet zeker of zonder spoor eigenlijk mocht, dus had bij mijn debuut een klein spoortje omgedaan. Maar dan kan ik hem dus vanaf nu eventueel gewoon af laten.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:03

DewiRox schreef:
Ik hou mij even buiten het bitten gesprek. Ik weet niet precies welk bit de merrie heeft, maar ze loopt er in ieder geval erg fijn op!

Wel even een andere vraag, is in het M1 een spoor eigenlijk verplicht? (Ik weet dat ik het op kan zoeken, maar misschien kan iemand hier even snel het antwoord geven).

vanaf 2013
10. Het dragen van sporen is in alle klassen toegestaan maar niet verplicht.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:20

Oh dankjewel iedereen!

@Kaula. Ja heel gaaf! Ik zei onze werkpunten en ze vertelde dat ze het amper kon geloven dat mijn merrie dit niet toont, ik zei dan redelijk humoristisch van "oh dan moet je er eens op!" Gaat die haar Kep halen en kruipt die er op :D

Ja mijn merrie zet haar bij stress vast in de linkerkaak en trekt ze dit vaak door naar heel de linkerschouder, echt een hel! Daarom had ze me dat correctiestangetje aangeraden. Heeft er iemand al mee gereden? Rij je daar mee als een gewoon bitje?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:16

Ik kreeg dat stangetje ook aangeraden kon er alleen geen Een vinden in de winkel waar ik altijd kom. Dus daarom een trust dubbel gebroken D trens en daar doet hij het nu super op.

Ik heb ook een poosje problemen gehad met mijn stuur en rem bij douwe ook slofje eraan gehad en nu gaat het super en heb ik hem niet meer nodig.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:56

@Marilyn.

Weet precies wat je bedoeld! Ik kom net uit zo'n fase.

Wij hebben aan 1 kant vd bak een bomen rij en daar achter een weg, heel eng;-)
Ze doet het bij mij vooral als ik net de bak in kom en dit houd de eerste 20 minuten aan. Ik ga dan gewoon aan de goede kant vd bak rijden en maak de volte steeds groter, zodat ze uiteindelijk na 20 a 25 min er wel langs gaat zonder gezeur.

Ik had ook geleerd wanneer zij het op het lopen zette, 2 handen 1 teugel pakken en omtrekken. Klinkt echt super onvriendelijk maar ze ging gewoon echt met mij aan de haal! Dit heeft zeker geholpen, ze doet dit nog maar heel af en toe. Bij mijn merrie moet ik echt laten zien dat IK de baas ben.
De laatste tijd gaat het rijden erg goed (met periodes).

Ik ga vanaf vanavond ook beginnen door eerst te longeren, omdat mijn paard uren kan lopen.
In mijn situatie ga ik juist niet door galopperen omdat dit een angst reactie is en dus niet moet associeren met oh eng ik moet rennen. Al denk ik niet eens dat ze het eng vind, het is maar werkontwijking, tel dat ze het werk wel leuk vind(achja merrie eigen) Mijn fries kan overigens wel een kwartier galopperen dan is niet moe te krijgen.

Vanochtend toen mijn moeder haar buiten zette, begon ze meerdere malen te steigeren en te bokken. M'n moeder heeft haar maar los gelaten.. dus of dit de nieuwe periode is?! We shall see.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:01

Laura1982 schreef:
Ik kreeg dat stangetje ook aangeraden kon er alleen geen Een vinden in de winkel waar ik altijd kom. Dus daarom een trust dubbel gebroken D trens en daar doet hij het nu super op.

Ik heb ook een poosje problemen gehad met mijn stuur en rem bij douwe ook slofje eraan gehad en nu gaat het super en heb ik hem niet meer nodig.

Kan je eens een link sturen van dat bit, zie zoveel verschillende (A)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:14

Zijn er hier nog mensen die aan willen haken bij de clinic in Ermelo speciaal voor dit friesen topic? We zijn met zeven op dit moment en Willen graag per klasse per 2 45 minuten rijden bij ykje baron. Kosten en data moeten nog nader bekeken worden. Bij interesse hoor ik het graag!

L vie ik ga opzoek naar een plaatje voor je

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:42

Laura1982 schreef:
Zijn er hier nog mensen die aan willen haken bij de clinic in Ermelo speciaal voor dit friesen topic? We zijn met zeven op dit moment en Willen graag per klasse per 2 45 minuten rijden bij ykje baron. Kosten en data moeten nog nader bekeken worden. Bij interesse hoor ik het graag!

L vie ik ga opzoek naar een plaatje voor je

Ik heb wel interesse afhankelijk van prijs en datum uiteraard

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:44

Jenny data staat nog open en kosten moeten nog berekend worden laat anders even weten wanneer jij ka eind okt begin nov

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:45

Heb je link van jullie topic. Lees ik even mee en reageer ik daar

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:47

Ik zit op mijn mobiel maar kijk even onder mijn berichten daar staat het tussen

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:48

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:49

Dank l vie!

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:01

Jammer te ver anders had ik me zeker aangemeld! Veel plezier de gene die gaan ben benieuwd naar de foto's :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:27

Ik ga vanavond of longeren of rijden. Ik houd jullie op de hoogte.