Klopt hoor, heb ook een fjordenvriendje Best aan de maat voor n fjord ook, maar een echt trekpaard moet voor mij echt min. 1.65m zijn. De mijne is 1.79m, das dan wel weer erg hoog, maar goed....
Bij ons staat er ook een Hongaars Trekpaard... Olga..
djuulsie
Geplaatst: 23-09-15 21:59
Hongaarse trekpaarden worden niet zo hoog. Vind dit juist eigenlijk wel een mooi maatje. Ze past precies voor mijn cob-wagen die ik voor mijn hafje had besteld.
Olga is ook mooi!
En ja Jaan, Tygo is echt een reus, maar wel een hele knappe
Leuke paardjes, leuk om ook niet gangbare rassen te zien.
Ik ben zelf ook wat van de grotere paarden. Darko is 177, echt een fijne maat. Ik moet wel zeggen, hoe groter hoe meer je bij elkaar moet rijden. Ik ben zelf 190, dat helpt ookwel wahahaha
Ik ben zelf ook lang, das idd fijn bij n groot paard. Hij voelt verder ook helemaal niet groot, is gewoon mijn schatje. Maar voor bijvoorbeeld shet ringrijden is een trekpaard van rond de 1.65m ideaal!
Claudia78
Geplaatst: 24-09-15 08:24
Mag ik hier even een vraag stellen onder de westernrijders onder ons? Ik had er al een topic over aangemaakt maar ik denk hier meer de juiste mensen te treffen.... Ik heb vorig jaar Evelien van Eurohorse bij Delano gehad voor een westernzadel. Het is toen een JD (continental equiflex) geworden.=dus te koop. Maar het zadel wipt nu en bovendien is het mij te zwaar om op mijn paard te gooien. Nu heb ik weer contact gehad omdat ik meer in een endurance type (Continental endurance) zag omdat deze maar 9 kilo wegen. Nu denk Evelien dat deze niet gaat passen op zo`n breed paard. Wat hebben jullie op jullie paarden (breed en kort)? Ik rijd altijd met Massimo trail boommaat 42 en Franse kussens. Echter is de lepel te hoog waardoor het zadel naar voren gooit.
renatuuh
Geplaatst: 24-09-15 08:42
Ik heb een wintec wide vh liggen op Panache. Ik vind het ideaal. Lekker ligt en makkelijk in onderhoud. Maar jij vroeg volgens mij om een westernszadel (die heb ik niet) meestal wil ik geen rijfoto's of foto's waar ik op sta posten, maar nu even een uitzondering...
Tara heeft een custom made western zadel, rijd absoluut heerlijk maar ik krijg het zadel al met redelijke moeite op haar. Niet te denken dat ze veel groter zou zijn.
Ik denk dat wij voor een boomloos zadel gaan als ze een beetje uitgegroeid is. Twijfel een beetje of we voor het beleren een ander zadel zullen halen, of gewoon nog even wachten met zadelmak maken
Mijn eigen keus zal waarschijnlijk ook een boomloos zadel worden.
Claudia78
Geplaatst: 24-09-15 09:44
Toen de zadelmaker zo`n 3,5 jaar geleden de Massimo heeft aangepast hebben we eerst ook wintec wide en kent and masters de wijdste dr op gehad maar die gingen hem echt niet passen. Vorig jaar toen Evelien dit zadel erop paste zei ze al: Hij moet niet breder want dan word het hem niet meer. Wel gek want ik zie toch echt wel bredere paarden met western rondlopen. Boomloos ga ik liever niet.
Ik heb zelf slechte ervaringen met boomloze zadels. Ik heb er een aantal uitgeprobeerd maar vind het helemaal niks. Ik heb zelf een Kieffer dressuur zadel standaard maat, Darko heeft ook een schoft en is niet breed in de borst en schouder.
Van western zadles heb ik niet veel verstand maar als je het geld hebt om er 1 op maat te laten maken zou dat de betere optie zijn denk ik.
Wij zullen voornamelijk buitenritten maken en daar vind ik een dressuurzadel niet lekker genoeg voor zitten. Ook moeten er makkelijk andere mensen mee kunnen rijden en ik ben van mening dat dat wat beperkter is met een Engels zadel.
Een Western zadel zou dus ook een optie zijn..
Maar zo ver zijn we nog lang niet
Santos_05
Geplaatst: 24-09-15 11:24
Wat een gave paardjes!! Even een foto van ons Franse Trekpaardje (Comtois) van 1.63, binnenkort eens even meer maken Wij rijden met een Wintec richting dressuur. Western lijkt me super, maar om direct een zadel te kopen is ook wel weer een grote stap
Met haar pleegzoon (veulen loopt altijd bij ons trekpaard en gelukkig voedt ze hem netjes op (mams staat ergens achter mij tijdens het maken van de foto) )
Anoniem
Geplaatst: 24-09-15 12:09
Mooi dier Darko; wat zit erin voor bloed?
@ claudia78; het eerste wat me opvalt is dat het zadel veel te ver naar voren ligt. De fork ligt op de schouderbladen en daardoor wordt het hele zadel omhoog getrokken. Op die manier past geen enkel zadel. Leg hem maar eens een hand naar achter, zal al een hoop schelen.
Helene83
Geplaatst: 24-09-15 12:10
Ik rij ook boomloos. Juist heel fijn om een paard mee te beleren.. zadel kan lekker mee groeien. Ik wil in elk geval niets meer!
DarkoFoitzik
Geplaatst: 24-09-15 12:19
[quote="Gloa"]Mooi dier Darko; wat zit erin voor bloed?
Darko is "officieel" puur belgisch trekpaard. Zijn vander is Major du malpaix en zijn moeder Brenda van de stikkenkamp. Rermco van de stikkenkamp is zijn half broer van vaders kant http://members.home.nl/wil5/fotoboek-hk-07.htm
Zijn vader is de eerste keer afgekeurd bij de hengsten keuring omdat zijn afstamming niet geheel getrasseerd kon worden. ze vermoeden dat er wat ander bloed ingezeten heeft. Het kan dus zijn dat Darko iets heeft van dat "andere bloed" maar wat dat is weet ik niet.