Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Andalusiers, PRE's -en alles ertussenin- in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 11:53

Heb je zijn zadel meegekregen Century?

Audesta gefeliciteerd met de verkoop, zal wel even gek en wennen zijn...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:06

Ja, is zijn oude zadel :j maar door niet met krukje opstijgen is één van de kussens wat platter. Dat is natuurlijk ook niet prettig, dus ik zal die even laten opvullen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:16

Gefeliciteerd Audesta met de verkoop!

Ah je voelt het gelukkig goed aan Century, ik denk inderdaad dat het dan komt door de verhuizing en de onzekerheid die dat met zich mee brengt. Een jaar is wel lang genoeg om bevestigd te moeten zijn. Dat oefenen is heel goed. Ik had er ooit een met een opstap probleem, die zoefde gelijk weg als je een voet in de beugel zette en dat heb ik ook zo opgelost door wat jij nu van plan bent.

Maartje, als het voor jou goed is zo dan is het prima toch?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:35

Maar wel fijn dat je zijn eigen zadel hebt, dat is dan dus niet de factor die iets veroorzaakt ;)

Ja precies Elisa, er gaat toch niemand anders op :+

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:40

Elisa2 schreef:
Fijn dat het goed is gegaan Century, alleen dat omhoog komen met opstappen..hoelang is hij onder het zadel? En deed hij dat bij de vorige eigenaresse ook? Ik weet wel dat veel jonge paarden die nog niet zo bevestigd zijn onzeker kunnen zijn bij het opstappen.

Ah Dartel dat is sneu, bij PSSM zit er natuurlijk meer niet goed..dat klinkt echt als een enorme paniekreactie. Kan me voorstellen dat je voorzichtig wordt na zulke ervaringen.

FB, ik hoop dat dit het is en het verder onschuldig is en met inspuiten verholpen is.

Elisa, dat klopt. Ik vermoed dat de spanning van de verhuizing in het begin gezorgd heeft dat haar spieren al gespannen waren. En dat de spanning van de eerste keer op vreemd terrein met een tik tegen het krukje teveel was. Later leerde ik herkennen wanneer ze last had. Ze was dan nerveuser en haar nek was dan ook echt keihard. Bij mij als vertrouwde persoon bleef ze dan nog aanspreekbaar maar bij anderen op stal kon ze dan echt ineens onvoorspelbaar worden en wegschieten.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:40

Gefeliciteerd met de verkoop Audesta!

Ik had ook het zadel van mijn paard mee gekregen maar deze bleek later dus totaal niet goed te liggen. Ik zou daar liever even een goede zadelpasser bij halen om alles te laten checken dan zomaar iets gaan opvullen. Ik heb uiteindelijk dus alsnog een heel ander zadel moeten kopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:54

Dartel schreef:
Elisa2 schreef:
Fijn dat het goed is gegaan Century, alleen dat omhoog komen met opstappen..hoelang is hij onder het zadel? En deed hij dat bij de vorige eigenaresse ook? Ik weet wel dat veel jonge paarden die nog niet zo bevestigd zijn onzeker kunnen zijn bij het opstappen.

Ah Dartel dat is sneu, bij PSSM zit er natuurlijk meer niet goed..dat klinkt echt als een enorme paniekreactie. Kan me voorstellen dat je voorzichtig wordt na zulke ervaringen.

FB, ik hoop dat dit het is en het verder onschuldig is en met inspuiten verholpen is.

Elisa, dat klopt. Ik vermoed dat de spanning van de verhuizing in het begin gezorgd heeft dat haar spieren al gespannen waren. En dat de spanning van de eerste keer op vreemd terrein met een tik tegen het krukje teveel was. Later leerde ik herkennen wanneer ze last had. Ze was dan nerveuser en haar nek was dan ook echt keihard. Bij mij als vertrouwde persoon bleef ze dan nog aanspreekbaar maar bij anderen op stal kon ze dan echt ineens onvoorspelbaar worden en wegschieten.

Dat begrijp ik helemaal, zeker als ze ergens last van hebben kunnen ze vaker en sneller onvoorspelbaar reageren volgens mij. Het is wel gevaarlijk als ze zo in paniek raken dat ze er van doordraaien.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:01

Mag ik mij hier opnieuw melden?
Een paar maanden geleden me al eens aangemeld hier, maar verder niks meer gepost :o wel mee blijven lezen al die tijd :j

Ik ben sinds eind januari de trotse eigenaresse van een nu bijna 3 jarige crusado ruin, Rio.
We zijn lekker bezig met longeren. Zadel en hoofdstel is geen probleem, eigenlijk vindt hij niks echt een probleem :')
Het is echt een heerlijk chill paard waar zelfs mijn kinderen alles mee kunnen doen <3

Vorige week is de paardentandarts langs geweest voor hem. Wilde dat toch wel van te voren goed gecheckt hebben voordat we verder gaan met het in rij proces. Dat resulteerde in 3 wolfskiesjes er uit, 2 doppen, wat haken en zijn 2 losse snijtanden onder zijn er uit gehaald omdat daar een erg scherp randje aan zat wat in zijn lip zat te prikken. Vond het een behoorlijk heftig gedoe. Heb m van de week lekker gelaten, alleen gepoetst en getut.
En door al dat geweld in die mond ook bedacht dat ik toch liever bitloos verder ga.

Gister voor het eerst dus weer even gelongeerd met zadel en zijn bitloze hoofdstel en was erg blij met het beeld. Hij liep heerlijk ontspannen <3

Foto's zijn stills van filmpjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:30

Ziet er fijn uit Milka! Fijn als hij niet onder de indruk is van van alles.

Ik ga zijn zadel ook nog wel laten nakijken :j hij ligt niet fantastisch maar ook niet heel gek. Opvullen moet sowieso. Ik verwacht dat hij ook nog wel wat gaat veranderen in z'n lijf dus even kijken of we er (naast opvullen) nu al iets mee moeten of nog niet.

Dank je Elisa, ik word zelf ook wel wat onzeker van alles, alle meningen maar ook dingen die anders lopen. 't Is toch echt even wennen, zo'n eigen paard.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 14:50

Leuk paard Milka! Als je toch bitloos werkt, kan ik je aanbevelen te longeren met een kaptoom, dan is de inwerking net wat fijner.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 14:57

Ik vind dat je het goed aanpakt hoor Century! Een eerste eigen paard is heel spannend! Probeer een eigen gevoel te ontwikkelen! Die meningen van anderen mag je naar luisteren, maar moet je niet perse altijd wat mee doen! Anders wordt je denk ik gek van alle meningen en manieren. Alvast fijne vakantie!!

Welkom terug Milka!! Leuk dier heb je!! Sneu van die tanden... Goed dat je ernaar hebt laten kijken!!

Gefeliciteerd met de verkoop Audesta!! Lijkt me wel heel gek dat er eentje mist thuis!

Hier vandaag met Peet gestapt! Hij was nog best wat stijfjes maar dat had ik al wel verwacht! Ik twijfelde gisteren nog of dit het wel is, maar nu na een nachtje slapen (ofja, niet slapen :') ) bedacht ik me hoeveel dit eigenlijk verklaard! Ik kon hem ineens niet meer over de rug krijgen, contragalop lukte ineens niet meer. Waar we eerst 10-15 meter voltes konden doen in contra, lukte het nu niet eens een halve grote volte... Blij dat ik naar mijn gevoel geluisterd heb!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:26

Ik reageer morgen weer uitgebreid op de rest hoor maar ik leef nog. Flink brullen maar ze kan niet beter terecht komen dus dat is fijn.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:27

@century
Onzekere paarden zijn zo leuk en lief.
Ik zal eerst beginnen met grondwerken er er nog niet opgaan. Ookal is die gereden. Eerst zelfverzekerd maken met grondwerk, daarna pas rijden.
En bij grondwerken bouw je ook een band op.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 16:45

Maartje_M schreef:
Leuk paard Milka! Als je toch bitloos werkt, kan ik je aanbevelen te longeren met een kaptoom, dan is de inwerking net wat fijner.

Doe ik inderdaad ook altijd. Was nou meer een keertje om te kijken hoe hij liep met het bitloze hoofdstel

Fb, dank je wel.
Ja ik ben ook blij dat ik de tandarts had laten komen. Februari weer controle
En naar je gevoel luisteren is altijd zo belangrijk :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 17:03

Leuk paardje Mika, nog erg jeugdig of niet?

En begrijpelijk Century, zeker bij een eerste eigen paard. Het is wat FB zegt, probeer bij je eigen gevoel te blijven. En met paarden is en blijft het altijd puzzelen hoe ervaring je ook hebt.

Nou FB, dat zou het allemaal heel goed kunnen verklaren. Hopelijk werkt die injectie.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 06:13

Fijn dat je goed hebt afgesloten voor je vakantie Century!
Komt vast ook helemaal goed met jullie!

Audesta, gefeliciteerd met de verkoop en ook sterkte :(:)

Mika, leuk dier heb je!

FB, wat fijn dat hij het je goed heeft kunnen aangeven en jij naar hem geluisterd hebt! Ik duim mee dat hij straks zich weer beter voelt!

Gisteren weer heerlijk gereden met Rambo en was weer eens sinds lange tijd in de buitenbak, zijn schrikken wordt echt steeds minder, ik ben echt wel trots op hem, hij doet het echt heel goed <3

Afbeelding
Afbeelding

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 07:54

Elisa, dank je wel. Wat bedoel je precies met erg jeugdig?

Tarzan, fijn dat het zo goed gaat met Rambo

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:00

Dat hij nog heel jong overkomt, iel, nog niet uitgegroeid zeg maar.

Wat fijn Tarzan! Durf je er ook al mee het bos in?

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:15

Ah ja klopt inderdaad. Al vind ik hem al een heel stuk bij getrokken sinds januari :j

Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:20

Zo ik doe het weer.

Welkom Milka! Wat een leuke.

Zometeen even hooi voeren, met de witte wat werken en les met de zwarte vanmiddag. Heerlijk.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:25

Audesta, dank je wel.
Jij nog gefeliciteerd met de verkoop

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:25

Veel geschreven in korte tijd !
Audesta gefeliciteerd met de verkoop ook al doet zo iets wel even pijn .

Mijn cam heb ik de eerste drafrondjes zelf op gemaakt !
Eindelijk een goed passend zadel erop .
Mijn mooie nagenoeg nieuw Stubben Genesis in de verkoop . Dat paste haar niet zo lekker ze is er niet rond genoeg voor .
Bitloos aan t beleren verder , want een bit blieft ze echt niet ! Paar keer hoofdstel met bit aangedaan maar ze zei zo duidelijk NEE dat ze ook aantal keren moeilijk ging doen met haar bitloos hoofdstel , samen gesteld uit diverse hoofstellen ! Dus nu op zoek naar n knap bitloos hoofdstel .

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:39

Elisa2 schreef:
Dat hij nog heel jong overkomt, iel, nog niet uitgegroeid zeg maar.

Wat fijn Tarzan! Durf je er ook al mee het bos in?

Dat wil ik zeker nog gaan doen alleen helaas nog niet aan toegekomen. Maar het vertrouwen is er langzaam wel dat ik het ook aandurf :D
Vandaag in de bak ook mega veel afleiding en dingen die om hem heen gebeurden, hij werd heel hevig maar bleef fijn onder mij en toch ook bewerkelijk. Toch heel anders dan eerst waarbij hij alleen maar ging kijken, schrikken en je hem totaal kwijt was. Dus al met al toch fijn kunnen werken met hem :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:06

Ja dat geeft ook vertrouwen, het is zo fijn als ze bewerkbaar blijven.

Wat leuk Zinzi! en als ze het zo duidelijk aan geeft dan is het ook duidelijk.

Hij is zeker een stuk bijgetrokken vergeleken bij die foto Milka! Het zijn ook laatbloeiers.

Ik heb vanmorgen zo gelachen, had madame even los in de bak gelaten samen met de shet zodat ze samen even konden rennen. Is ze bang voor de shet. :+ Helemaal opgenaaid haha, ze ging echt prachtig lopen. Helaas had ik geen camera bij me.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:26

Fijn Tarzan!

Hahahaha dat zijn wel leuke momenten Elisa :')

Ik was gisteren avond echt nog ziek geworden van alle spanning en emotie, kwam ook nog een positief beladen dag van thuis bij dus het was even teveel. Kwam er letterlijk allemaal uit _O-

Maar goed ik ben er weer. Ik vind de zoektocht echt heel vermoeiend dus heb besloten op de 2 na die er op de planning staan maar even alles op een laag pitje te zetten en lekker te sparen, zitten ook al 5 jaar in verbouwing die door behoorlijk gedoe ook op een laag pitje is komen te staan dus geld teveel hebben we nooit _O-