Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:57

_Zsazsa_ schreef:
Elisa2, die vind ik qua bouw ook niet je van het. Heb hem wel doorgestuurd.
Bedankt nobje, zal de site eens bekijken.
Je ziet weinig hengsten een mooi opwaarts model hebben, met goede rug en lendenen. Plus al die slechte foto's maakt het niet makkelijk. Indd een filmpje zou ook handig zijn.
Ik heb mijn eigen pre echt ook op model gekocht. Vind dat toch wel heel belangrijk.

Dat snap ik, je wilt echt kwaliteit hebben. Vind sowieso dat veel pre's snel een slechte rug hebben..en ik denk dat het sowieso slim is om interessante hengsten in het echt te gaan bekijken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:58

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:03

Azmay schreef:
Elisa2 schreef:

Die hebben heel mooie hengsten maar ik meende dat ze bijna niet extern dekte. Kan inmiddels veranderd zijn hoor.

Dat zou wel jammer zijn..staan echt fantastische hengsten op inderdaad.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:07

Ik lees dat sommige niet extern dekken. Staat niet bij allemaal. Die eerste champagne hengst is apart maar kun je geen sperma van krijgen. Verder kan ik op de site qua dekking weinig wijs uit. Ik ben geen Duits talent helaas

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:10

Gewoon een mailtje sturen in het engels! als je contact hebt en ze dekken niet extern weten zij misschien wel andere goede hengsten in DLD die wel extern dekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:14

Heb je de valkhengst van Nyckle al gezien? Especial heet hij, komt van Paco Marti.

Edit: Seni Krypton is gaaf he! Heb hem te koop zien staan als 4 jarige bij Virtual Zone Horses maar toen was hij al duur :D
Toen als 4 jarige ook al heel mooi model en goed bewegen. Leuk om hem zoveel jaar later weer terug te zien!
De ruiter is trouwens de vriend van bokker X__Trees, wellicht kun je haar een berichtje sturen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-05-16 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zsazsa_

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:27

Die van Nyckle dekt niet toch? Die is wel heel gaaf! Zal eens mailen ja naar DL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:28

Ja hij dekt wel maar alleen KI :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:09

Elisa2 schreef:
Dat snap ik, je wilt echt kwaliteit hebben. Vind sowieso dat veel pre's snel een slechte rug hebben..en ik denk dat het sowieso slim is om interessante hengsten in het echt te gaan bekijken.

Herkenbaar, idem voor verkoopspaarden. Ik was in mijn zoektocht naar een paard ook aan het rondmailen, was wel bereid om best ver te rijden om paarden te gaan kijken. Maar als mensen niet de moeite willen doen om duidelijke foto's te nemen (ik kan best door het vuil op een paard heen kijken, een gsmfoto is prima als hij maar duidelijk en deftig in stand is genomen). Ik had serieuze interesse om ergens te gaan kijken, maar het was enkele rit vijf uur rijden vanaf mijn thuis. Ik had de verkoper gevraagd om een bewegingsfilmpje door te sturen omdat ik op zoek was naar een goed bewegend paard (en ik merk dat iedereen vindt dat zijn paard zo goed beweegt, terwijl het in feite in stap quasi krabbelt -.-). Paard stond in haar achtertuin. Toen werd ik afgesnauwd dat als ik de moeite niet wou nemen om te komen kijken, het paard toch niet aan mij verkocht zou worden. Dag erna postte ze op facebook een bewegingsfilmpje van een ander verkoopspaard van haar?! Dat kon blijkbaar wel. :Y) Nou... Mijn neus was ik wel kwijt. En zij als verkoper (was iemand die af en toe paarden verhandeld) mij als koper én mijn netwerk aan mensen die soms ook wel een leuk paardje zoeken. :D

Proficiat Nobje! Heb je foto's voor ons! /3 *\o/*

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:51

Leuk om hengsten te zoeken, ben voor mezelf ook bezig met een Pre merrie. Mocht mijn ruin nog verkocht worden iig. Wil geen 2 paarden. Heb een mooie merrie op het oog maar die is niet Apta gekeurd. Vinden die keuringen meerdere malen per jaar plaats? Die especial van Nyckle is wel gaaf zeg. Mooi in verhouding ook. Word die via een dekstation aangeboden?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:54

Ik heb nu zelf een schimmel hengst op het oog, heeft alleen nog geen nakomelingen. Wil er binnenkort weer eens gaan kijken om te zien of het echt wat is. Is een valk geboren schimmel met 50% kans op homozygoot zijn. Lijkt me wel een prima match met mijn merrie's zo van de foto's.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:08

Fok je met een valk hengst op een bruine merrie met veel kans op een valk? En met bijv Cremello of Perlino? Ik heb van kleurgenetica niet veel kaas gegeten. Welke hengst heb je op het oog Azmay.
Laatst bijgewerkt door _Zsazsa_ op 25-05-16 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:08

De apto keuring is maar 1 x per jaar en dat was toevallig afgelopen weekend.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:09

Oei daar was ik al bang voor. Je merrie moet apta gekeurd zijn wil je papieren bij je veulen fokken toch?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:11

_Zsazsa_ schreef:
Fok je met een valk hengst op een bruine merrie met veel kans op een valk? En met bijv Cremello of Perlino? Ik heb van kleurgenetica niet veel kaas gegeten. Welke hengst heb je op het oog Azmay.

Valk - bruin -> 50% valk 50% bruin
Perlino - Bruin -> 100% valk

Dan heb je ook nog kans op zwart, smokey black, vos of palomino als de ouders bepaalde genen wel of niet hebben maar dat is dan weer een meer ingewikkelde uitleg :P

Ik heb Don Quichote op het oog, wel APTO maar verder niet erg bekend :P

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:18

Oké goed om te weten. Welke van de 2 merries wil je dekken?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:21

_Zsazsa_ schreef:
Oké goed om te weten. Welke van de 2 merries wil je dekken?

Sowieso Kim, maar eventueel zou Diva ook gedekt kunnen worden. Vind twee veulentjes samen een stuk gezelliger namelijk en Diva is dit jaar toch 3. Weet ook nog niet of ik dit jaar dek of komend jaar pas.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:29

Ja 2 is leuker Indd. Ik ga nog eens rondneuzen voor wat hengsten. (En merries)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:50

Je kan slechts een keer per jaar je paard aanbieden voor de APTO keuring en die is voor Nederland inderdaad net gepasseerd. Wat je wél kan doen, is als je paard volgend jaar goedgekeurd wordt en je pas volgend jaar het veulen verwacht, als je merrie goedgekeurd wordt ook papieren bij je veulen aanvragen.

Don Quichote ken ik niet.. Even opzoeken!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:01

Oké, maar als die keuring in mei is, zit je natuurlijk of met een hoogdrachtige merrie of met een kleine aan de voet. Dat is dan niet zo handig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:04

_Zsazsa_ schreef:
Oké, maar als die keuring in mei is, zit je natuurlijk of met een hoogdrachtige merrie of met een kleine aan de voet. Dat is dan niet zo handig.

Dat heb ik ook niet zo gesnapt gezien je aan moet kunnen tonen dat ze vruchtbaar zijn en dus bij voorkeur inderdaad drachtig of met veulen.
Diva zou ook nog Apta moeten.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:07

Azmay, huh? Hoe bedoel je? Je merrie moet niet drachtig of met veulen zijn om goedgekeurd te worden hé? Of begrijp ik je mis?

Zsazsa, dat klopt, dat is inderdaad niet ideaal. Het wordt wel gedaan.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:11

Oké, wel zonde als ze dan bijv niet goed bevonden word. Staat dat ergens op een papier eigenlijk dat ze apta zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:11

Dan krijgen ze een sticker in het paspoort :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:14

Ja, en dat wordt geregistreerd in het systeem, zodanig dat je papieren kan aanvragen.

En ja, inderdaad, als ze dan niet goed bevonden worden krijgt het veulen dus ook geen papieren. Niet aan te raden dus, maar ... de mogelijkheid is er wel.