Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:46

Kaula schreef:
Ik zou juist kiezen voor een werkwijze, denk dat dat voor je paard duidelijker is.
Zolang het jouw keuzes zijn, links, rechts, tempo zit het goed en anders jouw keuze er van maken.

Oeeeh dat is een hele moeilijke hoor.

Want links is bij haar nog niet altijd links, voor ik echt moet gaan trekken.
Gaspedaal is super. Maar de rem....????

Ze wil gaan, gaan, gaan. En na 45 minuten is ze moe. DAN kan ik er pas wat mee.

En meer uitleg over: dan moet je jouw keuzes er van maken?

(Heel nieuwschierig aangelegd)

berdien85

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:48

Dan zou ik haar sowieso van te voren longeren en maar een beetje moe maken. Je moet het jezelf ook niet TE moeilijk maken ;) En voor de rest zou ik inderdaad gewoon die hoek eerst niet gebruiken. Gaat ze wel dan ben ik van mening dat ze inderdaad net zo lang moet gaan als jij wilt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:51

berdien85 schreef:
Dan zou ik haar sowieso van te voren longeren en maar een beetje moe maken. Je moet het jezelf ook niet TE moeilijk maken ;) En voor de rest zou ik inderdaad gewoon die hoek eerst niet gebruiken. Gaat ze wel dan ben ik van mening dat ze inderdaad net zo lang moet gaan als jij wilt.

Top.... dankjewel.

Dan maar meer naast het paard dan op het paard.

Echt iedereen bedankt!

Ik ben hierdoor alweer een stuk gemoedelijker als ik hiervoor was.
Ben echt blij, dat jullie zo mee denken!

En we gaan de tips zeker mee nemen!

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:53

Is het een idee om tijdelijk met een thiedeman eraan te rijden? Die schakelt zichzelf uit als ze nageeflijk is en kan er voor zorgen dat je toch net ff iets meer te zeggen hebt. Als je handig genoeg bent zou je misschien zelfs even een slof eraan kunnen knopen (o, o, dit is vloeken in de kerk op bokt :D )
Maar daarmee heb je een rem en controle en kun je haar leren om gewoon door die moeilijke kant van de bak te gaan.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:58

maralyn schreef:
Kaula schreef:
Ik zou juist kiezen voor een werkwijze, denk dat dat voor je paard duidelijker is.
Zolang het jouw keuzes zijn, links, rechts, tempo zit het goed en anders jouw keuze er van maken.

(Heel nieuwschierig aangelegd)

Ik denk dat hier je probleem al mee begint. Links moet echt links zijn als jij die kant op wilt.
Doe je dit niet consequent dan zal het steeds groter en groter worden en zal zij steeds meer gaan bepalen.
Dan maar een keer heel duidelijk en wel trekken, maar wel de kant op waar jij op wilt.
Is ze al lang onder het zadel? Het klinkt alsof niet alle hulpen bevestigd zijn.

Jouw keuzes van maken bedoelde ik mee, als zij stil gaat staan prima, maar ook pas weer lopen als jij het zegt.
Net zoals het wegrennen, als ze dat doet gewoon nog even wat extra gas geven.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:00

Caro_MarjaH schreef:
Is het een idee om tijdelijk met een thiedeman eraan te rijden? Die schakelt zichzelf uit als ze nageeflijk is en kan er voor zorgen dat je toch net ff iets meer te zeggen hebt. Als je handig genoeg bent zou je misschien zelfs even een slof eraan kunnen knopen (o, o, dit is vloeken in de kerk op bokt :D )
Maar daarmee heb je een rem en controle en kun je haar leren om gewoon door die moeilijke kant van de bak te gaan.

Slof rijden we al mee, met toezicht van instructeur. Die zorgt er wel voor dat ik vriendelijk blijf zegmaar.

+ Deze gebruik ik echter alleen, als ze me er echt vandoor wil gaan en zij stuurloos word. Door de slof, kan ze haar hoofd niet meer omhoog brengen, en heb ik weer een stuur.

Wanneer ik gewoon rijd, is deze dus los. Nagevelijk rijden, doen we ook niet op slof. Maar door midden van figuren, aan het werk zetten, en tempowisselingen. Dit gaat best wel goed.
heb een licht gevoel in de hand. Lekker los, kan haar dan ook mooi buiging door het lichaam vragen.

TOT DAT
Ze zich bedenkt, en er vandoor gaat.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:00

Kaula schreef:

(Heel nieuwschierig aangelegd)[/quote]

Ik denk dat hier je probleem al mee begint. Links moet echt links zijn als jij die kant op wilt.
Doe je dit niet consequent dan zal het steeds groter en groter worden en zal zij steeds meer gaan bepalen.
Dan maar een keer heel duidelijk en wel trekken, maar wel de kant op waar jij op wilt.
Is ze al lang onder het zadel? Het klinkt alsof niet alle hulpen bevestigd zijn.

Jouw keuzes van maken bedoelde ik mee, als zij stil gaat staan prima, maar ook pas weer lopen als jij het zegt.
Net zoals het wegrennen, als ze dat doet gewoon nog even wat extra gas geven.[/quote]

Hier reageer ik even op Via pb. als je het niet erg vind.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:01

Ik heb met Isanne ook wel moeite gehad toen we van binnenbak naar buitenbak gingen. Vooral met ontstuimig weer. Mij hielp vooraf longeren ontzettend. En ik zorgde er ook altijd voor dat er iemand bij was.. Voor mijn eigen gemoedstoestand ;)

Soms helpt een superbraaf paard bij je in de bak ook nog wel..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:08

berdien85 schreef:
Ik heb met Isanne ook wel moeite gehad toen we van binnenbak naar buitenbak gingen. Vooral met ontstuimig weer. Mij hielp vooraf longeren ontzettend. En ik zorgde er ook altijd voor dat er iemand bij was.. Voor mijn eigen gemoedstoestand ;)

Soms helpt een superbraaf paard bij je in de bak ook nog wel..

Vooraf longeren werkt wel beter als niet longeren. ghe ghe.

Met een superbraaf paard in de bak, werkt niet.
Het klinkt heel stom, maar ze trekt gewoon haar eigen plannetje.
We hebben dit met 3 verschillende paarden geprobeerd. Zodat we gewoon als een treintje achter elkaar in de bak konden rijden.

Gisteren ook met een lekkere rustige tank van een tinker in de bak longeren. mocht wederom niets baten.
mevrouw zet het gas er op, en ik skiede er achter aan. Het gaf een grappig gezicht. Maar bij mij een hoop frustratie en gevloek! (Ja, ik kan me mondig niet inhouden. Lichamelijk super. Maar als ik kwaad ben, ga ik echt vloeken)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:18

maralyn schreef:
_R_G_ schreef:
Idd dat wat Caro_MarjaH zegt is een hele goede!
En probeer eens als ze het op een rennen zet de teugels los te gooien, dan hebben ze ineens niet meer zo veel praatjes en durven ze niet meer weg te rennen.
Op die plek goed aan het werk zetten en als de kop omhoog gaat en ze gaat rennen teugels los, dan staat ze er ineens alleen voor.

Nu de worst care scenario

Wat als ze blijft rennen?
Moet ik gewoon blijven mee liften?

dit heb ik vorig jaar gedaan, wat resulteerde op een paard, die lollig naar de bakdeur rende.
En vervolgens met oppakken, boos werd en mij er af probeerde te gooien met bokken.
Waardoor ze nog extra mijn hakken in haar pokkel gedrukt kreeg, en MOEST galopperen.

Mij krijgt ze er niet vanaf!!! Echt niet!!
Maar ik heb wel ideeën nodig, om haar op de rails te krijgen.

Doorzetten. En haar goed aan het werk zetten. Vind het ook geen goede instructeur die direct naar een slof gaat grijpen. Hier ook een fries die het zo nu en dan leuk vind om in een vaste hoek te gaan schrikken. Die zet ik gewoon aan het werk. En doordat ze dan moet opletten met wat we nu weer gaan doen, houd ze met haar schrikreacties op. Denk dat ze een beetje door heeft, dat ze weet dat jij dan niet door gaat pakken. Ik zou gewoon overal voltes, slangenvoltes en ga zo maar door gaan doen. Niet gaan afwachten. En vooral niet denken van o jee, daar is de vijver. En daar gaat ze weer. Wordt maar een keer goed kwaad. Dat helpt bij de meeste Friezen wel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:25

FriesWytske schreef:
_R_G_ schreef:
En probeer eens als ze het op een rennen zet de teugels los te gooien, dan hebben ze ineens niet meer zo veel praatjes en durven ze niet meer weg te rennen.
Op die plek goed aan het werk zetten en als de kop omhoog gaat en ze gaat rennen teugels los, dan staat ze er ineens alleen voor.

Doorzetten. En haar goed aan het werk zetten. Vind het ook geen goede instructeur die direct naar een slof gaat grijpen. Hier ook een fries die het zo nu en dan leuk vind om in een vaste hoek te gaan schrikken. Die zet ik gewoon aan het werk. En doordat ze dan moet opletten met wat we nu weer gaan doen, houd ze met haar schrikreacties op. Denk dat ze een beetje door heeft, dat ze weet dat jij dan niet door gaat pakken. Ik zou gewoon overal voltes, slangenvoltes en ga zo maar door gaan doen. Niet gaan afwachten. En vooral niet denken van o jee, daar is de vijver. En daar gaat ze weer. Wordt maar een keer goed kwaad. Dat helpt bij de meeste Friezen wel.

kijk, dat is dus het punt.
Ik wil graag slangevoltes rijden. Maar als zij haar kop er op zet en onstuurbaar is. Kan ik er werkelijkwaar niets mee.
Dat is de reden, dat mijn instructeur zei: slof er maar even op. Dat ze stuurbaarder wordt.

Aan een onstuurbaar paard, kan je niets rijden. Je moet het paard eerst stuurbaar maken, voordat je het paard aan het werk kan zetten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:29

quote="maralyn"]
FriesWytske schreef:
_R_G_ schreef:

kijk, dat is dus het punt.
Ik wil graag slangevoltes rijden. Maar als zij haar kop er op zet en onstuurbaar is. Kan ik er werkelijkwaar niets mee.
Dat is de reden, dat mijn instructeur zei: slof er maar even op. Dat ze stuurbaarder wordt.

Aan een onstuurbaar paard, kan je niets rijden. Je moet het paard eerst stuurbaar maken, voordat je het paard aan het werk kan zetten.[/quote]

Dan juist wel doorzetten. Doet die van mij ook. Dan maar een keer wat minder lief doorkomen. Ze moeten gewoon leren dat ze moet luisteren. En dat doe je niet met slof er aan. Mijn instructeurs zeggen beide dan dat ik gewoon maar het bit evt. door de mond moet trekken. Als ze weer eens zo'n bui heeft. In het begin zullen ze dan nog wel eens doorgaan. Maar zolang jij je ding blijft doen, gaan ze op een gegeven moment wel luisteren.
Die van mij wil nog wel eens schrikken van iets. Of dit nu in de bak is of buiten. Maar kan haar nu echt met been, zit en stem haar laten luisteren naar mij. Buiten wil die van mij zich dan altijd omdraaien. In het begin vlogen we dan weer terug naar huis. En dan moest mijn vader er weer achter fietsen om haar door te laten lopen. Nu kan ik haar gewoon door laten draaien, zodat we onze weg weer kunnen vervolgen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:33

Auw.... trekken.... Het doet mij al pijn in mijn mond.

Dus jij zegt: Pak die 2 handen maar aan 1 teugel en laat haar maar draaien?

Anders krijg ik er echt geen stuur op. Dan is het kaarsrecht waar ZIJ heen wil.
En dat is iets, dat MOET er uit.

Hoofdletters gebruik ik als bedrukking, sorry als dit raar overkomt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:37

Ja, zij doet jouw toch ook pijn door te trekken naar de richting waar zij heen wil.
En meestal is het dan na een paar keer wel over. Want dan weten ze dat ze het niet zullen winnen. Soms moet je gewoon even hard zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:39

FriesWytske schreef:
Ja, zij doet jouw toch ook pijn door te trekken naar de richting waar zij heen wil.
En meestal is het dan na een paar keer wel over. Want dan weten ze dat ze het niet zullen winnen. Soms moet je gewoon even hard zijn.

Haha, ik ben te lief...

Ja dat is zo.
Ze valt mij er ook mee lastig, dat ze mij overal heen trekt.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:41

Ik kreeg ook altijd te horen dat ik te lief was met als gevolg dat ik alle respect verloor.
Beter even kort hard duidelijk zijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:43

Inderdaad, Jenny.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:43

Dat is een zeer hardleerse friese dame volgens mij! Het lijkt er ook op, als ik het allemaal zo lees, dat ze gewoon het bit vastpakt, de kaken vastzet en jij hebt niks meer te zeggen. Misschien een idee om een bit te proberen dat niet makkelijk vastgepakt kan worden, bv een rolletjesbit? Sommige friezen die gewoon echt zo vreselijk doordrammen en het bit vastpakken, gaan beter luisteren op een pelham.
Het zijn maar ideetjes, misschien kun je er wat mee.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:45

Dus eigenlijk, wat ik gisteren met longeren deed, was niet verkeerd van mij.

Gewoon aan trekken, op de volte met die dubbele lijnen. En net zo lang doorgaan tot ze rustig kon gaan stappen. Veel voltes, gebroken lijnen en van hand veranderen.

Nee is echt nee...

Op het laatst, kon ze gewoon over de hoefslag stappen....
"eindelijk"

Caro, ik rijd met ongebroken. Gebroken en dubbel gebroken was er geen beginnen aan.
Nadat er een tandarts bij was geweest, had deze als oordeel gegeven: Gebroken en dubbel past niet in haar mond, ongebroken voelt voor haar het prettigste.

Edit Caro...

Ja dat is precies wat ik voel.
Kaken er op, onderhals er op, vastzetten en je begint niets meer.

Maar voor de wagen, rijd ze op het boveste gaatje van de liverpool.. Hardstikke braaf....
Laatst bijgewerkt door maralyn op 09-09-14 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:47

maralyn schreef:
Dus eigenlijk, wat ik gisteren met longeren deed, was niet verkeerd van mij.

Gewoon aan trekken, op de volte met die dubbele lijnen. En net zo lang doorgaan tot ze rustig kon gaan stappen. Veel voltes, gebroken lijnen en van hand veranderen.

Nee is echt nee...

Op het laatst, kon ze gewoon over de hoefslag stappen....
"eindelijk"

Caro, ik rijd met ongebroken. Gebroken en dubbel gebroken was er geen beginnen aan.
Nadat er een tandarts bij was geweest, had deze als oordeel gegeven: Gebroken en dubbel past niet in haar mond, ongebroken voelt voor haar het prettigste.

Dan ben je inderdaad goed bezig geweest.
Ik heb ook een tijd gereden met ongebroken bit bij mijn huidige wedstrijdpaard. En als ze straks weer zo'n periode heeft, gaat die er gewoon weer terug in. Nu rijd ik met dubbelgebroken bit.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:47

heb wel spierballen gekweekt in afgelopen 2 jaar, maar rij nu met lichte druk op de teugels
maar zodra ze haar nek er op zet (zeker tijdens crossen), krijgt ze gelijk bij mij een schop naar voren

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:52

Jenny_S schreef:
heb wel spierballen gekweekt in afgelopen 2 jaar, maar rij nu met lichte druk op de teugels
maar zodra ze haar nek er op zet (zeker tijdens crossen), krijgt ze gelijk bij mij een schop naar voren

Als ze ook braaf loopt. Op 2 teugels, en geeft lekker na, knabbelt zachtjes op het bit. Dan heb ik nog geen gram in mijn handen. Heerlijk licht.
Ze kan het zo goed!! Zo leuk!!
Ze kan echt heeeeel leuk lopen.

Tot ze vastpakt.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:56

ja zo'n stang is ook makkelijk vastpakken voor haar

zou ook eens gaan kijken naar zo'n bitfitter (heet dat zo??), dan checken ze alles en meten ze een passend bit aan
friezen hebben geloof ik een dikkere tong en de meeste bitten drukken er dan gelijk op. ook hebben ze smalle ruimten tussen kaakgewricht en kiezen waardoor je wanneer het bit de dik is de kaken niet kunnen sluiten en je paard nooit lekker kan ontspannen
mijn bit is dacht ik 12 mm dik dat werd vroeger bestempeld als scherp maar dat is dus al jaren geleden achterhaald
ik rij met de Myler lever 2 met boog voor tongvrijheid

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:59

Jenny_S schreef:
ja zo'n stang is ook makkelijk vastpakken voor haar

zou ook eens gaan kijken naar zo'n bitfitter (heet dat zo??), dan checken ze alles en meten ze een passend bit aan
friezen hebben geloof ik een dikkere tong en de meeste bitten drukken er dan gelijk op. ook hebben ze smalle ruimten tussen kaakgewricht en kiezen waardoor je wanneer het bit de dik is de kaken niet kunnen sluiten en je paard nooit lekker kan ontspannen
mijn bit is dacht ik 12 mm dik dat werd vroeger bestempeld als scherp maar dat is dus al jaren geleden achterhaald
ik rij met de Myler lever 2 met boog voor tongvrijheid

Dit heeft mijn tandarts toendertijd dus gedaan.
Maar ook een myler is in principe een ongebroken bit.

Ik reed met een myler met sleuven. maar was hier niet tevreden over.
Ik kan een myler proberen zonder sleuven. Volgensmij zijn er wel winkels waarbij dat kan...

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:03

second opinion kan geen kwaad

de myler is geen ongebroken, je kan alleen bij de van mij de ringen niet naar elkaar toehalen (dus nie volledig scharen), maar voor de rest is hij flexibel

myler mag inderdaad op proef