[HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Re: [HK]Barokkepaardenbokkers gaan heel hard, dl 4 gaat vn start

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:12

Nee, ik drink nooit teveel _O-

borderjay

:o O:)

Cyrina

LisenkA; Ikmoet idd zaterdag ook zelf rijden. Kom je mee met Jan?

Elise; Ik weet hee lgoed dat het tegenwoordig heel veel mis is op het wedstrijd terrein. Je kunt me er af en toe nog vinden en soms weet je echt niet wat je ziet. Maar ik moet zeggen dta het tegenwoordig toch ook vaker afgestraft wordt.

Mayke, met langer worden bedoel ik dat een paard zich rekt, daarom mag je ook meer lengte in de hals geven bij een uitgestrekte gang. (hij kan natuurlijk nooit langer worden dan die is, hihihi)

Dat plaatje van Nombrado is zo mooi!!!! Maar hij is nog te hoog voor een levade, wanneer je tot een achte levade komt zullen alle hoeken toch nog iets kleiner moeten, dus ook die bij het sprongewricht en blijft het paard horizontaler.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:22

Cyrina schreef:
Dat plaatje van Nombrado is zo mooi!!!! Maar hij is nog te hoog voor een levade, wanneer je tot een achte levade komt zullen alle hoeken toch nog iets kleiner moeten, dus ook die bij het sprongewricht en blijft het paard horizontaler.

hihi...hij kan het wel, maar ik kan niet zo goed fjotogravjeren :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:39

Jolynn schreef:
@Danielle, klopt, dat was Xantha met Elise op haar rug.
Ik liep er naast maar ik denk dat je mij niet herkende met mijn kale koppie ;)

Ik zeg heel eerlijk dat ik me niet eens meer herinner uberhaupt iemand naast het paard gezien te hebben, weet alleen dat ik me erg banketstaaf voelde omdat Jauke zich zo ongelovelijk misdroeg, vooral omdat hij normaal altijd zo braaf is! En daardoor dus ook nog een ander paard in de weg liep... Ik heb ook geen idee meer wat er precies gebeurd, volgens mij steigerde hij in Xantha's richting ofzo, weet alleen dat Xantha er ook op reageerde maar zich heel snel herstelde. Itt Jauke, die ging maar door :roll:

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:01

nadina schreef:
Dank je wel Karina!

Ik overweeg om Nadina ook eens bitloos te rijden, omdat ik meer wil afwisselen en de dressuurondjes zat ben, wil ik eens wat nieuws proberen. Ik heb een harry's horse bitloos hoofdstel gezien, maar ik heb er geen verstand van. Ik vraag me af waar ik het best mee kan beginnen, ook omdat ik wil uitproberen of het iets voor ons is.

Leuk dat je dat wilt proberen. Op www.bitloos.nl of www.bitloospaardrijden.info kun je al veel uitleg vinden over de verschillende systemen die er zijn. Het Harry horsehoofdstel wat je hebt gezien valt onder de kaakgekruisde hoofdstellen zover ik weet. Het is een veelgebruikt systeem van verschillende leveranciers, Harry horse en Norton de goedkopere, allemaal eigenlijk gebaseerd op het dr.Cook hoofdstel. Als je daar op googled vind je ook veel informatie.
Hoe paarden reageren is heel verschillend en ook afhankelijk van de breedte van de neusriemen vaak, dus uitproberen voor je koopt is een goed plan. Bij dezelfde site hebben ze wel een uitleen-service. Ik weet niet wat voor maat hoofdstel je nu hebt, mijn Norton kun je evt. lenen tegen verzendkosten en is een cob, de FRA is een full, wil ik misschien ook nog proberen op Sol maar voorlopig nog niet dus die kan ik ook wel even missen.

Frank : Het zullen eerder je jonge kinderen zijn als je werknemers hoor, het is een erg bekend fenomeen ;) .

Jus : *PROEST* ik zit nu aan het drankje van je schoonvader maar dan nog met vers citroensap en honing erbij in. Ik denk dat ik het beter op de rand van mijn bed had kunnen opdrinken :D . En eigenlijk had Gab het verzonnen, dus die moet er zelf ook maar eentje :Y)

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:21

Ik zit nu bij gebrek aan andere (lekkerdere)drankjes aan een Oud-Lunters spraakwatertje...maar als je het snel doorslikt is het te doen :o

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:22

Amable schreef:
Jolynn schreef:
@Danielle, klopt, dat was Xantha met Elise op haar rug.
Ik liep er naast maar ik denk dat je mij niet herkende met mijn kale koppie ;)

Ik zeg heel eerlijk dat ik me niet eens meer herinner uberhaupt iemand naast het paard gezien te hebben, weet alleen dat ik me erg banketstaaf voelde omdat Jauke zich zo ongelovelijk misdroeg, vooral omdat hij normaal altijd zo braaf is! En daardoor dus ook nog een ander paard in de weg liep... Ik heb ook geen idee meer wat er precies gebeurd, volgens mij steigerde hij in Xantha's richting ofzo, weet alleen dat Xantha er ook op reageerde maar zich heel snel herstelde. Itt Jauke, die ging maar door :roll:

Kan je Jauke niet kwalijk nemen als hij zo'n mooie dame ziet :P
Xantha schrok meer van jouw brul naar Jauke, haha

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:24

je avatar is stoer...Xantha heeft écht een hengsten uitstraling :9 )of een stoere merrie uitstraling eigenlijk.... 8-)

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:56

cloris schreef:
Ik stap op, ga een rondje stappen en begin tijdens dat stappen direct met de controle of hij 'van mij' is, ik wil gewoon zijn aandacht en niet maar 60% dus ik leg af en toe even mijn been spontaan aan en dan wil ik reactie en waar dat hoofd dan is vind ik niet intressant, dan ga ik vaak even met de lange teugel daar mee verder, doet hij dat goed? ff lekker stappen lange teugel, pak ik hem daarna op en gaan we wat zijwaardse gangen meepakken, SV afgewisseld met Travers op de volte, wat halbe tritte enz, maar elke keer wanneer hij iets goed doet, of goed probeert is het stappen lange teugel, dat is namelijk zijn beloning.
Het kan ook zomaar zijn dat ik een training alleen maar stapwerk heb gedaan, of voornamelijk galop heb meegepakt, mijn paard laat zich heerlijk werken in galop maar een vast schema of een vaste tijdsduur (soms rijd ik 20 minuten, soms 45 maar als mijn gevoel klaar zegt is het ook klaar) van training heb ik echt niet. Hoe doen jullie dat? Zijn jullie routine mensen?

Ik rijd wel vrij gestructureerd, maar leg wel elke dag wat andere accenten in mijn training. Ik rijd Licor eerst voorwaarts-neerwaarts, zo lang en laag mogelijk op cirkels in stap, draf en galop. Ik let daarbij erg op dat hij in de overgangen steeds naar mijn hand blijft reiken en zijn rug blijft gebruiken. Voor Licor is dit erg belangrijk, hij wordt eerder te licht in de aanleuning (waardoor je verbinding verliest) en ik moet er dus ten allen tijde op letten dat hij naar de twee teugels blijft reiken. In het opwarmen en de overgangen let ik op de rechtgerichtheid (daarvoor schakel ik het wijken graag in) en het contact op beide teugels. Hierna even vrij stappen en dan loswerkoefeningen in stap: overschenkelen op de cirkel (wending rond de voorhand), keertwendingen, appuyementen, schouderbinnenwaarts. Dan ofwel meteen galopwerk, ofwel drafwerk. Zijgangen en hierbij ook overgangen maken, in galop al wat arbeidspirouettes en wissels meenemen. Tusendoor altijd weer voorwaarts-neerwaarts gaan draven en vrij stappen. Als Licor in de oefeningen wat te veel spanning opbouwt, raakt hij in de stress en dan moet ik weer de ontspanning opzoeken en dus weer wat voorwaarts-neerwaarts rijden. Na de zijgangen, nemen we de passage wat mee en van daaruit ontwikkelen we de middendraf. We eindigen standaard met een rondje uitstappen op straat (bokje om). Trainingsduur verschilt bij mij ook wel, ik heb niet altijd tijd om een uur te trainen (vind ik ook lang), soms is het maar 20 minuten, soms 50 :)

Hmm Laura, jonge hengsten... is moeilijk hè. Terroso kon zich ook wel eens laten gelden, een brul of een tik tegen schouder helpt dan ook wel. Ik denk ook dat het voor Hincapie wel een erg moeilijke omgeving is, je kan het hem niet kwalijk nemen dat hij zich niet gedraagt als een ruin, want dat is hij niet :D Hij mag uiteraards niet over je heen lopen, maar het is een beetje de kunst met een hengst om hem ervan te overtuigen dat hij best wat mag brullen en stoer doen, maar dat hij rekening met je dient te houden. Hopelijk gaat hij zich wat rustiger gedragen, tenslotte komt de winter eraan, dan gaan de hormonen ook wat rusten :)

Ow Cyrina :(:), jammer van Joekeltje, maar hij heeft het wel super zo te lezen :)

Anouk: Anja Beran, moet je eens op YouTube opzoeken, staat wel een leuk filmpje van haar op. Ze is een klassiek geschoolde dressuurtrainster/-amazone, die heel fijn paarden traint. Haar leermeerster is een leerling van Oliveira. Ze heeft wat trainings-DVD's uit en die zijn heel inspirerend.

Ik heb keelpijn, wat een tips hier :D Helaas geen rum of whisky in huis :D

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 00:48

Lobke: Ik rijd Halley ook altijd eerst voorwaarts neerwaarts en tussendoor moet ik dat ook vaak weer doen als hij wat spanning opbouwt.

Cyrina: Kom waarschijnlijk wel met Jan mee, maar dan moeten we Banjer bij mijn schoonouders dumpen (die vinden dat overigens geweldig en hij ook want ze zitten op de boot)

Daniëlle: Jauke niet braaf, kan me daar ook niets bij voorstellen. Zo werd Halley verleden jaar vlak voor hij de ring in moest tijdens de keuring ineens hengst. Kende hem even niet meer terug.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 01:49

Anouk, jahoor, ik werk wel, ben net thuis van het werk.
Vanmorgen nog even lekker over de dijk gereden met Goya, vandaag lange dag gehad.. Baas is op vakantie..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:20

Jolynn schreef:
Amable schreef:

Kan je Jauke niet kwalijk nemen als hij zo'n mooie dame ziet :P
Xantha schrok meer van jouw brul naar Jauke, haha

:o Nou weet je, hij was de hele ochtend al bezig, echt niet normaal, werd er helemaal simpel van. En helemaal als je paard normaal super braaf is dan is dat zo vreemd, bijna eng. Je vraagt je werkelijk af wie hem een pilletje gegeven heeft :roll: Hij heeft nogal wat gebrul aan moeten horen die ochtend, niet dat 'ie onder de indruk was ;) Maar slaan ofzo heeft ook echt geen zin en van moe rijden was ik vele malen eerder moe als hij :+

Lisenka, het leek echt even of Jauke ook weer ballen gekregen had! Ik weet nu ongeveer hoe het moet zijn met een hengst op vreemd terrein :+ Misschien wilde Jauke het me laten ervaren zodat ik nog eens goed na kon denken over of Llevado zijn ballen wel of niet mag houden tzt :))

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:25

Zoo weer eens even bijreageren...

Jauke oh balen zeg dat hij zich even misdroeg tijdens HE!

Lobke ja waar ik sta is niet de makkelijkste plek wat dat betreft. Zou graag willen dat er een hengsten/ruinenwei komt zodat hij niet constant merries ruikt aan de mest etc. maar vrees dat dat niet gaat gebeuren want er staan maar 3 hengsten (en de manege-eigenaren hebben het niet zo met hengsten...)
Beterschap met je keelpijn! Veel drop eten en honing in de thee...

Haha alle drankjes tegen keelpijn enzo die hier genoemd worden krijg ik niet door mn keel haha...
Heb een keer op vakantie een excursie gedaan die begon om 8 uur 's ochtends in een sigarenfabriek (Dominicaansae Republiek) en kregen daar meteen een huisdrankje waarvan we geen flauw idee hadden hoe sterk het was maar het brandde toch een partij... Heb geloof ik heel de dag niks meer geproefd omdat al mn smaakpapillen helemaal verdoofd waren haha...

Frank ook al ziekkies Beterschap! Kinderen doen wonderen hoor wat betreft ziek zijn.... Ik had in mn eerste jaren stage op een basisschool na iedere week stage een flinke verkoudheid of een griepje. Zeker kleuters etc is het erg want die smeren echt overal alles aan af en zijn heerlijk knuffelig hihi...

Lotte fijn dat hij recht liep! Hopen dat het zo blijft!!

Debby balen dat je je conditie nog niet terug hebt. Zal waarschijnlijk nog wel even duren of niet? Veel plezier met rijden vanochtend!

Nadina ben benieuwd hoe het bitloos rijden gaat bevallen! Oeh kittens!! :D zooo leuk altijd! Ben benieuwd!

Jellie oeh balen zeg dat hij niet goedgekeurd was! wat was er niet goed aan?

Mayke niet een zadel en hoofdstel maar alleen een ruiter erop photoshoppen is nog gaver :P

Kelly Sorry maar ik zou niet weten waar een spaans zadel te halen.

Heidi aaah Jesse die voor stuiterbal speelt. Letterlijk met vallen en opstaan leren haha..

Anouk het nadeel aan ITP is dat echt iedereen kan reageren ook mensen die pas 2 keer op paard hebben gezeten. Alles kan dus gezegd worden en of het waar is is totaal een ander verhaal.....
Zo kreeg die vriendin van mij waarmee ik haar paard aan het zadelmak maken ben van de week gezeur aan dr kop van iemand die vond dat ze af moest stappen om de mest op te ruimen als hij gemest had... (is bij ons de regel of opruimen of op laten ruimen door iemand in de buurt ofzo) Maar zie je haar al terwijl ze voor de 7e keer op dr paard zit afstappen en poep gaan ruimen met dr paard aan de hand en daarna weer vrolijk opstappen.... geloof je het zelf....
Ennuh nee ik werk niet .. jammer genoeg....

Lisenka nee hij wilde gewoon mij bespringen en was gewoon echt zwaar hitsig, daarom stijgerde hij iedere keer...

Ilona ja de grote manege doet echt geen goed.... En ook doordat er veel onervaren mensen staan. Moet echt opletten anders durven sommige gewoon een merrie in de wei naast hem te gooien zonder na te denken... Niet altijd makkelijk. Maarja er is hier weinig in de omgeving waar hengsten kunnen staan....

Madelief heerlijk he zo vroeg bij de paarden en zo genieten van de omgeving. Wat hebben de beestjes het toch goed!

Martine oeh balen dat Flav koliek had! Op zulke momenten is het inderdaad wel handig een hengst te hebben haha...

Gisteravond ging ik terug naar de manege om Hincapie weer te rijden. Liep alleen een beetje anders. Alles was bezet...
Sta je op een manege met 2 binnenbakken, 1 giga buitenbak, 1 longeercirkel en 1 losgooibak. In de losgooibak was een hondentraining bezig (leuk op een manege), in de buitenbak reden een heleboel kindjes met eigen pony's (leek me met Hinc zn gedrag niet alles... en in de binnenbak was er les en de andere grenst er direct aan en waren ook meerdere mensen aan het rijden. Zelfs de longeercirkel was constant bezet. Daarna was het donker en we hebben buiten nog geen verlichting. Ging lekker dus...

Ga dus zo maar naar de manege voordat het weer druk wordt. Mn moeder gaat mee. Die zei net toen ik haar belde dat ze de hele nacht heeft liggen spoken door Hinc zn gedrag... Ze was zo geschokt dat hij gewoon op ons wilde springen... dus heb haar nog even moeten overtuigen dat het echt niet zo hoeft te zijn dat hij altijd zo blijft doen.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:27

Karina: dat is heel lief aangeboden! Ik zal eerst de sites eens gaan uitpluizen :D Ik weet niet waar je precies op de veluwe woont, maar ik woon in de Betuwe en rij meerdere keren in de week richting Deventer, dus misschien kan ik hem ophalen? Dan weet je meteen aan wie je hem uitleent ;)

Goedemorgen verder!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:28

Hihi Suus ik had over jou laatste berichtje heen gelezen dus dacht dat het gepost was net voor mij haha.. En daar stond vanochtend gereden ik dacht echt van WOW die is er vroeg bij haha en toen keer ik pas naar de tijd haha....

Danielle Oeh dan had hij het echt flink aan! Was het niet dat jij veel stress had wat hij overnam???

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:29

Goedemorgen,

laulau85 schreef:
Jellie oeh balen zeg dat hij niet goedgekeurd was! wat was er niet goed aan?

Hij had een ruw straalbeentje en erger nog aan t andere been zat er los botfragement (was geen octje meer te noemen) bij het hoefgewricht.
Echt ongelofelijk, hij liep zo gemakkelijk. Iig zou hij daaraan t best preventief geopereerd moeten worden want als t gaat zweven zou t flinke schade aanrichten.

Wat balen joh dat t zo anders liep dat je plande gisterenaaf..
Ah je moeder in haar rats vanwege zijn gedrag :(:)

Fijne dag, allemaal!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:30

Haha Danielle dat laatste zinnetje _O-

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:32

Lobke, grappig om te lezen dat we best veel dezelfde trainingsonderdelen gebruiken.

Ik heb gister voor het eerst op een ijzerloze Piropo gereden, hij moet bij mij over een klein stukje waar grove kiezels liggen dus ik zei al tegen hem; kijk uit en rustig stappen! wat hij dan ook braaf deed en het ging prima, over straat moest hij even wennen maar meer omdat de verbinding met de grond vaster is (geen glij-partijen) *D

Enne lees ik iets over drankjes? ik heb een fles stro-rum staan, doet het ook altijd wel goed bij keelpijn en verkoudheid :+

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:36

Oww strorum.... ik vergeet nooit meer dat ik als grietje van 8 een paard verzorgde van een Duitse man..
Had zo'n dorst en zag iets vloeibaars in de kast staan waar ik 2 grote slokken van nam... ahhhhhhhh... strorum :+
Tsja..

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:37

Aaah heeft Piropo moeten wennen zonder ijzers... Wel fijn dat hij nou inderdaad niet meer zo glijdt.

Oeh Jellie dat is niet mis inderdaad. Wat hebben paarden soms toch een hoge pijngrens zeg dat ze gewoon doorlopen zonder dat er iets aan te zien is.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:39

Kelly wat zal jij goed geslapen hebben als kind na twee flinke slokken stro-rum haha....

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:40

Laulau, dat is ook zo..
Dit in tegenstelling tot onze tink die juist weer heel snel gevoelig is.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:41

Ja paarden zijn ingewikkelde dieren Jellie

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 08:46

laulau85 schreef:
Hihi Suus ik had over jou laatste berichtje heen gelezen dus dacht dat het gepost was net voor mij haha.. En daar stond vanochtend gereden ik dacht echt van WOW die is er vroeg bij haha en toen keer ik pas naar de tijd haha....

Danielle Oeh dan had hij het echt flink aan! Was het niet dat jij veel stress had wat hij overnam???

Nope, als je bijna wekelijks op show gaat is dat niet zo'n issue meer en dan zou het ook vaker moeten gebeuren. Hij reageerde wel enorm op de dravers met Sulky, daar wilde hij continu bij mee gaan rennen. En ja, soms heeft hij dat. Meestal veel minder extreem, maar ik denk dat de hele entourage op zo'n enorm evenement z'n gedrag op dat moment enorm versterkte. De rest van het evenement heeft hij zich overigens super gedragen hoor, het was echt die eerste vrijdag ochtend. Maar die was wel ook meteen heel heftig :+

Eigenlijk was het meest komische nog, 's ochtends stond hij voor de demo heel tam in zijn stal, dus ik zei nog, wat ben je tam vandaag jongen? Waarop Yvonne zei, hij mag wel wat energie van Joy hebben hoor, die heeft genoeg! Toen ik na de friezen demo terug kwam heb ik haar maar eens "boos" gevraagd hoe ze het in godsnaam in d'r hoofd haalde om al Joy's energie naar Jauke te hevelen :( Dus zij lachen, maar we hadden nog zo iets van, het zal wel. Totdat we samen de NVVR demo gingen rijden. Jauke was helemaal hyper en kon geen seconde stil staan, Joy was de rust zelve en liep super braaf haar proefje :oo Terwijl die 's ochtend voor Jauke's aanwezigheid de boel al op stelten gezet had ;)

Dat schiet ook niet op Lau, zo'n drukke manege! Ik snap dat nooit zo goed van manege's, op het drukste moment van de dag ook nog eens een hondenclub laten komen trainen :roll: Schiet toch niet op!