[HK]GZ: Trotse liefhebbers van alle Barokke paarden :)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NouvelJarig

Re: [HK]GZ: Trotse liefhebbers van alle Barokke paarden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 23:45

Lusitana, inderdaad heel mooi omschreven, over het paard van leonietje...
ik kan me goed voorstellen dat het zo in elkaar zit...

cojolly en pipi, bedankt!
Ik heb het niet zelf gedaan hoor.
Heb nog nooit zelf geschoren en dan met een paard wat het niet kent en snel angstig is durfde ik het niet zelf aan...
Maar ik ben ook blij dat het nog zo gelukt is! Pling

cojolly, ze heeft op haar linkerschouder 3 cijfers en op haar echterbil een brandmerk van de stoeterij...

Miirthe, welkom!
Je woont redelijk bij mij in de buurt... Knipoog
Jeetje, wat veel pech heb je al gehad zeg in korte tijd...
Heel veel sterkte en geluk gewenst voor jou en je paardje in het nieuwe jaar in ieder geval!

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:12

@Leonieje: Wat fijn dat jullie vertrouwensband weer terug wat hersteld is. Ik sluit me Lusitano aan, denk idd dat ze zelf ook erg geschrokken was en bang is dat het weer gebeurd. Fijn dat de eerste stap weer is gezet

@Nouvel... blootjes hoor.... netjes gedaan. Cool

@Miirthe: Welkom!!! Dat 2007 je meer goeds gaat brengen als het afgelopen jaar. Je hebt je portie tegenslagen wel gehad lijkt me.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:25

Goeiemorgen allemaal!

Is iedereen 1e kerstdag goed door gekomen??

Fijne 2e kerstdag in ieder geval allemaal! Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:10

Die bestaat hier niet. Ik ga straks boodschappen doen en krantje lezen in het café.
Heb de haard al weer aan, die brand de laatste dagen de hele dag. Jammer dat hij in de keuken zit. Maar ja, hij was oorspronkelijk ook gewoon om in te koken, net als in andere oude Portugese huisjes. Maar het haalt de ergste kou uit het huis en verder is het behelpen met een hete lucht kacheltje en een halogeen kachel.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:27

@Nouvel, ziet er super uit.

@Miirthe, wat een pech meid,hopelijk word 2007 jouw jaar !

@Lusitana..geen tweede kerstdag...ideaal zal ik bijna zeggen hahaha. Het zal bij jou vast erg knus zijn met al die warme kacheltjes aan.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:49

Jaa, ben de 1e kerstdag goed doorgekomen. Leuke kado's gehad. Vandaag maar even zien wat ik ga doen, even met de paarden tutten denk ik.
Heb een mooie spaanse longeerlijn gekregen en het boek "Alternatieve geneeswijze voor paard en ruiter" van susan mcBane.
Verder nog wat make up, een badeendje,dvd van Pirates of the caribian 2 en 1 van de red hot chili peppers.
Erg leuk dus. Welkom Mirthe! En idd Lusitana, mooi omschreven..

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:18

Lusitana, maf zeg, geen 2e kerstdag, we zijn dat hier zo gewend...
Maar inderdaad prima lijkt me, het gewone leven gaat weer door! Knipoog
Knus hoor de haard aan.
Leuk zo'n ouderwets huisje waar de haard echt nog in zit op het plekje waar 'ie functioneel was!
Kun je het wel warm genoeg krijgen daar in de winter?

soeske, wat ben je verwend zeg!
Leuk hoor!

We hebben sint gevierd, helaas niet ook nog eens kerstkadootjes... Clown

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:25

Lusitana klinkt wel erg gezellig zo om een krantje in een cafe te lezen, en al die kacheltjes

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:02

Ik heb het warm genoeg, maar het vergt wat "logistics" hahaha. Uur van te voren de kachel in de slaapkamer aan doen als ik daar TV wil kijken op bed. Electrische deken een half uur voordat ik naar bed ga aanzetten, kamer waar pc staat van te voren even warmen om geen bevroren vingers te krijgen. En ´smorgens meteen de haard aanmaken enzo. En op gezette tijden er een blok opgooien...
Maar ik houd van het simpele leven.
Minder is het dat als de waterdruk wegvalt, ik niet kan douchen want dan wordt het water koud en alle huisjes op dit erf zitten op dezelfde leiding die uit een bron komt (dus wel gratis en heel zacht water). Dus ik moet proberen uit te vissen wanneer er geen wasmachines draaien, geen sproeiers aan staan en niet een wc wordt doorgetrokken ofzo... en voordat de leiding die buitenom loopt bevriest... Ik heb vandaag na een week weer eens kunnen douchen...

We delen ook de waslijnen en de buurvrouw heeft daar altijd erg veel van nodig. Het is bijna een race om zo snel mogelijk was aan een lege lijn te krijgen. Gelukkig heb ik ook nog zo´n rekje en nooit veel was. Ik was met de hand.

Ja, het café neemt een belanhrijke plaats in. Je koopt hier trouwens een kopje expresso voor 50 cent en een potje thee voor 60 cent, wijntje 30 cent, biertje rond de 75 cent, ligt aan merk en formaat. Snoep, chips, water en frisdrank zijn in verhouding duur.
Iedereen komt minstens een keer op een dag in het café. Men rouleert tussen een paar cafés en overal drinkt men maar een drankje. Zo wordt je dus dronken terwijl de barman kan zweren dat je er maar 1 op hebt... Knipoog
Overal hoort men de laatste nieuwtjes die weer vertelt worden in het volgende café en zo is het hele plaatsje in een mum van tijd van alles op de hoogte. Als er iemand is gestorven, komt er een papier aan de deur, zwart omrand en met een foto (voor die niet kunnen lezen en dat zijn er schokkend veel, hier kun je ondertekenen met en duim afdruk) en de datum van begravenis. Hier ga je trouwens binnen 24 uur onder de grond.
Enfin, er is dus weinig wat ons ontsnapt. Haha!
Ik ga trouwens maar naar 1 café. Die heeft airconditioning. Veel cafeetjes en restaurants worden nog steds warm gehouden met een open haard... Wel knus.
Café wordt gerund door twee broers, waarvan 1 ook de camping runt en een derde broer het hotel heeft. De ouders van de drie hebben ook een café.Twee broers zijn bovendien met zussen getrouwd, wiens vader een taxi geeft. Dus elke toerist krijgt vroeger of later met iemand uit de familie te maken Haha!

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:15

Jee, een hele dagtaak om in je levensonderhoud te voldoen... Haha!
Wel apart lijkt me zo leven, je staat echt weer met beide benen op de grond en kijkt weer heel anders aan tegen alle luxe die tegenwoordig zo vanzelfsprekend is...
Woon je daar allang?

Klinkt gaaf zo'n cafe!
Echt een sociale plek om lekker bij elkaar te zijn en te luisteren naar alle buurtnieuwtjes!

Goh, wat is jouw leven dan anders dan het mijne hier...
Lijkt me best wel wat hebben zeg, al zou het best even wennen zijn denk...

Klinkt als een beetje terug in de tijd... Knipoog

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:08

Wauw Lusitana, dat klinkt super!
Ben ook in Portugal geweest, maar wij hadden het wel wat "luxer" hihi. Heb toen niet op een lusitano ofzo gereden, was toen even kort uit de paarden wereld laat maar zeggen.
Maar jeetje, 75 cent voor een pilsje... Dat is lekker goedkoop Knipoog

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:58

Zoals beloofd, Picasso at work > Lachen viewtopic.php?f=10&t=701574

---

75 cent is inderdaad niet duur.
In Tsjechië waren wij op wintersport, hadden voor €500,- met 10 man, 2 weken lang, een hotelkamer, ontbijt, avondeten, snowboard huur, ski-huur, lessen, taxi; echt alles. Ook vet goedkoop. We betaalden €0.50 voor een pizza 's middags. Lachen

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 19:03

Zo hehe, een paar dagen weer niet langs geweest en had weer heel wat te lezen Haha!
Ik heb weer leuke foto's voorbij zien komen van Goya zag ik Lovers Erg mooi hoor!!
Ook die van Nouvel waren leuk. Een mooie blote dame Knipoog Ook zag ik leuke, en minder leuke verhalen (sorry als ik iemand oversla). Gelukkig is Mio ook weer thuis! Leuk om te lezen dat hij t goed maakt. Het verhaal van picassox is dan weer minder, wat vervelend van je voet zeg! Veel sterkte. En hoe was holiday on ice? Het verhaal van Leonie vind ik wel mooi zeg.. Toch een super moment dat ze dan op t eind naar je toe komt, en je dan staat te knuffelen, prachtig Lovers Het verhaal vooraf van jou is me een beetje ontgaan geloof ik? Bloos

Lusitana: Jeetje, wat anders dan hier zeg! Ik ben nu 17 jaar, en groei natuurlijk met al die luxe op, eigenlijk ook wel erg he. Het lijkt allemaal maar 'normaal'. Al hoewel ik er zovaak mogelijk bij probeer stil te staan dat dit allemaal niet zo normaal is.. Een vaatwasser, wasmachine, douche eigen thuis en al. Jaja, toch weer even goed om te lezen dat het niet overal zo is.. Wel leuke prijsjes daar trouwens Knipoog

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 19:04

Hey eindelijk de foto's! Pling Ik ga gelijk even een kijkje nemen Lachen Zoo die prijzen zijn daar ook nog goed te doen dan zeg Wow!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 19:28

Ik wilde dolgraag het volgende met jullie delen. Omdat ik dus niet kon lopen heeft Elmiran mijn paard gereden, en met resultaat. Lachen

Afbeelding
Wie zei dat 'ie niet barok was? Clown

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Poging tot wijken geloof ik. ^

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:04

Waarom vraag je hem zo diep?

Wat Portugal betreft, ja ze lopen zo´n vijftig jaar achter, behave dan dat iedereen minstens een mobieltje heeft (er zijn meer mobieltjes dan inwoners) en veel ook al internet en er steeds meer auto´s komen. Voorheen was er een per dorp ofzo...

Ik woon hier sinds 1999. Heb veel veranderingen gezien, maak nu de tweede president mee. De regering veranderd elke vier hjaar, maar elke vijf jaar wordt er een nieuwe president gekozen (of de oude herkozen).

Het lijkt allemaal lekker goedkoop, maar daar staat tegenover dat het minimum loon 380 euro is (net omhoog gegaan, ik heb trouwens ook zoiets, leef geen luxe leven) en er mensen zijn met een pensioen van 125 euro. Daarom heeft iedereen een moestuin en ouders wonen vaak bij kinderen in en broers of zussen die al of niet met families in een huis wonen, komt ook veel voor. Iedereen wil hier een eigen huis bouwen. Vewel gaan daarvoor in het buitenland werken. Er wonen net zoveel Portugezen buiten Portugal als in Portugal, maar ze komen allemaal weer terug zodra ze een huis kunnen laten bouwen. Dan wonen zonder al teveel kosten en hebben ze wat spaargeld.
Ze zijn erg verbonden aan hun vaderland. Ik weet nog dat voetballer Dani elke vrije dag gewoon even op en neer vloog... rekbare navelstreng, noem ik dat. Doorgeknipt wordt hij nooit.
Ze zijn dus ook erg patriotisch.
Het land heeft ook zo zijn keerzijde hoor. De meeste verkeersdoden omdat ze gewoon rijden als gekken en ze drinken bij d elunch, dus rijden bijna altijd met drank op.
Kinde en vrouwenmishandeling zijn meer regel dan uitzondering en uit die hoek vallen nog veel tragische doden.
en zo kan ik wel even doorgaan. Maar in het dagelijkse leven heb je daar niet zo´n last van.

Je moet hier wel geduld hebben, alles gaat erg langzaam en komt "morgen" wat je hier niet al te letterlijk op moet vatten, het betekent simpelweg "niet nu".

Ik ben dol op de markten waar mensen hun eigen producten inbrengen, van kleedjes vn geweven stroken stof tot eieren en kaas en brood...
En niet te vergeten kip eten. Ze hebben hier zalige (buiten)gegrilde kip. Die wordt ingesmeerd met piri-piri en komt met en krokante vel van de enorme grill. Je kunt op de meeste grote markten kip eten.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:11

Dank je wel prinslover Lachen
In tsjechie betaalden wij €0.50 voor een halve liter bier.. haha.
En inderdaad Elmiran, ik vind ook dat je hem vrij diep rijd. Vond ik ook al opvallen bij je andere foto's op je paarden...
Het is een vrij onbespierd paard, dan zou ik hem niet zo diep rijden.. maar dat is mijn mening Lachen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:19

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:22

hij loopt idd best wel diep, gaat niet expres bij m'n eigenpaard doe ik dat wel met opzet...soms doet ze het ook wel zelf. heb een jongpaard liever iets te diep lopen dan echt met z'n kop in de lucht.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:24

lijkt me we leuk om in Portugal te wonen Haha!

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:35

Jeetje Lusitana, ik wist eigenlijk niet dat het in Portugal toch allemaal nog zo 'achter loopt' op hier, ook wat betreft de lonen enzo...
Leuk dat je dat zo vertelt, altijd interessant om zulke dingen te horen (lezen)!

Elmiran/Picassox,
leuke foto's!
Elmiran rijdt er netjes mee weg hoor, zo voor de eerste keer erop, en ook voor Picasso voor het eerst met een ander op z'n rug!

Ik vind het moeilijk om vanaf de foto's te beoordelen of diep ook té diep is eerlijk gezegd...
Bij het ene paard is het zinvol om wat verder door te vragen zodat ze zich wat meer los gaan laten in de rug (wel goed van achteruit natuurlijk...) en bij het andere paard is het weer beter om het wat minder diep te laten lopen...

Bij een paard met heel weinig dressuurervaring en weinig bespiering zou ik denk ook kiezen voor iets minder diep, maar goed, ik kan niet beoordelen hoe het aanvoelt als je er op zit...
Ik rijd zelf ook altijd graag paarden wat lager en ronder als ze zich moeilijk los laten in de rug...

De witte merrie bijv moet ik van mijn instructeur ook wat dieper proberen te rijden, om van daar uit het neusje er weer naar voren proberen uit te rijden, zodat ze was losser in haar bovenlijn wordt en haar rugspieren wat sterker. Zij loopt uit zichzelf altijd erg hoog en drukt daarbij haar rug weg...

De donkere merrie daarentegen gaat juist graag wat hangen op je hand, die probeer ik minder diep te rijden, maar wel los van m'n hand te krijgen in het nageeflijke...

Pff, lastig te omschrijven zeg... Clown

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:26

m'n eigen paard is er gewoon nog niet aan toe, ga vanaf morgen beginnen om haar steeds iets hoger in te stellen. De bijrijder is fisio, heeft opleiding gevolgd diploma en heeft al een aantal jaren ervaring ermee en behandeld verschillende paarden enz. dus ga er vanuit dat ze weet wat ze doet.
Heb zelf ook echt het gevoel dat m'n paard er op vooruit is gegaan, ze durft goed los te laten en gebruikt haar rug. Linda zegt ook dat ze het er mee eens is dat Umi erg diep loopt maar ik weet zeker dat ze over 6/8 weken zover is dat we haar zonder problemen wat meer op kunnen pakken.
Ga deze maand langzaam kleine stukjes proberen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:30

soeske schreef:
En inderdaad Elmiran, ik vind ook dat je hem vrij diep rijd. Vond ik ook al opvallen bij je andere foto's op je paarden...
Het is een vrij onbespierd paard, dan zou ik hem niet zo diep rijden.. maar dat is mijn mening Lachen

Ben ik wel met je eens. Ja

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:46

Nouvel schreef:
Elmiran/Picassox,
leuke foto's!
Elmiran rijdt er netjes mee weg hoor, zo voor de eerste keer erop, en ook voor Picasso voor het eerst met een ander op z'n rug!

Ik vind het moeilijk om vanaf de foto's te beoordelen of diep ook té diep is eerlijk gezegd...
Bij het ene paard is het zinvol om wat verder door te vragen zodat ze zich wat meer los gaan laten in de rug (wel goed van achteruit natuurlijk...) en bij het andere paard is het weer beter om het wat minder diep te laten lopen...

Clown

dankjewel Haha! bij het ene paard doe ik het ook meer als bij de andere. de quarter was al zo'n duikboot dus daar heb ik eerst oefeningen mee gedaan om de achterhand er goed onder te krijgen, daarna vanaf t begin wat lager ingesteld, 10min ofzo en dan zoals t hoort. Vork
Jonge paarden rijd ik t liefst iets lager over de rug, zolang je het niet de hele tijd doet en zorgt dat ze goed voorwaarts zijn en de achterhand erbij is kan het niet veel kwaad. Is bij mij ook niet de bedoeling dat ze altijd zo blijven lopen. Als ik over 2maanden foto's plaats weet ik zeker dat m'n jonge paardje al veel hoger loopt!

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:24

Picassox schreef:
Zoals beloofd, Picasso at work > Lachen viewtopic.php?f=10&t=701574

---

75 cent is inderdaad niet duur.
In Tsjechië waren wij op wintersport, hadden voor €500,- met 10 man, 2 weken lang, een hotelkamer, ontbijt, avondeten, snowboard huur, ski-huur, lessen, taxi; echt alles. Ook vet goedkoop. We betaalden €0.50 voor een pizza 's middags. Lachen

Hihihi mijn eerste reactie was , en hard op hahahaha, dat zal dan wel een lekker pizza geweest zijn Bloos

Leuke foto's trouwens !!!